Het RUP "Kloosterstraat herziening 2" werd opgesteld door studiebureau D+A in opdracht van het gemeentebestuur Rumst. Het bevat het gebied gelegen tussen Uitbreidingsstraat en Populierenlaan, en palend aan het park van Terhagen. Binnen het plangebied worden de ruimtelijke mogelijkheden en randvoorwaarden vastgelegd voor de herontwikkeling van de site met sociale woningbouw
De opmaak van het RUP 'Kloosterstraat Herziening 2' doorliep reeds de volgende fasen:
- opmaak start- en procesnota
- participatieprocedure: met publieke raadpleging en adviesprocedure: van 15/05/2023 tot en met 14/07/2023
- opmaak scopingnota, met goedkeuring door College van Burgemeester en Schepenen op 16/10/2023
- positieve eindbeslissing Team Mer over scopingnota, op. 22/01/2024
- opmaak voorontwerp-RUP
- adviesprocedure voorontwerp-RUP: van 15/02/2024 tot en met 06/03/2024
- opmaak ontwerp-RUP
- voorlopige vastsstelling van het ontwerp-RUP door de gemeenteraad van 25/04/2024
- openbaar onderzoek van 15/05/2024 tot en met 13/07/2024, met een infomoment voor de bevolking op 27/05/2024
- eindadvies van GECORO met behandeling resultaten openbaar onderzoek op 05/11/2024. Het advies luidt: "De GECORO neemt kennis van de adviezen van de provincie en het Departement Omgeving met betrekking tot RUP Kloosterstraat herziening 2. De GECORO-leden stemmen in met de voorgestelde behandeling van de adviezen door D+A architecten. Zij benadrukken dat het niet de taak is van GECORO om te bepalen waar sociale woningen moeten worden gevestigd. De GECORO vraagt wel om meer inzicht in de verleende vergunningen; de secretaris zal deze omgevingsvergunningen op een gedeelde drive plaatsen, zodat de leden er toegang toe hebben."
De gemeenteraad stelt het ontwerp-RUP "Kloosterstraat Herziening 2" definitief vast.
Na de vaststelling treedt een schorsingsperiode van 45 dagen in werking voor de Deputatie van het provinciebestuur Antwerpen en de Vlaamse overheid. Indien er geen schorsing optreedt, wordt vervolgens de publicatie voorzien in het Belgisch Staatsblad.
Veertien dagen na publicatie van het gemeenteraadsbesluit in het Belgisch Staatsblad, wordt het RUP "Kloosterstraat Herziening 2" van kracht.
Inhoud van het RUP
Binnen het plangebied van het RUP "Kloosterstraat Herziening 2", meerbepaald de site gelegen tussen Uitbreidingsstraaat en Populierenlaan, palend aan het park van Terhagen, is vandaag een sociaal woningbouwproject aanwezig, dat bestaat uit een combinatie van middelhoge appartementsgebouwen en grondgebonden ééngezinswoningen. In het huidige RUP "Kloosterstraat", dat dateert van 2012, wordt de bestaande toestand op een erg stringente wijze juridisch verankerd, door middel van afgelijnde bouwzones, tuinzone en publieke ruimte.
Omwille van de verouderde toestand van de gebouwen dringt een vernieuwing van het sociale woningbestand zich op. Het huidige RUP houdt echter niet voldoende flexibiliteit in zich om een nieuw project tot stand te brengen dat voldoet aan de huidige normen inzake duurzaamheid en woonkwaliteit.
De voornaamste doelstellingen van de gedeeltelijke herziening van het RUP ter hoogte van het plangebied zijn:
1. Efficiënte en duurzame herontwikkeling van de sociale woonwijk mogelijk maken
2.De inpasbaarheid van het sociale woningbouwproject binnen haar omgeving vergroten
3. Het groenaandeel binnen het plangebied verruimen
4. Het versterken van de binding met het park van Terhagen enerzijds en het kerkhof anderzijds
5. Een duurzame oplossing bieden inzake mobiliteit en parkeren, met het oog op een veilige en verkeersluwe woonomgeving.
De begrenzing van het RUP wordt afgestemd op de vermelde doelstellingen.
