Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

2025_GR_00238 - Retributies - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - 2026-2031 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, burgemeester; Geert Antonio, schepen; An Van Dessel, schepen; Els Devlies, schepen; Kenneth Heylen, schepen; Christine Jacobs, voorzitter BCSD - schepen; Margo Hiel, raadslid N-VA; Annelies Kerckhofs, raadslid N-VA; Sara Emmen, raadslid N-VA; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit; Bart Peeters, raadslid Vooruit; Peter Calluy, raadslid Vooruit; Raf De Schepper, raadslid Lokaal2840; Wendy Weckhuysen, raadslid Lokaal2840; Geert Van der Auwera, raadslid Lokaal2840; Marleen De Bruyn, raadslid Lokaal2840; Luc Callaerts, raadslid Lokaal2840; Marianne Van Hoof, raadslid Lokaal2840; Marc Leemans, raadslid Lokaal2840; Bart Claes, raadslid Vlaams Belang; Chris Van Geem, raadslid Vlaams Belang; Inge Van Cuyck, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Wouter De Smedt, secretaris; Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Secretaris

Wouter De Smedt, secretaris

Voorzitter

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00238 - Retributies - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - 2026-2031 - Goedkeuring

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, An Van Dessel, Els Devlies, Kenneth Heylen, Christine Jacobs, Margo Hiel, Annelies Kerckhofs, Sara Emmen, Dieter Wijckmans, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Peter Calluy, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Luc Callaerts, Marianne Van Hoof, Marc Leemans, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Marc Verrept, Wouter De Smedt, Benjamin De Roeck
Stemmen voor 18
Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Marc Verrept, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bart Peeters, An Van Dessel, Annelies Kerckhofs, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Margo Hiel, Peter Calluy, Sara Emmen, Benjamin De Roeck
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 7
Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Luc Callaerts, Marc Leemans, Marianne Van Hoof
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00238 - Retributies - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - 2026-2031 - Goedkeuring 2025_GR_00238 - Retributies - Retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - 2026-2031 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken loopt ten einde op 31 december 2025 en dient vernieuwd te worden. Het belastingreglement werd daarbij omgezet in een retributiereglement. Volgende zaken werden hierbij aangepast:

  • Uit een analyse van het reglement is gebleken dat de gehanteerde bedragen gedurende 6 jaar niet meer werden aangepast. De opbrengsten staan bijgevolg niet meer in verhouding tot de kosten. Daarnaast werd er een ook een benchmark gemaakt met de buurgemeenten. Dit leidt tot aangepaste tarieven. 
  • Er werd voorzien in een automatische indexatie van de tarieven

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven;

Overwegende dat het gemeentebestuur aan de federale overheid een vergoeding dient te betalen voor de aanmaak en levering van de uit te reiken identiteitsdocumenten, rijbewijzen en reispassen, en dat het bestuur ook zelf kosten maakt naar aanleiding van de behandeling van de aanvragen en de uitreiking van deze documenten en van andere documenten zoals trouwboekjes en afschriften;

Overwegende dat het aangewezen is om van de aanvrager van de dienstverlening een billijke bijdrage te vragen in de kostprijs van deze administratieve documenten;

Overwegende dat bij het afleveren van een elektronische identiteits- of vreemdelingenkaart volgens de spoedprocedure, door de gemeente een hogere wordt bijdrage aangerekend. Deze procedure is arbeidsintensiever waardoor een ontradend effect door een hoger tarief gerechtvaardigd is.

Juridische grond

Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;

KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar gewijzigd bij KB van 22 oktober 2013;

KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;

Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013;

Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten;

De artikelen 41, 162 en 170, §4 van de Grondwet;

Art. 40, 41, 56, 286, 287 en 288 van decreet Lokaal bestuur;

Het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

 Met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven op de afgifte van administratieve stukken.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of de prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.

Artikel 3

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

A. Afgifte eID (elektronische identiteitskaarten), eVK (elektronische vreemdelingenkaarten) en kids-ID

A1: Gewone procedure

Op de afgifte van eID  en eVK die aan personen van 12 jaar en ouder worden uitgereikt wordt een retributie van 5 euro toegepast,  te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

Op de afgifte van een kids-ID (elektronische identiteitskaart voor personen jonger dan 12 jaar) en eVK die aan personen jonger dan 12 jaar worden uitgereikt, wordt een retributie van 2,50 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

A2: Spoed procedure

Op de afgifte van eID  en eVK die aan personen van 12 jaar en ouder worden uitgereikt met gebruik van de spoed procedure wordt een retributie van 30 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid en/of Group 4.

Op de afgifte van een kids-ID en eVK die aan personen jonger dan 12 jaar worden uitgereikt met gebruik van de spoed procedure wordt een retributie van 30 euro toegepast, te verhogen met de kosten die worden aangerekend door de Federale Overheid en/of Group 4.

B. Attest van immatriculatie

Voor het afleveren van dit attest 6,20 euro, te verhogen met de kosten die worden aangerekend door de Federale Overheid

C. Reispassen

C1: Normale procedure (5 werkdagen)

Op de afgifte van reispassen die aan personen van 18 jaar en ouder worden uitgereikt wordt een retributie van 13 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

Op de afgifte van reispassen die aan personen jonger dan 18 jaar worden uitgereikt wordt een retributie van 6,50 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

C2: Dringende procedure (1 werkdag)

Op de afgifte van reispassen die aan personen van 18 jaar en ouder worden uitgereikt wordt een retributie van 30 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

Op de afgifte van reispassen die aan personen jonger dan 18 jaar worden uitgereikt wordt een retributie van 30 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

D. Trouwboekjes

Voor het afleveren van een trouwboekje: 15 euro.

E. Rijbewijzen

Op de afgifte van een rijbewijs wordt een retributie van 7 euro toegepast, te verhogen met de kosten die aangerekend worden door de Federale Overheid.

Artikel 4

De tarieven vermeld in art. 3 worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule :

(R x I)/i

waarbij :

  • R = tarief zoals vastgesteld in artikel 3
  • I = index van de maand september van het voorgaande jaar
  • i = index van de maand september 2025 (basis 2013)

Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 3.

Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 10 cent.

Artikel 5

De betaling van de retributie geschiedt bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de administratieve prestaties en tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Artikel 6

Worden van deze retributie vrijgesteld:

  • de stukken welke krachtens de wet, een koninklijk besluit of een ander overheidsverordening, kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden.

Artikel 7

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.