Terug
Gepubliceerd op 09/12/2025

2025_2019_00004 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming

Seniorenraad
di 25/11/2025 - 10:00 Hof van Crequi
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mathilange Goossens; Hugo Kraey; Diane Nauwelaers; Danie Verbruggen; Lutgardis Gielis; Rina Janssen; Jos Muyshondt; Christine Jacobs; Marleen De Bruyn; Marc Leemans; Els Schiltz; Caroline De Keninck; Rudy Coeck; Marijke Samson; Frank Loomans; Anja Van Puymbroeck, deskundige senioren gemeente Rumst; Laura Jorissen, waarnemend woonassistent Hof van Crequi; C Jacobs, schepen sociaal beleid

Afwezig

Sonia Van Damme; Jos Callebaut

Verontschuldigd

AndrĂ© Van Broekhoven; Andrea Michiels; Frans Andries; Magda Hofmans; Heidi Van der Kinderen

Secretaris

Marijke Samson

Voorzitter

Frank Loomans
2025_2019_00004 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming 2025_2019_00004 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de adviesraad bevat volgende punten:

- goedkeuring verslag vorige vergadering

- advies meerjarenplan gemeente

- communiceren met doelgroep senioren

- seniorenbeurs 29 mei 2026

- themawerkgroepen: stand van zaken

- nieuwe seniorengids: bedeling

- RPO Antwerpen Zuid

- dienstverlening vanuit perspectief van senioren

- varia


Argumentatie

De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.

 

Besluit

De seniorenraad beslist:

Artikel 1

Verslag

  1. Goedkeuring verslag vorige vergadering:

 Volgende opmerkingen worden genoteerd:

 

  • Het gratis webinar op 27/11 gaat over de nieuwe Europese betaalapp Wero.
  • De werkgroep ‘mobiliteit’ wordt beter ‘beweging’ genoemd: dit dekt de lading beter.

 

    2. Advies meerjarenplan gemeente:

 Schepen Christine Jacobs geeft toelichting over de ‘highlights’ voor senioren, hieronder een samenvatting:

 

  • Hof van Crequi: evalueren en verbeteren van de werking van het buurtrestaurant, toepassen van STEK-methodiek (= schakel tussen hulpzoeker en formele hulpverlening) tijdens het ‘goedemorgen’-moment, vernieuwen van de infrastructuur in het wassalon, plaatsing van AED toestel.

 

  • Assistentiewoningen: betere aansluiting in het zorgcontinuüm, verbouwen van conciërgewoning tot tweekamerflat, interne afsprakennota gebruiksvriendelijker maken.

 

  • Seniorenflats Hoogvelden: geleidelijke overdracht naar huisvestingsmaatschappij Woonkade, de doelgroep blijft 65-plussers, alle huurders kunnen hun huurovereenkomst behouden of overschakelen naar een overeenkomst bij Woonkade (indien dit voordeliger zou uitkomen).

 

  • Communicatie: kleinschalige activiteiten organiseren in samenwerking met de bibliotheek en woonzorgcentra, antennepunten voor advies en info over gemeentelijk aanbod, samenwerking met apotheek of lokale huisartsen voor infomoment, reactiveren van het meldpunt voor senioren, heruitgave van de seniorengids, organisatie tweejaarlijkse seniorenbeurs, verbeteren van de werking van de seniorenraad door kruisbestuiving met andere adviesraden.

 

  • Gezondheid: organisatie van een gezondheidsdag, een digitale informatiepagina over gezondheidszorg, het luik geestelijke gezondheidszorg binnen het sociaal huis uitbreiden, aanbod rookstopbegeleiding, sensibiliseren rond alcoholgebruik, kankerpreventie en invoering van zorgparkeren in de gemeente.

 

  • Mobiliteit: evaluatie van de Minder Mobielen Centrale, wegwerken van ‘missing links’ bij voetpaden, oversteekplaatsen toegankelijker maken.

 

Er wordt officieel advies gevraagd. Stemgerechtigde leden van de seniorenraad brengen hun stem uit: de meerderheid van de leden stemt positief. Er wordt wel geuit dat er binnen de seniorenraad bezorgdheid is omtrent de fietsveiligheid voor senioren in onze gemeente.

 

    3. Communiceren met doelgroep senioren:

 Filip Lemaitre helpt met bureau50 de nieuwe generatie 'ouderen' begrijpen om hen beter te bereiken, te betrekken en te bedienen. Hij verkent 50+ als groeimarkt en vertaalt dit in nieuwe marketing- en communicatiestrategieën. Hij schreef hierover het boek ‘The Silver Ones. Do’s en don’ts voor 50+ marketing.

Hieronder een samenvatting van de adviezen die hij geeft: 

 

