De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
In het ontwerpbesluit waren Grace Van den Acker en Kirsten Van Meirvenne opgenomen als kandidaat-vertegenwoordigers. Zij zijn echter lid van de administratie en in die zin kunnen zij niet kandideren. De vertegenwoordiger moet immers mandataris zijn en lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Mevrouw Christine Jacobs stelt zich kandidaat voor effectieve vertegenwoordiger. Er zijn kandidaten voor een plaatsvervanger.
De raad gaat unaniem akkoord met deze wijzigingen aan de ontwerpbesluiten.
Het secretariaat van het lokaal bestuur werd via een mail van 16 januari 2025 op de hoogte gebracht:
Bij voorkeur gebeurt de aanstelling van deze perso(o)n(en) tijdens een OCMW-raad ten laatste in februari 2025 zodat de LAC-werking zonder onderbreking verder kan georganiseerd worden.
Er dient minstens 1 vertegenwoordiger aangeduid te worden.
Het is mogelijk meerdere vertegenwoordigers aan te duiden.
De raad neemt kennis van de kandidatuur van Christine Jacobs, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Mevr. Christine Jacobs aan te duiden als vertegenwoordiger binnen de Lokale Adviescommissie tot het einde van de legislatuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te handelen en te beslissen conform de beslissingen genomen in onderhavig gemeentebesluit als dusdanig.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius, Diensthoofd Invorderingen, Brusselsesteenweg 199, 9090 Merelbeke (fluvius-SecretariaatSODV@fluvius.be).
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Vlotter wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen, evenals van de artikelen 6 en 7 van dit besluit.
Het lokaal bestuur Rumst is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Vlotter.
Het lokaal bestuur werd per brief en per mail van 3 februari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Vlotter op vrijdag 14 maart 2025 september 2024 om 19 uur in de vergaderzaal van de maatschappelijke zetel van Vlotter CV in de Col. Silvertopstraat 15 te 2850 Boom.
Volgende agendapunten zijn geagendeerd:
1. benoeming bestuurders
2. benoeming bestuurders met raadgevende stem
3. goedkeuring begroting 2025
4. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders
5. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders met raadgevende stem
De regelmatig samengestelde algemene vergadering vertegenwoordigt de algemeenheid van aandelen.
Gelet op artikel 28 van de statuten Vlotter cv, dienen de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten aangeduid te worden onder de gemeenteraadsleden en de burgemeester van de gemeenten. Het aantal afgevaardigden vanuit de gemeenten wordt bepaald aan de hand van twee criteria waarbij in gelijke mate rekening wordt gehouden met zowel de omvang van de bevolking
volgens de laatste officiële bevolkingscijfers, als met de kapitaalinbreng. Maximaal één afgevaardigde per volledige schijf van 20% van respectievelijk haar bevolkingscijfer in verhouding tot het totale bevolkingscijfers van het gemeentelijk ambtsgebied van de vereniging, en haar kapitaalinbreng in verhouding tot het totale maatschappelijk kapitaal van de vereniging. Iedere gemeente duidt
minstens één afgevaardigde aan.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de Raad voor maatschappelijk welzijn dd. 28/02/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Vlotter.
Overeenkomstig art. 427 en 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient voorafgaandelijk de beslissing met het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW van Rumst overgemaakt te worden en de effectieve vertegenwoordiger meegedeeld (eventueel aangevuld met de beslissing van de aanduiding indien deze niet voor de legislatuur werd beslist).
neemt kennis van de volgende kandidaturen voor vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (bijzondere) algemene vergadering, voor kandidaat-vertegenwoordiger in de raad van bestuur en voor kandidaat-vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur van Vlotter van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur:
vertegenwoordiger in de (bijzondere) algemene vergadering:
plaatsvervangend vertegenwoordiger in de (bijzondere) algemene vergadering:
kandidaat-vertegenwoordiger in de raad van bestuur:
kandidaat-vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur:
Bart Peeters aan te duiden als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Christine Jacobs, Bram Van Keer en Sara Emmen aan te duiden als kandidaat-vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Marleen De Bruyn aan te duiden als kandidaat-vertegenwoordiger met raadgevende stem in de Raad van Bestuur voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Keurt de agenda van de algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 14 maart 2025 goed met volgende agendapunten:
1. benoeming bestuurders
2. benoeming bestuurders met raadgevende stem
3. goedkeuring begroting 2025
4. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders
5. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders met raadgevende stem
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Ethias Co wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen, evenals van de artikelen 3, 4 en 5 van dit besluit.
