De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 28 oktober 2020 overgemaakt.
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 18 december 2020 bevat volgende agendapunten
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg “DLB”);
De statuten van IKA;
Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de
gemeente op de algemene vergaderingen van IKA voor de periode tot het einde van de legislatuur;
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 18 december 2020 plaats heeft.
Het voorgestelde budget 2021 heeft geen verdere financiële implicaties voor de gemeente.
Het dividend dat wordt vooropgesteld (182.619 euro) stemt quasi overeen met wat in het ontwerp van meerjarenplan is opgenomen voor 2021 (183.820).
Het college van burgemeester en schepenen legt de uitnodiging voor de algemene vergadering van 18 december 2020 van IKA voor aan de gemeenteraad van zitting 26 november 2020.
De gemeenteraad keurt, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA goed. De vergadering zal gehouden worden op vrijdag 18 december 2020 om 18u00 op digitale wijze:
De gemeente wordt op de zitting van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 18 december 2020 vertegenwoordigd door Raf De Schepper, wonende te Nijverheidsstraat 19A, 2840 Rumst.
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van IKA van 9 december 2019, waarover een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, p/a Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle t.a.v. de heer Lieven Ex.
Het centrale kerkbestuur heeft op 12 november 2020 de budgetwijziging 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Rumst aan het gemeentebestuur overgemaakt.
De budgetwijziging 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Rumst werd nagekeken door de financieel directeur van de gemeente;
De kerkfabriek voert enkel wijzigingen door in het exploitatiebudget. Zowel de uitgaven als de ontvangsten stijgen met 190 euro. Dit heeft echter geen invloed op de exploitatietoelage, die ongewijzigd blijft en past binnen het laatst goedgekeurde meerjarenplan. Er zijn geen wijzigingen in het investeringsbudget.
De bisschop, Johan Bonny, verleende gunstig advies, bevestigd per mail op 5 november 2020.
- Overeenkomstig art. 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het budget en de budgetwijziging van de kerkfabrieken onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, tenzij de gemeentelijke bijdrage opgenomen in het budget of budgetwijziging binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan; In dat geval neemt de raad akte van het budget of budgetwijziging;
- Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;
Het college besluit de budgetwijziging 2020 van de kerkfabriek van Sint-Pieter Rumst voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van de wijziging van het budget 2020 van de kerkfabriek Sint-Pieter Rumst, ingediend via het centrale kerkbestuur en ontvangen op de gemeentelijke diensten op 12 november 2020.
Het centrale kerkbestuur heeft op 12 november 2020 het budget 2021 van de kerkfabrieken Heilige Maria Magdalena Reet, Sint-Pieter Rumst; Sint-Jozef Terhagen en Onbevlekt Hart van Maria Reet aan het gemeentebestuur overgemaakt.
De ingediende documenten Budget 2021 van de kerkfabrieken van Heilige Maria Magdalena Reet, Sint-Pieter Rumst, Sint-Jozef Terhagen en Onbevlekt Hart van Maria Reet werden nagekeken door de financieel directeur van de gemeente;
In het voorstel van Heilige Maria Magdalena Reet werd een gemeentelijke toelage in de exploitatie voorzien van 23.449,12 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan (24.642,03 euro). De cijfers van het investeringsbudget blijven binnen het laatst goedgekeurde meerjarenplan. In de financiering wordt een investeringstoelage vanwege de gemeente ingeschreven van 10.000 euro.
In het voorstel van Sint-Pieter Rumst werd een gemeentelijke toelage in de exploitatie voorzien van 21.952,27 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan (26.685 euro). In het investeringsbudget wordt een uitgave voorzien van 5.000 euro voor studiekosten voor de herstelling van de torenspits. 80% wordt gesubsidieerd. Het saldo van 20% wordt als gemeentelijke bijdrage van 1.000 euro gevraagd.
In het voorstel van Sint-Jozef Terhagen werd een gemeentelijke toelage in de exploitatie voorzien van 12.630,95 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan (16.901 euro). Er wordt een investering voorzien van 20.000 euro (gebedsruimte na onttrekking aan de eredienst). Zoals afgesproken in het laatste overleg met het centraal kerkbestuur wordt hiervoor geen beroep gedaan op een gemeentelijke investeringsdotatie, maar wordt hiervoor uit het overschot gepuurd.
In het voorstel van de kerkfabriek van Onbevlekt Hart van Maria werd geen gemeentelijke toelage in de exploitatie voorzien. In het laatst goedgekeurde meerjarenplan werd hiervoor nog 6.473,48 euro (aandeel Rumst 50%) voorzien. In het investeringsbudget wordt een uitgave voorzien van 1.000 euro voorzien, volledig betoelaagd door de gemeente Rumst. Die werd ook zo voorzien in het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
Van de kerkfabriek van Heilige Familie Vosberg werd nog geen budgetvoorstel ontvangen, omdat de jaarrekening van 2019 nog niet werd ingediend.
De bisschop van Antwerpen, Monseigneur Johan Bonny, verleende gunstig advies, bevestigd per mail op 5 november 2020.
Overeenkomstig art. 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het budget en de budgetwijziging van de kerkfabrieken onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, tenzij de gemeentelijke bijdrage opgenomen in het budget binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan; In dat geval neemt de raad akte van het budget;
Gelet op de bepalingen van het gemeentedecreet;
De gevraagde exploitatietoelagen van de kerkbesturen passen binnen de laatst goedgekeurde meerjarenplannen van de kerkbesturen. De totaliteit van de gevraagde exploitatietoelagen (incl. de toelage in het MJP van Heilige Familie Vosberg) (68.782 euro) is lager dan wat in het MJP van de gemeente voor 2021 is voorzien (75.750 euro).
Voor wat betreft het investeringsbudget wordt door de kerkbesturen voor een bedrag van 13.100 euro aan toelagen gevraagd. In het MJP van de gemeente is voor 2021 een transactiekrediet voorzien van 33.333 euro. Er is voldoende budget.
