In zitting van 19 juni 2023 werd het vrijwillig ontslag van de Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur voorgelegd aan het college voor kennisname en aan de raad in zitting van 22 juni 2023. De datum waarop de algemeen directeur het bestuur effectief verlaat werd in onderling akkoord vastgesteld op 31 augustus 2023. De gemeenteraad van 31 augustus 2023 stelde Wouter De Smedt aan als waarnemend algemeen directeur.
De gemeenteraad van 31 augustus 2023 verklaarde de functie van algemeen directeur contractueel vacant via aanwerving.
A&S Solutions werd aangesteld als extern selectiebureau in datzelfde gemeenteraadsbesluit.
In artikel 7 van het gemeenteraadsbesluit staat volgende opgenomen:
dat de selectiecommissie als volgt wordt samengesteld:
1. voorzitter:
2. deskundigen:
3. secretaris: een personeelslid van het selectiebureau die wordt aangesteld voor de uitvoering van de selectieprocedure
De nominatieve vaststelling van de examenjury zal gebeuren, na advies van het aangestelde selectiebureau, in een volgende gemeenteraad.
Gelet op artikel 17 van de RPR dient de aanstellende overheid nominatief de leden van de selectiecommissie aan te duiden. Deze bestaat uit minstens 3 deskundigen waarvan minstens 2/3de externe deskundigen zijn.
A&S Solutions stelt volgende jury voor:
- Gunter Desmet - algemeen directeur lokaal bestuur Sint-Katelijne-Waver
- Sophie Hermans -algemeen directeur lokaal bestuur Mortsel
- Tinneke Roelands - assessor A&S Solutions - voorzitter van de selectiecommissie
Bovenstaand toelichting werd opgesteld door de administratie na juridisch advies van de diensten van Cipal Schaubroeck.
De selectiecommissie zal gelet op artikel 17 RPR bijgestaan worden door een secretaris. De secretaris neemt niet deel aan de eigenlijke selectie-activiteiten en aan de beoordeling van de kandidaten. A&S Solutions stelt volgende secretaris voor: Julie Morbée
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De lokale rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van 18 februari 2009 en latere
wijzigingen.
De nominatieve samenstelling van de selectiecommissie wordt als volgt samengesteld:
- Gunter Desmet - algemeen directeur lokaal bestuur Sint-Katelijne-Waver
- Sophie Hermans -algemeen directeur lokaal bestuur Mortsel
- Tinneke Roelands - assessor A&S Solutions - voorzitter van de selectiecommissie
De selectiecommissie zal gelet op artikel 17 RPR bijgestaan worden door volgende secretaris; Julie Morbée.
Sarah Van Wynsberghe, Elien Van Ranst, Amelia Drera en Khadija Ahalli, selectiedeskundigen bij A&S Solutions, worden aangesteld als reservejuryleden.
Alle juryleden worden in het bezit gesteld van de toelatingsvoorwaarden, de algemene- en bijzondere wervingsvoorwaarden, de sollicitatieprocedure, het selectieprogramma, de beoordeling en de commissie, de wervingsreserve en de werving van personen met een handicap en de functieomschrijving van de functie waarvoor zij in de jury zetelen. Dit gebeurt door het bureau A&S Solutions, dat belast is met de organisatie van de examens.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan A&S Solutions.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Overwegende dat de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 10 december 2018 geldig werden verklaard;
Mijnheer Christoph Marckx nam afstand van zijn mandaat als lid van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn per mail gericht aan de voorzitter van de raad en waarnemend algemeen directeur dd 3 oktober 2023.
De eerste opvolger, Benedicte Van Dessel wenst te verzaken aan het mandaat en wenst de functie van gemeenteraadslid niet op te nemen voor de resterende periode van de huidige legislatuur.
Eerstvolgende opvolger, de heer Patrick Verlinden, zal het mandaat opnemen.
Overwegende dat alle geloofsbrieven van de verkozene die opgeroepen is om de eed af te leggen tijdig werden ingediend, en dat deze ter inzage werden gelegd conform de decretale bepalingen ter zake.
Overwegende dat uit het onderzoek van de ingediende geloofsbrieven blijkt dat de verkozene die uitgenodigd werd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Overwegende dat er geen elementen zijn waaruit zou blijken dat de verkozene zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat de geloofsbrief van de verkozene werd goedgekeurd;
Overwegende dat de verkozene die opgeroepen werd om de eed af te leggen, de volgende eed heeft afgelegd in handen van de voorzitter : "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 8, 58, 86 en 169;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 6 , 7 , 8 , 9 , 10, 11, 12, 14, 49 en 59;
Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Akte te nemen van de eedaflegging in handen van de voorzitter van Patrick Verlinden als lid van de fractie Vooruit-Groen.
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
1 Francy Van der Wildt
2 André Gielis
3 Marc Verschueren
4 Geert Van der Auwera
5 Marc Verrept
6 Christine Jacobs
7 Wendy Weckhuysen
8 Geert Antonio
9 Ilse Moons
10 Jurgen Callaerts
11 Jarrik Peeters
12 Marleen De Bruyn
13 Anny Van Aeken
14 Raf De Schepper
15 Els Devlies
16 Benjamin De Roeck
17 Annelien Schoofs
18 Kenneth Heylen
19 Bram Van Keer
20 Katusha Vervloesem
21 Marc Van den Bogaert
22 Bart Peeters
23 Werner Joris
24 Dieter Wijckmans
25 Patrick Verlinden
De gemeenteraad heeft in zitting van 22 juni 2023 de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 vastgesteld.
Op 3 juli 2023 werd de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van deze publicatie.
Op 5 september 2023 werd de jaarrekening goedgekeurd door de gouverneur.
Het afschrift van deze beslissing werd aan ons bezorgd op 7 september 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262 en artikel 332;
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26;
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de brief van de gouverneur met als inhoud de goedkeuring van de jaarrekening 2022 en legt dit ter kennisname voor aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de brief van de gouverneur met als inhoud de goedkeuring van de jaarrekening 2022.
Het huidige reglement was van kracht tot 31 december 2022 en dient verlengd te worden.
Gelet op het feit dat de stad/gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de goedkeuring door de stad/gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Art. 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur.
Met ingang van 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente.
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Artikel 161 bepaalt dat het organogram de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het OCMW weergeeft en de gezagsverhoudingen en de functies aanduidt waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Het is de functie die deel uitmaakt van het managementteam, niet de titularis, dus wanneer een titularis opgevolgd wordt maakt de opvolger automatisch deel uit van het managementteam.
Artikel 179 bepaalt dat de gemeente en het OCMW een gezamenlijk managementteam hebben, bestaande uit de algemeen directeur, de financieel directeur en alle leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het MAT nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en het OCMW. De burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, maakt met raadgevende stem deel uit van het MAT.
In artikel 180 wordt gesteld dat het MAT vergadert onder het voorzitterschap van de algemeen directeur.
De taken en opdrachten van het MAT worden vastgelegd in artikel 181, met name het ondersteunen van de coördinatie van de diensten bij de beleidsvoorbereiding, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie, de eenheid in de werking en de kwaliteit van de organisatie bewaken en de interne communicatie.
Het MAT dient de werking van de organisatie te verbeteren en de afstemming met het beleid te bewaken, de overkoepelende werking is gericht op eenheid en gedragenheid bij de uitvoering van het meerjarenplan en het beleid.
Door recente personeelswijzigingen is het aangewezen om de samenstelling van het MAT te wijzigen en formeel goed te keuren.
Het voorstel van het managementteam is om het MAT tijdelijk uit te breiden met de communicatiedienst en personeelsdienst tot wanneer de algemeen directeur wordt aangesteld en een nieuw voorstel doet:
- algemeen directeur
- financieel directeur
- beleidscoördinator vrije tijd
- beleidscoördinator grondgebiedszaken
- beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs
- TOEVOEGING: diensthoofd HR (voorheen expert personeel en organisatie)
- TOEVOEGING: expert digitale media
Artikel 161, 179 en 180 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2022 delegatiebesluit organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder titel 2: De ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.
Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Het besluit van het college van 15 november 2021: goedkeuring personeelsformatie.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 maart 2018: vaststelling organogram
Organisatieplan - vernieuwing personeelsplan zoals goedgekeurd door het college van 21 maart 2022.
De gemeenteraad beslist het gezamenlijk managementteam voor gemeente en OCMW met onmiddellijke ingang te wijzigen en als volgt samen te stellen:
algemeen directeur, voorzitter
financieel directeur
beleidscoördinator vrije tijd
beleidscoördinator grondgebiedszaken
beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs
diensthoofd HR
expert digitale media
burgemeester (raadgevende stem).
Het MAT wordt tijdelijk uitgebreid met het diensthoofd HR en de expert digitale media tot wanneer de algemeen directeur wordt aangesteld en een nieuw voorstel doet qua samenstelling.
Deze aanpassing wordt opgenomen in het organogram van de diensten.
Voor een woordelijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Van der Wildt (Vooruit en Groen): Igean is eigenaar van het perceel dat wordt overgedragen. Betekent dit dan dat de rest van het project nog steeds in eigendom is van Igean en dus nog door de gemeente moet worden afbetaald?
Schepen De Schepper (CD&V) antwoordt dat wanneer dit perceel is overgedragen, Igean niets meer in handen heeft m.b.t. dit project.
In uitvoering van de verkavelingsvergunning voor de verkaveling gelegen in de Fazantenweg dient verkavelaar Igean kosteloze grondafstand te doen van het perceel grond waarop de wegenis en toebehoren werden ingericht.
Door Igean werd een ontwerpakte van kosteloze grondafstand opgemaakt.
De grondafstand betreft het perceel grond gelegen aan de Fazantenweg, kadastraal gekend derde afdeling, sectie A, nummer 264M2 P0000 met een oppervlakte van 3.501,60m2.
De grondafstand geschiedt voor openbaar nut.
Het College beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van het perceel grond gelegen Fazantenweg, kadastraal gekend derde afdeling, sectie A, nr. 264M2 P000 goed te keuren en de akte ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van het perceel grond gelegen Fazantenweg, kadastraal gekend derde afdeling, sectie A, nr. 264M2 P000 goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp te machtigen tot uitvoering van deze beslissing.
Openbare besturen zijn verplicht om voor hun niet-residentiële gebouwen energieprestatiecertificaten te laten opmaken.
Een niet-residentiële gebouweenheid is een gebouweenheid met een niet-residentiële hoofdbestemming . Het gaat om gebouweenheden met een kantoor-, school-, gezondheids-, sport-, handels-, horeca- of bijeenkomstfunctie, of eenheden in publieke gebouwen of overheidsgebouwen.
Het Vlaams Energiebedrijf heeft als opdrachtencentrale een overheidsopdracht uitgeschreven voor de opmaak van energieprestatiecertificaten.
O.a. gemeentebesturen, OCMW's, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten kunnen toetreden tot deze opdrachtencentrale.
Het Vlaams Energiebedrijf heeft als opdrachtencentrale een overheidsopdracht uitgeschreven voor de opmaak van energieprestatiecertificaten.
Alle types van energieprestatiecertificaten kunnen afgeroepen worden op deze overeenkomst.
De overheidsopdracht bevat 4 percelen.
De opdracht werd door het VEB gegund op 5 mei 2023; elk perceel werd gegund aan verschillende firma's.
De opdrachten worden volgens een cyclus van aantal aanvragen toegewezen aan de gegunde partijen; opdrachten van een zelfde opdrachtgever worden gegund aan eenzelfde firma.
De gemeente, het OCMW en het AGB kunnen van de mogelijkheid tot afname van de diensten via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2016 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Het is aangewezen dat de gemeente, het OCMW en het AGB gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
De gemeente, het OCMW en het AGB zijn niet verplicht tot enige afname.
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017, artikelen 56 en 57;
- de wet van 29.07.1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;
- de wet van 29.07.1991 betreffende de openbaarheid van bestuur;
- de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten;
- het KB plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18.04.2017;
- het KB van 14.01.2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, zoals gewijzigd;
- de wet van 17.06.2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, zoals gewijzigd;
Het college van burgemeester en schepenen beslist om het aansluiten bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten m.b.t. het opmaken van energieprestatiecertificaten voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om aan te sluiten bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten m.b.t. het opmaken van energieprestatiecertificaten.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 5 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 21 november 2023 plaatsvindt in E10 Hoeve, Kapelstraat te 2960 Brecht.
Een dossier met documentatiestukken werd per brief aan de gemeente overgemaakt op 5 september 2023.
De buitengewone algemene Vergadering van IKA heeft plaats in E10 Hoeve – Kapelstraat 8 – 2960 Brecht op dinsdag 21 november 2023 om 18u00.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 21 november 2023 bevat volgende agenda-punten:
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het College van Burgemeester en Schepenen legt de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 21 november 2023 van IKA voor aan de gemeenteraad van zitting 26 oktober 2023.
De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:
De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor
10 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 5.000,00;
29 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 14.500,00;
En deze te volstorten met € 19.500,00 uitkering van reserves IKA.
zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius.
De gemeente werd per mail opgeroepen deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen, die op 13 december 2023 plaats heeft om 18u - in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen.
De oproeping en documentatie van deze vergadering zal op maandag 9 oktober 2023 ook aangetekend per post worden verstuurd.
De agenda bevat volgende agendapunten:
Het is noodzakelijk dat er een gemeenteraadsbeslissing volgt zodat de agendapunten met eenparigheid kunnen goedgekeurd worden, ingeval er dient overgegaan tot het houden van een schriftelijke algemene vergadering.
Er dient een voor éénsluidend verklaard uittreksel uit de notulen bezorgd te worden, houdende weergave van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen (uitsluitend per e-mail (pdf)), t.a.v. het secretariaat van Fluvius Antwerpen, op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
Op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen,
DE GEMEENTERAAD BESLUIT:
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 13 december 2023:
In bijlage alle documenten te vinden, zijnde:
- Oproepingsbrief gemeenten
- GR Besluit agenda en mandaat
- Begroting 2024
- Inleiding strategie en begroting 2024
- Vaststelling uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV
- Aanvaarding uitbreiding (neven)activiteiten
- Statutaire benoemingen
- Statutaire mededelingen - register
- Statutaire mededelingen
De vertegenwoordiger van de gemeente Rumst die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 13 december 2023, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Voorkeur gaat uit naar geen al te lange naam. Bij gebruik van term beeck/beek wordt suggestie gegeven om voor ‘beeck’ te gaan omwille van de historische verwijzing naar kadaster “de beeckvelden”.
Decreet van 28 JANUARI 1977. - Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 22-03-2002 en tekstbijwerking tot 17-12-2002.):
Procedure:
Het gemeentebestuur dat de namen van wegen en pleinen wil wijzigen:
1° deelt, met opgave van redenen, dit voornemen schriftelijk mee aan al de personen die, hetzij langs de bedoelde wegen en pleinen wonen en kiesgerechtigd zijn in de gemeente, hetzij eigenaar zijn van erven gelegen langs de bedoelde wegen en pleinen en een in België bekende woonplaats hebben. Deze personen kunnen binnen 30 dagen hun eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk bij het betrokken gemeentebestuur indienen. [Uitzondering wordt gemaakt voor het verbeteren van taal- en spelfouten, waarbij een eenvoudig advies van de provinciale commissie voor plaatsnaamgeving volstaat om bedoelde aanpassing uit te voeren; (ing. decr. 4 februari 1997, art.2 , I: 25 februari 1997) ]
2° [vraagt advies aan de gemeentelijke raad voor cultuur en culturele vrijetijdsbesteding. Deze raad deelt schriftelijk binnen 30 dagen zijn advies aan het gemeentebestuur mee. Het gemeentebestuur kan advies vragen aan de Koninklijke Commissie voor Advies voor Plaatsnaamgeving. Deze commissie deelt binnen 30 dagen schriftelijk zijn advies mee aan het gemeentebestuur. Bij ontstentenis van een binnen de voorgeschreven termijn overgezonden advies wordt dit als gunstig beschouwd; (verv. decr. 29 november 2002, art. 3, I: 27 december 2002) ]
3° maakt dit voornemen door openbare aanplakking bekend, waarna eventuele opmerkingen en bezwaren schriftelijk binnen 30 dagen bij het gemeentebestuur kunnen worden ingediend.
De in 1°, 2° en 3° van dit artikel vermelde procedure moet gelijktijdig verlopen.
Het gemeentebestuur bepaalt in de mededeling bedoeld in 1°, [in de vragen om advies bedoeld in 2°, (verv. decr. 29 november 2002, art. 3, I: 27 december 2002) ] en in de aangeplakte bekendmaking bedoeld in 3°, de datum waarop de termijn van 30 dagen begint te lopen.
Bij het verstrijken van de vastgestelde termijn sluit het gemeentebestuur een proces-verbaal af waarin de ingediende opmerkingen en bezwaren worden opgenomen.
Naamgeving:
§ 1. Bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam wordt bij voorkeur geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
§ 2. De naam van een nog levende persoon mag niet worden gebruikt.
In aanmerking komen enkel de namen van uit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren.