Als gevolg van de statutenwijzigingen aangenomen bij besluit van de buitengewone algemene vergadering van 27 december 2017, en gelijktijdig met de overdracht van haar verzekeringsactiviteiten arbeidsongevallen - wet van 3 juli 1967" aan Ethias nv, werd de onderlinge verzekeringsvereniging Ethias Gemeen Recht omgevormd tot een coöperatieve vennootschap met de naam EthiasCo cvba. Het maatschappelijk doel van deze vennootschap is niet langer de verzekeringsactiviteit maar het beheer van de deelneming die zij bezit in de Ethias-groep. Door deze verrichting in 2017 werd de hoedanigheid van de gemeente Rumst van aangesloten lid bij de onderlinge vereniging van rechtswege omgezet in die van coöperant-lid, met toekenning van een aantal deelbewijzen met een nominale waarde van EUR 8.602,90 per deelbewijs. Deze deelbewijzen werden aan elke betrokken entiteit toegekend op basis van de verdeelsleutel die is vastgesteld in het door de algemene vergadering gevalideerde omzettingsverslag en die kan worden geraadpleegd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.
Aangezien de gemeente coöperarant-lid is van deze intergemeentelijke vereniging wordt bij een nieuwe legislatuur door de gemeenteraad een gemeentelijk vertegenwoordiger aangeduid. Deze vertegenwoordiger kan aangesteld worden voor de duur van de hele bestuursperiode.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
neemt kennis van volgende kandidaturen voor vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergadering van Ethias Co voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur:
Er wordt kennis genomen van de datum van de algemene jaarvergadering van Ethias Co, op donderdag 12 juni 2025.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van VVSG wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen.
Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSG het moment aan voor de samenstelling van de eigen bestuursorganen. Dat gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd.
Voor de hersamenstelling maakt VVSG een onderscheid tussen twee procedures:
In bijgevoegde nota vindt u meer uitleg over de hele procedure. Voor vragen kunt u terecht bij jan.leroy@vvsg.be.
neemt kennis van volgende kandidaturen voor VVSG voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur voor:
Jurgen Callaerts aan te duiden als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Christine Jacobs aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Cipal DV wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen, evenals van de artikelen 6 en 7 van dit besluit.
Het OCMW is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de dienstverlenende vereniging Cipal DV. Het lokaal bestuur Rumst werd per mail van 6 februari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal die plaatsvindt op 31 maart 2025 om 17 uur.
De Raad van Bestuur heeft beslist om deze vergadering volledig op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering zullen fysiek in het Technologiehuis aanwezig zijn.
Inschrijven voor deze Algemene Vergadering kan via deze webpagina.
De algemene vergadering heeft volgende agenda:
Voor meer informatie over de agenda verwijzen wij graag naar de toelichtende nota. Alle documenten m.b.t. deze Vergadering zijn ter beschikking op de webpagina van de Algemene Vergadering: https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-27-maart-2025.
Het decreet over het lokaal bestuur;
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
De vertegenwoordigers voor een algemene vergadering kunnen worden aangeduid voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nI. tot einde.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking
De statuten van dienstverlenende vereniging Cipal.
neemt kennis van volgende kandidaturen voor vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering, voor kandidaat-vertegenwoordiger in de raad van bestuur en voor kandidaat-vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur van Cipal DV voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur:
Margot Hiel aan te duiden als vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Benjamin De Roeck aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergadering voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Dieter Wijckmans aan te duiden als kandidaat-vertegenwoordiger in de raad van bestuur voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Raf De Schepper aan te duiden als kandidaat-vertegenwoordiger met raadgevende stem in de raad van bestuur voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van Cipal die zal gehouden worden op 31 maart 2025 om 17 uur, op digitale wijze.
De vertegenwoordiger van het OCMW dient te handelen en te besllissen conform de beslissingen genomen in onderhavig gemeentebesluit als dusdanig en de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025, waarover een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Het vast bureau te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband Cipal dv, Cipalstraat 3, 2440 Geel.
De stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad wordt overgenomen.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Raad van bestuur – benoemen bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 15§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.
De concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 17 van de statuten van IGEAN dienstverlening.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Categorie 1 - klein: tot 13.000 inwoners
Categorie 2 - middelgroot: > 13.000 tot 20.000 inwoners
Categorie 3 - groot: > 20.000 inwoners
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:
- De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.
- De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Art. 4: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 5: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Art. 6: IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.
De formateurs het hebben het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd, die op basis hiervan ontwerpbeslissingen aan de deelnemers heeft bezorgd.
Met een afzonderlijk besluit hebben alle deelnemers de voordracht of vertegenwoordiging in de raad van bestuur aan IGEAN bezorgd. Aan de buitengewone algemene vergadering wordt gevraagd de voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur te benoemen.
De aanduiding én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Raad van bestuur – benoemen leden met raadgevende stem
Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 15§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur.
Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.
Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).
Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
Met een afzonderlijk besluit hebben de gemeenten de voordracht van een bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur aan IGEAN bezorgd. Aan de buitengewone algemene vergadering wordt gevraagd om per regio de best gerangschikte kandidaat-bestuurders met raadgevende stem voor de raad van bestuur aan te stellen, rekening houdend met de statutair voorziene criteria.
De aanstelling én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.
Benoemen leden algemeen comité en adviescomités
Artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepaalt dat er algemeen comité en één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.
De intergemeentelijke werking van het EnergieK huis is een van de activiteiten die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering. Om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, werd in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd tot een adviescomité EnergieK Huis.
Enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité met één effectief lid. Het adviescomité bestaat bij voorkeur uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid). De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.
Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen en is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten. IGEAN dienstverlening heeft tot op heden geen algemeen comité.
In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16.10.2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming, maar ook om een orgaan te hebben waarop regionale thema’s kunnen besproken worden en gezamenlijke prioriteiten kunnen worden vastgelegd. Het algemeen comité bestaat uit de burgemeesters van de aangesloten besturen.
De inspiratienota werd kort besproken met de algemeen en financieel directeurs op de bijeenkomst van 18.10.2024. Nadien werd de nota op het infonet ter beschikking gesteld.
Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18.12.2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Op basis van dit alles en rekening houdend met artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening, zal de oprichting van een algemeen comité voorgelegd worden aan de eerste raad van bestuur van IGEAN dienstverlening in de nieuwe legislatuur (voorzien op 19.03.2025), waarna dit ter bekrachtiging aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening zal worden voorgelegd (juni 2025). Bij die gelegenheid kunnen dan eveneens de leden van het algemeen comité benoemd worden.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 22.01.2025 heeft beslist om de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur te organiseren op woensdag 12.03.2025 om 19.00 uur in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur
2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 23.01.2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 12.03.2025 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 22.01.2025
2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal.
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan de vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Mails van IGEAN van 19.12.2024, 28.01.2025 en 05.02.2025 aan de algemeen directeur en aan de burgemeester met uitgebreide informatie over de aanduiding van vertegenwoordigers.
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 12.03.2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur
2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening van 12.03.2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN dienstverlening bezorgd.
De stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad wordt overgenomen.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Raad van bestuur – benoemen bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 16§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.
De concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 18 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Categorie 1 - klein: tot 13.000 inwoners
Categorie 2 - middelgroot: > 13.000 tot 20.000 inwoners
Categorie 3 - groot: > 20.000 inwoners
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:
- De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.
- De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Art. 4: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 5: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Art. 6: IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.
De formateurs het hebben het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd, die op basis hiervan ontwerpbeslissingen aan de deelnemers heeft bezorgd.
Met een afzonderlijk besluit hebben alle deelnemers de voordracht of vertegenwoordiging in de raad van bestuur aan IGEAN bezorgd. Aan de buitengewone algemene vergadering wordt gevraagd de voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur te benoemen.
De aanduiding én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Raad van bestuur – benoemen leden met raadgevende stem
Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur.
Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.
Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).
Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
Met een afzonderlijk besluit hebben de gemeenten de voordracht van een bestuurder met raadgevende stem in de raad van bestuur aan IGEAN bezorgd. Aan de buitengewone algemene vergadering wordt gevraagd om per regio de best gerangschikte kandidaat-bestuurders met raadgevende stem voor de raad van bestuur aan te stellen, rekening houdend met de statutair voorziene criteria.
De aanstelling én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.
Benoemen leden algemeen comité en adviescomités
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er algemeen comité en één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.
