Het belastingreglement op de inname van openbaar domein loopt ten einde op 31 december 2025 en dient vernieuwd te worden. Volgende zaken werden hierin aangepast:
Gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven;
Gelet op het Reglement inname openbaar domein in functie van werken, werven of verkeersbelemmeringen dd. 18 juni 2020;
Overwegende dat de aanvraag tot inname van het openbaar domein administratieve kosten met zich mee brengt.
Overwegende dat het gepast is deze kosten ten laste te leggen van de aanvrager;
Overwegende dat de inname van het openbaar domein een last met zich mee brengt;
Overwegende dat belastinggeld toekomt aan overheden en wordt aangewend ter financiering van openbare uitgaven. Door de instellingen van de overheid zelf te belasten, dient de overheid eigenlijk geld aan zichzelf te betalen, hetgeen op een absurde en nutteloze situatie zou uitdraaien. Het is dan ook verantwoordbaar om te voorzien in een vrijstelling voor de de staat, het Vlaamse Gewest, provincies, gemeenten en intercommunales;
Overwegende dat het belasten van werken waarvoor de gemeente een subsidie verleent aanleiding zou geven tot gelijkaardige absurde situaties waarbij de gemeentelijke subsidies zouden worden aangewend om de gemeentelijke belastingen te betalen. Het is dan ook verantwoordbaar om deze gesubsidieerde werken vrij te stellen van de belasting;
Overwegende dat straatfeesten, wielerwedstrijden, ... het sociale weefsel in onze gemeente bevorderen, waardoor het gepast is deze evenementen vrij te stellen van de belasting.
De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald de artikelen 2, 40, 41, 252, 286 t.e.m. 287 en 326 t.e.m. 335, inclusief latere wijzigingen;
Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Reglement inname openbaar domein in functie van werken, werven of verkeersbelemmeringen ("Reglement inname openbaar domein").
Er wordt met ingang van 1 augustus 2026 en eindigend op 31 december 2031 ten behoeve van de gemeente een belasting geheven op de tijdelijke inname van het openbaar domein.
Voor de toepassing van dit reglement wordt het volgende verstaan onder:
1° tijdelijke inname openbaar domein: het plaatsen van constructies en materialen zoals schutsels, stellingen, kranen, containers, betonbakken, bouwmaterialen, bouwafval, werktuigen, bouwliften, hoogtewerkers, silo's, werfketen, WC-units, en voertuigen zoals aanhangwagens, verhuiswagens, bestelwagens, ceremoniewagens of vrachtwagen en alle andere constructies, voertuigen, machines en werktuigen voor privatief gebruik op het openbaar domein
De belastingplichtige is de natuurlijk persoon of rechtspersoon die de toelating heeft aangevraagd.
Indien er geen toelating is aangevraagd is de belasting verschuldigd door diegene die de onder artikel 2 genoemde werken voor eigen rekening uitvoert of voor zijn rekening laat uitvoeren
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt als volgt berekend:
Elk deel van een vierkante meter wordt als volle vierkante meter aangerekend. Een begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag.
De tarieven vermeld in art. 4 worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule:
(R x I)/i
waarbij :
Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 4.
Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 1 cent.
De belasting is niet verschuldigd:
De aanvraag tot inname van het openbaar domein dient online ingediend te worden via de website van de gemeente Rumst. Het is mogelijk om langs te gaan bij het administratief centrum om daar uw aanvraag in te dienen.
De betaling van de belasting dient op elektronische wijze te gebeuren bij de aanvraag. Het openbaar domein kan pas worden ingenomen na betaling van de contantbelasting. Een goedgekeurde aanvraag is definitief en wordt niet terugbetaald. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
De vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het gelijknamige decreet van 30 mei 2008.
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar tegen deze belasting indienen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de contante inning.
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 tot en met 288 van het Decreet Lokaal Bestuur en het wordt gepubliceerd op de gemeentelijke webtoepassing, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.