De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Voor een woordelijk weergave van het verslag wordt verwezen naar de audio-opname op de website van het lokaal bestuur.
Schepen Raf De Schepper (CD&V) leidt het punt in.
Hij neemt aan dat de 4 punten m.b.t. het budget 2025 van de 4 kerkfabrieken samen kunnen behandeld worden. Hij zegt dat het over een kennisname gaat, omdat de werkingstoelage voor elk bestuur apart en alle besturen samen past binnen wat in het gemeentelijk meerjarenplan is opgenomen. Decretaal is dan bepaald dat de gemeenteraad dit punt niet moet goedkeuren, maar er gewoon kennis van dient te nemen.
Via het softwarepakket ReligioSoft werd het budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Familie Vosberg aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Familie Vosberg werd nagekeken door de financieel directeur van de gemeente i.k.v. het toezicht.
In het budget 2025 van Heilige Familie Vosberg
wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 8.857,29 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
In het investeringsbudget wordt geen gemeentelijke investeringstoelage voorzien. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
Overeenkomstig art. 43 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het meerjarenplan van de kerkfabrieken en de wijzigingen ervan onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad;
Overeenkomstig art. 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het budget en de budgetwijziging van de kerkfabrieken onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, tenzij de gemeentelijke bijdrage opgenomen in het budget of budgetwijziging binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan; In dat geval neemt de raad akte van het budget of budgetwijziging;
Het college besluit het budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Familie Vosberg voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek van Heilige Familie Vosberg, ingediend via ReligioSoft.
Via het softwarepakket ReligioSoft werd het budget 2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria Reet aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria Reet werd nagekeken door de financieel directeur van de gemeente i.k.v. het toezicht.
In het budget 2025 van kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria Reet
wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 5.887,92 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
In het investeringsbudget wordt geen gemeentelijke investeringstoelage voorzien. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
Overeenkomstig art. 43 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het meerjarenplan van de kerkfabrieken en de wijzigingen ervan onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad;
Overeenkomstig art. 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het budget en de budgetwijziging van de kerkfabrieken onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, tenzij de gemeentelijke bijdrage opgenomen in het budget of budgetwijziging binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan; In dat geval neemt de raad akte van het budget of budgetwijziging;
Het college besluit het budget 2025 van de kerkfabriek Onbevlekt Hart van Maria Reet voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek van Onbevlekt Hart van Maria Reet, ingediend via ReligioSoft.
Via het softwarepakket ReligioSoft werd het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter werd nagekeken door de financieel directeur van de gemeente i.k.v. het toezicht.
In het budget 2025 van Sint-Pieter wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 24.637,98 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
In het investeringsbudget wordt geen gemeentelijke investeringstoelage voorzien. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
Overeenkomstig art. 43 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het meerjarenplan van de kerkfabrieken en de wijzigingen ervan onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad;
Overeenkomstig art. 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het budget en de budgetwijziging van de kerkfabrieken onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, tenzij de gemeentelijke bijdrage opgenomen in het budget of budgetwijziging binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan; In dat geval neemt de raad akte van het budget of budgetwijziging;
Het college besluit het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Pieter voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek van Sint-Pieter, ingediend via ReligioSoft.
Via het softwarepakket ReligioSoft werd het budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Maria Magdalena aan het gemeentebestuur overgemaakt.
Het budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Maria Magdalena werd nagekeken door de financieel directeur van de gemeente i.k.v. het toezicht.
In het budget 2025 van Heilige Maria Magdalena wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 15.062,22 euro. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
In het investeringsbudget wordt geen gemeentelijke investeringstoelage voorzien. Dit blijft binnen de grenzen van het laatst goedgekeurde meerjarenplan.
Overeenkomstig art. 43 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het meerjarenplan van de kerkfabrieken en de wijzigingen ervan onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad;
Overeenkomstig art. 48, 49 en 50 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten is het budget en de budgetwijziging van de kerkfabrieken onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad, tenzij de gemeentelijke bijdrage opgenomen in het budget of budgetwijziging binnen de grenzen blijft van het bedrag opgenomen in het goedgekeurde meerjarenplan; In dat geval neemt de raad akte van het budget of budgetwijziging;
Het college besluit het budget 2025 van de kerkfabriek Heilige Maria Magdalena voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2025 van de kerkfabriek van Heilige Maria Magdalena, ingediend via ReligioSoft.