Het college legt het budget 2021 van de kerkfabrieken van Heilige Maria Magdalena Reet, Sint-Pieter Rumst, Sint-Jozef Terhagen en Onbevlekt Hart van Maria Reet voor aan de gemeenteraad van zitting 26 november 2020.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2021 van de kerkfabriek van Heilige Maria Madalena Reet, ingediend via het centrale kerkbestuur en ontvangen op de gemeentelijke diensten op 12 november 2020.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2021 van de kerkfabriek van Sint-Pieter Rumst, ingediend via het centrale kerkbestuur en ontvangen op de gemeentelijke diensten op 12 november 2020.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2021 van de kerkfabriek van Sint-Jozef Terhagen, ingediend via het centrale kerkbestuur en ontvangen op de gemeentelijke diensten op 12 november 2020.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2021 van de kerkfabriek van Onbevlekt Hart van Maria Reet, ingediend via het centrale kerkbestuur en ontvangen op de gemeentelijke diensten op 12 november 2020.
Op 15 juni 2020 nam het college kennis van de omzendbrief KB/ABB 2020/2 van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers, over het sectoraal akkoord 2020 voor de lokale en provinciale besturen.
Met deze omzendbrief van 29 28 mei 2020 geeft de Vlaamse Regering uitvoering aan het sectoraal akkoord voor de lokale en provinciale besturen zoals dat werd onderhandeld door de sociale partners en principieel werd goedgekeurd op de ministerraad van 10 april 2020.
Het college dient een standpunt in te nemen rond de wijze waarop de koopkrachtverhoging binnen het kader van het sectoraal akkoord vorm krijgt opdat de rechtspositieregeling en de meerjarenplanning in die zin kan worden aangepast.
Het sectoraal akkoord omvat 3 koopkracht verhogende maatregelen:
1. maximum werkgevers bijdragen maaltijdcheques
sectoraal akkoord: "De personeelsleden van de besturen die op de datum waarop dit sectoraal akkoord is afgesloten, de maximale werkgeversbijdrage voor de maaltijdcheques nog niet bereikt hebben, ontvangen vanaf 1 januari 2020 een recurrente koopkrachtverhoging via een verhoging van de werkgeversbijdrage in de maaltijdcheques tot het fiscale maximum, met een maximum van 100 euro per vte."
2. Verhoging minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler contractueel personeel
sectoraal akkoord: "Vanaf 1 januari 2020 wordt de sectoraal afgesproken minimale bijdragevoet tweede pensioenpijler van het contractuele personeelslid opgetrokken naar 2,5% (nu 1%)"
De contractuele medewerker van Lokaal Bestuur Rumst genieten vandaag van een bijdragevoet van 2%. Er werd reeds beslist om deze bijdragevoet vanaf 1/1/2021 op te trekken naar 3% en dat in het kader van een mogelijke vermindering van de responsabiliseringsbijdrage.
3. Recurrente koopkrachtverhoging van 200 euro
sectoraal akkoord: "Elk personeelslid krijgt vanaf 1 januari 2020 een recurrente koopkrachtverhoging van 200 euro per vte. Dat bedrag wordt toegekend via een verhoging van de werkgeversbijdrage in de maaltijdcheques, via de invoering of verhoging van een ecocheque, via de invoering van cultuur- of sportcheques, via de invoering van lokale handelaarsbonnen (cadeaucheques of geschenkcheques), of door een combinatie van die cheques."
Lokaal bestuur Rumst zal zijn medewerker 200 euro, jaarlijks vanaf 2020 dienen toe te kennen, via een systeem van cheques.
Argumentatie
Maatregel 1.
De medewerkers van Lokaal Bestuur Rumst genieten al van de maximale werkgeversbijdrage voor de maaltijdcheques, zijnde 6,91 euro. Rond deze maatregel hoeft dus geen verdere actie meer genomen te worden.
Maatregel 2.
De contractuele medewerker van Lokaal Bestuur Rumst genieten vandaag van een bijdragevoet van 2%. Er werd reeds beslist om deze bijdragevoet vanaf 1/1/2021 op te trekken naar 3% en dat in het kader van een mogelijke vermindering van de responsabiliseringsbijdrage.
Gelet op de verplichting opgenomen in het sectoraal akkoord 2020 wordt voorgesteld de bijdragevoet voor het jaar 2020 te verhogen naar 2,5% (deels door het storten van een inhaaltoelage) en deze vanaf 1/01/2021 te behouden op 3%.
Maatregel 3.
De werkgever kan aan zijn werknemers lokale handelaarsbonnen (cadeaucheques) toekennen. Naar aanleiding van de eindejaarsfeesten (Sint, Kerst of Nieuwjaar) kan de werkgever maximum 40 euro / werknemer vrijgesteld van sociale bijdragen en belastingen schenken.
Ecocheques zijn ook vrijgesteld van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing en dat voor een maximaal bedrag van 250 euro per jaar en per werknemer.
Cultuur- of sportcheques zijn vrijgesteld van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing voor een maximaal bedrag van 100 per jaar en per werknemer.
Om de lokale economie mede te ondersteunen wordt voorgesteld 40 euro toe te kennen via lokale handelaarsbonnen (cadeaucheques) en dat ter gelegenheid van Sinterklaas.
Voor het overige bedrag (160 euro) wordt voorgesteld ecocheques toe te kennen
De maximale totale jaarlijkse waarde van de ecocheques voor een voltijds personeelslid bedraagt 160 euro.
Het deeltijdse personeelslid heeft recht op een bedrag aan cheques à rato van zijn tewerkstellingsbreuk.
De cheques worden toegekend voor elke periode waarvoor het personeelslid salaris ontvangen heeft en de periodes waarvoor een "jeugdvakantie-uitkering" of een "seniorvakantie-uitkering" verkregen wordt en de aanvullende (Europese) vakantiedagen in de referteperiode. Met zulke periodes worden de periodes van moederschapsverlof of bevallingsverlof en de eerste twaalf maanden van de ziekte bij periodes met recht op een uitkering in het kader van de ziekte- en invaliditeitsverzekering gelijkgesteld.
