Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

2025_GR_00258 - Retributies - Retributiereglement voor de gemeentelijke begraafplaatsen - 2026-2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, burgemeester; Geert Antonio, schepen; An Van Dessel, schepen; Els Devlies, schepen; Kenneth Heylen, schepen; Christine Jacobs, voorzitter BCSD - schepen; Margo Hiel, raadslid N-VA; Annelies Kerckhofs, raadslid N-VA; Sara Emmen, raadslid N-VA; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit; Bart Peeters, raadslid Vooruit; Peter Calluy, raadslid Vooruit; Raf De Schepper, raadslid Lokaal2840; Wendy Weckhuysen, raadslid Lokaal2840; Geert Van der Auwera, raadslid Lokaal2840; Marleen De Bruyn, raadslid Lokaal2840; Luc Callaerts, raadslid Lokaal2840; Marianne Van Hoof, raadslid Lokaal2840; Marc Leemans, raadslid Lokaal2840; Bart Claes, raadslid Vlaams Belang; Chris Van Geem, raadslid Vlaams Belang; Inge Van Cuyck, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Wouter De Smedt, secretaris; Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Secretaris

Wouter De Smedt, secretaris

Voorzitter

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00258 - Retributies - Retributiereglement voor de gemeentelijke begraafplaatsen - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, An Van Dessel, Els Devlies, Kenneth Heylen, Christine Jacobs, Margo Hiel, Annelies Kerckhofs, Sara Emmen, Dieter Wijckmans, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Peter Calluy, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Luc Callaerts, Marianne Van Hoof, Marc Leemans, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Marc Verrept, Wouter De Smedt, Benjamin De Roeck
Stemmen voor 18
Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Marc Verrept, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bart Peeters, An Van Dessel, Annelies Kerckhofs, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Margo Hiel, Peter Calluy, Sara Emmen, Benjamin De Roeck
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Luc Callaerts, Marc Leemans, Marianne Van Hoof
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00258 - Retributies - Retributiereglement voor de gemeentelijke begraafplaatsen - 2026-2031 - Goedkeuring 2025_GR_00258 - Retributies - Retributiereglement voor de gemeentelijke begraafplaatsen - 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen loopt ten einde op 31/12/2025. Het retributiereglement dient dan ook vernieuwd te worden. Volgende zaken werden hierin aangepast:

  • Er werd een nieuw tarief voorzien voor het gebruik van de gemeentelijke afscheidslocaties op de begraafplaatsen van Rumst en Terhagen
  • Er werd voorzien in een automatische indexatie van de tarieven

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven;

Gelet op het raadsbesluit van 23 juni 2016, houdende de goedkeuring van de politieverordening op de begraafplaatsen;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 24 september 2015 om een sterrenheuvel in te richten op elke begraafplaats;

Gelet op het feit dat overleden inwoners tijdens hun leven al bijgedragen hebben voor de kosten van de gemeentelijke infrastructuur door het betalen van o.a. de aanvullende belasting op de personenbelasting;

Gelet op het feit dat de kostprijs voor een begraving hoger ligt dan die voor een bijzetting of asverstrooiing.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 40, §3, 41, 177, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;

Het raadsbesluit van 23 juni 2016, houdende de goedkeuring van de politieverordening op de begraafplaatsen;

De wet van 20 juli 1971 gewijzigd o.m. door de wet van 4 juli 1973 en de wet van 10 januari 1980;

Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging;

Adviezen

Financieel beleid en beheer Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang vanaf 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 wordt, ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op de gemeentelijke begraafplaatsen.

Artikel 2

Definities

Onder inwoners wordt verstaan:

  • eenieder die ingeschreven staat in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister van de gemeente
  • voor het vaderland gevallen militairen en burgers;
  •  personen die de gemeente Rumst minder dan 12 maanden geleden verlaten hebben na er  gedurende minstens 10 jaar gewoond te hebben
  • personen die de gemeente Rumst verlaten hebben om gebruik te maken van een erkend residentieel zorgaanbod.

