Terug
Gepubliceerd op 03/04/2024

2024_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Bart Peeters: Timing en verloop van de werkzaamheden in de Veerstraat

Gemeenteraad
do 28/03/2024 - 20:00 Raadszaal gemeentehuis
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; AndrĂ© Gielis, onafhankelijk raadslid; Patrick Verlinden, raadslid Vooruit en GROEN; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang

Secretaris

Wouter De Smedt
2024_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Bart Peeters: Timing en verloop van de werkzaamheden in de Veerstraat 2024_IP_00001 - Interpellatie van raadslid Bart Peeters: Timing en verloop van de werkzaamheden in de Veerstraat

Motivering

Indiener(s)

Bart Peeters

Gericht aan

Geert Antonio

Tijdstip van indienen

vr 22/03/2024 - 09:36

Toelichting

Op de GR van oktober ’23 heb ik hierover al geïnterpeleerd en toen de vraag gesteld wat de prognose van de vooruitgang van de werken was.


Het antwoord dat we hierop ontvingen van schepen Antonio was het volgende:


“De werken hebben een aantal weken stil gelegen enerzijds door het private bouwproject omdat er pinnen niet diep genoeg in de grond staken en anderzijds door problemen met een buis van aquafin op de kruising van de Nijverheidstraat en de Veerstraat”.


“Deze problemen zorgen er voor dat we achter zitten op de planning maar al bij al zit dat nog goed”. 


“De algemene timing blijft behouden en het is de bedoeling dat tegen de jaarwisseling de klinkers in de Veerstraat zullen gelegd zijn tenzij er natuurlijk uitzonderlijke weersomstandigheden moesten plaats vinden dan zou het ook wel eens eind januari kunnen zijn”.

Aldus schepenen Antonio.


Helaas en ondanks dat eind oktober nog alles op schema bleek te zitten werd er in januari geen klinker gelegd.

Het heeft in januari 14 dagen gevroren en vanaf 20 januari hebben we in België geen dagtemperaturen meer gehad onder het vriespunt.


Maar ook na 20 januari werd er niet gestart met het aanleggen van klinkers.

De werkzaamheden lagen zelfs soms dagen na elkaar stil zonder enige beweging te zien.


Beging februari verscheen er een mededeling op de website van de gemeente Rumst en op Hoplr.

In deze mededeling werd een uiteenzetting gegeven over de timing van de werken en stond er te lezen dat in de week van 19 februari de klinkerwerken van start zouden gaan.


Ondanks deze communicatie bleef het in de week van 19 februari zeer stil en kwam er geen klinker in de grond.


Er werd opnieuw een aangepast bericht geplaatst op de website van gemeente Rumst.

Nu zouden de klinkerwerken starten in de week van 4 maart.


Ondertussen en bij het schrijven van deze IP, zijn de klinkerwerken al enkele dagen van start gegaan.

Alleen is het probleem nu, dat deze werken voorlopig uitgevoerd worden door 1 werknemer.


Eind oktober was de prognose dat tegen de jaarwisseling de Veerstraat klaar zou zijn, ondertussen moeten we vaststellen dat dit eind maart nog steeds niet het geval is.


Bij de bewoners van de Veerstraat groeit ondertussen dan ook alleen maar het ongenoegen.


Als dit ook het verhaal zal worden van de van de negen andere centrumstraten die heraangelegd zullen worden dat is dit niet meteen iets om vrolijk van te worden.

Bovendien zijn hier nog straten bij ( Molenbergstraat en Kerkstraat) waar verkeersafwikkeling en parkeerdruk nog groter zullen zijn dan in de Veerstraat en dus nog voor meer en andere problemen zullen zorgen.


Onze fractie had dan ook de volgende vragen:


Wat is de reden dat deze werken zo lang aanslepen?

Wanneer zal het laatste stuk in de Veerstraat afgewerkt worden?

Wat is de invloed van het nieuwbouwproject Veerstraat - Vissersstraat op de werken?

Hoe gaat men materialen aanleveren voor de bouw van het “nieuwe” museum als de heraangelegde straten niet geschikt zijn voor zwaar vrachtverkeer?