De referteperiode is de periode van 12 maanden die loopt van 1 januari (beginnende vanaf 1 januari 2020) tot en met 31 december van het kalenderjaar.
Op het BOC van 18 november 2020 werd unaniem het akkoord gegeven voor deze maatregelen.
Kostenraming
kostenraming ecocheques en kadocheques: 20.000 euro
kostenraming 2° pensioenpijler 2020 van 2% naar 2,5%: 15.283 euro waarvan in het meerjarenplan reeds een stijging tot 3% vanaf 2021 werd voorzien
kostenraming totaal: 35.283 euro op jaarbasis vanaf 2020
Omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
gaat akkoord met de hierboven uitgewerkte modaliteiten voor recurrente koopkrachtverhoging van 200 euro per VTE en met de verhoging van de tweede pensioenpijler naar 2,5% vanaf het jaar 2020 zoals hierboven beschreven.
keurt de aanpassing RPR (pagina 101 - 102) in bijlage principieel goed met ingang van 1 januari 2020.
De aanpassing van de RPR en de verhoging van de tweede pensioenpijler zal aan de vakorganisaties worden voorgelegd.
De Vlaamse en federale overheid zet in op een versterking van de werking van de eerstelijnszone en huisartsenkring met het oog op een operationele coördinatie en ondersteuning bij de aanpak van de COVID-pandemie.
Op het veiligheidsoverleg met de intergemeentelijke noodplanambtenaar, de burgemeesters van de 6 Rupelgemeenten, de vertegenwoordigers van de eerstelijnszone Rupelaar, de vertegenwoordiger van de huisartsenkring en de korpschef werd een voorstel van samenwerkingsovereenkomst voor de Rupelgemeenten en de eerstelijnszone ter goedkeuring voorgelegd.
Volgende vragen worden in het kader van de overeenkomst aan het COVID-19 team van de eerstelijnszone gesteld:
keurt de overeenkomst in bijlage goed.
besluit dat in het belang van een effectieve aanpak van de COVID-pandemie een sterke uitbouw van een intergemeentelijke operationele coördinerende en ondersteunende werking noodzakelijk is. De eerstelijnszone en de huisartsenkring kunnen met hun werking hiertoe een belangrijke bijdrage leveren op voorwaarde dat het organisatorisch kader voldoende aan de hierboven vermelde verwachtingen kan tegemoet komen. Hiervoor moet via een huishoudelijk reglement de nodige garanties worden ingebouwd.
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 16 september 2020 werd opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die op 16 december 2020 plaatsheeft in de Royal Vacht Club België, Thonetlaan 133 te 2020 Antwerpen;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 16 september 2020 overgemaakt werd;
Gelet op het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen vooreerst hun oorsprong vinden in de verplichte aanpassing van de statuten aan het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV):
Gelet op het feit dat daarnaast nog een aantal wijzigingen worden aangebracht:
Gelet op het feit dat aan het voorwerp (nieuwe aanduiding van het "doel" ten gevolge van de inwerkingtreding van het WVV) enkele wijzigingen worden aangebracht;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden: fysiek, digitaal dan wel schriftelijk;
Overwegende dat mogelijk nog federale richtlijnen alsook politiebesluiten van de gouverneurs en richtlijnen via het Agentschap Binnenlands Bestuur kunnen komen omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst, wordt gevraagd om een expliciete beslissing over alle voorliggende agendapunten te nemen. Op deze manier kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
Het is noodzakelijk dat er een gemeenteraadsbeslissing volgt zodat de agendapunten met eenparigheid kunnen goedgekeurd worden, ingeval er dient overgegaan tot het houden
van een schriftelijke algemene vergadering.
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 16 december 2020:
1. Aanpassen van de statuten als volgt:
a. Wijziging van het doel/voorwerp
b. -Aanpassen van de titels van Hoofdstukken I en Il
- Aanpassen van de bestaande artikels 2, 2bis, 3, 4, 4bis, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16bis, 17, 19, 24, 27bis, 28, 29bis, 30, 31, 32, 35, 36, 37, 37bis, 38, 40 en de bijlagen 1, 2, 3 en 4
- Toevoegen van een artikel 29ter
2. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur en/of een medewerker van de directie Secretariaat-generaal van Fluvius System Operator om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 5 en 6 bij authentieke akte te doen vaststellen
3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2021 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2021.
4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
5. Statutaire benoemingen.
6. a. Aanvaarding van de uitbreiding van de aansluiting van deelnemer(s) voor de activiteit
openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van 'licht als dienstverlening' - verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris overeenkomstig het artikel 6:110 WVV houdende de inbreng in natura voor de toetredingen per 1 juli 2020 en per 16 december 2020.
b. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire mededelingen.
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Antwerpen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van Fluvius Antwerpen.
Artikel 3.1 - in geval van een fysieke of digitale algemene vergadering
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen op 16 december 2020 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.2 - in geval van schriftelijke algemene vergadering
Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten, waaronder de voorgestelde statutenwijzigingen en wijziging van doel/voorwerp. Dit geeft het standpunt van de gemeente/stad weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering (zonder fysieke aanwezigheid van de vertegenwoordiger van de gemeente/stad) als een bindend akkoord te worden beschouwd dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst 'houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers' die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde Buitengewone Algemene Vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Pidpa.
De gemeente werd per aangetekend schrijven op 23 oktober 2020 opgeroepen deel te nemen aan de bijzondere algemeen vergadering van Pidpa die op 18 december 2020 plaats heeft om 11u. Ingevolge de van kracht zijnde maatregelen in het kader van de voorkoming van de verspreiding van het coronavirus en de onzekerheid rond het voortduren ervan, komt de organisatie van een fysieke algemene vergadering in het gedrang. Daarom heeft de raad van bestuur besloten om over te gaan tot de organisatie van een buitengewone algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering is als volgt:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden.
2. Begroting 2021
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
6. Goedkeuring van het verslag van de vergadering
De gemeenteraad wordt gevraagd een standpunt te bepalen voor de afgevaardigde voor de digitale vergadering op afstand.
