Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

2025_GR_00201 - Subsidies - Subsidie straatanimatie - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, burgemeester; Geert Antonio, schepen; An Van Dessel, schepen; Els Devlies, schepen; Kenneth Heylen, schepen; Christine Jacobs, voorzitter BCSD - schepen; Margo Hiel, raadslid N-VA; Annelies Kerckhofs, raadslid N-VA; Sara Emmen, raadslid N-VA; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit; Bart Peeters, raadslid Vooruit; Peter Calluy, raadslid Vooruit; Raf De Schepper, raadslid Lokaal2840; Wendy Weckhuysen, raadslid Lokaal2840; Geert Van der Auwera, raadslid Lokaal2840; Marleen De Bruyn, raadslid Lokaal2840; Luc Callaerts, raadslid Lokaal2840; Marianne Van Hoof, raadslid Lokaal2840; Marc Leemans, raadslid Lokaal2840; Bart Claes, raadslid Vlaams Belang; Chris Van Geem, raadslid Vlaams Belang; Inge Van Cuyck, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Wouter De Smedt, secretaris; Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Secretaris

Wouter De Smedt, secretaris

Voorzitter

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00201 - Subsidies - Subsidie straatanimatie - Goedkeuring

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, An Van Dessel, Els Devlies, Kenneth Heylen, Christine Jacobs, Margo Hiel, Annelies Kerckhofs, Sara Emmen, Dieter Wijckmans, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Peter Calluy, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Luc Callaerts, Marianne Van Hoof, Marc Leemans, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Marc Verrept, Wouter De Smedt, Benjamin De Roeck
Stemmen voor 21
Geert Antonio, Wendy Weckhuysen, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Dieter Wijckmans, Marleen De Bruyn, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bart Peeters, Raf De Schepper, An Van Dessel, Annelies Kerckhofs, Luc Callaerts, Marc Leemans, Margo Hiel, Marianne Van Hoof, Peter Calluy, Sara Emmen, Benjamin De Roeck
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Marc Verrept, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00201 - Subsidies - Subsidie straatanimatie - Goedkeuring 2025_GR_00201 - Subsidies - Subsidie straatanimatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement "subsidie straatanimatie"is geldig op drie feestweekends, waarop nog geen andere subsidie van toepassing is.

Op 24/06/2021 besloot de gemeenteraad tot goedkeuring van het subsidiereglement subsidie straatanimatie. Op 31/12/2025 loopt dit reglement af.

In 2026 worden alle reglementen geëvalueerd en herwerkt. 

Argumentatie

In afwachting van een nieuw reglement is een verlenging noodzakelijk tot 31/12/2026. De nieuwe reglementen worden opgemaakt, na overleg met verschillende actoren en na advies van de adviesraden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Binnen de perken van het budget, opgenomen in het meerjarenplan  wordt in de periode 01/01/2026 tot en met 31/12/2026 en onder hierna vermelde voorwaarden jaarlijks  een subsidie van 3 maal maximum 1250 euro verdeeld voor projecten 'straatanimatie' ter gelegenheid van:

-          de kermis in de deelgemeente Reet tijdens het weekend dat volgt op het Paasweekend.

-          de feesten op  Lazernij op 15 augustus

-          de jaarmarkt in de deelgemeente Rumst in oktober.

Artikel 2

De initiatiefnemer is een vereniging of een café-uitbater  of middenstander, gevestigd in de deelgemeente waar de straatanimatie doorgaat.

Het initiatief dient plaats te vinden onder de volgende voorwaarden:

-        tijdens het weekeinde of op de feestdag van de kermis/feesten

-        in de kern waar de festiviteiten plaats vinden

-        in openlucht op openbaar domein (op straat, plein of park)en  richt zich tot een ruim publiek.

De projecten moeten aan één of meerdere van volgende kenmerken voldoen:

-          a) een cultureel of sportief aanbod naar de bevolking

-          b) een publiekstrekker

-          c) een ludiek aanbod

Artikel 3

Elke aanvraag dient minstens acht  weken voor het project plaats vindt ingediend te worden op de dienst vrije tijd  en omvat volgende gegevens:
1) identiteit van de initiatiefnemers
2) beschrijving van het project (inhoud, doelgroep)
3) Plaats en tijdstip van het project
4) Een raming van inkomsten en uitgaven

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de voorgestelde projecten. Vier weken voor het kermisweekeinde krijgt de initiatiefnemer bericht over de goedkeuring en het toegekende maximum subsidiebedrag.

Ten laatste drie maanden na de activiteit dient de initiatiefnemer het afrekeningsdossier in, voorzien van de nodige facturen of onkostennota's, betalingsbewijs en het rekeningnummer waarop de subsidie mag worden uitbetaald.

Artikel 4

In het budget wordt  per kermis- of feestweekend, opgesomd in artikel 1 een bedrag  van 1250 euro voorzien en verdeeld over het aantal goedgekeurde projecten.

Artikel 5

Projecten worden gesubsidieerd voor de werkelijk bewezen uitgaven (op basis van een factuur of een onkostennota, voorzien van identiteit en handtekening van de ontvanger)

Bijkomend wordt logistieke ondersteuning verleend door het gratis ter beschikking stellen van gemeentelijk materiaal van de uitleendienst dat nodig is om de animatie te kunnen laten doorgaan, voor een waarde van maximum 200 euro . De waarde wordt bepaald volgens het retributiereglement.

Kosten voor drank en etenswaren komen niet in aanmerking voor subsidiëring.

Optredens van in de gemeente Rumst erkende verenigingen waarvoor geen factuur kan worden voorgelegd, kunnen worden gesubsidieerd a rato van het aantal leden dat deelneemt aan het optreden in zichtbare geleverde prestaties voor een bedrag:

  • minder dan 10 deelnemers: € 100
  • tussen 10 en 20 deelnemers: € 200
  • meer dan 20 deelnemers: € 250 

Projecten met een hoofdzakelijk commercieel karakter komen niet in aanmerking; de projecten moeten gratis en toegankelijk zijn voor alle bezoekers en gebruikers.

Al de bedragen vermeld in art. 5  zijn onderworpen aan een pondspondsgewijze verdeling indien het totale bedrag van de aanvragen het maximum van de subsidie overschrijdt.

Initiatieven die een projectsubsidie hebben gekregen, mogen niet meer voor subsidiering van andere gemeentelijke toelagereglementen worden ingediend.

Artikel 6

Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.

Het College van Burgemeester en Schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. 

Artikel 7

Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen

Artikel 8

Het lopende reglement eindigt op 31 december 2025. Met ingang van 1 januari 2026 wordt dit vervangen door dit reglement, dat geldig blijft tot en met 31 december 2026.