IGEAN milieu & veiligheid heeft een adviescomité “veiligheid”, dat invulling geeft aan de intergemeentelijke werking van de gemeenschappelijke dienst PBW en de werking opvolgt.
Dit adviescomité bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Elke deelnemer die beroep doet op de gemeenschappelijke dienst PBW draagt op basis hiervan één vertegenwoordiger voor, die minstens (gemeente)raadslid is.
Daarnaast heeft IGEAN milieu & veiligheid een adviescomité “milieu”, dat eveneens invulling geeft aan de intergemeentelijke milieuwerking en deze werking opvolgt.
Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, met één effectief lid. Dit adviescomité bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken gemeenten.
Artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de algemene vergadering worden benoemd.
De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
Het algemeen comité heeft als doel de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen en is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten. IGEAN milieu & veiligheid heeft tot op heden geen algemeen comité.
In voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 heeft IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” opgemaakt. In zitting van 16.10.2024 heeft de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming, maar ook om een orgaan te hebben waarop regionale thema’s kunnen besproken worden en gezamenlijke prioriteiten kunnen worden vastgelegd. Het algemeen comité bestaat uit de burgemeesters van de aangesloten besturen.
De inspiratienota werd kort besproken met de algemeen en financieel directeurs op de bijeenkomst van 18.10.2024. Nadien werd de nota op het infonet ter beschikking gesteld.
Voormelde nota werd eveneens voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18.12.2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Op basis van dit alles en rekening houdend met artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid, zal de oprichting van een algemeen comité voorgelegd worden aan de eerste raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid in de nieuwe legislatuur (voorzien op 19.03.2025), waarna dit ter bekrachtiging aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid zal worden voorgelegd (juni 2025). Bij die gelegenheid kunnen dan eveneens de leden van het algemeen comité benoemd worden.
Uitnodiging algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 22.01.2025 heeft beslist om de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur te organiseren op woensdag 12.03.2025 om 19.00 uur in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
De dagorde werd als volgt vastgelegd:
1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur
2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 23.01.2025 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 12.03.2025 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers:
1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 22.01.2025
2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal.
Vertegenwoordiger en mandaat algemene vergadering
De raad heeft met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van het OCMW voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid reeds aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 34§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Met onderstaande beslissing wordt aan de vertegenwoordiger een mandaat gegeven.
Mails van IGEAN van 19.12.2024, 28.01.2025 en 05.02.2025 aan de algemeen directeur en aan de burgemeester met uitgebreide informatie over de aanduiding van vertegenwoordigers.
De raad neemt kennis van de volledige dagorde van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 12.03.2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:
1. Benoemen van de leden van de raad van bestuur
2. Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.
De vertegenwoordiger van het OCMW, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 12.03.2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.
Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN milieu & veiligheid bezorgd.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Igean Dienstverlening wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening en moet bij het begin van een nieuwe legislatuur volgende vertegenwoordigers aanduiden:
Algemene vergadering
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 33§1 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor het OCMW worden ze aangewezen door de raad.
Elke deelnemer duidt minstens één vertegenwoordiger en ook één plaatsvervanger aan.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger/plaatsvervanger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités van IGEAN dienstverlening).
De aanduiding van een vertegenwoordiger/plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger/plaatsvervanger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Mails van IGEAN van 19.12.2024, 28.01.2025 en 05.02.2025 aan de algemeen directeur en aan de burgemeester met uitgebreide informatie over de aanduiding van vertegenwoordigers.
De raad neemt kennis van volgende kandidaturen voor vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening:
vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen
plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen
De raad duidt volgende vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening:
Deze aanduiding geldt in principe voor de volledige legislatuur.
De raad duidt volgende plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening:
Deze aanduiding geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN dienstverlening bezorgd.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Igean milieu & veiligheid wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid en moet bij het begin van een nieuwe legislatuur volgende vertegenwoordigers aanduiden of leden voordragen:
Algemene vergadering
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 34§1 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepalen dat de algemene vergadering samengesteld is uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Voor het OCMW worden ze aangewezen door de raad.
Iedere deelnemer duidt minstens één vertegenwoordiger en ook één plaatsvervanger aan.
Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen vertegenwoordiger/plaatsvervanger op de algemene vergadering en lid van een van de andere organen (raad van bestuur of adviescomités van IGEAN milieu & veiligheid).
