Interpellatie over de grote werken in onze gemeente.
Onze fractie is bezorgd over de communicatie bij de werken in onze gemeente.
Een eerste voorbeeld is de werf Varenstraat. Hierbij enkele bezorgdheden:
1. Er is toch enige onvrede over de tijdsduur waarop woningen totaal niet bereikbaar zijn. Er was op de infoavond door schepen Geert Antonio en door Aquafin gezegd dat woningen ’s avonds steeds bereikbaar zouden zijn met de wagen (om zo eventueel boodschappen in en uit te laden), alsook dat leveringen tijdens de werken steeds mogelijk gingen zijn (er ging trouwens telkens 1 kant berijdbaar blijven, was gezegd).
Vraag: Kan de gemaakte afspraak met Aquafin en de schepen worden nagekomen dat woningen elke avond bereikbaar zijn met de wagen (door over een verharding te rijden om dan zo ofwel de oprit ofwel de straat te kunnen inrijden)?
2. Er was ook gezegd dat leveringen (zeker voor de handelaars/zelfstandigen in de straat) steeds mogelijk gingen blijven. In het begin was de straat gewoon afgesloten en werd geen verkeer toegelaten. Na dit gemeld te hebben aan de schepen is er dan vooraan (kant steenweg) een bord geplaatst “Handelaars bereikbaar”. Echter, de straat is ter hoogte van nr. 63 gewoon afgesloten. De handelaars/zelfstandigen na nr. 63 en nr. 14 en 16 zijn dus enkel bereikbaar via een omweg (Hoveniersstraat of Notmeir of Lazarusstraat).
Vraag: Is het niet beter dat vooraan een bord wordt gezet dat handelaars tot nr. 63 bereikbaar zijn en dat handelaars vanaf nr. 63 tot 107 + handelaars nr. 14 en 16 bereikbaar zijn via een omleiding langs Hoveniersstraat of Notmeir (of Lazarusstraat)?
3. Van de inwoners vooraan waar nu de werken plaatsvinden hebben we al mogen horen dat bij het uitbreken van de betonplaten hele huizen gewoon trillen en bij sommigen hierdoor al barsten in plafonds en of muren zijn ontstaan. Wij hebben al gehoord dat een “plaatsbeschrijving” niet zou helpen.
Vraag: Kan op zoek worden gegaan naar een andere manier om die platen los te krijgen (er is al iemand geweest die met een “klopmachine” de ondergrond zou losgeklopt hebben, wat zou helpen bij het uitbreken (zodat dit minder trillingen veroorzaakt)? Graag toch enige bevestiging dat enerzijds het uitbreken nu zal gebeuren op een andere manier dan eerst werd gedaan en dit ter vermindering van de trillingen en dus het veroorzaken van barsten. Graag ook vraag om “plaatsbeschrijvingen” toch als bewijsmateriaal te aanvaarden (of foto’s die bewoners zelf nemen en via mail doorsturen) alsook dat een algemeen mailadres wordt voorzien waarnaar dan deze plaatsbeschrijvingen of foto’s mogen gestuurd worden zodat wanneer later toch barsten optreden ten gevolge van de breekwerken, hiervoor de nodige partijen aansprakelijk kunnen gesteld worden en de schade via de verzekeringen kan geregeld worden.
4. Naar aanleiding van deze werken wordt vaak de vraag gesteld of ook het fietspad in de Varenstraat wordt heraangelegd. De staat van dat fietspad is u allen ongetwijfeld welbekend.
Vraag: Staat de heraanleg van het fietspad in de Varenstraat op de planning, en zo neen, kan dit aub bij voorrang op de planning worden gezet? Kan hierover ook worden gecommuniceerd naar de bewoners ?
Besluit: In het algemeen is er grote bezorgdheid over de communicatie over de werken, en over het bereikbaar zijn van de handelaars. Niet alleen op de werf Varenstraat, maar bijvoorbeeld ook voor de werf Rumst centrum is dit een grote bezorgdheid. Daar zijn ook de bewoners misnoegd over de communicatie en is de toegankelijkheid van bijvoorbeeld de bakker aan de kerk ondermaats en ronduit gevaarlijk voor mensen die minder goed te been zijn. Met betrekking tot de werf Kerremansstraat vernemen we gelijkaardige opmerkingen over de communicatie.
Kan de gemeente aub over deze bezorgdheden in overleg gaan met de bouwheren, en deze pijnpunten verbeteren?
Wendy Weckhuysen
Namens de fractie Lokaal 2840