Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

2025_GR_00267 - Retributies - Retributiereglement omgevingsvergunning - 2026-2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, burgemeester; Geert Antonio, schepen; An Van Dessel, schepen; Els Devlies, schepen; Kenneth Heylen, schepen; Christine Jacobs, voorzitter BCSD - schepen; Margo Hiel, raadslid N-VA; Annelies Kerckhofs, raadslid N-VA; Sara Emmen, raadslid N-VA; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit; Bart Peeters, raadslid Vooruit; Peter Calluy, raadslid Vooruit; Raf De Schepper, raadslid Lokaal2840; Wendy Weckhuysen, raadslid Lokaal2840; Geert Van der Auwera, raadslid Lokaal2840; Marleen De Bruyn, raadslid Lokaal2840; Luc Callaerts, raadslid Lokaal2840; Marianne Van Hoof, raadslid Lokaal2840; Marc Leemans, raadslid Lokaal2840; Bart Claes, raadslid Vlaams Belang; Chris Van Geem, raadslid Vlaams Belang; Inge Van Cuyck, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Wouter De Smedt, secretaris; Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Secretaris

Wouter De Smedt, secretaris

Voorzitter

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00267 - Retributies - Retributiereglement omgevingsvergunning - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, An Van Dessel, Els Devlies, Kenneth Heylen, Christine Jacobs, Margo Hiel, Annelies Kerckhofs, Sara Emmen, Dieter Wijckmans, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Peter Calluy, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Luc Callaerts, Marianne Van Hoof, Marc Leemans, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Marc Verrept, Wouter De Smedt, Benjamin De Roeck
Stemmen voor 14
Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bart Peeters, An Van Dessel, Annelies Kerckhofs, Margo Hiel, Peter Calluy, Sara Emmen, Benjamin De Roeck
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 11
Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marc Verrept, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Luc Callaerts, Marc Leemans, Marianne Van Hoof
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00267 - Retributies - Retributiereglement omgevingsvergunning - 2026-2031 - Goedkeuring 2025_GR_00267 - Retributies - Retributiereglement omgevingsvergunning - 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het retributiereglement voor het behandelen van dossiers zoals vermeld in het decreet betreffende de omgevingsvergunning was geldig tot 31 december 2025 en dient verlengd te worden. Volgende zaken werden hierbij aangepast:

  • Uit een analyse van het reglement is gebleken dat de gehanteerde bedragen gedurende 6 jaar niet meer werden aangepast. De opbrengsten staan bijgevolg niet meer in verhouding tot de kosten. Dit leidt tot aangepaste tarieven.
  • Er werd voorzien in een automatische indexatie van de tarieven.
  • De administratieve kost voor de afhandeling van een onvolledig verklaard dossier zal aangerekend worden aan 50 euro. 
  • Er wordt een extra kost aangerekend van 100 euro bij wijziging van de projectinhoud volgens toepassing van artikel 30 en 45 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voor de wijzigingen van de aanvraag tijdens de procedure (na volledig en ontvankelijkheidsonderzoek). Deze retributie geldt niet wanneer de vergunningverlenende overheid zelf verzoekt om een wijziging van de planinhoud.
  • De extra kost bij ambtshalve wijziging van de aanvraag met nieuw openbaar onderzoek komt bijgevolg te vervallen.
  • Er wordt een extra kost aangerekend van 100 euro bij wijziging van de projectinhoud volgens toepassing van artikel 64 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voor de wijzigingen van de aanvraag tijdens de procedure (na volledig en ontvankelijkheidsonderzoek). 
  • Verhoging van de extra kost bij verkavelingsaanvraag of bouwaanvraag van meergezinswoning bovenop de index naar 100 euro per lot of wooneenheid, omdat de administratieve bijkomende last niet meer in verhouding staat tot de retributie. 

Argumentatie

Met het omgevingsvergunningsdecreet worden verkavelingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen en milieuvergunningen vervangen door één geïntegreerde omgevingsvergunning.