Om tot een gefaseerde ontwikkeling te kunnen komen, waarbij een groot deel van de huidige bewoners een doorschuifbeweging kunnen maken naar hun nieuwe woning, werden verschillende woonvelden afgebakend. Binnen de woonvelden worden de bouwmogelijkheden kwantitatief vaststeld door bebouwingindex, vloerindex en groenindex in afgebakende bebouwbare zones.
Daarnaast wordt bij de herinrichting van de woonomgeving maximaal ingezet op duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Dit omvat onder meer: ontharding en vergroening, efficiënt ruimtegebruik, (in hoofdzaak) ondergronds parkeren, beeldkwaliteit, belevingswaarde en identiteit van de plek.
Relatie met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan
Het RUP geeft uitvoering aan de richtinggevende bepalingen van het GRS Rumst, meerbepaald:
- kernversterking: Het beleid voor de nederzettingen moet uitgaan van een versterking van de kernen. De kernversterking is onder meer te realiseren door renovatie- en vervangingsbouw van bestaande woningen en door inbreiding op plekken met potentie. Deze inbreidingsprojecten bouwen niet de hele kern vol, maar vrijwaren beeldbepalende open ruimtes die passen in de structuur van de kernen.
- Behoud en versterking van het eigen karakter van de woonkernen: De woonkernen in de gemeente Rumst hebben een specifiek karakter, met de compacte kernen Rumst en Terhagen tegenover de meer landelijke kern van Reet. Dit specifieke karakter komt tot uiting in de ruimtelijke opbouw, het voorzieningenniveau, de woondichtheden, visueel waardevolle straatbeelden, etc. Met deze elementen moet rekening gehouden worden bij de verdere ontwikkeling van de woonkernen.
- Woonverbetering en hergebruik: Het woonbeleid zal gericht worden op renovatie en hergebruik van bestaande woningen en gebouwen waar dit nodig is. Uitbreiding van de kernen moet worden vermeden zolang binnen de kernen mogelijkheden aanwezig zijn om de vraag naar woningen op te vangen
Deze visie werdt uitgewerkt in de planopties, bestemmingen en voorschriften van het RUP "Kloosterstraat Herziening 2".
Waterparagraaf
Het plangebied paalt aan zuidelijke zijde aan de oeverzone van de Rupel. In het RUP wordt een zone "non aedificandi" in acht genomen ten opzichte van deze bevaarbare waterloop, conform het advies van de Vlaamse Waterweg.
Het plangebied is niet overstromingsgevoelig vanuit waterlopen (fluviaal) of vanuit de zee. Wel is er een eerder beperkte overstromingsgevoeligheid op vlak van neerslag (pluviaal). Deze situeert zich aan de oostzijde ter hoogte van de Uitbreidingsstraat en Populierenstraat. Het gaat om een licht (T1000) tot matig (T100) overstromingsrisico dat volledig gelegen is binnen het huidige openbaar domein.
Het plangebied is niet gelegen in grond- of oppervlaktewaterwingebieden of hun bijbehorende beschermingszone.
De bodemkaart toont binnen het plangebied het type "OB" (bebouwde zones). Omliggend komt aan de noordzijde van de Rupel in hoofdzaak het bodemtype "OE" (groeven - antropogeen, kunstmagie gronden) voor. De bodem is zeer weinig erosiegevoelig en kent geen gevoeligheid voor grondverschuivingen.
De grondwaterkwetsbaarheidskaart toont "zeer kwetsbaar" gebied met een watervoerende laag in zand onder een deklaag van maximaal 5m.
Evaluatie van het RUP:
Voor alle ontwikkelingen in het RUP blijven de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening 'hemelwater' onverminderd van kracht.
Conclusie: Het RUP heeft geen significant negatieve impact op het watersysteem, veeleer een positief effect.