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
zijn goedkeuring te geven voor de agenda van de digitale bijzondere algemene vergadering van Pidpa op 18 december 2020.
Akte te nemen van de strategieën en de te ontwikkelen activiteiten van Pidpa m.b.t. het boekjaar 2021.
Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2021 en het toelichtend verslag.
Goedkeuring te verlenen aan de toetreding van de gemeente Retie bij HidrIBA en de gemeente Westerlo bij HidroSan.
Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de buitengewone algemene vergadering van 18 december 2020, overeenkomstig deze beslissing te stemmen alsook de benoemingen goed te keuren, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
In het kader van de omgevingsvergunning die door het College van Burgemeester en Schepenen werd verleend voor de uitbreiding van WZC De Wijtshage werd de verplichting opgelegd tot gratis grondafstand van een perceel grond gelegen aan de 's Herenbaan.
Door notaris Goossens werd een ontwerpakte van kosteloze grondafstand opgemaakt.
De overdracht betreft een perceel grond gelegen aan de 's Herenbaan, sectie A deel van nummer 108G P000 met een oppervlakte van 300,91m².
Het perceel staat afgebeeld als lot A op het opmetingsplan opgemaakt op 13.05.2016 door landmeter Dirk Ooms.
Het College beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand aan de 's Herenbaan, aangeduid als perceel A op het plan van landmeter Dirk Ooms, met een oppervlakte van 300,91 m² goed te keuren en de akte ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de akte van kosteloze grondafstand aan de 's Herenbaan aangeduid als perceel A op het plan van landmeter Dirk Ooms met een oppervlakte van 300,91m² goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om schepen Raf De Schepper en algemeen directeur Veerle De Beuckeleer te machtigen tot uitvoering van deze beslissing.
Volgend besluit werd genomen:
- Burgemeestersbesluit van 2 november 2020: opheffing van het Burgemeestersbesluit besluit van 26 augustus 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: beperking van het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk tot 30 personen
De burgemeester is bij toepassing van artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet bevoegd om politieverordeningen te maken wanneer het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners wat in casu gelet op de ernstige situatie van verspreiding van het coronaviris Covid-19 ontegensprekelijk het geval is.
- de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming, artikel 4;
- de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt, artikelen 11 en 42;
- de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, artikelen 181, 182 en 187;
- het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
- artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet, dat stelt dat de burgemeester de verantwoordelijke overheid is inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van de gemeente.
- artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet:
“In geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, kan de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
- artikel 135, §2, 5° van de Nieuwe gemeentewet dat ondermeer de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd:
“…
5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden;
…”
Bij toepassing van artikel 13 van het MB van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken kan de burgemeester bijkomende maatregelen nemen op het grondgebied van zijn gemeente.
De gemeenteraad bekrachtigt volgende burgemeestersbesluit:
- Burgemeestersbesluit van 2 november 2020: opheffing van het Burgemeestersbesluit besluit van 26 augustus 2020 houdende het invoeren van een bijkomende maatregel om de verspreiding van het Coronavirus Covid-19 te beperken op grondgebied van de gemeente Rumst: beperking van het aantal aanwezigen bij een burgerlijk huwelijk tot 30 personen
- Burgemeestersbesluit van 17 november 2020: bijzonder comité vergaderingen
- Burgemeestersbesluit van 17 november 2020: gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn : vergaderingen 2020
In zitting van 18 juni ll. besliste de gemeenteraad om deel A van de Uniforme Codex van Politieverordeningen aan te passen.
Er werd een bepaling toegevoegd in hoofdstuk 6 - art. 6.1.1. die het mogelijk maakt om overtredingen van burgemeestersbesluiten die worden genomen met het oog op het vrijwaren van de openbare gezondheid, veiligheid en rust of die gericht zijn op het voorkomen van openbare overlast, te bestraffen met een GAS-boete.
Deze bepaling werd opgenomen in de codex o.m. omdat tijdens de eerste lock-down van de coronacrisis de Federale Overheid de mogelijkheid creëerde om het schenden van maatregelen die genomen werden in het kader van het voorkomen van de verspreiding van het Corona Covid-19 virus te kunnen bestraffen met een GAS boete.
Bij burgemeestersbesluit van 29 juli 2020 besliste de burgmeester op vraag van de provinciegouverneur om in voormeld artikel toe te voegen dat voortaan ook besluiten van de gouverneur kunnen worden bestraft met een GAS boete.
Er werd in juli 2020 immers een initiatief van de federale regering aangekondigd om opnieuw in de mogelijkheid te voorzien om maatregelen die opgelegd worden met het oog op de beperking van het verspreiden van het coronavirus COVID-19 te kunnen bestraffen met een GAS-boete waaronder o.m. de maatregelen die door de gouverneur van Antwerpen bij politieverordening dd. 29 juli 2020 werden opgelegd.
Het Burgemeestersbesluit van 29 juli 2020 werd door de gemeenteraad bekrachtigd in zitting van 17 september 2020.
Het aangekondigd initiatief van de federale regering om in de mogelijkheid te voorzien om maatregelen die door de gouverneur opgelegd werden met het oog op de beperking van het verspreiden van het coronavirus COVID-19 te kunnen bestraffen met een GAS-boete werd uiteindelijk niet genomen.
Dit betekent dat er momenteel geen rechtsgrond is om de politieverordeningen van de gouverneur te bestraffen met een GAS-boete.
De Uniforme codex wordt op dit punt aangepast.
Het College beslist om de voorgestelde wijziging van Deel A van de Uniforme codex van politieverordeningen - Hoofdstuk 6 - art. 6.1.1. ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om Deel A van de Uniforme codex van politieverordeningen - Hoofdstuk 6 - art. 6.1.1. aan te passen als volgt:
§1 Onverminderd de in de politiereglementen voorziene maatregelen, kan de burgemeester en/of de gouverneur telkens wanneer de openbare gezondheid, veiligheid en rust in gevaar zijn of er gevaar is voor openbare overlast, maatregelen bevelen om dit gevaar te doen ophouden.
