Terug
Gepubliceerd op 03/05/2024

Notulen  Autonoom Gemeentebedrijf raad van bestuur

do 25/04/2024 - 19:45 Raadszaal gemeentehuis

Samenstelling

Aanwezig

Jurgen Callaerts, Voorzitter; Geert Antonio; Els Devlies; Benjamin De Roeck; Kenneth Heylen; Bram Van Keer; Katusha Vervloesem; Marleen De Bruyn; Raf De Schepper; Ilse Moons; Geert Van der Auwera; Marc Verschueren; Wendy Weckhuysen; Christine Jacobs; Bart Peeters; Jarrik Peeters; Annelien Schoofs; Francy Van der Wildt; Werner Joris; Anny Van Aeken; Marc Verrept; André Gielis; Dieter Wijckmans; Patrick Verlinden; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Marc Van den Bogaert

Secretaris

Wouter De Smedt

Agendapunten

1.

2024_AGB RvB_00008 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Jurgen Callaerts, Voorzitter; Geert Antonio; Els Devlies; Benjamin De Roeck; Kenneth Heylen; Bram Van Keer; Katusha Vervloesem; Marleen De Bruyn; Raf De Schepper; Ilse Moons; Geert Van der Auwera; Marc Verschueren; Wendy Weckhuysen; Christine Jacobs; Bart Peeters; Jarrik Peeters; Annelien Schoofs; Francy Van der Wildt; Werner Joris; Anny Van Aeken; Marc Verrept; André Gielis; Dieter Wijckmans; Patrick Verlinden; Wouter De Smedt
Verontschuldigd
Marc Van den Bogaert
Secretaris
Wouter De Smedt
1.

2024_AGB RvB_00008 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

2024_AGB RvB_00008 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.

2.

2024_AGB RvB_00009 - Organisatiebeheersing - FM - Uitgavencyclus - Visum van de financieel directeur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

unaniem

Samenstelling

Aanwezig
Jurgen Callaerts, Voorzitter; Geert Antonio; Els Devlies; Benjamin De Roeck; Kenneth Heylen; Bram Van Keer; Katusha Vervloesem; Marleen De Bruyn; Raf De Schepper; Ilse Moons; Geert Van der Auwera; Marc Verschueren; Wendy Weckhuysen; Christine Jacobs; Bart Peeters; Jarrik Peeters; Annelien Schoofs; Francy Van der Wildt; Werner Joris; Anny Van Aeken; Marc Verrept; André Gielis; Dieter Wijckmans; Patrick Verlinden; Wouter De Smedt
Verontschuldigd
Marc Van den Bogaert
Secretaris
Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2024_AGB RvB_00009 - Organisatiebeheersing - FM - Uitgavencyclus - Visum van de financieel directeur - Goedkeuring
Aanwezig
Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Els Devlies, Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Dieter Wijckmans, Patrick Verlinden, Wouter De Smedt
Stemmen voor 24
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris, Patrick Verlinden
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_AGB RvB_00009 - Organisatiebeheersing - FM - Uitgavencyclus - Visum van de financieel directeur - Goedkeuring

2024_AGB RvB_00009 - Organisatiebeheersing - FM - Uitgavencyclus - Visum van de financieel directeur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een netto uitgaande kasstroom zijn onderworpen aan een visum van de financieel directeur voordat die verbintenis kan worden aangegaan (art. 266, 1e lid DLB).

De aankoopprocedure van het bestuur werd herbekeken in overeenstemming met volgende basisprincipes

  • Eenduidige berekeningsbasis voor de grensbedragen (exclusief BTW)
  • Harmonisatie van de grensbedragen in de verschillende onderdelen van de uitgavencyclus (visum, dagelijks bestuur, procedure,...)
  • Formalisatie van de procedure door middel van stroomdiagrammen
  • Versterking van de controletechnische functiescheiding tussen de beherende, bewarende, registrerende en controlerende functie
  • Verduidelijking van de handtekeningsbevoegdheden
  • Versoepeling van de administratieve procedure
  • Versterking van de rapportering en controle omtrent de aankoopprocedure (als tegengewicht voor de versoepeling)

In het kader van de harmonisatie van de grensbedragen in de verschillende onderdelen van de uitgavencyclus, is een herziening van het visum dan ook noodzakelijk.

Argumentatie

In overeenstemming met artikel 266 van het DLB zijn voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen aan een voorafgaandelijk visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. 

