Terug
Gepubliceerd op 30/04/2024

2024_2019_00002 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming

Seniorenraad
di 16/04/2024 - 10:00 Hof van Crequi
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Mathilange Goossens; Frank Loomans; AndrĂ© Van Broekhoven; Hendrik Van der Plancken; Andrea Michiels; Diane Nauwelaers; Sanne Wouters; Lutgardis Gielis; Rina Janssen; Frans Andries; Marijke Samson; Anja Van Puymbroeck; Rudy Coeck, lid seniorenraad; Peter  Calluy, lid seniorenraad; Frans Andries, lid seniorenraad; Caroline  De Keninck, WZC De Vaeren; Els Devlies, schepen sociaal beleid

Afwezig

Viviane De Laet; Leopold Mertens; Kim De Preker; Ann De Keuster; Gunther Huygens; Guido Vermeiren; Jos Muyshondt; Robert De Keyzer

Verontschuldigd

Hugo Kraey; Danie Verbruggen; Julien Marckx; Delphina Rosiers; Els Vinck

Secretaris

Anja Van Puymbroeck
2024_2019_00002 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming 2024_2019_00002 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de adviesraad bevat volgende punten: 

1. Politie: werking wijkteams door Liesbeth Laevaert van de politiezone

2. Goedkeuring of aanpassingen verslag vorige adviesraad

3. Plussersbeurs op 26/4 in de Gam

4. Feedback Zilverroutes

5. Barometerbevraging door de Vlaamse Ouderenraad

6. Centrumraad Hof van Crequi - activiteiten LDC

7. Programma met 'Bompa Bockie' in WZC De Vaeren

8. Engagementsverklaring i.v.m. gemeenteraadsverkiezingen

9. Feedback RPO 8 februari

10. Vooruitblik RPO 18 april

11. Ervaringen nieuwe website van de gemeente

12. Varia

Argumentatie

De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.

 

Besluit

De seniorenraad beslist:

Artikel 1

1.    Politie: werking wijkteams door Liesbeth Laevaert van de politiezone:

Werken met wijkteams in plaats van individuele agenten.  

Binnenkort komt er versterking voor het team wijkagenten in Rumst.

Reguliere werking: 

Er zijn afspraken over welke agent bepaalde straten opneemt.

Voor meer specifieke vragen (bv overlast hond, schoolverzuim) wordt bekeken welke agent de juiste expertise heeft. Voor urgente vragen is er steeds een agent van wacht.

Taken wijkagenten: 

-    Onthaal, leveren van interventieploegen.

-    Wijkwerking = 1 wijkagent per 4.000 inwoners (5 voor Rumst). Maar het grondgebied van Rumst is groot. 

-    Woonstcontroles: vorig jaar waren er 850 in Rumst. Maar sommige mensen zijn bijna nooit thuis (agenten doen minstens 5 controles, waarvan 1 in het weekend en ’s avonds).

-    Ambtshalve schrappingen: zijn moeilijk vast te leggen.

-    Agenten voeren ook opdrachten van het parket uit, vorig jaar 825 verhoren door wijkagenten in Rumst (bv. schijnhuwelijk).

-    Instaan voor het zonaal onthaal: vorig jaar waren er meer dan 3000 aangiftes, opzoekwerk en verhoren hierbij zijn voor de wijkagent. Dit zorgt voor veel administratief werk.

-    Feestzone: er zijn veel evenementen in de zone Rupel (bv. Tomorrowland). Ook hier zet het wijkteam agenten in.

-    Bijstand aan deurwaarders (vorig jaar +1000 adressen).

-    Zedeninspecteurs: 1 vrouwelijke wijkagent heeft zich hierin gespecialiseerd en neemt dit op binnen haar functie.

-    Er worden ook wijkagenten ingezet bij voetbalmatchen (Rupel Boom, KV Mechelen), evenementen buiten de zone (Reggae Geel), wielerwedstrijden.

-    Er is een fietsteam (teruggeschroefd), er worden meer vrijwilligers voor deze taken gevraagd, enkel nog voor zeer grote groepen is er inzet van agenten. Maar er is nu een verkeerspark voor scholen met ondersteuning door wijkagenten.

-    Deelname aan netwerken: lokale integrale veiligheidscel met burgemeester en OCMW en wijkwerking, doel = oplossen van probleemdossiers.

-    Deelname aan netwerktafel Rupelaar: doel = geestelijke gezondheidszorg.

-    Reguliere werking: afspraken welke agent bepaalde straten opneemt.

-    Verder nog verlenen van bijstand aan verkeersdienst en lokale recherche (omwille van personeelstekort, dit is een nationaal probleem). Dus moet men flexibel omgaan met de capaciteit, wijkagenten die fysiek geschikt zijn dienen ook interventieshiften te doen (= patrouille rijden). 

-    Er worden ook wijkagenten ingezet voor WODCA controles.

Het takenpakket is dus uitgebreid en wijkagenten worden op meerdere fronten ingezet.

Gevolg en verschuivingen:

-    Zaken zoals vakantietoezicht zijn stopgezet, de bedoeling is om dit met buren op te nemen.

-    Kleinere acties (zoals parkingcontrole) zijn geschrapt, dus is er minder blauw zichtbaar op straat.

-    Er is wel meer burgerparticipatie, bv. project buurtbemiddeling met vrijwilligers (= laagdrempelig). Zij voeren gesprekken met buren op een neutrale plaats.

-    Er is een vrijwilligersteam cybercrime: vervangt project diefstal in woningen, omdat cybercrime voor grotere financiële verliezen zorgt.

