Terug
Gepubliceerd op 11/10/2023

2023_2019_00001 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming

Seniorenraad
di 26/09/2023 - 10:00 Hof van Crequi
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Frank Loomans; Viviane De Laet; Leopold Mertens; Hendrik Van der Plancken; Kim De Preker; Hugo Kraey; Andrea Michiels; Diane Nauwelaers; Danie Verbruggen; Sanne Wouters; Lutgardis Gielis; Ann De Keuster; Rina Janssen; Julien Marckx; Gunther Huygens; Guido Vermeiren; Jos Muyshondt; Frans Andries; Robert De Keyzer; Marijke Samson

Verontschuldigd

Mathilange Goossens; AndrĂ© Van Broekhoven; Delphina Rosiers; Anja Van Puymbroeck
2023_2019_00001 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming 2023_2019_00001 - Seniorenraad - agenda - verslag - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de adviesraad bevat volgende punten: 

  1. Goedkeuring vorig verslag
  2. Advies gevraagd over: reglement zalenverhuur
  3. Feedback vergadering RPO Antwerpen-Zuid van 14 september
  4. Checklist leeftijdsvriendelijke gemeente: overzicht
  5. Lerend netwerk leeftijdsvriendelijke gemeente: campagne “bepaal je eigen verhaal”
  6. Visibiliteit wijkagenten in onze politiezone
  7. Actieplan toegankelijkheid verslagen
  8. Varia

    1. Goedkeuring vorig verslag


     Het verslag wordt goedgekeurd.

     

    2. Advies gevraagd: reglement zalenverhuur

     De dienst vrije tijd wilt de reglementen voor zalenverhuur vernieuwen. Binnenkort wordt een nieuw reglement voor zalenverhuur voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen.

    Er wordt advies gevraagd aan de seniorenraad. Zie bijlage.’Gebruiksreglement gemeentelijke zalen’.

     

    ‘De seniorenraad geeft unaniem positief advies over het nieuwe zalenreglement.’

      

    Daarnaast zijn er volgende vragen en opmerkingen vanuit de seniorenraad:

    Is het gebruik voor particulieren meer uitgebreid dan vroeger?

    • Lazaruskapel
    • De sportschuur

     

    Waar kan je terecht voor informatie en vragen?

    • Cel Vrije tijd 
    • Online formulier

     

    Wat is de streefdatum?

    • Hangt af van de dienst vrije tijd en de moment dat het goedgekeurd word.

     

    Kan je momenteel nog huren via de oude methode?

    • Nu kan je de zalen nog huren via de oude methode, dit houd in dat er nog een waarborg van 50€ word gevraagd.

     

    Als je de zaal huurt is er dan een lijst met aanwezig materialen?

    • Er is een fiche met materialen beschikbaar bij dienst vrije tijd

     

    Wat versta je onder licht ontvlambare materialen?

    • Elementen die worden gebruikt als decoratie en versiering mogen niet ontvlambaar zijn.
    • Duidelijk specifiëren dat kaarsen ontvlambaar zijn.

     

    Mogelijkheid om de tafelopstelling uit te hangen hoe de zaal moet achtergelaten worden?

    • Op de zalenfiche staat een plan van het lokaal
    • Duidelijk lay-out van de zaal 

     

    In de lazaruskapel is geen nooduitgang, wat met brandveiligheid?

    • Opmerkingen mogen bij dienst vrije tijd worden doorgegeven.
    • Kan dit nagekeken worden per zaal? (brandblusapparaten, noodplan, …)

     

    3. Feedback vergadering RPO Antwerpen-Zuid van 14 september

     Voorzitter Frank Loomans licht toe:

    • Het volgende RPO zal doorgaan op 9 november a.s. Het RPO is zeker welkom om te vergaderen in Rumst, in de Raadzaal van het gemeentehuis.

         Wat zijn de agendapunten voor RPO Antwerpen-Zuid?

     1. Uitwisseling tussen gemeenten onderling: 

      • Gelijkaardige uitdagingen: mobiliteitsproblemen, allochtonen en vereenzaamde senioren worden moeilijk bereikt, de digitale kloof: hoe senioren goed informeren?
      • Sterke punten in Rumst: de Plusgids is duidelijk en overzichtelijk, informatie via diverse kanalen (eventueel vragen om middenkatern voor senioren in het infoblad).

     

    2. Barometerrapport, belangrijke bevindingen:

      • Het valt op dat senioren drempels ervaren bij digitaal vergaderen, het bereik is daar eerder beperkt.
      • Het is na Covid moeilijk gebleken om vrijwilligers te vinden. 

     

    3. De seniorenadviesraden in onze regio zijn losstaand, niet geïntegreerd (bv. in de welzijnsraad).

      • Dit heeft voordelen, want adviesraden zijn verschillend in elke gemeente. En zo kan men in elke adviesraad gericht aan de slag gaan (niet te breed).

     

    • Hoe kunnen we in onze adviesraad inzetten op toekomstige plussers? Activiteiten organiseren die jonge seniors aabelangen (zoals infosessie over pensioenen), er zijn in Rumst al veel verenigingen die activiteiten aanbieden, daarnaast is het belangrijk om in te zetten op promotie (bij huisartsen en apothekers).

     

     

     4. Checklist ‘leeftijdsvriendelijke gemeente’: overzicht

     

    Inbreng en vragen vanuit de leden van de seniorenraad:

     

    • Kan er vanuit dit orgaan een vraag gesteld worden aan politieke partijen over wat er in hun verkiezingsprogramma staat?

    De gemeente en OCMW administratie schrijft een inspiratienota tegen de start van de volgende legislatuur. Vanuit de seniorenraad mag men inbreng geven voor deze nota. Het is belangrijk om dit zo concreet mogelijk te maken: Wat is het probleem of de uitdaging? Wat zijn mogelijke oplossingen of pistes?