Indien deze bevelen niet worden uitgevoerd, kan de burgemeester en/of de gouverneur van ambtswege op kosten en risico van degene die in gebreke gebleven is, tot uitvoering laten overgaan.
§2 Bij vaststelling door de politie of een bevoegd ambtenaar van het niet naleven van de door de burgemeester en/of gouverneur bevolen maatregelen kan dit bovendien worden bestraft met de voorziene administratieve geldboete, zoals bepaald in onderhavige Uniforme codex Deel C - GAS reglement gemeentelijke administratieve sancties, Hoofdstuk VI: Reglement gemeentelijke administratieve sancties GAS), Afdeling 6.3 – Administratieve geldboete , artikel 6.3.1.
Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
De klimaatverandering is een feit en vormt een van de grootste wereldwijde uitdagingen van onze tijd. Onmiddellijke actie en samenwerking tussen lokale, regionale en nationale overheden over de hele wereld is noodzakelijk.
Het Burgemeestersconvenant werd in 2008 door de Europese Commissie gelanceerd met de ambitie om lokale besturen te engageren om de klimaat- en energiedoelstellingen van de Europese Unie te behalen en zelfs te overtreffen. Intussen telt het initiatief meer dan 10.000 lokale en regionale overheden verspreid over 59 landen, die stuk voor stuk meegenieten van de troeven van een internationale gemeenschap en de technische en methodologische ondersteuning die geboden wordt door het EU-secretariaat. Meer dan 80% van alle steden en gemeenten in Vlaanderen doen mee met het Burgemeestersconvenant.
In de energietransitie en de strijd tegen klimaatverandering is de lokale overheid de belangrijkste drijfveer op het bestuursniveau dat het dichtst bij de burgers staat. De lokale overheid is bereid te handelen en deelt de verantwoordelijkheid voor klimaatactie met de regionale en nationale niveaus. De lokale overheid neemt eveneens een sleutelpositie in om de kwetsbaarheid van het grondgebied tegen de verschillende gevolgen van de klimaatverandering te beschermen. Daarnaast kunnen lokale oplossingen voor energie- en klimaatuitdagingen helpen om veilige, duurzame, concurrerende en betaalbare energie aan te bieden burgers.
Sinds 2014 ondersteunt IGEAN haar gemeenten bij de opmaak van klimaatplannen in het kader van het Burgemeestersconvenant 2020. Aansluitend organiseert IGEAN verschillende acties (groepsaankopen isolatie, infomomenten, EnergieKe krant, zonnedelen, …) die uitvoering geven aan de doelstellingen van de klimaatplannen. Vanaf 2020 verlegt IGEAN de focus naar 2030.
Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 verbindt de gemeente zich er toe volgende engagementen na te komen:
IGEAN wenst samen met provincie Antwerpen de lokale besturen te begeleiden en te ondersteunen in de opstap naar het Burgemeestersconvenant 2030. IGEAN zal samen met de provincie instaan voor het voorbereiden en uitwerken van gemeentelijke klimaatactieplannen (SECAP) bestaande uit volgende elementen:
Het is duidelijk dat er bijkomende maatregelen nodig zijn om de klimaatverandering tegen te gaan en de mogelijke gevolgen in te perken en dit op zowel internationaal, nationaal als lokaal vlak. Met de ondertekening van de burgemeesterconvenant 2030 geeft de gemeente aan dat ze vanuit het lokale niveau hieraan wil meewerken.
In het meerjarenprogramma 2020-2025 zijn meerdere acties opgenomen die meewerken aan de vooropgestelde klimaatdoelstelling:
De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van het burgemeestersconvenant 2030 en verbindt zich er toe om:
De gemeenteraad geeft aan IGEAN de opdracht om de verbintenissen uit artikel 1 om te zetten in praktische maatregelen en daarvoor volgende stappen te nemen:
De gemeenteraad neemt kennis van de kostenraming en de verdeling over alle deelnemende gemeenten en keurt deze goed.
Een ondertekend exemplaar van de gemeenteraadsbeslissing en van het aansluitingsformulier voor het burgemeestersconvenant 2030 worden aan IGEAN bezorgd.
Er wordt een algemene vergadering georganiseerd van IGEAN milieu & veiligheid op 16/12/2020 om 19u.
De raad van bestuur heeft in zitting van 21. 10. 2020 de dagorde als volgt samengesteld:
De raad van bestuur van 21. 10.2020 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
- decreet lokaal bestuur
het college neemt kennis van van de agendapunten van de algemene vergadering, keurt deze goed en legt deze voor aan de raad van november.
de raad neemt kennis van de agendapunten en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Er wordt een algemene vergadering georganiseerd van IGEAN milieu & veiligheid op 16/12/2020 om 19u.
De raad van bestuur heeft in zitting van 21. 10. 2020 de dagorde als volgt samengesteld:
De raad van bestuur van 21. 10.2020 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
- decreet lokaal bestuur
het college neemt kennis van van de agendapunten van de algemene vergadering, keurt deze goed en legt deze voor aan de raad van november.
de raad neemt kennis van de agendapunten en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Het oplossen van de wateroverlastproblematiek, de aanleg van fietspaden, een veilige rijweg creëren voldoende breed voor de bussen van de Lijn, voldoende ruimte voor de nutsleidingen voorzien en voldoende parkeergelegenheid op openbaar domein voorzien, is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang. Om in de Kerremansstraat deze zaken te kunnen voorzien dient de gemeente van de betrokken boordeigenaars de nodige stroken grond te verwerven. Zodoende kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de werken uitgevoerd worden.
De voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan is de eerste fase van de procedure.
Hierna volgt het openbaar onderzoek en de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad. Dit openbaar onderzoek werd gehouden van 7 oktober tot en met 6 november 2020.
Daar er in dit onderzoek een vormelijke fout werd vastgesteld, nl. het ontbreken van een bijlage, dient er een nieuw openbaar onderzoek opgestart te worden.