  • Mensen houden er in het algemeen niet van om gelabeld te worden. In die zin is het niet altijd wenselijk om diverse onderwerpen onder 1 noemer senioren of plussers te plaatsen, omdat er zoveel diversiteit is in die groep. Er zijn verschillende leeftijdsgroepen en elke leeftijdsgroep heeft andere dingen beleefd en andere evoluties doorgemaakt (van ontberingen tijdens oorlog, over de golden sixties en de maanlanding, tot grote jeugdwerkloosheid en de opkomst van punk en new wave).
     Er zijn veel verschillen, ook bij personen van dezelfde leeftijd. Bv. niet alle 65+-ers lezen het liefst iets op papier (94% heeft een smartphone). Daarom is het belangrijk om ook bij 65+ te blijven inzetten op een mix van kanalen. Ook wat betreft afbeeldingen moeten we erop letten dat we niet stigmatiserend werken naar 65+ . Het gaat erom om vooral vanuit communicatienoden en -behoeften te denken, niet vanuit leeftijd.
  • Onderwerpen die interessant zijn voor 65+ :
    1. Eager to learn: hebben terug wat meer tijd en willen graag iets nieuw leren
    2. Gezondheid: is belangrijk voor hen. Oplossingen voor lichamelijke ongemakken in die zin ook.
    3. Gaan terug meer avontuurlijk reizen (verre bestemming, maar met comfort)
    4. Online daters: grootste groep relatiebreuken rond 50-60 jaar.
  • MAAR: wat interessant is voor 65+, kan ook interessant zijn voor jongere mensen. Daarom is het niet aangewezen om communicatie, bv. rubrieken, exclusief te richten op 65+ . Veel van deze onderwerpen spreken namelijk een ruimer publiek aan. Bovendien zijn 65+ wellicht ook geïnteresseerd in onderwerpen die niet gelabeld worden met 65+ . Er zijn telkens ook items die interessant zijn voor een andere doelgroep. Zij maken zelf de keuze wat ze interessant vinden.
  • Do’s and don’ts:
    1. Stereotypering vermijden en positieve associaties maken met ouder worden.
    2. 65+ hebben soms meer tijd nodig om informatie te verwerken. We hebben echter soms de neiging om teksten gericht op 65+ langer en uitvoeriger te maken. Dat blijkt niet zinvol te zijn. Teksten voor 65+ moeten net meer to the point zijn.
    3. Wat goed werkt, is in de promotie van onderwerpen verwijzen naar elementen die belangrijk waren toen iemand jong was à Nostalgiereflex. (dit werkt ook bij andere leeftijdsgroepen)
    4. QR: de URL er altijd onder vermelden.
    5. Digitaal jargon vermijden. (maar het is wel zo dat digitale geletterdheid losstaat van het begrijpen van informatie in het algemeen.)
    6. Nederlands gebruiken (geen verengelsingen).
    7. Website: een statische pagina is beter: hoe minder digitaal vaardig het publiek, hoe minder info erop mag staan.

 

  • 12% van 65+ leeft in armoede of sociale uitsluiting (in het Vlaams gewest). We leven langer, maar daardoor is het moeilijk om na het pensioen de levensstandaard aan te houden. Zo ontstaan er ook nieuwe armen onder 80+ . Dit zijn vaak vrouwen. De reden is dat als vrouwen kwalen hebben, ze langer leven met die kwalen + vaak hadden ze een minder lange loopbaan en dus minder pensioen.

 

    4. Dienstverlening vanuit perspectief van senioren:

 Momenteel besteedt de Vlaamse Ouderenraad specifieke aandacht aan dienstverlening vanuit het perspectief van senioren. Je kan de bevraging invullen via: www.hoekanikjehelpen.be.

Volgende topics komen aan bod:

  • Is de communicatie naar senioren toe niet te ingewikkeld?
  • Zijn de gebruikte procedures te omslachtig of net niet?
  • Voor welke zaken maak je graag een afspraak en voor welke zaken niet?
  • Zijn er genoeg openbare toiletten?
  • Zijn er voldoende mogelijkheden voor verenigingen om zalen te huren?
  • Zijn er andere drempels of suggesties voor verbetering?

 

    5. Seniorenbeurs 29 mei 2026:

 Het thema van de komende seniorenbeurs wordt beweging en valpreventie. Er komt een bewegingsparcours op maat van bezoekers die gebruikmaken van een rollator, wandelstok of ander hulpmiddel. Daarnaast zal de sportdienst ter plaatse eenvoudige testen afnemen rond lenigheid, kracht en conditie. Zoals steeds zijn er ook standhouders aanwezig rond de vertrouwde thema’s wonen, vrije tijd, zorg en ondersteuning en levenseinde.
 Deze beurs vormt bovendien een ideale gelegenheid om de seniorenraad zichtbaar naar buiten te brengen. We vragen daarom om tegen de volgende vergadering te laten weten wie wil meehelpen aan de stand en informatie wil geven over de werking van de seniorenraad.

 

    6. Themawerkgroepen: stand van zaken:

 De themawerkgroepen zijn nog niet van start gegaan.

Degenen die zich hebben opgegeven mogen binnenkort een uitnodiging verwachten.

 

    7. Nieuwe seniorengids:

 De nieuwe editie zal verschijnen in januari 2026 en wordt via de post bedeeld aan alle 65-plussers.

Daarnaast krijgen ook huisartsen, verpleeg- en thuiszorgorganisaties en andere centrale publiek punten exemplaren geleverd. 

Er wordt gevraagd of het mogelijk is om de nieuwe gids ook op de website van de gemeente te plaatsen.

 

 8. Feedback RPO Antwerpen Zuid:

 Er waren weinig deelnemers tijdens het overleg van 13/11. Het onderwerp was ‘toekomstbestendige ouderenraden’.

In verschillende gemeentes is ondertussen geen seniorenadviesraad meer, maar werd alles ondergebracht onder een andere noemer, zoals ‘vrije tijd’.

 

 9. Varia

 

  • Medewerkers van De Vaeren vragen om zitbanken te plaatsen op de Zilverroute ‘den boer op’. à indien er nog ergens zitbanken ontbreken mag dit doorgegeven worden via hof.van.crequi@rumst.be
  • Vraag om de lijst met publiek toegankelijke toiletten op de website van de gemeente te plaatsen.
  • Volgende seniorenraad: dinsdag 10 februari om 10 uur.