De gemeente Rumst bekijkt de evolutie, zowel technisch als financieel, om het meest economisch voordelige product aan te schaffen.
De gemeente Rumst bekijkt momenteel het gedeelte van mobiele telefoonabonnementen.
Momenteel werkt het lokaal bestuur Rumst voor mobiele netwerken samen met de operator Tellink, die met het Telenet mobiele netwerk werkt. Dit netwerk geeft geen goede ontvangst in een aantal locaties van het lokaal bestuur.
Er werd uitgekeken naar een betere mobiele dekking via een andere mobiele operator en dit met de nodige aandacht voor het financiële aspect.
Het raamcontract van het Facilitair Bedrijf perceel 2 'Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor Machine to Machine (M2M) en internet of things (iot)' voldoet hier volledig aan en werd toegewezen aan de mobiele operator Orange. Via dit perceel zou een maandelijks financieel voordeel van zeker 40% kunnen worden gerealiseerd t.o.v. de huidige maandelijkse factuur van Tellink.
Naast perceel 2 kan er nog gebruik worden gemaakt van 3 andere percelen, waaronder:
- Perceel 1: Vaste telefonie, marketingnummers & vaste datacommunicatie
- Perceel 3: Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX)
- Perceel 4: Klassieke PSTN-Lijnen
Momenteel zijn er geen specifieke projecten om beroep te doen op deze percelen, maar het lokaal bestuur wil deze alvast mee opnemen in het besluit voor eventuele toekomstige projecten.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet).
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Na de goedkeuring tot toetreding van het raamcontract 'Telecomcontracten 2023' van het Facilitair Bedrijf wordt een toetredingsdocument tot het raamcontact aan het lokaal bestuur Rumst ter ondertekening voorgelegd.
Na ondertekening van het toetredingsdocument moet de gemeente Rumst een lijst opstellen met alle gsmnummers en bijhorende namen die gebruik wensen te maken van het perceel 2 van het raamcontract 'Telecomcontracten 2023' van het Facilitair Bedrijf.
In eerste fase worden een 10-tal test-simkaarten besteld om de dekking te testen in de locaties waar de ontvangst momenteel niet goed is. Ook wordt er getest in locaties waar er geen problemen zijn.
Na een positieve evaluatie wil het lokaal bestuur overgaan naar een omzetting van alle simkaarten van Tellink naar Orange.
De simkaarten worden dan voor alle medewerkers omgewisseld in de werkgsm.
keurt de toetreding tot het raamcontract 'Teleconcontracten 2023' - perceel 2: mobile telefonie - van het Facilitair Bedrijf goed.
beslist om mogelijke gunningen/bestellingen te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Bij de laatste aanpassing van de rechtspositieregeling - luik toelagen, vergoedingen en sociale voordelen - is de mogelijkheid voorzien om een wagen als voordeel aan de algemeen directeur ter beschikking te stellen.
In de bijlage aan het arbeidsreglement, nl. carpolicy, is opgenomen dat het de wagen die ter beschikking wordt gesteld, in leasing wordt genomen van een erkend leasingbedrijf en voor een lease-periode van 4 jaar.
Voor het aanstellen van het leasingbedrijf dient een overheidsopdracht te worden opgestart. In een eerste fase moeten de voorwaarden van de opdracht en de keuze van de plaatsingsprocedure worden goedgekeurd (voorheen: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze).
Het gaat om een operationele leasing, welke behoort tot de exploitatie-uitgaven. Gelet op het begrip dagelijks bestuur behoren de exploitatie-uitgaven - ongeacht het bedrag - tot de definitie "dagelijks bestuur". Echter het gaat om een overeenkomst van meer dan 3 jaar, waardoor het niet tot dagelijks bestuur behoort en de gemeenteraad bevoegd blijft voor het goedkeuren van de voorwaarden van de opdracht en het kiezen van de plaatsingsprocedure.