            Bv. mobiliteit – investeren in een minibus voor vervoer van senioren naar activiteiten.

     

    • Waar kunnen senioren die vervoer nodig hebben nu terecht?
      • Minder Mobielen centrale
      • Vlotter
      • Buurtzorglijn
      • Hoplr

     

    • Is het wenselijk dat er volgende legislatuur terug een seniorenadviesraad georganiseerd wordt? 

    Bij voorkeur wel, de huidige leden zijn alvast vragende partij. Ter info: in 87% van de Vlaamse gemeenten is een seniorenadviesraad. 

         Voorstel: aan het begin van de legislatuur terug een moment met alle adviesraden organiseren      (volgens het principe ‘Iedereen is mee, denkt mee, doet mee’). Verdere samenwerking met jeugd- en cultuurraad.

     

    • Hoe gaat men hier om met het concept ‘zorgzame buurten’? Er is een buurtzorglijn die fungeert als centraal meldpunt voor vragen van buurtbewoners. Daarnaast trachten we om vrijwilligers te bereiken in het kader van burenhulp. Er is samenwerking met interne en externe partners. Daarnaast hebben we ook een wekelijks spreekuur voor senioren (in Hof van Crequi en Hoogvelden). Ter info: momenteel is er een deeltijds seniorenconsulent werkzaam in Rumst.

     

    • Is er samenwerking met de eerstelijnszone?

    Er zijn regelmatig overlegmomenten waarop een intergemeentelijke aanpak voor (preventieve) gezondheidsthema’s wordt uitgewerkt. De eerstelijnszone faciliteert en ondersteunt hier. Zo zijn er campagnes en activiteiten over stoppen met roken, bewegen op verwijzing, halt aan diabetes, digitale ondersteuning.

     

    • Hoe zit het met de zichtbaarheid van de politie in Rumst?

    Vroeger vormde de wijkagent een belangrijk aanspreekpunt voor senioren. Nu is het niet zo duidelijk meer welke wijkagent verantwoordelijk is voor een bepaalde regio. De politiezone Rupel werkt met een digitaal formulier voor meldingen. In sommige steden en gemeenten vermeldt men de contactgegevens van de wijkagent op de website, de leden van de seniorenadviesraad vinden dit persoonlijker. 

     

    • Waar kan je terecht voor meldingen over sluikstort, onveilige verkeerssituatie e.d.?

    Belangrijk om deze steeds door te geven via meldpunt@rumst.be

     

    • Aandacht voor mobiliteit en veiligheid in onze gemeente:

     

    • Toestand van fiets- en voetpaden laat soms te wensen over. 2/3 van de ongevallen gebeurt zonder derde partij. Infrastructurele problemen zeker doorgeven aan het meldpunt.

     

    • Bezorgdheden omtrent fietssuggestiestroken, fietsstraten en de toegangspoort tot Rumst: vanuit de seniorenraad bundelen en via mail bezorgen aan de burgemeester. Zo kan dit topic besproken worden op het College van Burgemeester en Schepenen.

     

     

    5. Lerend netwerk: campagne ‘bepaal je eigen verhaal’

     

    Vanuit de Vlaamse Ouderenraad wordt een campagne gevoerd waarin senioren hun eigen verhaal bepalen. Concreet vragen we of er vanuit onze seniorenraad geïnteresseerden zijn om deel te nemen aan een focusgroep hierover. Dit zal een half dagdeel in beslag nemen. Met een beperkte groep worden dan thema’s zoals mobiliteit, wonen en gezondheid en ondersteuning verder uitgediept. De conclusies en adviezen vanuit deze focusgroep kunnen meegenomen worden in de inspiratienota voor volgende legislatuur. Interesse? Laat het weten via hof.van.crequi@rumst.be

     

     6. Visibiliteit wijkagenten in onze politiezone

     

    Hoe zit het met de zichtbaarheid van de politie in Rumst?

    Vroeger vormde de wijkagent een belangrijk aanspreekpunt voor senioren. Nu is het niet zo duidelijk meer welke wijkagent verantwoordelijk is voor een bepaalde regio. De politiezone Rupel werkt met een digitaal formulier voor meldingen. In sommige steden en gemeenten vermeldt men de contactgegevens van de wijkagent op de website, de leden van de seniorenadviesraad vinden dit persoonlijker. 

    • Dit advies en vragen hierover mogen via mail bezorg worden aan de burgemeester.

     

     

    7. Actieplan toegankelijkheid verslagen

     

    Wanneer de gemeentelijke website vernieuwd wordt, zal bekeken worden hoe de link naar de verslagen van de adviesraden nog eenvoudiger kan.

    Tot dan kan iedereen de verslagen raadplegen via volgende stappenplan:

     

    • ga naar www.rumst.be
    • geef bovenaan rechts het trefwoord seniorenraad in
    • scroll door de tektst, onderaan klik je op ‘raadpleegomgeving’
    • daarna klik je op ‘kalender’
    • ga naar de gewenste dag en maand, je kan het verslag openen

     

     

    8. Varia

     

    De komende weken staan volgende activiteiten op de kalender in Hof van Crequi:

    • Theatervoorstelling ‘Va is koning’ op 6 oktober à update: deze werd last minute geannuleerd en vervangen door de film ‘Rebels’
    • Infosessie over pensioenen: 16 oktober
    • Workshop ‘cash- en kaartloos op stap’: 26 oktober
    • ‘Dag opa’, over verlies en rouw: 9 november

     

    • Volgende seniorenadviesraad: dinsdag 6 februari om 10.00 uur

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Argumentatie

De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.

 

Besluit

De seniorenraad beslist:

Artikel 1

Verslag