Verbreden rooilijnen
De rooilijn van de Kerremansstraat (buurtweg12) wordt verbreed. Hiervoor voert de gemeente de procedure vastgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. De verantwoording voor deze verbreding is uitvoerig toegelicht in de nota "projectnota grondverwervingen" die aan dit dossier gehecht is en er integraal deel van uitmaakt.
Inhoud van deze nota:
De "projectnota grondverwervingen", rooilijn en onteigeningsplan waterloop 6.05 en rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat, zijn gehecht aan dit dossier en maken er integraal deel van uit.
Openbaar onderzoek
De beslissing tot voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat moet gedurende een periode van 30 dagen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Onteigening
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De gemeente Rumst wenst de Kerremansstraat te verbeteren om volgende doelstellingen te bereiken:
Om deze doelstellingen te realiseren werd een rooilijn- en onteigeningsplan en een bijhorende projectnota opgemaakt.
Omschrijving te onteigenen goederen
De te onteigenen stroken grond bevinden zich binnen de nieuw vastgestelde rooilijn voor de Kerremansstraat. Het gaat om gedeelten van de percelen met volgende kadastrale nummers:
3de afdeling, sectie D, 245/03s, 245/03t, 249r, 249x, 246k, 246d, 246e, 246t, 246g, 269c, 271d, 272g,280e.
Algemeen nut
Door de regelmatig weerkerende wateroverlast ter hoogte van het kruispunt Kerremansstraat-Molenstraat en in de Molenstraat zelf is het nodig om een aantal water bufferende elementen in te bouwen in het project Kerremanstraat. Dit gebeurt door de aanleg van voldoende brede buffergrachten evenwijdig met de rijweg, de aanleg van een bufferbekken op een reeds verworven terrein. Tevens zal een meer meanderende Molenbeek minder druk geven op het regenwaterstelsel stroomafwaarts.
Door het aanleggen van een voldoende breed fietspad en rijweg is er buiten deze infrastructuur plaats nodig voor de nutsleidingen. Om bij calamiteiten niet telkens de rijweg te moeten openbreken en het verkeer te moeten onderbreken is het noodzakelijk om een strook te voorzien buiten de rijweg voor de nutsleidingen.
Noodzaak
Het aanleggen van een veilig dubbelrichtingsfietspad is op deze druk gebruikte fietsroute een noodzaak gezien het veelvuldig gebruik ervan door schoolkinderen en fietsrecreanten.
Hoogdringendheid
De gemeente Rumst werkt gestaag verder aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Tevens is het oplossen van de wateroverlastproblematiek op verschillende locaties binnen de gemeente een prioriteit. Het aanleggen van buffergrachten, meanderende waterlopen met een minimaal aantal overwelvingen en het voorzien van een regenwaterbufferbekken moeten de wateroverlast in de Molenstraat en bij uitbreiding op andere locaties in de omgeving mee helpen oplossen. Tevens moeten nutsleidingen voldoende ruimte krijgen buiten de rijweginfrastructuur om aansluitingen en eventuele storingen te kunnen uitvoeren/oplossen. Deze ingrepen kunnen enkel worden uitgevoerd op openbaar domein. Hiervoor zijn dan ook onteigeningen noodzakelijk. Deze omstandigheden kunnen dan ook als hoogdringend worden omschreven. De onteigeningen zullen steeds tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In functie van de heraanleg van de Kerremansstraat, de aanleg van een retentiebekken en het realiseren van een bypass op de Molenbeek 6.05, dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed.
In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Molenstraat en de 's Herenbaan is het noodzakelijk dat de bestaande buurt- en gemeentewegen worden verbreed. De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.
Om de rooilijn te realiseren is de onteigening van een aantal stroken grond die in privaat bezit zijn nodig. Naast het rooilijnplan werd ook een onteigeningsplan en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen dd. 07/09/2020 en op de gemeenteraad dd. 17/09/2020 werd de voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat, opgemaakt door studiebureau Antea Group op 26.08.2020, goedgekeurd.
In het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 7 oktober 2020 tot en met 6 november 2020 werd er een vormelijke fout vastgesteld, waardoor een nieuw besluit moet genomen worden.
Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Kerremansstraat (buurtweg 12) gedeeltelijk te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraat.
Het ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan Kerremansstraa, opgemaakt door studiebureau Antea Group, inclusief de projectnota in bijlage van dit besluit, voorlopig vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van het nieuwe openbaar onderzoek.
Aan dit besluit wordt een artikel toegevoegd waarbij de lopende procedure opgestart bij het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 wordt stopgezet.
In functie van de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed. Het gedeelte van de Kapelstraat gelegen tussen de Pompstraat en de Korte Veerstraat werd reeds heringericht in 2012, het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht.
De deputatie van de provincie Antwerpen heeft in zitting van 16.01.2020 beslist volgende buurtwegen gedeeltelijk of volledig af te schaffen: buurtweg 2 (gedeeltelijk), buurtweg 27 (gedeeltelijk), buurtweg 31 (volledig), voetweg 53 (volledig), voetweg 54 (gedeeltelijk) en voetweg 61 (gedeeltelijk).
In het kader van geplande infrastructuurwerken tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is het noodzakelijk dat de bestaande buurt- en gemeentewegen worden verbreed. De te volgen procedure voor het verbreden van buurt- en gemeentewegen is sinds 1 september 2019 bepaald in het decreet gemeentewegen.
In het plangebied bevinden zich volgende buurt- en gemeentewegen die verbreed moet worden:
Om de rooilijn te realiseren is de onteigening van een aantal stroken grond die in privaat bezit zijn nodig. Naast het rooilijnplan werd ook een onteigeningsplan en een projectnota opgemaakt conform de bepalingen van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
In de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 7 september 2020 en op de gemeenteraad van 17 september 2020 werd de voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplannen ‘Kapelstraat - Pompstraat', omvattende Kapelstraat buurtweg nr. 1en Molleveld voetweg nr. 61’, goedgekeurd. IGEAN dienstverlening werd gelast met de grondinnemingen en heeft op 6.07.2020 de ontwerpplannen opgemaakt en een projectnota.