Niet-inwoners zijn alle mensen die niet aan bovenstaande omschrijving voldoen en die op het grondgebied van de gemeente begraven, bijgezet of verstrooid worden.

Artikel 3

Het bedrag is verschuldigd door de persoon die de aanvraag indient.

Artikel 4

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op:

§1  Begraving, bijzetting of verstrooiing:

Voor inwoners: gratis

Voor niet inwoners: 500 euro voor een begraving en 250 euro voor een asverstrooiing of een bijzetting in het urnenveld of columbarium.

§2. Grafconcessie en concessie voor columbarium of urneveld – Basistarief voor 25 jaar 

voor inwoners:

  • voor de grafconcessie voor 1 persoon: 500 euro
  • voor de grafconcessie voor 2 personen: 1.000 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 1 persoon: 400 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 2 personen: 800 euro

 Voor niet-inwoners

  • voor de grafconcessie voor 1 persoon: 1.000 euro
  • voor de grafconcessie voor 2 personen: 2.000 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 1 persoon: 800 euro
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 2 personen: 1.600 euro

§3. Frontplaatjes, naamplaatjes, dekplaatjes voor inwoners en niet-inwoners

  • voor de aflevering van frontplaatjes, zonder vermelding van de naam van de overledene, ter afsluiting van de columbariumnissen of om aangebracht te worden op de urnenkelders: 100 euro
  • voor de aflevering van naamplaatjes, met vermelding van de naam van de overledene, die aangebracht worden op de zuil ter hoogte van de strooiweide of urnenbos: 50 euro
  • voor de aflevering dekplaatjes met ster die aangebracht worden op de sterrenheuvel: 50 euro

§4. De hernieuwing van de grafconcessie en concessie voor columbarium en urneveld voor zowel inwoners als niet-inwoners

  • per concessie hernieuwing een vaste kost van 20 euro
  • afhankelijk van de duur van de verlenging en het aantal personen: 

Duur

Grafconcessie per persoon

Urneveld / columbarium per persoon

10 jaar

200 euro

160 euro

15 jaar

300 euro

240 euro

20 jaar

400 euro

320 euro

25 jaar

500 euro

400 euro

 

§5 Het gebruik van de gemeentelijke afscheidslocaties op de begraafplaatsen van Rumst en Terhagen. Op elke locatie zijn 20 stoelen beschikbaar.

  • 50 euro per uitvaart

Artikel 5

De tarieven vermeld in art. 4 worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule : (R x I)/i waarbij :

  • R = tarief zoals vastgesteld in artikel 4
  • I = index van de maand september van het voorgaande jaar
  • i = index van de maand september 2025 (basis 2013)

Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 4.

Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 1 euro.

Artikel 6

De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

Wanneer de uitgeschreven factuur niet binnen een termijn van 30 dagen wordt voldaan, zal de schuldenaar worden aangemaand.
Bij deze aanmaning worden bijkomende kosten in rekening gebracht in overeenstemming met het retributiereglement op administratie- en aanmaningskosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen.
Bij gebreke van minnelijke betaling, wordt tot gedwongen invordering van de retributie overgegaan bij middel van een dwangbevel. Dit dwangbevel wordt uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van deze schuldvorderingen.

Artikel 7

Het verschuldigde bedrag is opeisbaar vanaf: 

  • Vanaf de toelating tot begraving, bijzetting in het urnenveld of columbarium of uitstrooiing 
  • de toestemming tot de ter beschikkingstelling van een grafkelder, columbarium nis of urnenkelder,
  • vanaf het ogenblik dat de vergunning voor de concessie werd afgeleverd 
  • vanaf de aanvraag tot afleveren van de plaatjes. 
  • De toestemming tot de ter beschikkingstelling van een afscheidslocatie.

Artikel 8

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.