Terug
Gepubliceerd op 22/12/2025

2025_GR_00207 - Retributies - Retributiereglement ontlening materiaal verenigingen - 2026 - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 15/12/2025 - 20:00 raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, burgemeester; Geert Antonio, schepen; An Van Dessel, schepen; Els Devlies, schepen; Kenneth Heylen, schepen; Christine Jacobs, voorzitter BCSD - schepen; Margo Hiel, raadslid N-VA; Annelies Kerckhofs, raadslid N-VA; Sara Emmen, raadslid N-VA; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit; Bart Peeters, raadslid Vooruit; Peter Calluy, raadslid Vooruit; Raf De Schepper, raadslid Lokaal2840; Wendy Weckhuysen, raadslid Lokaal2840; Geert Van der Auwera, raadslid Lokaal2840; Marleen De Bruyn, raadslid Lokaal2840; Luc Callaerts, raadslid Lokaal2840; Marianne Van Hoof, raadslid Lokaal2840; Marc Leemans, raadslid Lokaal2840; Bart Claes, raadslid Vlaams Belang; Chris Van Geem, raadslid Vlaams Belang; Inge Van Cuyck, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; Wouter De Smedt, secretaris; Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Secretaris

Wouter De Smedt, secretaris

Voorzitter

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00207 - Retributies - Retributiereglement ontlening materiaal verenigingen - 2026 - Goedkeuring

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Geert Antonio, An Van Dessel, Els Devlies, Kenneth Heylen, Christine Jacobs, Margo Hiel, Annelies Kerckhofs, Sara Emmen, Dieter Wijckmans, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Peter Calluy, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Geert Van der Auwera, Marleen De Bruyn, Luc Callaerts, Marianne Van Hoof, Marc Leemans, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Marc Verrept, Wouter De Smedt, Benjamin De Roeck
Stemmen voor 25
Geert Antonio, Wendy Weckhuysen, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Marc Verrept, Dieter Wijckmans, Marleen De Bruyn, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bart Peeters, Raf De Schepper, An Van Dessel, Annelies Kerckhofs, Bart Claes, Chris Van Geem, Inge Van Cuyck, Luc Callaerts, Marc Leemans, Margo Hiel, Marianne Van Hoof, Peter Calluy, Sara Emmen, Benjamin De Roeck
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00207 - Retributies - Retributiereglement ontlening materiaal verenigingen - 2026 - Goedkeuring 2025_GR_00207 - Retributies - Retributiereglement ontlening materiaal verenigingen - 2026 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 23/09/2021 besloot de gemeenteraad tot goedkeuring van het retributiereglement  ontlening materiaal verenigingen - aanpassing nav Diftar. 

Dit reglement loopt af op 31/12/2025 (artikel 1). 

In 2026 worden alle reglementen geĆ«valueerd en herwerkt. 

Argumentatie

In afwachting van een nieuw reglement is een verlenging noodzakelijk tot 31/12/2026. De nieuwe reglementen worden opgemaakt, na overleg met verschillende actoren en na advies van de adviesraden.

Juridische grond

Retibutiereglement diftar, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18/06/2020

Fasering

Ingang aangepast retributiereglement  ontlening materiaal: vanaf 01/10/2021

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2026 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven op de ontlening van materiaal.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Het materiaal kan ontleend worden door Rumstse verenigingen. Het sportmateriaal kan ook particulier ontleend worden.

Artikel 3

De retributie voor de ontlening van materiaal bedraagt per begonnen termijn van 8 dagen:

Omschrijving

Excl. vervoer

Incl. vervoer

Afhaalpunt

Stoelen (per stuk)

€ 0,30

€ 0,60

1

Tafels (per stuk)  € 0,50 € 1,00

1

Nadarafsluiting € 0,50 € 1,00

1

Podium (per element)

€ 1,50 € 3,00

1

Trap € 0,50 € 1,00

1

Spreekgestoelte

€ 5,00 € 10,00

1

Vlaggenmasten € 2,50 € 5,00

1

Vlaggen

€ 1,00 € 2,00

1

Houten tentoonstellingspanelen € 0,60 € 1,20

1

Tentoonstellingspanelen stof binnengebruik € 2,00 € 4,00

1

Rolcontainers restafval 240 l (excl. verwerking afval)   € 2,00
1
Rolcontainers restafval 1100 l (excl. verwerking afval)   € 5,00
1
Rolcontainers GFT+ 120 l  (excl. verwerking afval)   € 2,00

1

Partytent € 15,00 € 30,00

1

Bord “Tentoonstelling” € 0,50 € 1,00
1
Spots op tentoonstellingspanelen € 1,00 € 2,00

1

Mobiele fietsenstalling per stuk € 0,40 € 0,80

1

Projector € 10,00  

2

Walkie talkie € 5,00  
2
Fuifkoffer € 10,00  
2
Polsbandjes per 100 stuk € 5,00  
2
Geluidsmeter € 20,00  
2
Bakken herbruikbare bekers gratis  
2
Sport- en spelkoffer gratis  
2
Seingeversset gratis  
3
Volleybalstellen € 5,00  
3
Sportkoffer badminton € 10,00  
3
Sportkoffer tennis € 10,00  
3
Circuskoffer € 10,00  
3
Buurtsportkoffer € 10,00  
3








Artikel 4

  Van deze retributie zijn vrijgesteld:

  • De gemeentelijke adviesraden voor eigen organisaties.
  • De Rumstse scholen voor het inrichten van schoolactiviteiten
  • Andere gemeentebesturen
  • Bovenlokale samenwerkingsverbanden waarvan Rumst deel uitmaakt
  • Organisatoren van buurtfeesten of evenementen voor het goede doel die voldoen aan het reglement projectsubsidies aan straatcomités, voor een bedrag van maximum € 75,00 per jaar

Artikel 5

Er worden geen vervoerskosten aangerekend wanneer de aanvrager zelf instaat voor het vervoer van het materiaal. Het materiaal kan enkel tijdens de werkuren afgehaald  worden op het aangegeven afhaalpunt.

Artikel 6

De retributie dient betaald te worden binnen de 14 dagen na ontvangst van de factuur.

Artikel 7

Bij eventuele schade berokkend aan het materiaal of verlies gedurende de ontleningsperiode is door de ontlener een bijkomende retributie verschuldigd voor herstelling of vervanging. Deze bijkomende retributie bedraagt 75% van de nieuwprijs.

Artikel 8

Het lopende reglement eindigt op 31 december 2025. Met ingang van 1 januari 2026 wordt dit vervangen door dit reglement, dat geldig blijft tot en met 31 december 2026.