De agenda van de adviesraad bevat volgende punten:
Het verslag wordt goedgekeurd.
2. Advies gevraagd: reglement zalenverhuur
De dienst vrije tijd wilt de reglementen voor zalenverhuur vernieuwen. Binnenkort wordt een nieuw reglement voor zalenverhuur voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Er wordt advies gevraagd aan de seniorenraad. Zie bijlage.’Gebruiksreglement gemeentelijke zalen’.
‘De seniorenraad geeft unaniem positief advies over het nieuwe zalenreglement.’
Daarnaast zijn er volgende vragen en opmerkingen vanuit de seniorenraad:
Is het gebruik voor particulieren meer uitgebreid dan vroeger?
Waar kan je terecht voor informatie en vragen?
Wat is de streefdatum?
Kan je momenteel nog huren via de oude methode?
Als je de zaal huurt is er dan een lijst met aanwezig materialen?
Wat versta je onder licht ontvlambare materialen?
Mogelijkheid om de tafelopstelling uit te hangen hoe de zaal moet achtergelaten worden?
In de lazaruskapel is geen nooduitgang, wat met brandveiligheid?
3. Feedback vergadering RPO Antwerpen-Zuid van 14 september
Voorzitter Frank Loomans licht toe:
Wat zijn de agendapunten voor RPO Antwerpen-Zuid?
1. Uitwisseling tussen gemeenten onderling:
2. Barometerrapport, belangrijke bevindingen:
3. De seniorenadviesraden in onze regio zijn losstaand, niet geïntegreerd (bv. in de welzijnsraad).
4. Checklist ‘leeftijdsvriendelijke gemeente’: overzicht
Inbreng en vragen vanuit de leden van de seniorenraad:
De gemeente en OCMW administratie schrijft een inspiratienota tegen de start van de volgende legislatuur. Vanuit de seniorenraad mag men inbreng geven voor deze nota. Het is belangrijk om dit zo concreet mogelijk te maken: Wat is het probleem of de uitdaging? Wat zijn mogelijke oplossingen of pistes?
Bv. mobiliteit – investeren in een minibus voor vervoer van senioren naar activiteiten.
Bij voorkeur wel, de huidige leden zijn alvast vragende partij. Ter info: in 87% van de Vlaamse gemeenten is een seniorenadviesraad.
Voorstel: aan het begin van de legislatuur terug een moment met alle adviesraden organiseren (volgens het principe ‘Iedereen is mee, denkt mee, doet mee’). Verdere samenwerking met jeugd- en cultuurraad.
Er zijn regelmatig overlegmomenten waarop een intergemeentelijke aanpak voor (preventieve) gezondheidsthema’s wordt uitgewerkt. De eerstelijnszone faciliteert en ondersteunt hier. Zo zijn er campagnes en activiteiten over stoppen met roken, bewegen op verwijzing, halt aan diabetes, digitale ondersteuning.
Vroeger vormde de wijkagent een belangrijk aanspreekpunt voor senioren. Nu is het niet zo duidelijk meer welke wijkagent verantwoordelijk is voor een bepaalde regio. De politiezone Rupel werkt met een digitaal formulier voor meldingen. In sommige steden en gemeenten vermeldt men de contactgegevens van de wijkagent op de website, de leden van de seniorenadviesraad vinden dit persoonlijker.
Belangrijk om deze steeds door te geven via meldpunt@rumst.be.
5. Lerend netwerk: campagne ‘bepaal je eigen verhaal’
Vanuit de Vlaamse Ouderenraad wordt een campagne gevoerd waarin senioren hun eigen verhaal bepalen. Concreet vragen we of er vanuit onze seniorenraad geïnteresseerden zijn om deel te nemen aan een focusgroep hierover. Dit zal een half dagdeel in beslag nemen. Met een beperkte groep worden dan thema’s zoals mobiliteit, wonen en gezondheid en ondersteuning verder uitgediept. De conclusies en adviezen vanuit deze focusgroep kunnen meegenomen worden in de inspiratienota voor volgende legislatuur. Interesse? Laat het weten via hof.van.crequi@rumst.be.
6. Visibiliteit wijkagenten in onze politiezone
Hoe zit het met de zichtbaarheid van de politie in Rumst?
Vroeger vormde de wijkagent een belangrijk aanspreekpunt voor senioren. Nu is het niet zo duidelijk meer welke wijkagent verantwoordelijk is voor een bepaalde regio. De politiezone Rupel werkt met een digitaal formulier voor meldingen. In sommige steden en gemeenten vermeldt men de contactgegevens van de wijkagent op de website, de leden van de seniorenadviesraad vinden dit persoonlijker.
7. Actieplan toegankelijkheid verslagen
Wanneer de gemeentelijke website vernieuwd wordt, zal bekeken worden hoe de link naar de verslagen van de adviesraden nog eenvoudiger kan.
Tot dan kan iedereen de verslagen raadplegen via volgende stappenplan:
8. Varia
De komende weken staan volgende activiteiten op de kalender in Hof van Crequi:
De voorzitter en leden kunnen agendaputen aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.
Verslag