Aangezien om een zeer specifieke opdracht gaat, mogelijks met het herzien van de voorwaarden van de opdracht i.f.v. het ter beschikking gestelde budget (vastgelegd in de rechtspositieregeling), is het aangewezen om het voeren van deze opdracht te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet lokaal bestuur
Het besluit van de gemeenteraad tot vaststellen van het begrip dagelijks bestuur, goedgekeurd in de zitting van 19 september 2019.
Het besluit tot aanpassing van de rechtspositieregeling en van het arbeidsreglement, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in de zitting van 8 april 2024.
De goedkeuring van de voorwaarden van de opdracht en de keuze van de plaatsingsprocedure voor het aangaan van een leasing-overeenkomst voor een wagen ten behoeve van de administratie wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.
In de zitting van januari 2024 werd door de gemeenteraad de oprichting en de samenstelling van een deontologische commissie voor mandatarissen. Dit vloeide voort uit een wijziging van het decreet lokaal bestuur van maart 2023, waarbij lokale besturen werden verplicht een deontologische commissie op te richten.
In het besluit van de gemeenteraad van januari 2024 werd de bevoegdheid van de deontologische commissie bepaald, nl. de commissie is bevoegd voor:
Hieruit blijkt ook dat de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de leden van het bijzonder comité van de sociale dienst niet worden gevat in deze bevoegdheid.
Het verdient de aanbeveling om de bevoegdheid uit te breiden voor de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de leden van het bijzonder comité van de sociale dienst.
2 december 2017: decreet lokaal bestuur art. 39, volgende zinnen worden toegevoegd: "en richt een deontologische commissie op. De deontologische code regelt ook de samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie. De deontologische commissie bestaat minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad".
De uitbreiding van de bevoegdheid van de deontologische commissie, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 25 januari 2024, met de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en met de leden van het bijzonder comité van de sociale dienst, wordt goedgekeurd.
Alle andere bepalingen van het gemeenteraadsbesluit tot oprichting en samenstelling van een deontologische commissie van 25 januari 2024 blijven onveranderd.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Het gemeentebestuur ontving de in bijlage opgenomen uitnodiging, agenda en documenten voor de algemene vergadering van Cipal dv van 7 november 2024.
De algemene vergadering gaat door op donderdag 7 november 2024 om 16u00.
De vergadering zal volledig digitaal plaatsvinden.
Vanwege de installatievergaderingen, die gepland staan in de eerste week van december, heeft Cipal de algemene vergadering vervroegd naar 7 november 2024.
De Vergadering heeft de volgende agenda:
De benodigde documenten voor deze vergadering, terug te vinden in bijlage, zijn:
Vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, zullen tijdens de Vergadering beantwoord worden.
Inschrijven verplicht via C-smart | Algemene Vergadering 7 november 2024 (Link in mail van 13 september 2024)
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg “DLB”);
De statuten van Cipal;
Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal voor de periode tot het einde van de legislatuur;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Voor een woordelijke weergave van het verslag wordt verwezen naar de audio-opname op de website van het lokaal bestuur.
Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) geeft aan dat de Polder van Rumst hem nauw aan het hart ligt. Hij vertelt dat hij in het verleden zelf nog ontvanger-griffier is geweest. Polder van Rumst is een watering die over Rumst en Duffel loopt en is opgericht n.a.v. de overstromingen van 1953. Hij vraagt of de ontbinding een besluit is dat moet genomen worden n.a.v. een decreet van de hogere overheid, of dat dat iets is dat van de provincie komt.
Burgemeester Jurgen Callaerts (NV-A) antwoordt dat de Polder een autonoom bestuur is dat zelf de beslissing tot ontbinding kan nemen. De vraag bestaat er dan in wie de werking gaat overnemen. Hierbij zijn dan de provincie en de gemeenten Rumst en Duffel betrokken, want zij hebben nog een rol i.k.v. de waterbeheersing.
Raadslid Verrept vraagt nogmaals te bevestigen dat het besluit om te ontbinden niet van bovenaf is opgelegd. Hij vraagt dit omdat de grootste ingelande de Antwerpse Water Werken zijn.
Dit wordt bevestigd door de burgemeester.
