Het retributiereglement voor de verkoop van huisvuilzakken en groothuisvuilophaling loopt af op 31 december 2020 en dient voor twee maanden vernieuwd te worden.
Vanaf 1 maart 2021 voert het lokaal bestuur Diftar in.
Ter vrijwaring van het milieu dient de productie van afval zoveel mogelijk te worden voorkomen en de ophaling van het huisvuil moet zoveel mogelijk op een selectieve basis gebeuren zodat bij de verwerking een duidelijk onderscheid kan gemaakt worden tussen de recycleerbare afvalstoffen enerzijds en de restfractie anderzijds.
De gemeente moedigt afvalpreventie aan en organiseert de selectieve inzameling van afval voor volgende fracties: glas, papier en karton, GFT+, PMD, KGA, alsook de fractie die aangeboden kunnen worden op het containerpark.
Gelet op de toenemende kost voor afvalverwerking gedurende de laatste jaren;
Gelet op het ecologisch principe 'de vervuiler' betaalt';
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Art. 41 2e lid 14° van het decreet lokaal bestuur;
Het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, en latere wijzigingen;
Gelet op de bevoegdheidsoverdracht aan Igean milieu en veiligheid met betrekking tot de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen;
Er wordt met ingang van 1 januari 2021 en eindigend op 28 februari 2021 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op de ophaling van huishoudelijk afval via afvalzakken (restafval, GFT+ en PMD), die het kenmerk dragen van de gemeente Rumst of van een aangeduide intercommunale en voor het ophalen van groot huisvuil voor zover dit feit geen aanleiding geeft voor heffing in toepassing van een andere gemeenteverordening inzake belasting of retributie.
§1. De huisvuilzakken worden ter beschikking gesteld tegen de volgende retributie:
§2. De retributie voor het ophalen van groot huisvuil bedraagt 40 euro (max 2m³) per ophaling en is verschuldigd door de aanvrager.
De ophaling van groot huisvuil wordt georganiseerd voor de inwoners van de gemeente die deze dienstverlening ten laatste 1 week voor de ophaalbeurt dienen aan te vragen.
De retributie dient gestort te worden in de gemeentekas na ontvangst van de factuur ofwel contant te betalen tegen ontvangstbewijs ofwel door overschrijving op het rekeningnummer BE45 0910 0011 2789. De betaling dient te gebeuren uiterlijk 10 kalenderdagen na ontvangst van de factuur. De aanvrager kan geen beroep doen op een nieuwe ophaalbeurt zolang de openstaande factuur niet betaald is.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.