Plan-MER
Het RUP is dus niet plan-MER-plichtig van rechtswege. Het valt echter wel onder het toepassingsgebied van het DABM. Er moet derhalve onderzocht worden of er geen aanzienlijke milieueffecten zijn ten gevolge van het RUP. Dit onderzoek (= milieuscreening) werd ten gronde uitgevoerd in de fase startnota en scopingnota. De eindconclusie hiervan luidt dat geen significante negatieve effecten te verwachten zijn. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat de effecten van het voorliggend plan op de verschillende ontvangende milieusystemen en op de gezondheid van de mens eerder positief zullen zijn.
Het Team Omgevingseffecten van de Vlaamse overheid oordeelde op 22/01/2024 op basis van de scopingnota van het RUP ''Kloosterstraat herziening 2" dat er geen plan-MER moet worden opgesteld voor voorliggend RUP.
Ruimtelijke veiligheidsrapportage
Inrichtingen die vallen onder de toepassing van het samenwerkingsakkoord tussen de federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de beheersing van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken (sevesobedrijven) worden niet toegelaten binnen het plangebied . Er bevindt zich één bestaande Seveso-inrichting op een afstand van minder dan 2 km van het plangebied.
Het Team Externe Veiligheid van de Vlaamse overheid bevestigd in hun advies van 29/02/2024 dat er geen aanzienlijke effecten verwacht worden op het vlak van de externe veiligheid en beslist daarom dat bij het RUP "Kloosterstraat Herziening 2" geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.
Realisatie van het plan
Er wordt geen rooi- of onteigeningsplan gekoppeld aan het RUP 'Kloosterstraat Herziening 2".
De realisatie van het plan gebeurt op initiatief van een sociale huisvestingmaatschappij.
Planbaten, planschade, gebruikerscompensatie
Er treden geen bestemmingswijzigingen op die resulteren in mogelijke planbaten, planschade en/of gebruikerscompensatie.
Verkavelingen
Het RUP ''Kloosterstraat herziening 2" raakt niet aan bestaande goedgekeurde en niet-vervallen verkavelingen. Er worden geen verkavelingen opgeheven door het RUP.
Het RUP "'Kloosterstraat herziening 2" is voorbereid door een planteam met vertegenwoordiging uit de gemeentelijke diensten, het college van burgemeester en schepenen en de ruimtelijk planner van studiebureau D+A. Het proces is beschreven in de procesnota die bij het RUP is gevoegd.
Een RUP-proces omvat volgende stappen:
Tijdens het openbaar onderzoek, dat doorlopen werd in de periode van 15/05/2024 tot en met 13/07/2024 werd een informatiemoment voor de bevolking gehouden, meerbepaald op 27/05/2024 om 19.00 uur in de GAM.
In het kader van het openbaar onderzoek werden geen bezwaren uitgebracht. De volgende adviezen en reacties werden uitgebracht:
De resultaten van het openbaar onderzoek werden besproken in de GECORO op 05/11/2024, op basis waarvan een eindadvies van GECORO werd opgesteld. Het advies luidt: "De GECORO neemt kennis van de adviezen van de provincie en het Departement Omgeving met betrekking tot RUP Kloosterstraat herziening 2. De GECORO-leden stemmen in met de voorgestelde behandeling van de adviezen door D+A architecten. Zij benadrukken dat het niet de taak is van GECORO om te bepalen waar sociale woningen moeten worden gevestigd. De GECORO vraagt wel om meer inzicht in de verleende vergunningen; de secretaris zal deze omgevingsvergunningen op een gedeelde drive plaatsen, zodat de leden er toegang toe hebben."
Het eindadvies van GECORO werd verwerkt in het RUP dat nu aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling wordt voorgelegd.
Als bijlage zijn volgende stukken toegevoegd:
Na de definitieve vaststelling van het RUP geldt er een schorsingstermijn van 45 dagen voor de deputatie van het provinciebestuur Antwerpen en de Vlaamse overheid. Daarna wordt de publicatie van het RUP in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website voorzien. 14 dagen na publicatie treedt het RUP in werking.
Het college legt het RUP "Kloosterstraat Herziening 2" voor definitieve vaststelling voor aan de Gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek en het eindadvies van GECORO inzake, alsook van de inhoud van het RUP "Kloosterstraat Herziening 2"
De gemeenteraad stelt het RUP "Kloosterstraat Herziening 2" definitief vast.