Op 24/06/2021 besloot de gemeenteraad tot goedkeuring van het subsidiereglement werkingstoelage sportverenigingen.
Op 19/06/2025 besloot de gemeenteraad tot verlenging van het subsidiereglement tot 31/12/2025.
In 2026 worden alle reglementen geëvalueerd en herwerkt.
Dit subsidiereglementen dient te worden verlengd vanaf 01/09/2025 om de continuïteit in de toekenning van de werkingssubsidies te garanderen in het werkjaar 2025 -2026 . Aan het bestaande reglement zijn geen wijzigingen aangebracht, aangezien dit eerder afgestemd werd met andere subsidiereglementen.
Dit reglement bepaalt de voorwaarden waaraan erkende sportverenigingen moeten voldoen om werkingssubsidie te ontvangen voor de periode 01/09/2025 tot en met 31/08/2026.
Alle erkende sportverenigingen komen in aanmerking voor subsidie promotionele activiteiten.
Om voor toelage kadervorming in aanmerking te komen moet de vereniging aangesloten zijn bij een Vlaamse of Belgische sportfederatie.
Om voor basis- en werkingstoelage in aanmerking te komen moet de vereniging aangesloten zijn bij een Vlaamse of Belgische sportfederatie en dient de werking in de vorm van trainingen op structurele basis te kunnen worden aangetoond via het werkingsverslag.
Elke erkende vereniging die om subsidie verzoekt zal elk jaar de aanvraag met betrekking tot het voorbije sportseizoen tegen uiterlijk 30 september indienen tav het College van Burgemeester en Schepenen via het formulier ‘werkingsverslag’ ter beschikking via de website of op de sportdienst.
Het aantal actieve leden, aantal jeugdleden tot 18 jaar en het aandeel Rumstse leden wordt gestaafd met een bijlage, afkomstig van de sportfederatie.
De totale subsidie, te verdelen onder de erkende sportverenigingen is het bedrag voorzien in het gemeentelijk budget onder subsidiëring sportverenigingen
Binnen de jaarlijkse subsidie wordt een onderscheid gemaakt tussen:
- promotionele subsidie
- subsidie kadervorming
- basissubsidie
- werkingssubsidie
5.1. Promotionele subsidie:
1. Promotionele subsidie wordt toegekend voor de organisatie van laagdrempelige initiatieven door een erkende vereniging in de gemeente Rumst waarbij:
1.1. De activiteit de gewone clubwerking overstijgt (valt buiten de reguliere trainingen van de club, is meer dan een bijkomend trainingsmoment voor de leden) en heeft als doel niet- clubleden te stimuleren tot sportbeoefening of beweging.
1.2. De activiteit heeft een sportief karakter en is gerelateerd aan de sport die in de club wordt beoefend. De doelgroep participeert actief aan de activiteit.
1.3. De activiteit is minimum drie maanden voor aanvang bekend gemaakt aan de sportdienst voor promotie via de gemeentelijke kanalen
1.4. Het voorstel tot samenwerking komt vanuit de vereniging of vanuit de sportdienst of sportraad. De samenwerking met sportdienst / sportraad behelst minstens de promotie van de activiteit naar een ruim publiek via de gemeentelijke kanalen.
2. Het bedrag van de toelage per activiteit is afhankelijk van de aard, de duur, de deelnameprijs, de kwalificatie* van de lesgever en het doelpubliek van de activiteit:
2.1. Eénmalige laagdrempelige sportpromotionele activiteiten met actieve deelname van doelpubliek en zonder deelnamegeld voor de club: 75€
2.2. Eénmalige laagdrempelige sportpromotionele activiteiten met als specifiek doelpubliek jeugd en/ of G-sport
- zonder deelnamegeld: 100€
- met deelnamegeld: 40€
Deze bedragen worden verdubbeld als het actieve sportgedeelte een duurtijd heeft van meer dan 5 uren.