De financieel directeur onderzoekt de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis in het kader van zijn opdracht vermeld in artikel 177 DLB. Als uit het onderzoek de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt, kan een visum worden verleend. Er kunnen voorwaarden gekoppeld worden aan het visum. Wanneer de financieel directeur zijn visum weigert te verlenen of hieraan voorwaarden koppelt, wordt dit gemotiveerd. 

In artikel 266 van het DLB wordt vastgelegd dat de Raad de nadere voorwaarden bepaalt waaronder de financieel directeur de wettigheids- en regelmatigheidscontrole van voorgenomen verbintenissen uitoefent. Bepaalde verrichtingen kunnen van de visumverplichting worden uitgesloten.  

Artikel 99 van het BVR BBC bepaalt dat de Raad volgende categorieën van verrichtingen niet kan uitsluiten van visumverplichting: 

  1. de aanstelling van statutaire personeelsleden; 
  2. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur; 
  3. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer; 
  4. de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan vijftigduizend euro; 
  5. de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan vijfentwintigduizend euro; 
  6. de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan tienduizend euro. 

  Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het eerste lid. 

  In afwijking van het eerste lid, 3°, kunnen de aanstellingen van één jaar of meer in de volgende gevallen wel uitgesloten worden van de visumverplichting: 

  1.  een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
  2. een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan de werkgelegenheidsmaatregelen, vermeld in punt 1°, voor maximaal vier jaar, in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 1, van de voormelde wet, of in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.’ 

Om een vlotte werking te kunnen garanderen wordt de toepassing van het voorafgaand visum beperkt tot dossiers die een zeker financieel gewicht hebben. Voor de uitgave met een geringe financiële waarde worden er andere controlepunten voorzien in de aankoopprocedure van het bestuur.

In overeenstemming met de gewijzigde aankoopprocedure werden volgende wijzigingen doorgevoerd aan de visumverplichting:

  • Het grensbedrag voor uitgaven wordt opgetrokken van 7.500 euro exclusief BTW naar 10.000 euro exclusief BTW;
  • Alle werkings- en investeringssubsidies vallen onder de visumplicht;
  • Bij de beoordeling van verbintenissen van onbepaalde duur wordt rekening gehouden met een forfaitaire looptijd van 4 jaar in overeenstemming met de wetgeving op overheidsopdrachten:
  • Er wordt een termijn van 5 werkdagen voorzien voor de behandeling van een visumaanvraag.
Juridische grond

Artikel 266 en 177 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22/12/2017 en latere wijzigingen

Artikel 97 en 99 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen d.d. 30/03/2018 en latere wijzigingen

Besluit

Het autonoom gemeentebedrijf raad van bestuur beslist:

Artikel 1

Begripsbepaling

§1 Financiële verbintenis: 

Elke voorgenomen verbintenis die een financiële impact heeft wordt beschouwd als een financiële verbintenis. Een financiële verbintenis kan dus het gevolg zijn van:   

  • een overheidsopdracht 
  • een aanwerving of bevordering 
  • een werkings- of investeringssubsidie 
  • een huurcontract 
    • Aankopen onroerende goederen 
    • … 

§2: Het voorafgaand visum:

Het DLB bepaalt dat financiële verbintenissen onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur. Dit is voorafgaand aan het aangaan van de verbintenis. Indien de verbintenis reeds is aangegaan kan retroactief geen voorafgaand visum meer worden gegeven. 

  • in het kader van overheidsopdrachten moet het visum toegekend worden vóór de gunning wordt betekend. Overeenkomstig de interne aankoopprocedure uiterlijk op het moment van de gunningsbeslissing 
  • in het kader van personeelsuitgaven moet het visum toegekend worden vóór de definitieve aanstelling/ bevordering aan het personeelslid. 

Een voorafgaand visum houdt in dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid de beschikbaarheid van de nodige goedgekeurde kredieten en de wetmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenis controleert en omvat aldus twee componenten: 

  • Component voorafgaande kredietcontrole 

Conform artikel 265 van het DLB mag een verbintenis alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor het boekjaar in het meerjarenplan 

  • Component wetmatigheid
  1. Controle of de toepasselijke wet- en regelgeving werd gerespecteerd (controle wetmatigheid) 
  2. Controle of de richtlijnen uit het organisatiebeheersing systeem en andere administratieve richtlijnen werden gevolgd (regelmatigheidscontrole) 

Artikel 2

 Vrijstelling van visumverplichting

De Raad sluit alle financiële verbintenissen uit van de visumverplichting met uitzondering van:

1° de aanstelling van statutaire personeelsleden;
2° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
3° de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
4° de verbintenissen vanaf een bedrag van 10.000 euro exclusief BTW met uitzondering van de verbintenissen die voortvloeien uit beslissingen tot toekenning van individuele maatschappelijke dienstverlening;
5° de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan 25.000 euro;
6° de werkings- en investeringssubsidies.

Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie wordt de totale duur aangenomen voor de toepassing van het eerste lid.

In afwijking van het eerste lid, 3°, worden de aanstellingen van één jaar of meer in de volgende gevallen wel uitgesloten van de visumverplichting: 

1° een tewerkstelling met toepassing van artikel 60, paragraaf 7, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
2° een tewerkstelling ter uitvoering van andere werkgelegenheidsmaatregelen van hogere overheden dan de werkgelegenheidsmaatregelen, vermeld in punt 1°, voor maximaal vier jaar, in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in hoofdstuk IV, afdeling 1, van de voormelde wet, of in het kader van de opdracht van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 8, 9 of 13, van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie.

Artikel 3

Procedure aanvragen en verlenen visum

De financieel directeur oefent de controle, bedoeld in artikel 266 DLB, als volgt uit:

  • Voorafgaand aan het nemen van een beslissing tot financiële verbintenis wordt aan de financieel directeur een visum gevraagd waar de financieel directeur de verbintenis controleert op wettigheid en regelmatigheid.
  • Voor elke vraag tot visum worden aan de financieel directeur de documenten en stukken, die nodig zijn om het visum te verlenen, beschikbaar gesteld. Indien de financieel directeur oordeelt dat stukken of documenten ontbreken, meldt hij dat.
  • De financieel directeur beschikt over een termijn van 5 werkdagen voor de behandeling van de vraag tot visum.
  • Het visum kan gunstig, gunstig mits voorwaarden of ongunstig zijn. In het geval van een ongunstig visum of een visum met voorwaarden moet de financieel directeur een schriftelijke motivering geven.
  • Het visum wordt toegevoegd aan het dossier voor het directiecomité of de raad van bestuur.
  • Als de financieel directeur visum weigert, kan het directiecomité op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval wordt deze beslissing van het directiecomité samen met die van de financieel directeur ter kennis gebracht van de raad van bestuur. De verbintenis wordt pas aangegaan nadat de raad van bestuur ter kennis is gebracht.
  • Om te bepalen of een verrichting uitgesloten is van voorafgaande visumverplichting houdt de financieel directeur rekening met de volledige looptijd van de voorgenomen verbintenis. Voor verbintenissen van onbepaalde duur houdt de financieel beheerder rekening met een forfaitaire looptijd van 4 jaar.
  • Bij afwezigheid van de financieel directeur kan hij zijn visumbevoegdheid overdragen aan een ander personeelslid, onder zijn verantwoordelijkheid.

Artikel 4

Visum onder behoud

De raad keurt goed dat de financieel directeur een visum onder voorbehoud toekent, mits hij zijn beslissing omstandig motiveert, voor onderstaande gevallen:  

  • Voor dossiers waarvoor geen of onvoldoende krediet beschikbaar is en waarvoor cumulatief aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
    • Er is een gegronde reden om nu reeds besluitvorming te initiëren
    • Het kredietprobleem kan niet opgelost worden door een kredietverschuiving
    • De volledige financiële gevolgen van het dossier zijn gekend en er is engagement om de nodige kredieten bij een volgende aanpassing van het meerjarenplan te voorzien. 
    • De te verschuiven kredieten in de aanpassing meerjarenplan werden opgenomen in de besluitvorming.
    • De aanvrager schrijft een grondige motivering. In de motivering wordt minstens opgenomen waarom de timing van het visumdossier niet gewijzigd kan worden (bv. naar moment dat er wel budget beschikbaar is), wat reeds werd bekeken om het krediettekort op te lossen en wanneer en hoe het krediettekort zal opgelost geraken.
  • Voor dossiers waarbij, in geval van uitstel, de continuïteit van de (wettelijke) dienstverlening in het gedrang komt.
  • Voor dossiers waarin omwille van andere gegronde redenen (evaluatie door de financieel directeur) het visum maar mits voorwaarden kan worden toegekend.

Artikel 5

Opheffingsbepaling

Alle vorige beslissingen i.v.m bepaling voorwaarden rond het verlenen van visum worden per 1 juli 2024 opgeheven.

Artikel 6

Inwerkingtredingsbepaling

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2024.

3.

2024_AGB RvB_00010 - Fietspunt 3Ri4en - Fietspunt 3Ri4en - Plaatsingsprocedure en voorwaarden van de opdracht - Goedkeuring - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) heeft 2 opmerkingen:

  • Er moet in het lastenboek opgenomen worden dat het lastenboek dient te voldoen aan het typebestek 250. Gelieve dit nog op te nemen.
  • Voor wat betreft de fundering van de klinkers is er voorzien in het voorliggend bestek dat er gewerkt moet worden met een zand/cement fundering. Dit is echter niet waterdoorlatend en zal een zelfde effect creëren als bij de klinkers van de 's Herenbaan.
    Hierbij dan ook de vraag om dit te laten aanpassen in het lastenboek en te werken met een waterdoorlatende fundering.

Dit wordt aanvaard door het directiecomité. Aan de secretaris wordt gevraagd om dit aan te passen.

Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) geeft aan dat de fractie dit agendapunt zal goedkeuren. Aansluitend geeft ze nog mee dat het bezwaar van de Vooruit en Groen-fractie tegen het nieuwe museum reeds is gekend.

Samenstelling

Aanwezig
Jurgen Callaerts, Voorzitter; Geert Antonio; Els Devlies; Benjamin De Roeck; Kenneth Heylen; Bram Van Keer; Katusha Vervloesem; Marleen De Bruyn; Raf De Schepper; Ilse Moons; Geert Van der Auwera; Marc Verschueren; Wendy Weckhuysen; Christine Jacobs; Bart Peeters; Jarrik Peeters; Annelien Schoofs; Francy Van der Wildt; Werner Joris; Anny Van Aeken; Marc Verrept; André Gielis; Dieter Wijckmans; Patrick Verlinden; Wouter De Smedt
Verontschuldigd
Marc Van den Bogaert
Secretaris
Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2024_AGB RvB_00010 - Fietspunt 3Ri4en - Fietspunt 3Ri4en - Plaatsingsprocedure en voorwaarden van de opdracht - Goedkeuring - Goedkeuring
Aanwezig
Jurgen Callaerts, Geert Antonio, Els Devlies, Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Dieter Wijckmans, Patrick Verlinden, Wouter De Smedt
Stemmen voor 24
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris, Patrick Verlinden
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_AGB RvB_00010 - Fietspunt 3Ri4en - Fietspunt 3Ri4en - Plaatsingsprocedure en voorwaarden van de opdracht - Goedkeuring - Goedkeuring

2024_AGB RvB_00010 - Fietspunt 3Ri4en - Fietspunt 3Ri4en - Plaatsingsprocedure en voorwaarden van de opdracht - Goedkeuring - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
  • Op 12/05/2022 diende de dienst Vrije Tijd een aanvraag in in het kader van de "relanceprojectoproep tot subsidiëring van toeristische projecten van recreatief en sportief fietsen en bierbeleving" van 11 maart 2022 voor de realisatie van het relanceproject Multifunctioneel fietsservicepunt Drie Rivieren (project gekend onder het nummer FIETSRLC-002) voor een bedrag van € 110 330. 
  • Op 9/12/2022 ontving de dienst Vrije Tijd bericht dat de subsidie werd toegekend. 
    Volgende kosten werden aanvaard: 

Kostensoort

Kostenpost

Aanvaard bedrag

Infrastructuur

Vervangen huidige trap door afrijstrook voor fietsers en rolstoelen

€ 109 465,00

Infrastructuur

Omgevingsaanleg rond afrijstrook en fietsenstalling

€ 12 854,00

Infrastructuur

Lockerkast 15 vakken

€ 498,00

Infrastructuur

Installatie laadpunten 4 elektrische fietsen

€ 3 788,00

Infrastructuur

Fietsenstalling

€ 15 550,00

Infrastructuur

Verkoopautomaat fietsbenodigdheden ongevuld

€ 15 080,00

Infrastructuur

3 lockers voor vouwfietsen of skateboards

€ 2 475,00

Infrastructuur

Promotie van het servicepunt via bewegwijzering

€ 2 350,00

Studies en ontwerpen

Ereloon architect 6,5%

€ 8 372,00

Personeelskost

Personeelskost

€ 13 452,00

 

