De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Voor een woordelijke weergave van het verslag wordt verwezen naar de audio-opname op de website van het lokaal bestuur.
De gemeenteraad beslist unaniem om artikel 4 van het ontwerp-besluit, nl. "Gaat akkoord om het besluit te agenderen op de OCMW-raad en gemeenteraad" te schrappen.
Het besluit van de gemeenteraad van 2013 regelt de subsidietoekenning voor armoedeverenigingen. De subsidie wordt beoordeeld en toegekend op basis van een aantal punten dat per activiteit wordt toegekend. We stellen enerzijds vast dat de verenigingen die deze subsidie aanvragen geen verenigingen zijn met als doel om kansarmoede te bestrijden, met Welzijnsschakels als uitzondering. Anderzijds stellen we vast dat het subsidiereglement reeds jaren niet werd toegepast volgens de bepalingen in het subsidiereglement, maar dat het beschikbare budget van €6.000 steeds evenredig werd verdeeld over de verschillende aanvragers.
Het subsidiereglement van 23/09/2003 regelt de subsidietoekenning aan ‘medische of pedagogische instellingen voor mindervaliden, aan elke persoon die is ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Rumst’. De subsidie bedraagt €50 per persoon die in de instelling wordt opgevangen. Het subsidiereglement definieert echter niet wat een medische of pedagogische instelling voor mindervaliden inhoudt. We stellen vast dat 10 organisaties in 2023 een aanvraag hebben ingediend voor deze subsidie voor in totaal 43 personen die bij hen verblijven/begeleiding volgen, maar ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van Rumst. In de feiten betekent dit dat de organisaties gesponsord worden met de subsidie, maar niet de personen zelf. Daarnaast bevindt geen enkele van deze organisaties zich op grondgebied Rumst.
In Rumst is geen vereniging waar armen het woord nemen actief die onder de noemer van het subsidiereglement armoedeverenigingen valt. De verenigingen die in het verleden via het subsidiereglement armoedeverenigingen een subsidieaanvraag hebben ingediend zijn, met uitzondering van Welzijnsschakels, allen gericht op specifieke doelgroepen zoals jongeren met speciale behoeftes, dagopvang of residentiële opvang voor mensen met beperking, autisme, psychische stoornissen, zorgbehoevende jongeren, ... .
De instellingen voor personen met een handicap bevinden zich allen buiten het grondgebied van Rumst en het subsidiebedrag van €50 per persoon uit Rumst die ze opvangen is klein. De vraagt rijst dan ook of deze subsidie nog zinvol is. Bovendien laat de huidige GDPR-wetgeving niet toe om de correctheid van gegevens van gebruikers van de instellingen na te gaan.
We vinden het belangrijk en zinvol om verenigingen/organisaties op grondgebied Rumst te ondersteunen in hun werking omdat dit onze inwoners ten goede komt en we zo kunnen bijdragen aan het voortbestaan van deze verenigingen/organisaties.
De huidige werking van de subsidiereglementen armoedeverenigingen, instellingen voor personen met een handicap en de welzijnsverenigingen opnieuw onder de loep nemen draagt bij aan een duidelijker kader en werking én inzet op lokale verenigingen/organisaties in Rumst.
Op basis van voorgaande argumenten wordt voorgesteld om:
- Het subsidiereglement voor armoedeverenigingen stop te zetten;
- Het subsidiereglement voor medische en pedagogische instellingen die personen met een handicap opvangen stop te zetten;
- Het subsidiereglement voor welzijnsverenigingen te behouden;
- Een nieuw subsidiereglement voor organisaties gericht op specifieke doelgroepen in het leven te roepen.
Het gaat hier om een budget neutrale aanpassing waarbij het budget op RA00814 (2.400 euro) wordt samengevoegd met het budget op RA00809 voor armoede verenigingen (6.000 euro).
Hiermee wordt dan een subsidie van 1.400 euro gegeven aan 6 organisaties gericht op specifieke doelgroepen.
Keurt het stopzetten van het subsidiereglement voor armoedeverenigingen goed met onmiddellijke ingang.
Keurt het stopzetten van het subsidiereglement voor medische en pedagogische instellingen goed met onmiddellijke ingang.
Keurt het nieuw subsidiereglement voor organisaties gericht op begeleiden/ondersteunen van specifieke doelgroepen goed, met ingang van 01/10/2024.
Dit nieuwe reglement zal worden toegepast op de subsidieaanvragen van het voorbije werkjaar.
De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
In de zitting van januari 2024 werd door de raad voor maatschappelijk welzijn de oprichting en de samenstelling van een deontologische commissie voor mandatarissen goedgekeurd. Dit vloeide voort uit een wijziging van het decreet lokaal bestuur van maart 2023, waarbij lokale besturen werden verplicht een deontologische commissie op te richten.
In het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van januari 2024 werd de bevoegdheid van de deontologische commissie bepaald, nl. de commissie is bevoegd voor:
Hieruit blijkt ook dat de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de leden van het bijzonder comité van de sociale dienst niet worden gevat in deze bevoegdheid.
Het verdient de aanbeveling om de bevoegdheid uit te breiden voor de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de leden van het bijzonder comité van de sociale dienst.
2 december 2017: decreet lokaal bestuur art. 39, volgende zinnen worden toegevoegd: "en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad".
De uitbreiding van de bevoegdheid van de deontologische commissie, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn in de zitting van 25 januari 2024, met de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en met de leden van het bijzonder comité van de sociale dienst, wordt goedgekeurd.
Alle andere bepalingen van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn tot oprichting en samenstelling van een deontologische commissie van 25 januari 2024 blijven onveranderd.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeentebestuur ontving de in bijlage opgenomen uitnodiging, agenda en documenten voor de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024.
De algemene vergadering gaat door op donderdag 7 november 2024 om 16u00.
De vergadering zal volledig digitaal plaatsvinden.
Vanwege de installatievergaderingen, die gepland staan in de eerste week van december, heeft Cipal de algemene vergadering vervroegd naar 7 november 2024.
De Vergadering heeft de volgende agenda:
De benodigde documenten voor deze vergadering, terug te vinden in bijlage, zijn:
Vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, zullen tijdens de Vergadering beantwoord worden.
Inschrijven verplicht via C-smart | Algemene Vergadering 7 november 2024 (Link in mail van 13 september 2024)
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg “DLB”);
De statuten van Cipal;
Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal voor de periode tot het einde van de legislatuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van het OCMW wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het Vast Bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van het feit dat er geen mondelinge vragen zijn.