Het besluit van de gemeenteraad van 2013 regelt de subsidietoekenning voor armoedeverenigingen. De subsidie wordt beoordeeld en toegekend op basis van een aantal punten dat per activiteit wordt toegekend. We stellen enerzijds vast dat de verenigingen die deze subsidie aanvragen geen verenigingen zijn met als doel om kansarmoede te bestrijden, met Welzijnsschakels als uitzondering. Anderzijds stellen we vast dat het subsidiereglement reeds jaren niet werd toegepast volgens de bepalingen in het subsidiereglement, maar dat het beschikbare budget van €6.000 steeds evenredig werd verdeeld over de verschillende aanvragers.
Het subsidiereglement van 23/09/2003 regelt de subsidietoekenning aan ‘medische of pedagogische instellingen voor mindervaliden, aan elke persoon die is ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente Rumst’. De subsidie bedraagt €50 per persoon die in de instelling wordt opgevangen. Het subsidiereglement definieert echter niet wat een medische of pedagogische instelling voor mindervaliden inhoudt. We stellen vast dat 10 organisaties in 2023 een aanvraag hebben ingediend voor deze subsidie voor in totaal 43 personen die bij hen verblijven/begeleiding volgen, maar ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van Rumst. In de feiten betekent dit dat de organisaties gesponsord worden met de subsidie, maar niet de personen zelf. Daarnaast bevindt geen enkele van deze organisaties zich op grondgebied Rumst.
In Rumst is geen vereniging waar armen het woord nemen actief die onder de noemer van het subsidiereglement armoedeverenigingen valt. De verenigingen die in het verleden via het subsidiereglement armoedeverenigingen een subsidieaanvraag hebben ingediend zijn, met uitzondering van Welzijnsschakels, allen gericht op specifieke doelgroepen zoals jongeren met speciale behoeftes, dagopvang of residentiële opvang voor mensen met beperking, autisme, psychische stoornissen, zorgbehoevende jongeren, ... .
De instellingen voor personen met een handicap bevinden zich allen buiten het grondgebied van Rumst en het subsidiebedrag van €50 per persoon uit Rumst die ze opvangen is klein. De vraagt rijst dan ook of deze subsidie nog zinvol is. Bovendien laat de huidige GDPR-wetgeving niet toe om de correctheid van gegevens van gebruikers van de instellingen na te gaan.
We vinden het belangrijk en zinvol om verenigingen/organisaties op grondgebied Rumst te ondersteunen in hun werking omdat dit onze inwoners ten goede komt en we zo kunnen bijdragen aan het voortbestaan van deze verenigingen/organisaties.
De huidige werking van de subsidiereglementen armoedeverenigingen, instellingen voor personen met een handicap en de welzijnsverenigingen opnieuw onder de loep nemen draagt bij aan een duidelijker kader en werking én inzet op lokale verenigingen/organisaties in Rumst.
Op basis van voorgaande argumenten wordt voorgesteld om:
- Het subsidiereglement voor armoedeverenigingen stop te zetten;
- Het subsidiereglement voor medische en pedagogische instellingen die personen met een handicap opvangen stop te zetten;
- Het subsidiereglement voor welzijnsverenigingen te behouden;
- Een nieuw subsidiereglement voor organisaties gericht op specifieke doelgroepen in het leven te roepen.
Het gaat hier om een budget neutrale aanpassing waarbij het budget op RA00814 (2.400 euro) wordt samengevoegd met het budget op RA00809 voor armoede verenigingen (6.000 euro).
Hiermee wordt dan een subsidie van 1.400 euro gegeven aan 6 organisaties gericht op specifieke doelgroepen.
Keurt het stopzetten van het subsidiereglement voor armoedeverenigingen goed met onmiddellijke ingang.
Keurt het stopzetten van het subsidiereglement voor medische en pedagogische instellingen goed met onmiddellijke ingang.
Keurt het nieuw subsidiereglement voor organisaties gericht op begeleiden/ondersteunen van specifieke doelgroepen goed, met ingang van 01/10/2024.
Dit nieuwe reglement zal worden toegepast op de subsidieaanvragen van het voorbije werkjaar.