In het openbaar onderzoek dat werd gehouden van 7 oktober tot en met 6 november 2020 werd er een vormelijke fout vastgesteld, waardoor een nieuw besluit moet genomen worden.
De aanleg van fietspaden (en riolering) belangt iedereen aan en is ontegensprekelijk van maatschappelijk of algemeen belang.
Bij de aanleg van fietspaden dient rekening gehouden te worden met de randvoorwaarden voorgeschreven in het vademecum fietsvoorzieningen, opgemaakt door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, die bepalen dat vrij liggende éénrichtingsfietspaden met een aanbevolen breedte van 175 cm (of meer) en een tussenstrook met de rijweg van minstens 100 cm vereist zijn.
Om de Kapelstraat van fietspaden te kunnen voorzien dient de gemeente van de betrokken boordeigenaars de nodige stroken grond te verwerven. Zodoende kan de rooilijn worden gerealiseerd en kunnen de werken uitgevoerd worden.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten,
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan is de eerste fase van de procedure.
Hierna volgen nog het openbaar onderzoek en de definitieve goedkeuring door de gemeenteraad.
Het openbaar onderzoek zal opnieuw moeten gehouden worden wegens een vormelijke fout in het openbaar onderzoek dat eerder werd gehouden van 7 oktober tot en met 6 november 2020, nl. het ontbreken van het herinrichtingsplan in het dossier ter inzage.
Verbreden rooilijnen
De rooilijn van de Kapelstraat (tussen Korte Veerstraat en de gemeentegrens met Boom) en Molleveld wordt verbreed. Hiervoor voert de gemeente de procedure vastgelegd in het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019. De verantwoording voor deze verbreding is uitvoerig toegelicht in de nota “Verantwoordingsnota verbreding rooilijnen Kapelstraat (buurtweg 1) en Molleveld (voetweg 61)” die aan dit dossier gehecht is en er integraal deel van uitmaakt.
Deze nota omvat:
Om dit alles visueel te verduidelijken zijn de geplande herinrichting en de voorgestelde nieuwe rooilijnen op plan nr. 2 ‘Herinrichtingsplan’ weergegeven.
De “Verantwoordingsnota verbreding rooilijnen Kapelstraat (buurtweg 1) en Molleveld (voetweg 61)” en het plan nr.2 ‘herinrichtingsplan’ zijn gehecht aan dit dossier en maken er integraal deel van uit.
Openbaar onderzoek
De beslissing tot voorlopige vaststelling van het rooilijn- en onteigeningsplan ‘KAPELSTRAAT – POMPSTRAAT’ moet gedurende een periode van 30 dagen onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Onteigening
Gemeenten kunnen tot onteigening overgaan in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake gemeentelijke aangelegenheden.
De gemeente Rumst wenst de Kapelstraat te voorzien van veilige fietsvoorzieningen met de bedoeling:
Om deze doelstellingen te realiseren werd een rooilijn- en onteigeningsplan en een bijhorende projectnota opgemaakt.
omschrijving te onteigenen goederen
De te onteigenen stroken grond bevinden zich binnen de nieuw vastgestelde rooilijn voor de Kapelstraat. Het gaat om gedeelten van de percelen met volgende kadastrale nummers:
2de afdeling, sectie A, 417S (inname 1), 423M (inname 2), 188G (inname 6) en 381G (inname 12).
algemeen nut
Door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden.
Een verbreding aan de noordkant van de Kapelstraat is niet mogelijk, gezien er vanaf huisnummer 124 tot aan huisnummer 150 een rij van 11 woningen staat en de verwerving hiervan een grotere impact heeft dan de te verwerven grondstroken aan de zuidkant van de straat.
Het doel van de onteigening is de heraanleg van de Kapelstraat met een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat. Samen met deze werken zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd.
Noodzaak
De aanleg van fietspaden gebeurt in principe op openbaar domein. De scheiding tussen het openbaar en het privaat domein wordt bepaald door de rooilijn. Deze rooilijnen worden - voor zover ze nog niet bestaan - gerealiseerd of aangepast in het kader van infrastructuurwerken.
De gemeente houdt bij de inrichting van haar openbaar domein rekening met de bestaande toestand.
Hoogdringendheid
De gemeente Rumst werkt gestaag verder aan de verhoging van de verkeersveiligheid. Omwille van het feit dat fietspaden in principe enkel kunnen worden uitgevoerd op openbaar domein, zijn onteigeningen noodzakelijk. Deze omstandigheden kunnen dan ook als hoogdringend worden omschreven. De onteigeningen zullen steeds tot het strikt noodzakelijke worden beperkt.
Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Kapelstraat (buurtweg 1) gedeeltelijk te wijzigen en Molleveld (voetweg 61) volledig te wijzigen zoals aangeduid op het ontwerp rooilijn- en onteigeningsplan ‘Kapelstraat– Pompstraat ’.
Het ontwerp-rooilijn- en onteigeningsplan ‘Kapelstraat– Pompstraat’, (Rooilijnplan Kapelstraat-04.pdf ) omvattende Kapelstraat buurtweg nr. 1 en Molleveld voetweg nr. 61’, opgemaakt door IGEAN dienstverlening op 6.07.2020, inclusief de projectnota in bijlage van dit besluit, voorlopig vast te stellen.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met het organiseren van een nieuw openbaar onderzoek.
Aan dit besluit wordt een artikel toegevoegd waarbij de lopende procedure opgestart bij het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 wordt stopgezet.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlende vereniging Vlotter.
De gemeente werd met een aangetekend schrijven van 27 oktober 2020 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 18 december 2020 in de vergaderzaal van de maatschappelijke zetel van VLOTTER in de Col. Silvertopstraat 15 te Boom met als agendapunten:
1. Begroting 2021
2. Beleidsnota 2021
3. Varia
De gemeenteraad neemt kennis van de begroting 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de beleidsnota 2021.
De gemeenteraad neemt kennis van de documenten gevoegd bij de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gelet op de beslissing van de Gemeenteraad dd. 28/02/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Vlotter.
