Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

2025_GR_00253 - Retributies - Retributiereglement voor administratieve prestaties - 2026-2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, burgemeester; Geert Antonio, schepen; An Van Dessel, schepen; Els Devlies, schepen; Kenneth Heylen, schepen; Christine Jacobs, voorzitter BCSD - schepen; Margo Hiel, raadslid N-VA; Annelies Kerckhofs, raadslid N-VA; Sara Emmen, raadslid N-VA; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit; Bart Peeters, raadslid Vooruit; Peter Calluy, raadslid Vooruit; Raf De Schepper, raadslid Lokaal2840; Wendy Weckhuysen, raadslid Lokaal2840; Geert Van der Auwera, raadslid Lokaal2840; Marleen De Bruyn, raadslid Lokaal2840; Luc Callaerts, raadslid Lokaal2840; Marianne Van Hoof, raadslid Lokaal2840; Marc Leemans, raadslid Lokaal2840; Bart Claes, raadslid Vlaams Belang; Chris Van Geem, raadslid Vlaams Belang; Inge Van Cuyck, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Wouter De Smedt, secretaris; Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Secretaris

Wouter De Smedt, secretaris

Voorzitter

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00253 - Retributies - Retributiereglement voor administratieve prestaties - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, An Van Dessel, Els Devlies, Kenneth Heylen, Christine Jacobs, Margo Hiel, Annelies Kerckhofs, Sara Emmen, Dieter Wijckmans, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Peter Calluy, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Luc Callaerts, Marianne Van Hoof, Marc Leemans, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Marc Verrept, Wouter De Smedt, Benjamin De Roeck
Stemmen voor 18
Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Marc Verrept, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bart Peeters, An Van Dessel, Annelies Kerckhofs, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Margo Hiel, Peter Calluy, Sara Emmen, Benjamin De Roeck
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Luc Callaerts, Marc Leemans, Marianne Van Hoof
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00253 - Retributies - Retributiereglement voor administratieve prestaties - 2026-2031 - Goedkeuring 2025_GR_00253 - Retributies - Retributiereglement voor administratieve prestaties - 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het retributiereglement op administratieve prestaties loopt ten einde op 31 december 2025. Het retributiereglement dient dan ook vernieuwd te worden.

Volgende zaken werden hierin aangepast:

  • Uit een analyse van het reglement is gebleken dat de gehanteerde bedragen gedurende 6 jaar niet meer werden aangepast. De opbrengsten staan bijgevolg niet meer in verhouding tot de kosten. Dit leidt tot aangepaste tarieven.
  • Er werd voorzien in een automatische indexatie van de tarieven

Argumentatie

Het retributiereglement op administratieve prestaties loopt ten einde op 31 december 2025. Het retributiereglement dient dan ook vernieuwd te worden.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer specifiek de artikelen 40, §3, 41, 177, 279, 286 t.e.m. 288 en 326 e.v.;

Art. 170, §4 van de Grondwet.

Art. 35 §1 en art. 1476 §2 van het Burgerlijk Wetboek.

Titel 3, Hoofdstuk 1 van de wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing.

Adviezen

Financieel beleid en beheer Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Met ingang vanaf 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 wordt, ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de gebruiker/aanvrager.

Artikel 3

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

§ 1 De retributie bedraagt:

  1. Voor informatie en toeristische folders: College van burgemeester en schepenen stelt bedrag vast.
  2. Voor het verzenden van informatie en toeristische folders: de kostprijs van de portkosten.
  3. Voor het schriftelijk verstrekken van gemeentelijke diensten die niet louter het laten inzien van, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar ruim opzoekingswerk (meer dan 1 uur) en het samenstellen van dossiers vereisen betreffende specifieke zaken: 62 euro.
  4. Voor het indienen van een verzoekschrift bij de rechtbank voor het verbeteren van een vonnis: 250 euro.
  5. Voor de eenzijdige beëindiging van een wettelijke samenwoonst betekend bij deurwaardersexploot: 250 euro.
  6. Bij een verzoek tot voornaamswijziging: 250 euro. 

§ 2 Bij een eerste verzoek tot voornaamswijziging wordt de retributie verminderd naar 62 Euro.

§ 3 Volgende personen worden vrijgesteld van retributie tot voornaamswijziging:

  • Personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) hebben bij het verzoek tot voornaamstoevoeging;
  • Personen die een voornaamswijziging vragen in functie van transseksualisme.

Artikel 4

De tarieven vermeld in art. 3 worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule : (R x I)/i waarbij :

  • R = tarief zoals vastgesteld in artikel 3
  • I = index van de maand september van het voorgaande jaar
  • i = index van de maand september 2025 (basis 2013)

Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 3.

Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 1 euro.

Artikel 5

De retributie is contant betaalbaar tegen afgifte van een betaalbewijs.

De aan de retributie onderworpen natuurlijke of rechtspersonen of instellingen die een verzoek tot het bekomen van een of ander stuk indienen moeten op het ogenblik van hun aanvraag het bedrag van de retributie in bewaring geven indien dit document niet onmiddellijk bij de aanvraag kan afgeleverd worden. Tevens dient het bedrag van de verzendingskosten op voorhand betaald indien de gevraagde bescheiden per post verzonden dienen te worden.

Bij niet-contante betaling is ze betaalbaar na toezending van de factuur. 

Wanneer de uitgeschreven factuur niet binnen een termijn van 30 dagen wordt voldaan, zal de schuldenaar worden aangemaand.
Bij deze aanmaning worden bijkomende kosten in rekening gebracht in overeenstemming met het retributiereglement op administratie- en aanmaningskosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen.
Bij gebreke van minnelijke betaling, wordt tot gedwongen invordering van de retributie overgegaan bij middel van een dwangbevel. Dit dwangbevel wordt uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van deze schuldvorderingen.

Artikel 6

De retributie is niet verschuldigd voor het verstrekken van administratieve prestaties aan openbare besturen en openbare instellingen, wiens activiteiten niet op winst gericht zijn.