Het retributiereglement voor het behandelen van dossiers zoals vermeld in het decreet betreffende de omgevingsvergunning was geldig tot 31 december 2025 en dient verlengd te worden. Volgende zaken werden hierbij aangepast:
Met het omgevingsvergunningsdecreet worden verkavelingsvergunningen, stedenbouwkundige vergunningen en milieuvergunningen vervangen door één geïntegreerde omgevingsvergunning.
Er wordt met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven voor het behandelen van dossiers zoals vermeld in het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke perso(o)n(en) of de rechtsperso(o)n(en) die de aanvraag doet of de natuurlijke perso(o)n(en) of de rechtsperso(o)n(en) die de exploitatie uitbaat.
§1. De retributie bedraagt:
Omschrijving |
Indien digitaal ingediend |
Indien niet digitaal ingediend |
Aanvraag projectvergadering |
125 euro | |
Melding |
50 euro | |
Melding overdracht |
31 euro | |
| Onvolledig verklaring | 50 euro | |
Aanvraag stedenbouwkundig attest zonder professionele begeleiding |
62 euro | |
Aanvraag stedenbouwkundig attest met professionele begeleiding |
125 euro | |
Vereenvoudigde aanvraag zonder professionele begeleiding |
62 euro | |
Vereenvoudigde aanvraag met professionele begeleiding |
125 euro |
250 euro |
Gewone omgevingsaanvraag |
187 euro |
375 euro |
Extra kost bij indiening aanvraag met MER, OVR of MOBER |
312 euro |
625 euro |
Extra kost bij noodzakelijkheid informatievergadering |
187 euro | |
Extra kost bij noodzakelijkheid publicatie in dag- of weekblad |
625 euro | |
Extra kost bij noodzakelijkheid individuele kennisgeving met beveiligde zending |
10 euro/ zending | |
Extra kost bij noodzakelijkheid individuele kennisgeving zonder beveiligde zending |
2,5 euro / zending | |
Extra kost bij wijziging van de projectinhoud volgens toepassing van artikel 30 en 45 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voor de wijzigingen van de aanvraag tijdens de procedure (na volledig en ontvankelijkheidsonderzoek). Deze retributie geldt niet wanneer de vergunningverlenende overheid zelf verzoekt om een wijziging van de planinhoud. |
100 euro | |
| Extra kost bij wijziging van de projectinhoud volgens toepassing van artikel 64 van het Decreet betreffende de omgevingsvergunning voor de wijzigingen van de aanvraag tijdens de procedure (na volledig en ontvankelijkheidsonderzoek). | 100 euro
| |
Extra kost bij verkavelingsaanvraag of bouwaanvraag van meergezinswoning |
100 euro / lot of wooneenheid | |
Aanvraag bijstelling verkavelingsvergunning |
150 euro |
150 euro |
Verzoek tot bijstelling of afwijking milieuvoorwaarden |
100 euro |
100 euro |
Mededeling aanvraag tot omzetting naar onbepaalde duur |
100 euro |
100 euro |
Ambtshalve bekendmaking van het verstrijken geldigheidsperiode |
187 euro | |
Advies betreffende de toegankelijkheid van gebouwen bij een omgevingsvergunningaanvraag |
Prijs aangerekend aan het gemeentebestuur door ATO vzw, adviesbureau voor toegankelijkheid gebouwen | |
§2. Voor de aanvraag van een kapvergunning wordt een retributie geheven zo hoog als de melding, namelijk 50 euro.
§3. Onder professionele begeleiding wordt verstaan: begeleiding door architect, milieucoördinator of landmeetkundig bureau.
De tarieven vermeld in art. 3 worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule:
(R x I)/i waarbij :
Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 3.
Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 1 euro.
De retributie zal aangerekend worden per factuur bij de aanvraag en telkens wanneer dit verreist is tijdens een procedure.
Wanneer de uitgeschreven factuur niet binnen een termijn van 30 dagen wordt voldaan, zal de schuldenaar worden aangemaand.
Bij deze aanmaning worden bijkomende kosten in rekening gebracht in overeenstemming met het retributiereglement op administratie- en aanmaningskosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen.
Bij gebreke van minnelijke betaling, wordt tot gedwongen invordering van de retributie overgegaan bij middel van een dwangbevel. Dit dwangbevel wordt uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van deze schuldvorderingen.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.