Overeenkomstig art. 427 en 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient voorafgaandelijk de beslissing met het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente Rumst overgemaakt te worden en de effectieve vertegenwoordiger meegedeeld (eventueel aangevuld met de beslissing van de aanduiding indien deze niet voor de legislatuur werd beslist).
Het college van burgemeester en schepenen beslist om de uitnodiging van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 18 december 2020 voor te leggen aan de gemeenteraad van zitting van 26 november 2020.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, keurt de gemeenteraad de dagorde en de afzonderlijke punten van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 18 december 2020 goed voor zover met betrekking tot een agendapunt in dit besluit geen apart standpunt is opgenomen.
De gemeenteraad keurt de begroting 2021 goed.
De gemeenteraad keurt de beleidsnota 2021 goed.
De gemeenteraad beslist de vertegenwoordiger(s) van de gemeente die zal/zullen deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 18 december 2020 op te dragen zijn/hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad in verband met de te behandelen agendapunten.
De gemeenteraad beslist het college van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgevintg hiervan te verrichten aan het secretariaat van Vlotter, Col. Silvertopstraat 15, 2850 Boom.
Eén van de doelstelling van de bestuursovereenkomst 2019 – 2024 is de realisatie van Bindend Sociaal Objectief.
Uit de voortgangstoets 2020 blijkt dat de gemeente Rumst niet op schema zit om het BSO in 2025 te behalen en werd er een nieuw plan van aanpak ingediend bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen.
De Sp.a – Groen fractie heeft hieromtrent enkele vragen:
De Vlaamse regering nam recent een beslissing met betrekking tot de nieuwe regiowerking. Hiervoor heeft minister van binnenlands bestuur Bart Somers een voorlopig ontwerpplan opgesteld. Begin 2021 zal in de schoot van de Vlaamse regering de definitieve afbakening plaatsvinden van de vernieuwde referentie regio’s.
Deze referentieregios zullen geen nieuwe bestuurslaag vormen maar een overleg niveau bepalend voor de lokale samenwerking van onderuit. De Vlaamse regering beseft ook dat de vorming echter ook van onderuit dient te gebeuren om de nodige draagkracht te hebben, de gouverneurs dienen hun adviezen over de regiovorming klaar te hebben tegen eind 2020, eenzelfde vraag wordt gesteld aan de lokale besturen (cfr deze beslissing van de Vlaamse Overheid).
Wat ons is opgevallen is dat de Vlaamse regering onder leiding van Bart Somers, Rumst en bij uitbreiding de hele Rupelzone, wil indelen in de regio Rivierenland (en aldus binnen te trekken in de invloedsfeer van Mechelen en in mindere mate Heist op den Berg)
Deze toevoeging aan Riverenland staat haaks op de huidige dynamiek en bestaande samenwerkingsverbanden denk maar aan de intercommunales Igean, Fluvius Antwerpen, de nieuwe vervoersregio … Dit zou tot gevolg hebben dat we de gemeente gaan moeten aansluiten bij andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals bv Igemo. Tevens ondervinden we nu al hoe deze "samenwerking" verloopt in de brandweerzone Rivierenland. En naar wat ik gehoord heb loopt de samenwerking tussen Toerisme Rupelstreek en Mechelen ook niet altijd zoals het hoort.
De vernieuwde regiovorming lijkt ons een zeer belangrijke beslissing die een grote impact zal hebben op de toekomstige werking van de gemeente. Als N-VA Rumst willen we dan ook het standpunt innemen dat we als gemeente ons beter richten op de bestaande samenwerkingsverbanden en relaties die eerder gericht zijn op de Rupelzone + Aartselaar en de Antwerpse (Zuid)rand. Gezien het belang van deze regeringsbeslissing zijn wij geinteresseerd welk standpunt de andere fracties innemen in dit dossier.
Hierbij hebben wij nog volgende vragen:
Recht tegenover het kinderdagverblijf “De Hummeltjes”in de Molenbergstraat in Rumst is er een bouwwerf. Hiervoor is een gedeelte van de openbare weg ingenomen.
Deze opstelling zorgt ervoor dat er op bepaalde momenten zeer gevaarlijke situaties ontstaan.
Tijdens de GR van september is deze onveilige situatie gemeld via een mondelinge vraag.
Er is snel een aanpassing gekomen van de verkeersituatie en de rijrichting van wagens was enkel nog toegelaten komende vanuit het Molenveld richting Tuinwijk. Dit door er enkel richting van te maken.
Begin oktober wijzigde de verkeerssituatie, er was terug doorgaand verkeer mogelijk in beide richtingen.
Terecht, want op dat ogenblik was het kermis en was de markt afgesloten voor doorgaand verkeer.
Ondertussen zijn we eind november en is de verkeersituatie t.h.v. het kinderdagverblijf nog steeds dezelfde als in oktober.
Er is doorgaand verkeer mogelijk in beide richtingen, een voorrangsbord moet er voor zorgen dat dit veilig moet verlopen.
Deze verkeersituatie zorgt ervoor dat er bij momenten zeer gevaarlijke situaties ontstaan, en zeker op momenten dat er tegelijkertijd een wagen vanuit het Molenveld gereden komt richting Tuinwijk, een wagen aangereden komt vanuit de Molenbergstraat richting Tuinwijk en er een wagen vanuit de Tuinwijk aangereden komt en deze richting Veerstraat wil rijden.
Indien er dan ook nog zwakke weggebruikers op dit zelfde moment aanwezig zijn zorgt dit voor zeer gevaarlijke situaties.
Als er dan nog geparkeerd wordt buiten het reglementaire parkeervak in de Molenbergstraat recht tegenover het Molenveld zorgt dit er voor dat de veiligheid nog meer in het gedrang komt.
Ook in de Veerstraat, Vissersstraat en Molenveld komt het vaak voor dat wagens buiten de parkeervakken geparkeerd staan waardoor er op deze plaatsen ook zeer onveilige situaties ontstaan.
Onze sp.a – Groen fractie had dan ook de volgende vragen:
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van volgende mondelinge vragen: