Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) merkt op dat de administratieve opvolging van o.a. de doelgroepen niet eenvoudig gaat zijn. Het wordt een kluwen in een flow-chart en dit voor de ganse regio.
Schepen Els Devlies (NV-A) antwoordt dat er daarom nauw zal worden samengewerkt met alle partners. Die zitten nu mee in de toewijzingsraad. De grootste uitdaging wordt erop toezien dat niet alles dichtslibt en dat wij nog plaats gaan kunnen voorzien voor de Rumstenaar. Er komt nog een evaluatie en dan is er nog een mogelijkheid om per gemeente nog een contingent trachten te voorzien. Dit is een moeilijk evenwicht, want je kan moeilijk woningen laten leegstaan om als contingent te dienen terwijl er in andere gemeenten een woningnood is.
Mevrouw Jacobs merkt op dat er ook nog een tandje kan worden bijgestoken in het voorzien van sociale woningen.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen is op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking getreden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling te komen.
In uitvoering van de door de Vlaamse Regering voorziene regeling in functie van een nieuw toewijzingssysteem voor sociale woningen (met o.a. oog voor zowel de specifieke woonnoden, de lokale binding, chronologie en bijzondere doelgroepen), nam de woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek het initiatief om één toewijzingsraad op te richten voor haar werkingsgebied.
Ter voorbereiding van de opstart van de toewijzingsraad, de opmaak van diverse reglementen inzake het toekomstig toewijsbeleid en de te nemen beleidskeuzes, werd een analyse gemaakt van het huidige lokaal toewijsbeleid in de gemeenten van het werkingsgebied en de nieuwe regelgeving.
Dit werd besproken met de medewerkers en het bestuursorgaan van de woonmaatschappij.
De vertegenwoordigers van de lokale besturen van de gemeenten van het werkingsgebied bezorgden hun opmerkingen en beleidswensen omtrent het toewijzingssysteem van de woonmaatschappij.
Eventueel kunnen lokale accenten worden gelegd in het lokaal toewijzingsreglement.
Er wordt geopteerd voor één toewijzingsraad voor het volledige werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
De effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de resp. gemeenten werden door de gemeenteraden aangesteld als volgt:
Redenen en frequentie van samenkomst van de toewijzingsraad:
De toewijzingsraad werd opgericht op 24 januari 2024 en is als volgt samengesteld:
In uitvoering van het intern reglement van de woonmaatschappij zit de voorzitter van de woonmaatschappij de toewijzingsraad voor.
De toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en het bovenvermelde traject, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt (bijlage 1).
Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De raad van bestuur van de woonmaatschappij verleende op 24 januari 2024 zijn goedkeuring aan het door de toewijzingsraad opgemaakte ontwerp van toewijzingsreglement (bijlage 2).
De woonmaatschappij integreert het goedgekeurde toewijzingsreglement in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen[1].
Het nieuw toewijzingsreglement bestaat uit 3 verschillende pijlers:
1) Lokale binding
2) Versnelde toewijzing
3) Specifieke doelgroepen
Deze drie pijlers bepaald de toewijzing van de aanvrager. Hieronder bij de argumentatie worden deze in detail uitgewerkt.
[1] Dit is alleen nodig als het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in art. 6.27, §1, tweede lid BVCW (zoals van kracht vanaf 1 januari 2024)
Hieronder worden de drie pijlers in detail toegelicht:
Pijler 1 - Lokale binding
De toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen. De toewijzingsraad wenst geen criterium te voorzien die de standaard langdurige woonbinding voorafgaat.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus[1] beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente wel rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
[1] Als de toewijzingsraad kiest om wél rekening te houden met de langdurige woonbinding in het werkingsgebied van de woonmaatschappij, kan dit alleen mét consensus
Pijler 2 – versnelde toewijzingen
Door de toewijzingsraad werd besloten dat woningen versneld kunnen worden toegewezen met een gemotiveerde beslissing aan personen die behoren tot volgende doelgroepen:
Subdoelgroepen:
Daarbij geldt het volgende:
1. De voorrangsbepalingen met betrekking tot lokale binding zijn niet van toepassing op deze toewijzingen.
2. De verplichte 20% wordt verdeeld over de verschillende categorieën:
Categorie | Aanmelder | Aandeel |
Dak- en thuislozen | OCMW, KINA, CAW | 23% |
Geestelijke gezondheidszorg | OCMW, Emergo, CAW | 23% |
Jongeren die zelfstandig gaan wonen | OCMW; CAW; erkende dienst autonoom wonen | 23% |
Slechte huisvesting | OCMW, CAW, gemeente | 17,5% |
Bijzondere omstandigheden sociale aard | OCMW, CAW, gemeente | 13,5% |
3. Deze percentages kunnen, na evaluatie door de toewijzingsraad, gewijzigd worden indien nodig.
4. De welzijnsactoren die in het toewijzingsreglement vermeld worden, de OCMW’s en het dagelijks bestuur van de woonmaatschappij dienen een inhoudelijke beoordeling te maken binnen hun doelgroep en deze personen aan te melden voor een versnelde toewijzing.
5. Bij het aanmelden van dossiers houden de organisaties rekening met de volgende basisprincipes:
6. Kandidaten die zich rechtstreeks aanmelden bij de woonmaatschappij (via het CIR) en die mogelijks in aanmerking komen voor een versnelde toewijzing worden door Woonkade Rupelstreek doorgegeven aan de betrokken organisaties / OCMW’s;
7. Organisaties, netwerken en OCMW’s moeten zelf beslissen wie ze aanmelden voor een versnelde toewijzing;
8. Er wordt rekening gehouden met volgende factoren om de slaagkansen op een duurzame bewoning te verhogen:
9. De kandidaat heeft weinig of geen mogelijkheden om een (huur)woning te verwerven,
10. De kandidaat heeft een minimum aan woonvaardigheden,
11. De kandidaat is akkoord met woonbegeleiding op verschillende levensdomeinen,
12. De kandidaat voldoet aan de toelatingsvoorwaarden voor het huren van een sociale huurwoning,
13. Bij inhuring voorziet de welzijnsorganisatie ambulante woonbegeleiding op alle belangrijke levensdomeinen,
14. Kandidaten kiezen zo ruim mogelijk, bij voorkeur het volledig werkingsgebied;
15. Wie aangemeld wordt, maakt effectief een grote kans om een matchend aanbod te krijgen. In pijler 2 wil de toewijzingsraad geen nieuwe lange wachtlijst creëren. Dit staat immers haaks op de precaire omstandigheden en woonnood. Indien niet tijdig een geschikte woning wordt gevonden zal dit meegedeeld worden op de toewijzingsraad. De welzijnsactoren/OCMW kunnen dan een andere kandidaat aanmelden;
16. Iedere welzijnsactor/OCMW kan een vast aantal kandidaten aanmelden voor versnelde toewijzing. Tijdens de toewijzingsraad van september zal geëvalueerd worden of alle plaatsen opgevuld geraken. Indien nodig kunnen een aantal plaatsen herverdeeld worden. Als niet alle vooropgestelde plaatsen zijn toegewezen (maar wel aangemeld), kan de toewijzing plaatsvinden in het jaar nadien;
17. De welzijnspartners / OCMW’s spreiden de aanmeldingen op jaarbasis;
18. De welzijnspartners / OCMW’s voorzien voldoende begeleidingscapaciteit. Er wordt steeds een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de welzijnsorganisatie en de woonmaat-schappij. De welzijnsorganisatie moet (minstens) actief zijn in het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Er zal steeds een aanspreekpunt worden aangeduid zodat de woonmaatschappij weet waar zij terecht kan bij eventuele vragen/problemen met betrekking tot de huurder die ingestroomd is via pijler 2.
19. Er wordt gestreefd naar een maximale toegang van mensen in een kwetsbare situatie naar een woning en hiervoor is een regionale spreiding, evenwichtige spreiding en regionale aanpak van belang.
De toewijzingsraad evalueert de procedure van versnelde toewijzingen en kan indien nodig bijsturen.
Pijler 3 – specifieke doelgroepen
Door de toewijzingsraad werd besloten om volgende doelgroepen af te bakenen:
Hiertoe worden volgende fysiek aangepaste woningen voorbehouden (met 1 slaapkamer, douche, gelijkvloers of lift, nabij voorzieningen, …).
Boom | Totaal van 36 A1/2 appartementen
|
Hemiksem | Totaal van 8 A1/2 appartementen
|
Niel | Totaal van 28 appartementen
|
Rumst |
|
Schelle | Totaal van 25 appartementen A1/2 & 16 appartementen A2/3
|
Daarbij zijn volgende ondersteunende maatregelen voorzien:
Boom |
De komende maanden worden een aantal sociale appartementen ingehuurd en doorverhuurd. |
Rumst |
|
Niel |
|
Indien geen kandidaten van deze doelgroep kunnen worden toegewezen wordt vervolgens toegewezen aan kandidaten vanaf 65 jaar.
Ondersteunende maatregelen:
1. Samenwerking met Pegode.
Hemiksem |
|
Indien geen kandidaten van deze doelgroep kunnen worden toegewezen wordt vervolgens toegewezen aan kandidaten vanaf 65 jaar.
2. Ondersteunende maatregelen zijn gelijklopend met deze van de doelgroep fysieke of mentale beperking of handicap.
Samenwerking met KOCA-De Klinkaard
Boom |
|
Indien geen kandidaten van deze doelgroep kunnen worden toegewezen wordt vervolgens toegewezen aan kandidaten vanaf 65 jaar.
Ondersteunende maatregelen zijn gelijklopend met deze van de doelgroep fysieke of mentale beperking of handicap.
De verhuurder kan voor bepaalde doelgroepen als voorwaarde stellen dat een welzijns- of gezondheidsvoorziening andere begeleidende maatregelen (dan de basisbegeleidingstaken, vermeld in artikel 6.35) aanbiedt. In dat geval sluit de welzijns- of gezondheidsvoorziening een begeleidingsovereenkomst met de kandidaat-huurder.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
De installatie van de toewijzingsraad van Woonkade Rupelstreek, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonkade Rupelstreek, d.d. 24 januari 2024.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonkade Rupelstreek.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Door de reorganisatie van het landschap van de sociale huisvestingsmaatschappijen is de gemeente Rumst aandeelhouder van DE VOORKEMPEN H.E. Door de splitsing van De Ideale Woning is er een deel van de aandelen naar De Voorkempen gegaan. De Gemeente Rumst behoort echter niet tot het werkingsgebied van De Voorkempen.
Op 13/03/2024 ontving de gemeente Rumst een uitnodiging voor de algemene vergadering van De Voorkempen op donderdag 2 mei die digitaal plaatsvindt.
De Algemene Vergadering van De Voorkempen H.E. vindt plaats op donderdag 2 mei 2024, deze gaat digitaal door. Omwille van de reorganisatie kan de goedkeuring van de cijfers nog niet doorgaan op de algemene vergadering van 2 mei 2024 en zal deze worden uitgesteld naarr dinsdag 25 juni om 19uur in ' Salons De Groene Jager', Bredabaan 889, 2930 te Brasschaat.
De agenda van de algemene vergadering op donderdag 2 mei 2024 om 18 uur bevat volgende agendapunten:
Door de reorganisatie van het landschap van de sociale huurmarkt, is de gemeente Rumst aandeelhouder geworden van De Voorkempen H.E. De gemeente Rumst behoort echter niet tot het werkingsgebied van De Voorkempen. De aandelen die het bestuur bezit, zullen in een latere fase worden vervreemd. Het is daarom niet opportuun een gemeentelijke vertegenwoordiger af te vaardigen. De gemeenteraad neemt bijgevolg enkel kennis van deze uitnodiging.
Keurt de agenda goed voor de algemene vergadering van donderdag 2 mei 2024 om 18 uur.
De gemeenteraad vaardigt geen vertegenwoordiger af voor de gemeente Rumst.
Door de reorganisatie van het landschap van de sociale huisvestingsmaatschappijen is de gemeente Rumst aandeelhouder van Thuisrand BV.
De gemeente werd per mail en per brief van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Thuisrand die op 14 mei om 18 uur digitaal plaatsvindt via Teams.
De Algemene Vergadering van Thuisrand vindt plaats op dinsdag 14 mei om 18uur, digitaal via teams. Doordat de lopende financiële verwerking van de partiële splitsing van 'De Ideale Woning' en deze van 'Woonhaven', kan de jaarrekening niet tijdig worden afgewerkt. Daardoor is de Thuisrand genoodzaakt een tweede Algemene Vergadering te organisereren op dinsdag 18 juni 2024 om 18uur (uitnodiging volgt nog).
De agenda van de algemene vergadering van dinsdag 14 mei bevat volgende agendapunten:
Door de reorganisatie van het landschap van de sociale huurmarkt, is de gemeente Rumst aandeelhouder geworden van Thuisrand. De gemeente Rumst behoort echter niet tot het werkingsgebied van Thuisrand. De aandelen die het bestuur in Thuisrand bezit, zullen in een latere fase worden vervreemd. Het is daarom niet opportuun een gemeentelijke vertegenwoordiger af te vaardigen. De gemeenteraad neemt bijgevolg enkel kennis van deze uitnodiging (zoals voorgaand beslist bij de vorige uitnodiging - zie 2023_CBS_01265).
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Thuisrand BV van dinsdag 14 mei om 18u, digitaal via Teams met volgende agendapunten goed:
De gemeenteraad vaardigt geen vertegenwoordiger af voor de gemeente Rumst.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van volgende mondelinge vragen: