Het retributiereglement op ambulante handel loopt ten einde op 31 december 2025. Het retributiereglement dient dan ook vernieuwd te worden.
Aangezien het hier gaat om een recent retributiereglement werd ervoor geopteerd om de gehanteerde tarieven niet te indexeren.
Er werd wel voorzien in een indexering van de tarieven in de toekomst.
Gelet op de financiële toestand van het lokaal bestuur en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven;
Gelet op het feit dat de uitoefening van ambulante activiteiten op plaatsen op het openbaar domein, toegankelijk voor het publiek, lasten voor de gemeente met zich meebrengt. Het gebruik van het openbaar domein en de hinder die hierdoor kan ontstaan, moet dan ook financieel worden gecompenseerd;
Gelet op het feit dat de ambulante activiteiten buurt- en imagoversterkend moeten zijn.Het decreet lokaal bestuur (artikels 40, 41, 286, 287 en 288);
Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten;
Koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen;
Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten;
Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten (leurkaart) en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993;
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003, het koninklijk besluit van 24 september 2006, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten.
Er wordt met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2031 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op ambulante activiteiten op openbaar domein en op rondtrekkende wijze binnen de gemeente Rumst.
De retributie wordt geheven ten laste van
§1. Voor de toepassing van dit reglement wordt als ambulante activiteit beschouwd: de verkoop, de te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop aan de consument van producten en diensten, door een handelaar buiten de vestigingen vermeld in zijn inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen of door een persoon die niet over een dergelijke vestiging beschikt.
§2. Voor de toepassing van dit reglement wordt als losse standplaats beschouwd: plaats die voor maximum 1 dag kan ingenomen worden voor dezelfde activiteit.
§3. . Voor de toepassing van dit reglement wordt als ambulante handel op rondtrekkende wijze beschouwd: de handelaar verplaatst zich regelmatig langs een traject met verschillende verkooppunten.
§4. Dit reglement is niet van toepassing op openbare markten en evenementen.
§1. De retributie bedraagt voor ambulante activiteiten op het openbaar domein 150 EUR per jaar en per vaste standplaats of per rondtrekkende activiteit ongeacht het aantal keer per week of per maand deze standplaats wordt ingenomen of de rondtrekkende activiteit wordt uitgeoefend. De retributie is verschuldigd voor het lopende kalenderjaar, ongeacht wanneer de vergunning voor een ambulante activiteit wordt toegekend.
Dit retributiebedrag kan slechts in aanmerking komen voor vermindering in geval van overmacht pro rata van de periode van niet ingebruikname. Omwille van algemeen belang, een evenement of werken aan het openbaar domein waarbij de standplaats niet kan ingenomen worden en er geen nieuwe locatie kan aangeboden worden, zal de betaalde retributie in dat geval pro rata de periode van schorsing van de standplaats terug betaald worden.
§2. De retributie bedraagt voor een losse standplaats 10 EUR per dag en per standplaats.
§3.
1° De retributie voor het gebruik van elektriciteit wordt per kwartaal (13 weken) in rekening gebracht en bedraagt per eenmalig gebruik (1x/week):
2° De retributie voor het gebruik van elektriciteit wordt per kwartaal (13 weken) in rekening gebracht en bedraagt bij meervoudig gebruik (meerdere keren /week):
3° De retributie voor het gebruik van elektriciteit kan altijd aangepast worden aan marktconforme energieprijzen voor elektriciteit.
§4. De retributie is verschuldigd door de bij de gemeente Rumst gekende gebruiker van de standplaats na ontvangst van de factuur van het gemeentebestuur van Rumst.
De tarieven vermeld in art. 4worden jaarlijks aangepast aan de consumptieprijsindex (basis 2013). Ze worden op 1 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand september van het voorgaande jaar volgens de formule:
(R x I)/i waarbij :
Het geïndexeerde bedrag kan nooit lager zijn dan het tarief zoals bepaald in art. 4.
Alle geïndexeerde bedragen worden naar beneden afgerond naar een veelvoud van 1 euro.
Wie een standplaats voor ambulante handel of een losse standplaats wenst in te nemen, dient een aanvraag in te dienen volgens het reglement inzake het organiseren van ambulante activiteiten op het grondgebied van de gemeente Rumst.
De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.
Wanneer de uitgeschreven factuur niet binnen een termijn van 30 dagen wordt voldaan, zal de schuldenaar worden aangemaand.
Bij deze aanmaning worden bijkomende kosten in rekening gebracht in overeenstemming met het retributiereglement op administratie- en aanmaningskosten ten gevolge van betalingsherinneringen voor schuldvorderingen.
Bij gebreke van minnelijke betaling, wordt tot gedwongen invordering van de retributie overgegaan bij middel van een dwangbevel. Dit dwangbevel wordt uitgevaardigd door de financieel directeur die belast is met de inning van deze schuldvorderingen.
Het abonnement kan worden ingetrokken of geschorst, of de standplaats geweigerd, indien de betaling niet tijdig gebeurt.
De beëdigde aangestelden van het gemeentebestuur zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig art.286 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Dit reglement wordt verzonden naar de toezichthoudende overheid.