Terug
Gepubliceerd op 07/09/2023

2023_GR_00103 - Kapelstraat - Definitieve vaststelling aanpassing van het rooilijnplan Kapelstraat (deel Pompstraat/gemeentegrens Boom) en Molleveld - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 31/08/2023 - 20:00 Raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Geert Van der Auwera, schepen; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00103 - Kapelstraat - Definitieve vaststelling aanpassing van het rooilijnplan Kapelstraat (deel Pompstraat/gemeentegrens Boom) en Molleveld - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 23
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, André Gielis, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00103 - Kapelstraat - Definitieve vaststelling aanpassing van het rooilijnplan Kapelstraat (deel Pompstraat/gemeentegrens Boom) en Molleveld - Goedkeuring 2023_GR_00103 - Kapelstraat - Definitieve vaststelling aanpassing van het rooilijnplan Kapelstraat (deel Pompstraat/gemeentegrens Boom) en Molleveld - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In functie van de toevoegingen in het dossier van de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld, n.a.v. de procedure die bij de RvVb loopt tegen de omgevingsvergunning voor het saneren en verontdiepen van de kleiputten, dient de rooilijn van de openbare wegenis te worden verbreed. 

Het betreft concreet de toevoeging van een strook van 597,93 m² ten noorden van Polder en aan zuidwestelijke zijde van de Kapelstraat die dient te worden toegevoegd aan de openbare weg.

Het gedeelte van de Kapelstraat gelegen tussen de Pompstraat en de Korte Veerstraat werd reeds heringericht in 2012, het gedeelte van de Kapelstraat tussen de Pompstraat en de gemeentegrens met Boom is nog niet heringericht.

Het betreft een wijziging op het rooilijnplan, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 24 juni 2021, met referentie  20210303-RUM004.01-F5-RL01. 

Argumentatie

Doelstellingen en principes van artikel 3 en artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen

Teneinde de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen op haar grondgebied te vrijwaren en te verbeteren, en in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voorzien overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen beoogt de gemeente Rumst de heraanleg van de Kapelstraat (gedeelte Pompstraat – gemeentegrens met Boom) en Molleveld.  

De gemeente Rumst wenst immers overeenkomstig artikel 3 van het Decreet Gemeentewegen een geïntegreerd beleid te voeren dat onder meer gericht is op: 

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau; 

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. 

Het staat ontegensprekelijk vast dat overeenkomstig artikel 4 van het Decreet Gemeentewegen: 

  1. de heraanleg en aldus de wijziging van het gemeentelijk wegennet ten dienste staat van het algemeen belang;
  2. de wijziging van de gemeentewegen afdoende wordt gemotiveerd;
  3. de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht werd genomen; 
  4. de wijzigingen aan het wegennet worden beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
  5. bij de wijzigingen aan het wegennet door de heraanleg van de Kapelstraat en Molleveld rekening werd gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder dat daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in gedrang worden gebracht.   

Door de grote intensiteit van het auto-, vracht- en fietsverkeer tussen de dorpskernen van Rumst en Boom en de slechte zichtbaarheid aan het kruispunt met de Polder en de Kapelstraat dient de Kapelstraat heraangelegd en verbreed te worden. 

De gemeente Rumst wenst de Kapelstraat derhalve te voorzien van veilige fietsvoorzieningen met de bedoeling: 

  • de verkeersveiligheid en het comfort voor voetgangers en fietsers te verbeteren;
  • het kruispunt en de bocht ter hoogte van de Polder verkeerstechnisch veiliger te maken;
  • de fietsrouteverbinding op het grondgebied Rumst te vervolledigen en af te werken. 

De heraanleg van de Kapelstraat beoogt een gescheiden dubbelrichtingsfietspad aan de noordkant van de straat.  Samen met deze werken zal een gescheiden rioleringsstelsel worden aangelegd.  

De heraanleg van de Kapelstraat met de aanleg van een veilige fietsverbinding en de heraanleg van Molleveld is niet mogelijk binnen de huidige contouren van de rooilijn van de Kapelstraat en Molleveld. Zodoende dient de bestaande wegenis te worden gewijzigd waarbij de wegenis dient te worden verbreed opdat o.m. in een veilige fietsinfrastructuur zou kunnen worden voorzien. 

Voor wat betreft het gemeentegrensoverschrijdend perspectief wordt voorzien in een betere doorstroming van het verkeer richting gemeente Boom, alsook kan worden gesteld dat er voor de zwakke weggebruikers komende van en gaande naar Boom een duidelijke verbetering is inzake o.m. de verkeersveiligheid.

Wat betreft de huidige en toekomstige functie van de weg kan worden gesteld dat de huidige functies behouden blijven, doch dat wordt voorzien in een veiliger gebruik van de weg voor zowel gemotoriseerd verkeer als zwakke weggebruikers, zodoende toekomstige generaties de huidige functie van de Kapelstraat kunnen blijven gebruiken. 

Zoals reeds uit bovenstaande uiteenzetting is komen vast te staan dient de huidige rooilijn van de Kapelstraat  te worden verbreed om de straten te kunnen herinrichten zodat de herinrichting kan bijdragen tot de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruikers. 

De rooilijn van de Kapelstraat dient te specifiek te worden verbreed teneinde de bestaande tunnel onder de wegenis te kunnen verlengen en de tevens via de aanleg van een talud de toekomstige stabiliteit van de wegenis voldoende te kunnen garanderen.

Deze werken zijn noodzakelijk geworden, gezien de geplande aanleg van een volledig nieuwe tunnel, zoals voorzien in het omgevingsvergunningsproject voor de Kleiputten, voorlopig onzeker is.

Openbaar onderzoek

Het rooilijnplan werd overeenkomstig artikel 12 van het Decreet Gemeentewegen, gelijktijdig met de omgevingsvergunningsaanvraag,  onderworpen aan een openbaar onderzoek dat liep van 28 juni tot en met 27 juli 2023. 

Er werd 3 bezwaarschrift ingediend, die allen aspecten bevatten m.b.t. de zaak der wegen. De aangebrachte bezwaren luiden als volgt:

  • De gemeente Rumst deed geen alternatieven-onderzoek voor een veilige (her)aanleg van een weg voor fietsers: zij zullen, vanuit richting Rumst komende, net achter een bocht de Kapelstraat moeten oversteken. Het zicht op het autoverkeer wordt in deze bocht belemmerd door een woning die zich vlakbij de openbare weg bevindt. Het gebruik van het aanwezige tunneltje of aanleg van het fietspad per rijrichting aan een kant van de Kapelstraat tot aan bvb. de rotonde Kapelstraat-Kardinaal Cardijnstraat zou hiervoor een veilige oplossing kunnen zijn. Er wordt dus een verkeersonveilige situatie in plaats van een veiligere situatie gecreëerd bij de uitvoering van de aangevraagde werken.
  • Het voorziene fietspad in Rumst ligt voor beide rijrichtingen aan één kant van de Kapelstraat over een afstand van amper 300m. Voor deze schamele 300m wordt een zeer verkeersonveilige dubbele dwarsing van de Kapelstraat voor fietsers voorzien. Deze onveilige dubbele dwarsing voor fietsers is niet nodig indien er een ontdubbeld fietspad per rijrichting langs elke kant van de Kapelstraat wordt voorzien.

 De Gemeenteraad neemt een standpunt in over de  bezwaren en opmerkingen. 


De optimale inrichting van het fietspad werd door een daarin gespecialiseerd studiebureau tot in detail bekeken. Daaruit blijkt dat het betreffende traject, het praktisch meest haalbare en aldus meest wenselijke is. Daarbij werd door het studiebureau naast verkeersveiligheid ook rekening gehouden met een kosten-baten analyse.

Ook wordt er vanuit gegaan dat alle weggebruikers hun verantwoordelijkheid nemen, en rekening houden met de betreffende oversteekplaatsen. Die zullen daardoor niet de facto leiden tot een onveilige verkeerssituatie, zoals wordt gesteld in de bezwaarschriften.

Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 waarbij overeenkomstig artikel 11, §1 de ligging en de breedte van gemeentewegen worden vastgelegd in gemeentelijke rooilijnplannen zodat de wijziging van bestaande gemeentewegen zodoende de opmaak vereisen van rooilijnplannen.


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan referentie 2023/5180 zoals opgesteld door Studiebureau Goen op 7 juni 2023 definitief goed.