Het RUP "Kloosterstraat herziening 2" werd opgesteld door studiebureau D+A in opdracht van het gemeentebestuur Rumst. Het bevat het gebied gelegen tussen Uitbreidingsstraat en Populierenlaan, en palend aan het park van Terhagen. Binnen het plangebied worden de ruimtelijke mogelijkheden en randvoorwaarden vastgelegd voor de herontwikkeling van de site met sociale woningbouw
De opmaak van het RUP 'Kloosterstraat Herziening 2' doorliep reeds de volgende fasen:
- opmaak start- en procesnota
- participatieprocedure: met publieke raadpleging en adviesprocedure: van 15/05/2023 tot en met 14/07/2023
- opmaak scopingnota, met goedkeuring door College van Burgemeester en Schepenen op 16/10/2023
- positieve eindbeslissing Team Mer over scopingnota, op. 22/1/2024
- opmaak voorontwerp-RUP
- adviesprocedure voorontwerp-RUP: van 15/02/2024 tot en met 06/03/2024
- opmaak ontwerp-RUP
De gemeenteraad stelt het ontwerp-RUP "Kloosterstraat Herziening 2" voorlopig vast.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de organisatie van het openbaar onderzoek, dat zal lopen van 15 mei 2024 tot en met 13 juli 2024.
Het openbaar onderzoek zal bekend gemaakt worden door een bericht op de website, via het gemeentelijk informatieblad (mei - juni 2024) en door aanplakking aan het gemeentehuis.
Tijdens het openbaar onderzoek zal een informatievergadering voor de bevolking worden gehouden.
Inhoud van het RUP
Binnen het plangebied van het RUP "Kloosterstraat Herziening 2", meerbepaald de site gelegen tussen Uitbreidingsstraaat en Populierenlaan, palend aan het park van Terhagen, is vandaag een sociaal woningbouwproject aanwezig, dat bestaat uit een combinatie van middelhoge appartementsgebouwen en grondgebonden ééngezinswoningen. In het huidige RUP "Kloosterstraat", dat dateert van 2012, wordt de bestaande toestand op een erg stringente wijze juridisch verankerd, door middel van afgelijnde bouwzones, tuinzone en publieke ruimte.
Omwille van de verouderde toestand van de gebouwen dringt een vernieuwing van het sociale woningbestand zich op. Het huidige RUP houdt echter niet voldoende flexibiliteit in zich om een nieuw project tot stand te brengen dat voldoet aan de huidige normen inzake duurzaamheid en woonkwaliteit.
De voornaamste doelstellingen van de gedeeltelijke herziening van het RUP ter hoogte van het plangebied zijn:
1. Efficiënte en duurzame herontwikkeling van de sociale woonwijk mogelijk maken
2.De inpasbaarheid van het sociale woningbouwproject binnen haar omgeving vergroten
3. Het groenaandeel binnen het plangebied verruimen
4. Het versterken van de binding met het park van Terhagen enerzijds en het kerkhof anderzijds
5. Een duurzame oplossing bieden inzake mobiliteit en parkeren, met het oog op een veilige en verkeersluwe woonomgeving.
De begrenzing van het RUP wordt afgestemd op de vermelde doelstellingen.
Om tot een gefaseerde ontwikkeling te kunnen komen, waarbij een groot deel van de huidige bewoners een doorschuifbeweging kunnen maken naar hun nieuwe woning, werden verschillende woonvelden afgebakend. Binnen de woonvelden worden de bouwmogelijkheden kwantitatief vaststeld door bebouwingindex, vloerindex en groenindex in afgebakende bebouwbare zones.
Daarnaast wordt bij de herinrichting van de woonomgeving maximaal ingezet op duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit. Dit omvat onder meer: ontharding en vergroening, efficiënt ruimtegebruik, (in hoofdzaak) ondergronds parkeren, beeldkwaliteit, belevingswaarde en identiteit van de plek.
Relatie met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan
Het RUP geeft uitvoering aan de richtinggevende bepalingen van het GRS Rumst, meerbepaald:
- kernversterking: Het beleid voor de nederzettingen moet uitgaan van een versterking van de kernen. De kernversterking is onder meer te realiseren door renovatie- en vervangingsbouw van bestaande woningen en door inbreiding op plekken met potentie. Deze inbreidingsprojecten bouwen niet de hele kern vol, maar vrijwaren beeldbepalende open ruimtes die passen in de structuur van de kernen.
- Behoud en versterking van het eigen karakter van de woonkernen: De woonkernen in de gemeente Rumst hebben een specifiek karakter, met de compacte kernen Rumst en Terhagen tegenover de meer landelijke kern van Reet. Dit specifieke karakter komt tot uiting in de ruimtelijke opbouw, het voorzieningenniveau, de woondichtheden, visueel waardevolle straatbeelden, etc. Met deze elementen moet rekening gehouden worden bij de verdere ontwikkeling van de woonkernen.
- Woonverbetering en hergebruik: Het woonbeleid zal gericht worden op renovatie en hergebruik van bestaande woningen en gebouwen waar dit nodig is. Uitbreiding van de kernen moet worden vermeden zolang binnen de kernen mogelijkheden aanwezig zijn om de vraag naar woningen op te vangen
Deze visie werdt uitgewerkt in de planopties, bestemmingen en voorschriften van het RUP "Kloosterstraat Herziening 2".