De aanstelling van een vertegenwoordiger/plaatsvervanger geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger/plaatsvervanger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Adviescomité veiligheid
In uitvoering van artikel 442 van het decreet lokaal bestuur en van artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid is er een adviescomité “veiligheid”, dat invulling geeft aan de intergemeentelijke werking van de gemeenschappelijke dienst PBW en de werking opvolgt.
Dit adviescomité bestaat uit één vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Elke deelnemer die beroep doet op de gemeenschappelijke dienst PBW draagt op basis hiervan één vertegenwoordiger voor. Deze vertegenwoordiger wordt door de algemene vergadering benoemd.
De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur.Mails van IGEAN van 19.12.2024, 28.01.2025 en 05.02.2025 aan de algemeen directeur en aan de burgemeester met uitgebreide informatie over de aanduiding van vertegenwoordigers.
De raad neemt kennis van volgende kandidaturen voor vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en voor lid van het adviescomité veiligheid van IGEAN milieu & veiligheid:
vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen
plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen
lid van het adviescomité veiligheid:
De raad duidt volgende vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid:
Deze aanduiding geldt in principe voor de volledige legislatuur.
De raad duidt volgende plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergaderingen van IGEAN milieu & veiligheid:
Deze aanduiding geldt in principe voor de volledige legislatuur.
De raad draagt volgend lid voor voor het adviescomité veiligheid van IGEAN milieu & veiligheid:
Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN milieu & veiligheid bezorgd.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Igean dienstverlening wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen.
Algemeen
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Om te voldoen aan het “in house-principe” zoals voorzien in artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, duiden de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur een kandidaat-bestuurder met stemrecht aan die de deelnemer zal vertegenwoordigen (cfr. toezichtsvereiste).
Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 15§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.
De concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 17 van de statuten van IGEAN dienstverlening.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Categorie 1 - klein: tot 13.000 inwoners
Categorie 2 - middelgroot: > 13.000 tot 20.000 inwoners
Categorie 3 - groot: > 20.000 inwoners
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 4: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.
Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:
Belangrijke opmerking
Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).
Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:
1. De besluitvormingsorganen van IGEAN zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele deelnemers meerdere of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
2. De deelnemers zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IGEAN.
3. IGEAN streeft geen belangen na die in strijd zijn met de belangen van de deelnemers.
In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiging én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Mails van IGEAN van 19.12.2024, 28.01.2025 en 05.02.2025 aan de algemeen directeur en aan de burgemeester met uitgebreide informatie over de aanduiding van vertegenwoordigers.
De raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.
Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
De raad keurt de lijst in artikel 1 goed.
De raad neemt kennis van volgende kandidaturen voor kandidaat-bestuurder met raadgevende stem:
De raad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor:
Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN dienstverlening bezorgd.
Voor de aanstelling van de vertegenwoordigers in de organen van Igean milieu en veiligheid wordt de stemming van het overeenkomstig en identiek punt in de gemeenteraad overgenomen.
Algemeen
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Om te voldoen aan het “in house-principe” zoals voorzien in artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten, duiden de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur een kandidaat-bestuurder met stemrecht aan die de deelnemer zal vertegenwoordigen (cfr. toezichtsvereiste).
Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 16§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.
De concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 18 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Categorie 1 - klein: tot 13.000 inwoners
Categorie 2 - middelgroot: > 13.000 tot 20.000 inwoners
Categorie 3 - groot: > 20.000 inwoners
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 4: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.
Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:
Belangrijke opmerking
Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).
Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:
1. De besluitvormingsorganen van IGEAN zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele deelnemers meerdere of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
2. De deelnemers zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IGEAN.
3. IGEAN streeft geen belangen na die in strijd zijn met de belangen van de deelnemers.
In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.
De vertegenwoordiging én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Mails van IGEAN van 19.12.2024, 28.01.2025 en 05.02.2025 aan de algemeen directeur en aan de burgemeester met uitgebreide informatie over de aanduiding van vertegenwoordigers.
De raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid:
Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
De raad keurt de lijst in artikel 1 goed.
De raad neemt kennis van volgende kandidaturen voor kandidaat-bestuurder met raadgevende stem:
De raad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor:
Deze voordracht geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN milieu & veiligheid bezorgd.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van het feit dat er geen mondelinge vragen zijn.