Op 24/06/2021 besloot de gemeenteraad tot goedkeuring van het subsidiereglement subsidie buurtfeesten / evenementen voor het goede doel.
Op 19/06/2025 besloot de gemeenteraad tot verlenging van het subsidiereglement tot 31/12/2025.
In 2026 worden alle reglementen geëvalueerd en herwerkt.
Elke straatcomité, dat als doel heeft de buurt meer leefbaar te maken door de organisatie van een éénmalige buurtactiviteit, kan beroep doen op de logistieke ondersteuning van de gemeente binnen de beschikbaarheid van de materialen in de periode 01/01/2026 tot en met 31/12/2026. De straatverenigingen zijn opgericht met een tijdelijk karakter. De prestaties die vallen onder gemeentelijke logistieke steun staan beschreven in artikel 4.
Om in aanmerking te komen voor een eenmalige ondersteuning, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
A. de straatvereniging
De ondersteuning geldt enkel voor Rumstse straatcomités die openstaan voor alle bewoners van één bepaalde straat, ongeacht hun politieke, religieuze of filosofische overtuiging en ongeacht hun persoonlijke situatie. Hiervoor ondertekent het comité een engagementsverklaring.
B. de activiteit
Het hoofddoel van de buurtactiviteit is het versterken van het sociaal weefsel in de betreffende straat en het bevorderen van de leefbaarheid;
C. publiciteit
Op de uitnodigingen wordt vermeld:
• dat het om een straatactiviteit gaat;
• dat deze activiteit georganiseerd wordt “met medewerking van de gemeente Rumst”
D. Organisaties voor het goede doel
Een organisator van een evenement ten voordele van een goed doel en waarvan de opbrengst volledig aan het goede doel wordt geschonken, kan eveneens in aanmerking komen voor een éénmalige ondersteuning onder volgende voorwaarden:
- De organisator is inwoner van Rumst
- De aanvraag wordt gericht aan het College van Burgemeester en Schepen met een gedetailleerde beschrijving van het goede doel
- De activiteit gaat door op het grondgebied van onze gemeente
- De activiteit is publiek toegankelijk
- De activiteit wordt gepromoot en opgenomen in de uit- databank
- Op alle promotie van de activiteit wordt opgenomen “met medewerking van de gemeente Rumst”
Om aanspraak te maken op logistieke ondersteuning richt het organisatiecomité een schriftelijke aanvraag tot het college van burgemeester en schepenen. Men dient hiervoor gebruik te maken van een officieel aanvraagformulier. De aanvraag moet minstens 6 weken en maximum 12 maanden op voorhand worden ingediend.
Deze aanvraag moet zo gespecificeerd worden zodat de behandelende dienst ontegensprekelijk kan afleiden dat het een activiteit betreft zoals omschreven in artikel 2.
De aanvraag van een projectsubsidie dient te bestaan uit een degelijk dossier met o.a:
Feesten met een politiek, religieus, filosofisch of persoonlijk commercieel karakter komen niet in aanmerking.
Eenzelfde straat kan slechts éénmaal per jaar een beroep doen op deze subsidie.
De gemeentelijke logistieke ondersteuning:
De prestaties die vallen onder het begrip logistieke ondersteuning hebben betrekking op de medewerking van de gemeentediensten en het uitlenen van materiaal. Het straatcomité kan via de lijst van logistieke ondersteuning met de tarieven, opgenomen bij het ‘officieel aanvraagformulier’, materiaal aanvragen met een waarde van maximum 75 euro. De waarde wordt bepaald volgens het retributiereglement. Signalisatiemateriaal wordt gratis geleverd indien nodig voor de veiligheid van het evenement.
Beoordelingscriteria:
Het college van burgemeester en schepenen oordeelt of het straatcomité in aanmerking komt voor ondersteuning en bepaalt begin- en einddatum van de verleende ondersteuning.
Indien aan meerdere aanvragen voor logistieke ondersteuning op dezelfde datum niet gelijktijdig positief gevolg kan worden gegeven door de gemeente., is de datum van de aanvraag doorslaggevend
Om de rust van eventuele niet-deelnemende omwonenden niet te verstoren wordt voor buurtfeesten geen afwijking op de geluidsnorm toegestaan.
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.
Aan de door het college van burgemeester en schepenen aangeduide ambtenaren, dienen alle documenten te worden vertoond en alle inlichtingen te worden verstrekt die zij noodzakelijk achten voor het vervullen van hun opdracht.
Het gemeentebestuur brengt het comité schriftelijk op de hoogte van de beoordeling van het aanvraagdossier, ten laatste twee weken na het indienen van de aanvraag.
Het college van burgemeester en schepenen is gemachtigd om een onderzoek in te stellen of te laten instellen om controle uit te oefenen op de activiteiten waarvoor een subsidie is toegekend.
Het verstrekken van onvolledige of onjuiste gegevens kan aanleiding geven tot terugvordering door het college van burgemeester en schepenen van de gehele of een deel van de toegekende subsidie van de betrokken organisatie en/ of tot uitsluiting van verdere subsidie.
Dit reglement kan niet gecumuleerd worden met de betoelagingreglementen inzake sport- jeugd- en socio-culturele activiteiten.
Het lopende reglement eindigt op 31 december 2025. Met ingang van 1 januari 2026 wordt dit vervangen door dit reglement, dat geldig blijft tot en met 31 december 2026.