Totaal

€ 183 884,00

Volgende kosten komen niet in aanmerking:

Kostensoort

Kostenpost

Aanvaard bedrag

Infrastructuur

Onvoorziene meerkosten aanpassingswerken 10%

€ 12 232,00


  • Op 24/01/2023 ontving gemeentebestuur Rumst de omgevingsvergunning voor de realisatie van Museum Rupelklei, hierin zijn de fietsenstallingen en de fietshelling opgenomen. 
  • Op 26/10/2023 ontving gemeentebestuur Rumst de noodzakelijke domeinvergunning van Vlaamse Waterweg voor de realisatie van het Museum en het fietspunt. 
  • Op 22/12/2023 werd de opdracht voor de realisatie van het fietspunt toegewezen aan  Signa NV (Dan Jonckers). Hierbij werkt Signa NV aan een ereloonpercentage van 6,5%.
  • Op 19/03/2024 ontving de dienst Vrije Tijd een geactualiseerde raming van 239.580,00 euro inclusief btw voor de fietshelling.
Argumentatie
  • De originele raming werd opgemaakt in het voorjaar van 2022, de hoger uitgevallen raming is te verklaren door: 
    • evoluerende prijzen voor bouwmaterialen.
    • Met een afstemming op de loopbrug van het museum en de keuze om in dezelfde uitvoering te werken, krijgt de helling een hogere kwaliteitswaarde met toevoeging van dezelfde neonverlichting en letters als aan het museum. 
    • Voor de duurzaamheid en de opvang van het talud is er gewerkt met een betonstructuur en wanden – deze zijn ook voorzien om te behandelen met een product anti- graffiti.
    • Een deel verharding werd aangepast en de rand met het bestaand gebouw ( waar nu de plantenbak en trappen zijn) zodat dit in een totaalbeeld een beter resultaat geeft. 
    • Oorspronkelijk was er enkel een afrit voor fietsen voorzien maar niet toegankelijk voor gehandicapten. Door hiermee rekening te houden is het ontwerp aangepast waardoor de helling werd beperkt en meer lengte werd voorzien. 
  • Om de subsidie van 100.000 euro te behouden moet het project opgeleverd worden voor het einde van het jaar 2024. 
Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en
concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Besluit

Het autonoom gemeentebedrijf raad van bestuur beslist:

Artikel 1

Het bestek met 2024/512 en de raming voor de opdracht FIETSPUNT DRIE RIVIEREN - DIJK BUITENAANLEG opgesteld door de ontwerper Signa Architecten wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare aanbesteding. De opdracht wordt gepubliceerd via e-Procurement.

4.

2024_AGB RvB_00011 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen AGB - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Jurgen Callaerts, Voorzitter; Geert Antonio; Els Devlies; Benjamin De Roeck; Kenneth Heylen; Bram Van Keer; Katusha Vervloesem; Marleen De Bruyn; Raf De Schepper; Ilse Moons; Geert Van der Auwera; Marc Verschueren; Wendy Weckhuysen; Christine Jacobs; Bart Peeters; Jarrik Peeters; Annelien Schoofs; Francy Van der Wildt; Werner Joris; Anny Van Aeken; Marc Verrept; André Gielis; Dieter Wijckmans; Patrick Verlinden; Wouter De Smedt
Verontschuldigd
Marc Van den Bogaert
Secretaris
Wouter De Smedt
4.

2024_AGB RvB_00011 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen AGB - Kennisneming

2024_AGB RvB_00011 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen AGB - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De raadsleden hebben de mogelijkheid om mondelinge vragen te stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie

Het gaar om een korte vraag, gevolgd door een kort antwoord.

Besluit

Het autonoom gemeentebedrijf raad van bestuur beslist:

Artikel 1

Het directiecomité van AGB Rumst neemt kennis van volgende mondelinge vragen:

  • Raadslid Verlinden (Vooruit en Groen) vraagt naar een stand van zaken m.b.t. de uitbating van Drie Rivieren en De Klamp
    Burgemeester Callaerts antwoordt dat er een uitbater voor Drie Rivieren is gevonden. Voor De Klamp wordt de concessie op dit moment opnieuw in de markt geplaatst. Hier wordt echter wel met een parallelle piste gewerkt. Als het met de concessie niet lukt, gaan we De Klamp met eigen personeel uitbaten. Bedoeling is om zeker tegen 1 september open te zijn.