2.3. Meerdaagse laagdrempelige sportpromotionele activiteiten (o.m. start to initiatieven, initiatiereeksen, buurtsportinitiatieven) worden gesubsidieerd aan:
- 10€/les indien met begeleider:
- 20€/les indien olv gekwalificeerd lesgever: houder van het diploma animator, initiator of jeugdsportbegeleider (VTS) of een hogere kwalificatie
Indien aan volgende voorwaarden werd voldaan:
2.4. Een jeugdsportkamp dat openstaat voor niet- clubleden en waaraan wordt deelgenomen door minstens 10 deelnemers
wordt gesubsidieerd aan 100€/dag indien aan volgende voorwaarden wordt voldaan:
De vereniging verbindt zich ertoe na afloop van de activiteit een evaluatie over te maken aan de sportdienst
Het subsidiebedrag voor laagdrempelige promotionele activiteiten kan maximum 750€ per vereniging per jaar bedragen.
5.2. Kadervorming
Elke erkende sportvereniging, aangesloten bij een sportfederatie, kan beroep doen op subsidie kadervorming.
Deze wordt toegekend voor opleidingen, gevolgd en beëindigd in het afgelopen werkingsjaar, door trainers, begeleiders of bestuursleden van de sportvereniging,
De opleiding moet relevant zijn voor de in de club beoefende sporttak en moet georganiseerd worden door VTS of de overkoepelende federatie van de sportvereniging of een erkende vormingsinstelling. Opleidingen van hoger of universitair onderwijs komen niet in aanmerking voor subsidie.
De cursist moet deelgenomen hebben aan de eindproeven, indien deze aan de opleiding verbonden zijn.
De subsidie omvat het werkelijk betaalde bedrag van het inschrijvingsgeld tot een maximum subsidie van 50 € per bijscholing, 250 € per meerdaagse opleiding en per cursist en 500 € per vereniging per jaar. Indien het totaal van de subsidies het totaalbedrag van 3000€ overtreft, zal op elke aanvraag de correctiefactor worden toegepast, die de verhouding weergeeft tussen het voorziene krediet van 3000€ en het totale subsidiebedrag van de goedgekeurde aanvragen.
5.3. Basissubsidie
Elke erkende vereniging, aangesloten bij een sportfederatie, die het voorbije sportseizoen minstens 26 trainingen organiseerde op structurele basis, ontvangt een basissubsidie van 100 €
5.4. Werkingssubsidie
Werkingssubsidie wordt toegekend aan erkende verenigingen, aangesloten bij een sportfederatie, die het voorbije sportseizoen minstens 26 trainingen organiseerden op structurele basis en hiervoor sportinfrastructuur in eigendom of onder huurovereenkomst gebruikten.
Met sportinfrastructuur wordt hier bedoeld: openluchtsportterrein(en) van minstens 200m² of overdekte sportinfrastructuur
De werkingssubsidie wordt onder de verenigingen verdeeld op basis van een puntensysteem. De geldelijke waarde van één punt wordt bepaald door de deling van het resterende krediet door het totaal van de toegekende punten.
De punten worden berekend op basis van het aantal niet betaalde competitiespelers of -ploegen, het aantal trainingsuren per week, het diploma van de jeugdsporttrainers en het percentage Rumstse leden in de vereniging.
1.Voor clubleden die competitie spelen in de federatie waarbij de club is aangesloten en hiervoor geen vergoeding ontvangen:
2. Voor het aantal begeleide trainingsuren per week, inbegrepen in het lidgeld
a. 60 punten per trainingsuur per afzonderlijke groep olv een trainer zonder diploma
b. 80 punten per trainingsuur per afzonderlijke groep olv een bijgeschoold of aspirant trainer
c. 120 punten per trainingsuur per afzonderlijke groep o.l.v. een trainer met initiator- of hoger diploma
Hierbij geldt :
3. Voor het onderhouden van een eigen website worden 100 punten toegekend.
Op het puntentotaal wordt de lokale verankering van de club gehonoreerd:
Het totale puntenaantal wordt vermenigvuldigd met het percentage Rumstse leden van de vereniging + 100 % .
Het College van Burgemeester en Schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om alle gevraagde bescheiden in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen maar gebruikt worden in verband met de toelageverdeling.
Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokken clubs voor verdere toelagen uitsluiten.
Het lopende reglement eindigt op 31 december 2025. Met ingang van 1 januari 2026 wordt dit vervangen door dit reglement, dat geldig blijft tot en met 31 augustus 2026.