Juridische grond

  • Art. 41 2e lid 14° van het decreet lokaal bestuur.
  • Art. 19 omgevingsvergunningsdecreet (gewone procedure) en art. 38 omgevingsvergunningsdecreet (vereenvoudigde procedure), met oog op “dossieraanvullingen” i.k.v. volledigheid en ontvankelijkheid
  • Art. 13 omgevingsvergunningsdecreet , de “administratieve lus”
  • Art. 30 omgevingsvergunningsdecreet (gewone procedure in eerste aanleg), art. 45 omgevingsvergunningsdecreet (vereenvoudigde procedure in eerste aanleg) en art. 64 omgevingsvergunningsdecreet (laatste aanleg), een “wijzigingsverzoek”

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven voor het behandelen van dossiers zoals vermeld in het decreet betreffende de omgevingsvergunning.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke perso(o)n(en) of de rechtsperso(o)n(en) die de aanvraag doet of de natuurlijke perso(o)n(en) of de rechtsperso(o)n(en) die de exploitatie uitbaat.

Artikel 3

§1. De retributie bedraagt:

 Omschrijving

Indien digitaal ingediend

Indien niet digitaal ingediend

Aanvraag projectvergadering

125 euro

Melding 

50 euro

Melding overdracht

31 euro

Onvolledig verklaring50 euro

Aanvraag stedenbouwkundig attest zonder professionele begeleiding

62 euro

Aanvraag stedenbouwkundig attest met professionele begeleiding

125 euro

Vereenvoudigde aanvraag zonder professionele begeleiding

62 euro

Vereenvoudigde aanvraag met professionele begeleiding

125 euro

250 euro

Gewone omgevingsaanvraag

187 euro

375 euro

Extra kost bij indiening aanvraag met MER, OVR of  MOBER

312 euro

625 euro

Extra kost bij noodzakelijkheid informatievergadering

187 euro

Extra kost bij noodzakelijkheid publicatie in dag- of weekblad

625 euro

Extra kost bij noodzakelijkheid individuele kennisgeving met beveiligde zending

10 euro/ zending

Extra kost bij noodzakelijkheid individuele kennisgeving zonder beveiligde zending

2,5 euro / zending

Extra kost bij wijziging van de projectinhoud volgens toepassing van artikel 30 en 45 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voor de wijzigingen van de aanvraag tijdens de procedure (na volledig en ontvankelijkheidsonderzoek). Deze retributie geldt niet wanneer de vergunningverlenende overheid zelf verzoekt om een wijziging van de planinhoud.

100 euro



Extra kost bij wijziging van de projectinhoud volgens toepassing van artikel 64 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voor de wijzigingen van de aanvraag tijdens de procedure (na volledig en ontvankelijkheidsonderzoek).
100 euro

Extra kost bij verkavelingsaanvraag of bouwaanvraag van meergezinswoning

100 euro / lot of wooneenheid

Aanvraag bijstelling verkavelingsvergunning

150 euro

150 euro

Verzoek tot bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden

100 euro

100 euro

Mededeling aanvraag tot omzetting naar onbepaalde duur

100 euro

100 euro

Ambtshalve bekendmaking van het verstrijken geldigheidsperiode

187 euro

Advies betreffende de toegankelijkheid van gebouwen bij een omgevingsvergunningaanvraag

Prijs aangerekend aan het gemeentebestuur door ATO vzw, adviesbureau voor toegankelijkheid gebouwen

§2. Voor de aanvraag van een kapvergunning wordt een retributie geheven zo hoog als de melding, namelijk 50 euro.

§3. Onder professionele begeleiding wordt verstaan: begeleiding door architect, milieucoördinator of landmeetkundig bureau.

Artikel 4

De tarieven vermeld in art. 3 worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule:

(R x I)/i waarbij :

  • R = tarief zoals vastgesteld in artikel 3
  • I = index van de maand september van het voorgaande jaar
  • i = index van de maand september 2025 (basis 2013)

Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 3.

Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 1 euro.

Artikel 5

De retributie zal aangerekend worden per factuur bij de aanvraag en telkens wanneer dit verreist is tijdens een procedure.

Wanneer de uitgeschreven factuur niet binnen een termijn van 30 dagen wordt voldaan, zal de schuldenaar worden aangemaand.
Bij deze aanmaning worden bijkomende kosten in rekening gebracht in overeenstemming met het retributiereglement op administratie- en aanmaningskosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen.
Bij gebreke van minnelijke betaling, wordt tot gedwongen invordering van de retributie overgegaan bij middel van een dwangbevel. Dit dwangbevel wordt uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van deze schuldvorderingen.

Artikel 6

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.