Het gemeentebestuur van Rumst wordt uitgenodigd op de Bijzonder Algemene Vergadering van de stemgerechtigde ingelanden van de Polder van Rumst die zal plaatsvinden op donderdag 26 september 2024 om 10u in de vergaderzaal van de Lazaruskapel, Lazarusstraat 1, 2840 Rumst.
Volgende punten staan op de agenda:
De stukken liggen ter inzage op de zetel van de Polder van Rumst, Netestraat 40.
De goedkeuring van het gemeentebestuur voor de opstart procedure voor stopzetting is noodzakelijk
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de uitnodiging en de agendapunten voor de bijzondere algemene vergadering van 26 september om 10u, van de Polder van Rumst.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het voorstel voor de opstart van de procedure voor stopzetting van polder van Rumst
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de datum van de algemene vergadering dat zal doorgaan op maandag 16 december 2024
De gemeenteraad neemt kennis dat er op donderdag 26 september 2024 een bijzonder algemene vergadering plaatsvondt van polder van Rumst.
Overwegende dat de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 22 november 2024 volgende agendapunten bevat:
Het decreet lokaal bestuur.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 22 november 2024:
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 22 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 19 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Antwerpen die op 27 november 2024 plaatsheeft in “Vestar, Van Diepenbeeckstraat 12 te 2018 Antwerpen”;
Gelet op het feit dat de in bijlage opgenomen documentatiestukken betreffende deze agendapunten tevens elektronisch kunnen geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius Antwerpen;
De vergadering bevat onderstaande agendapunten:
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
De Gemeenteraad besluit zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen van 27 november 2024:
De Gemeenteraad besluit de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 27 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De Gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 21 november 2024. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De gemeente Rumst is deelnemer in de intergemeentelijke vereniging PONTES.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
De vertegenwoordiger van de gemeente werd voor de hele bestuursperiode aangeduid.
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 21 november 2024 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:
1. Algemene vergadering: verslag 20 juni 2024 – goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2025 – goedkeuring
3. Financiën: budget 2025 – goedkeuring
4. Financiën: aanstelling bedrijfsrevisor voor boekjaren 2024 t/m 2026 – goedkeuring
5. Varia en rondvraagDe vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van PONTES op 21 november 2024 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Op 14 februari 2024 ontving het gemeentebestuur Rumst een schrijven van eligis – Huybrechts, Engels, Crean & Vennoten, namens de heer Pieter Verbert en mevrouw Sara Nullens, Zonnebloemlaan 30, 2840 Rumst, waarin wordt verzocht tot opname in het gemeentewegenregister van de weg gelegen te Clemenshoek, lopend over privaat terrein (kadastrale percelen: Rumst, 3de afdeling, sectie A, nummers 322A, 333C en 474A) en die volgens de Atlas der Buurtwegen deels gekend is als de voetweg nr. 36 met een breedte van 1,00 m.
De heer en mevrouw Verbert-Nullens zijn sedert 20/09/2021 eigenaar van het perceel gelegen te Clemenshoek 77, 2840 Rumst en zij verbouwen de aldaar gelegen woning.
De woning is uitsluitend toegankelijk via de betreffende wegenis.
Op heden doet zich een probleem voor met de nutsleidingen door de nutsmaatschappijen niet (volledig) worden doorgetrokken tot aan de woning, omwille van de ligging op privaat terrein. Het verzoek is er dan ook op gericht dat de gemeente de weg inlijft in het openbaar domein.
Het verzoek baseert zich op het artikel 2, 6° van het gemeentewegendecreet, waarin wordt bepaald dat een gemeenteweg een openbare weg is die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigendom van de grond, in combinatie met artikel 11, § 1, van hetzelfde decreet waarin wordt bepaald dat de gemeenten de ligging en breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast dienen te leggen in gemeentelijke rooilijnplannen.
Eveneens wordt verwezen naar artikel 34, § 1, van het gemeentewegendecreet dat de gemeente belast met het beheer van de gemeentewegen en het vrijwaren van de publieke doorgang over de volledige breedte van de gemeenteweg.
Inzake het openbaar karakter van de weg wordt verwezen naar de aanwezigheid van de weg op de luchtfoto’s uit 1971 en 1988 zoals hieronder weergegeven.
Daaruit moet blijken dat de weg gedurende minstens de voorbije 30 jaren – en al veel langer – een publiek gebruik kent.
Artikel 13, § 1, van het gemeentewegendecreet bepaalt dat een grondstrook waarvan met enig middel van het recht kan worden bewezen dat ze gedurende de voorbije dertig jaar onafgebroken en voortdurend door het publiek werd gebruikt, in aanmerking komt als gemeenteweg.
Daarbij kan de gemeenteraad, volgens de §§ 2 en 3 van hetzelfde artikel, het dertigjarig gebruik op eigen initiatief vaststellen, of op grond van een verzoekschrift, zoals in voorliggend geval. Indien de gemeenteraad het dertigjarige gebruik vaststelt, heeft dit van rechtswege de vestiging van een publiek recht van doorgang tot gevolg.
Dat de weg onder het rechtstreekse beheer van de gemeente staat, en ook dat reeds geruime tijd, moet volgens het verzoekschrift blijken uit de uitrusting van de weg, minstens de asfaltering en de aanleg van openbare verlichting, door de gemeente.
Er wordt in die zin verwezen naar het artikel 13, § 5, van het gemeentewegendecreet, om de gemeente aan te moedigen deze weg in te lijven in het openbaar domein. Het artikel bepaalt met name dat, wanneer de gemeente m.b.t. een grondstrook al dertig jaar bezitshandelingen heeft gesteld waaruit de wil van de gemeente om eigenaar te worden van de wegbedding duidelijk tot uiting komt, de gemeenteraad ertoe gerechtigd is om de grondstrook zonder financiële vergoeding op te nemen in het openbaar domein.
Daarbij worden onder meer het aanbrengen van een duurzame wegverharding over het geheel of over een substantieel deel van de weg, of het aanbrengen van openbare verlichting, als bezitsdaden beschouwd.
Bij het verzoekschrift wordt dienaangaande nog een e-mail van Fluvius toegevoegd, waarin wordt vastgesteld dat de langs de weg aanwezige verlichtingspalen ouder zijn dan 30 jaar.
De gemeenteraad beslist de betreffende wegenis overeenkomstig artikel13, § 5, kosteloos in te lijven in het openbaar domein.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de opmaak van een rooilijnplan.
Voor een woordelijke weergave van het verslag wordt verwezen naar de audio-opname op de website van het lokaal bestuur.
Schepen Geert Antonio (NV-A) leidt het punt in.
Hij geeft aan dat de werken aan de Hoveniersstraat al jaren worden voorbereid. Nu ligt een officialisering van de samenwerking met Pidpa voor. Deze werken zijn noodzakelijk, omdat Europa al enige tijd oplegt dat onze waterlopen proper moeten blijven. Momenteel wordt de riolering in de Varenstraat aangelegd. Wanneer dit klaar is, volgt de Hoveniersstraat. Er is nog wel voorbereidend werk voor de boeg. Doel is een gescheiden stelsel aanleggen. Nu zijn de baangrachten nog afvoergrachten van het afvalwater, wat niet de bedoeling is. We willen immers propere en bredere grachten. Het is ook de bedoeling om bij hevige regen ruimte voor water te creëren. Daarom wordt ook het bufferbekken voorbereid, waarvan mag aangenomen worden dat begin 2025 de werken starten. Dit moet de overdruk op dat gebied wegnemen. Schepen Antonio vraagt de goedkeuring van dit punt.
Door Pidpa werd een aangepaste definitieve samenwerkingsovereenkomst opgesteld om volgende werken uit te voeren in de Hoveniersstraat:
Gemeentebestuur
- Vernieuwen van de bestaande rijweg in de Hoveniersstraat
- Realiseren van rooilijnen
Pidpa
- De aanleg van een RWA-systeem
- De optimale afkoppeling van het hemelwater
- De aanleg van een vuil water riolering
De voorlopige overeenkomst werd goedgekeurd op het college in zitting van 20 augustus 2018, en vervolgens op de gemeenteraad in zitting van 13 september 2018.
Voor de uitvoering van de weg- en rioleringswerken is het aangewezen dat beide besturen een definitieve samenwerkingsovereenkomst afsluiten. Pidpa heeft daarom een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt, noodzakelijk voor de gezamenlijke uitvoer.