Waterparagraaf
Het plangebied paalt aan zuidelijke zijde aan de oeverzone van de Rupel. In het RUP wordt een zone "non aedificandi" in acht genomen ten opzichte van deze bevaarbare waterloop, conform het advies van de Vlaamse Waterweg.
Het plangebied is niet overstromingsgevoelig vanuit waterlopen (fluviaal) of vanuit de zee. Wel is er een eerder beperkte overstromingsgevoeligheid op vlak van neerslag (pluviaal). Deze situeert zich aan de oostzijde ter hoogte van de Uitbreidingsstraat en Populierenstraat. Het gaat om een licht (T1000) tot matig (T100) overstromingsrisico dat volledig gelegen is binnen het huidige openbaar domein.
Het plangebied is niet gelegen in grond- of oppervlaktewaterwingebieden of hun bijbehorende beschermingszone.
De bodemkaart toont binnen het plangebied het type "OB" (bebouwde zones). Omliggend komt aan de noordzijde van de Rupel in hoofdzaak het bodemtype "OE" (groeven - antropogeen, kunstmagie gronden) voor. De bodem is zeer weinig erosiegevoelig en kent geen gevoeligheid voor grondverschuivingen.
De grondwaterkwetsbaarheidskaart toont "zeer kwetsbaar" gebied met een watervoerende laag in zand onder een deklaag van maximaal 5m.
Evaluatie van het RUP:
Voor alle ontwikkelingen in het RUP blijven de bepalingen van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening 'hemelwater' onverminderd van kracht.
Conclusie: Het RUP heeft geen significant negatieve impact op het watersysteem, veeleer een positief effect.
Plan-MER
Het RUP is dus niet plan-MER-plichtig van rechtswege. Het valt echter wel onder het toepassingsgebied van het DABM. Er moet derhalve onderzocht worden of er geen aanzienlijke milieueffecten zijn ten gevolge van het RUP. Dit onderzoek (= milieuscreening) werd ten gronde uitgevoerd in de fase startnota en scopingnota. De eindconclusie hiervan luidt dat geen significante negatieve effecten te verwachten zijn. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat de effecten van het voorliggend plan op de verschillende ontvangende milieusystemen en op de gezondheid van de mens eerder positief zullen zijn.
Het Team Omgevingseffecten van de Vlaamse overheid oordeelde op 22/01/2024 op basis van de scopingnota van het RUP ''Kloosterstraat herziening 2" dat er geen plan-MER moet worden opgesteld voor voorliggend RUP.
Ruimtelijke veiligheidsrapportage
Inrichtingen die vallen onder de toepassing van het samenwerkingsakkoord tussen de federale Staat, het Vlaams Gewest, het Waalse Gewest en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest betreffende de beheersing van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken (sevesobedrijven) worden niet toegelaten binnen het plangebied . Er bevindt zich één bestaande Seveso-inrichting op een afstand van minder dan 2 km van het plangebied.
Het Team Externe Veiligheid van de Vlaamse overheid bevestigd in hun advies van 29/02/2024 dat er geen aanzienlijke effecten verwacht worden op het vlak van de externe veiligheid en beslist daarom dat bij het RUP "Kloosterstraat Herziening 2" geen ruimtelijk veiligheidsrapport moet opgemaakt worden.
Realisatie van het plan
Er wordt geen rooi- of onteigeningsplan gekoppeld aan het RUP 'Kloosterstraat Herziening 2".
De realisatie van het plan gebeurt op initiatief van een sociale huisvestingmaatschappij.
Planbaten, planschade, gebruikerscompensatie
Er treden geen bestemmingswijzigingen op die resulteren in mogelijke planbaten, planschade en/of gebruikerscompensatie.
Verkavelingen
Het RUP ''Kloosterstraat herziening 2" raakt niet aan bestaande goedgekeurde en niet-vervallen verkavelingen. Er worden geen verkavelingen opgeheven door het RUP.
Het RUP "'Kloosterstraat herziening 2" is voorbereid door een planteam met vertegenwoordiging uit de gemeentelijke diensten, het college van burgemeester en schepenen en de ruimtelijk planner van studiebureau D+A. Het proces is beschreven in de procesnota die bij het RUP is gevoegd.
Een RUP-proces omvat volgende stappen:
Het voorontwerp RUP werd aan de bevoegde adviesinstanties voorgelegd waarbij ten laatste op 06/03/2024 advies kon uitgebracht worden. Er werd geen plenaire vergadering gehouden. De volgende adviezen en reacties werden uitgebracht:
De resultaten van de adviesronde werden verwerkt in het ontwerp-RUP dat nu aan de gemeenteraad voor voorlopige vaststelling wordt voorgelegd.
Als bijlage zijn volgende stukken toegevoegd:
Na de voorlopige vaststelling van het RUP zal het ontwerp verzonden worden naar de deputatie van het provinciebestuur Antwerpen, en naar het departement Omgeving van de Vlaamse overheid. Het college organiseert een openbaar onderzoek dat 60 dagen duurt waarbij een informatiemoment wordt georganiseerd voor het publiek.
Het college legt het ontwerp RUP "Kloosterstraat Herziening 2" voor voorlopige vaststelling voor aan de Gemeenteraad.
Na de voorlopige vaststelling organiseert het college een openbaar onderzoek van 15 mei tot en met 13 juli 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitgebrachte adviezen in het kader van de adviesprocedure die werd gehouden over het voorontwerp-RUP.
De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp RUP "Kloosterstraat Herziening 2" en stelt het ontwerp RUP voorlopig vast.