-    Er is een vrijwilligersteam voor technopreventief advies diefstal in woningen.

-    Er is een team voor cyberveiligheid. (contactpersoon Kris Kanora)

-    Bijzondere veldwachters: patrouilleren op regelmatige basis in de kleiputten.

-    Gemeenschapswachten (paars) nemen taken over: schooltoezicht, parkeerovertredingen vastleggen.

Communicatie naar burgers toe:

-    Bevraging burgers: de jongere bevolking vindt het minder belangrijk om de wijkagent te kennen dan oudere bevolking. 

-    De communicatieambtenaar is hiermee bezig, het idee is om een foto van het wijkteam in het gemeentelijk infoblad te plaatsen. 

-    Dringende zaken via 101.

-    Niet dringende zaken op afspraak. Afsprakensysteem heeft voor- en nadelen.

-    De beleidslijnen van de politiezone gelden voor alle gemeentes. Het wijkondersteuningsteam werkt op overlast, maar er zijn heel veel overlastplekken.

-    Melding maken via pz.rupel@police.belgium.eu. Voorstel om werking en contactgegevens in een artikel in het infoblad te plaatsen.

-    Verkeersmaterie is voor verkeersteam.


2.    Goedkeuring of aanpassingen verslag vorige adviesraad

Het verslag wordt goedgekeurd.


3.    Plussersbeurs op 26/4 in de Gam

We verwachten ongeveer 300 bezoekers. Er zijn 25 standhouders (sport, cultuur, zorg en ondersteuning, wonen).

Er wordt een presentatie gegeven over wonen voor senioren door een studiebureau.

We maken reclame voor de zilverroutes, activiteit mantelzorgers, plus sportdag, seniorenraad, weven en andere activiteiten in het dienstencentrum.


4.    Woonscan

-    Het aantal bedden in woonzorgcentra is nog steeds hoog in onze regio, maar in het verleden waren er nog meer bedden.

-    Het aantal assistentiewoningen ligt zeer hoog en is nog steeds stijgend.

-    Het aantal gepresteerde uren gezinszorg ligt laag en is nog steeds dalend.

-    Het aantal aangevraagde aanpassingspremies voor woningen bij 65-plussers is dalend, zoals in gans Vlaanderen.

Het volledige artikel is te raadplegen via deze link: Woonscans per gemeente (provincieantwerpen.be) 


5.    Feedback Zilverroutes

De inwandeling in Rumst was een groot succes. Ongeveer 60 senioren wandelden mee.

De volgende inwandeling gaat door op 24 mei: de Hof van Crequi route. We maken er gebruik van om ‘think pink’ en de roze mars in de kijker te zetten. Het startbord wordt versierd met een roze strik. Na afloop nuttigen we een drankje in de cafetaria van het dienstencentrum.

Merk je dat er op een route nog te weinig zitbanken zijn? Geef dit dan door aan annelies.geerts@rumst.be. Idealiter staat er om de 400 meter een bank.


6.    Barometerbevraging door de Vlaamse Ouderenraad

Aan de hand van een barometerbevraging tracht Vlaamse Ouderenraad regelmatig zicht te krijgen op de werking, ondersteuning en toekomstwensen van de lokale ouderenraden.

Binnen enkele maanden zou er een nieuw rapport beschikbaar zijn.


7.    Centrumraad Hof van Crequi - activiteiten LDC

Het lokaal dienstencentrum wil inspraak van bezoekers mogelijk maken en daarom gaat er vier keer per jaar een centrumraad door. Deze vindt plaats vlak na de bewonersraad van de assistentiewoningen. 

Gebruikers van het dienstencentrum mogen hun mening en ideeën geven over het aanbod en de activiteiten in het centrum.

Ideeën vanuit de seniorenraad zijn: een begeleid bezoek aan de Zomerbar van De Vaeren, een dansfeest organiseren.

 

8.    Programma met 'Bompa Bockie' in WZC De Vaeren

Bockie De Repper leefde gedurende een maand in WZC De Vaeren in Reet. Dit nieuwe programma is te bekijken op maandag op play4.

Zie ook onderstaand artikel:

https://www.dezondag.be/gezellig-thuis/entertainment/bockie-de-repper-duikt-een-maand-lang-onder-in-een-woonzorgcentrum-als-bompa-bockie-ik-ga-er-echt-van-uit-dat-ik-niet-oud-word/ 


9.    Engagementsverklaring i.v.m. gemeenteraadsverkiezingen

Het is belangrijk dat het beleid zich flexibel opstelt en geëngageerd is om in te zetten op de diverse groep van senioren. Deze begint eigenlijk al bij de +55 jarigen: zij die nog voor hun pensioen staan, de actieve plussers. 

Mensen doorlopen tijdens hun ‘senior-periode’ nog verschillende fasen, sommigen worden +100 jaar oud.

Daarom is er een noodzaak dat er wordt ingezet op werkgroepen die aan de slag gaan met de verschillende pijlers van een leeftijdsvriendelijke gemeente. 


10.     Feedback RPO 8 februari

Er werd aangehaald dat het interessant is dat alle participatiereglementen zichtbaar zijn op de gemeentelijke website. Marijke kijkt tegen de volgende seniorenraad na of dit het geval is voor Rumst.


11.    Volgende RPO: op 18 april.


 12. Ervaringen nieuwe website van de gemeente

Graag feedback tegen de volgende seniorenraad over de gebruiksvriendelijkheid. Check zeker verschillende zoektermen zoals: plusgids, iedereen is mee, seniorenraad…


   13. Volgende seniorenraad: dinsdag 21 mei.