In deze overeenkomst worden de rechten en plichten van de betrokken partijen duidelijk vastgelegd, in functie van het verzekeren van duidelijke afspraken en een goede samenwerking.
- Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.
- Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, meer bepaald artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht.
- Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 105.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 5, § 3.
Goedkeuring te verlenen aan de in bijlage gevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Pidpa en het gemeentebestuur van Rumst voor het uitvoeren van weg- en rioleringswerken in de Hoveniersstraat.
De ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst wordt gedelegeerd aan de burgemeester en de algemeen directeur.
Voor een woordelijke weergave van het verslag wordt verwezen naar de audio-opname op de website van het lokaal bestuur.
Schepen Raf De Schepper (CD&V) leidt het punt in. Hij zegt dat hij als schepen van duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking altijd heeft trachten te benadrukken dat Rumst niet een eiland op zich is, maar verbonden is met de wereld. Het is de bedoeling om een duurzame koers te varen en dit betekent een open blik hebben op de wereld, meer ijveren voor internationale rechtvaardigheid. Wat hier gebeurt heeft een impact op de wereld en vice versa, te denken aan klimaatveranderingen, de migratiestromen, Covid, en dergelijke meer.
Als grote koepelorganisatie kan 11.11.11 structureel invloed uitoefenen op het beleid naar het zuiden toe, waar we zelf als bestuur te klein voor zijn. Met de vakorganisaties, met de jeugdverenigingen, met de vredesbewegingen worden de krachten bij 11.11.11 gebundeld. Het thema van dit jaar is "opkomen voor meer menselijkheid", wat een toepasselijke, actueel thema is. In het meerjarenplan wordt een jaarlijks een steun van 5.000 euro voorzien, of omgerekend 32 cent per inwoner. Ook voor 2025 is dit voorzien. Dit werd steeds met 22 van de 25 zetels goedgekeurd. De schepen vraagt om dit ook in de toekomst te blijven voorzien. Voor nu vraagt hij de goedkeuring van dit punt.
11.11.11 organiseert jaarlijks verschillende acties om de aandacht te vestigen op ontwikkelingssamenwerking.
In de meerjarenplanning werd onder de actie 'We ondersteunen projecten in het Zuiden waarbij inwoners betrokken zijn' de jaarlijkse toelage aan 11.11.11 voorzien.
een toelage van 5000 euro uit te betalen aan het nationale 11.11.11-comité voor ondersteuning van de werking.
Uitnodiging Algemene Vergadering Woonkade Rupelstreek dat zal doorgaan op 12 november 2024 om 15uur, in de raadzaal van Woonkade Rupelstreek, Uitbreidingsstraat 39 te Boom.
Agenda:
1. Vaststelling van de aanwezigheidslijst en samenstelling van het bureau.
2. Lezing van het Verslag van de raad van bestuur aan de Bijzondere Algemene Vergadering
3. Lezing van het Verslag van de commissaris aan de Bijzondere Algemene Vergadering.
4. Goedkeuring van de Jaarrekening afgesloten per 31 december 2023.
5. Strijdigheid van belangen van vermogensrechtelijke aard.
6. Kwijting aan de bestuurders voor hun uitgeoefende mandaat.
7. Kwijting aan de commissaris voor zijn uitgeoefende mandaat.
8. Overname aandelen
9. Presentiegelden.
10. Statutaire benoemingen.
11. Wijziging intern reglement
12. Ontslag operationeel directeur
De jaarrekening van het boekjaar 2023 en het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering werden op 24 oktober 2024 door de raad van bestuur van Woonkade Rupelstreek goedgekeurd. De raad van bestuur bepaalde de datum van de bijzondere algemene vergadering op dinsdag 12 november 2024 om 15 uur.
Immers, kreeg Woonkade slechts uitstel om de aangifte van de vennootschapsbelasting in te dienen tot 14 november 2024 waardoor wij genoodzaakt zijn om de bijzondere algemene vergadering voor deze datum te organiseren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering van 12 november 2024 van Woonkade Rupelstreek en keurt deze goed.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering, wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
De gemeenteraad neemt kennis van het feit dat er geen mondelinge vragen zijn.