Hierbij wordt de voorkeur gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
§ 3. [De naam van een lid van de koninklijke familie, overleden of nog in leven, mag enkel worden gebruikt, indien daartoe vooraf instemming van de Regering werd verkregen. (verv. decr. 1 juli 1987, art. 2, I: 1 september 1987) ]
Bij het toekennen van een nieuwe straatnaam dient volgende procedure gevolgd te worden:
De algemene vergadering van de cultuurraad gaf op 12 april 2023 advies op de vraag van de dienst GGZ over de naamgeving van de nieuwe trage weg.
Volgende namen werden voorgesteld:
de trage weg tussen de Molenbeekse plassen en 's Herenbaan Schapenpad als naam te geven.
De afdeling Grondgebiedzaken de opdracht te geven om het openbaar onderzoek op te starten.
De Aziatische hoornaar (Vespa velutina) is een invasieve exoot die sinds een aantal jaren ook in België wordt aangetroffen. De soort vormt een ernstige bedreiging voor honingbijen en andere inheemse insecten, alsook voor de biodiversiteit. Bovendien kan deze zeer onverwachts agressief en gevaarlijk zijn voor de mens.
Elk niet uitgeroeid nest brengt ongeveer 500 nieuwe koninginnen voort waarvan een 10% de winter overleeft en het volgende jaar nieuwe nesten aanmaakt. De brandweerzone Rivierenland verdelgt gemelde nesten aan de jaarlijks vastgestelde retributieprijs. Op privaat terrein wordt deze retributie aangerekend aan de eigenaar van het terrein waarop de nest zich bevind.
Het is wenselijk om de verspreiding van Aziatische Hoornaar zoveel mogelijk te beperken gezien hun directe bedreiging voor honingbijen en andere inheemse insecten en hun negatieve impact op ecologische diversiteit. Bovendien kan deze zeer onverwachts agressief en gevaarlijk zijn voor de mens. Om de verdere verspreiding zoveel mogelijk te beperken is het belangrijk dat elk vastgesteld nest verwijderd wordt.
Heden worden burgers aangespoord om nesten mee op te sporen en te melden bij Vespa-Watch. Diverse nesten konden zo geëlimineerd worden. Echter wanneer de nest zich op privaat terrein bevindt, maar niet onmiddellijk als storend ervaren wordt, dan is, gezien de retributiekost, men niet altijd geneigd deze te melden bij de brandweerzone Rivierenland. Om de bestrijding te stimuleren op privaat domein, wordt voorgesteld dat de gemeente Rumst een subsidie voorziet voor de verdelging van deze soort.
Doel
De Aziatische hoornaar (Vespa velutina) is een invasieve exoot die een bedreiging vormt voor de biodiversiteit en bovendien zeer onverwachts agressief en gevaarlijk kan zijn voor de mens. Om de bestrijding op privaat domein te stimuleren verleent de gemeente Rumst een subsidie voor de verdelging van deze soort.
Toepassingsgebied
1. Het reglement is van toepassing voor bestrijding op het grondgebied van Rumst.
2. Het reglement is alleen van toepassing voor het verwijderen van nesten van de Aziatische hoornaar (Vespa velutina) en kan niet worden toegepast voor de bestrijding van andere insecten.
Doelgroep
Voor de subsidie komen in aanmerking:
Alle natuurlijke personen (eigenaars, huurders en gebruikers) of verenigingen.
Voorwaarden
De gemeente Rumst verleent de subsidie ter bestrijding van de Aziatische hoornaar onder de volgende cumulatieve voorwaarden:
1. De subsidie betreft de terugbetaling (van een deel) van de werkelijke kosten gemaakt voor de verdelging van een nest van de Aziatische hoornaar. De kosten voor de verdelging van andere nesten (zoals wespennesten, nesten van de Europese hoornaar of andere insecten) komen niet in aanmerking voor deze toelage.
2. De subsidie voor de bestrijding van een nest van Aziatische hoornaars mag niet gecumuleerd worden met enige andere vorm van financiële tegemoetkoming voor de bestrijding van het nest. Voor de periode waarin er een beheerovereenkomst bestaat voor de bestrijding op privépercelen tussen de Vlaamse Overheid en de bestrijders, wordt er geen financiering door de gemeente voorzien.
3. Het te verwijderen nest dient voorafgaandelijk aan iedere interventie aangemeld te worden op de website van ‘Vespa-Watch’ zodat het gevalideerd wordt door een kenner. De kenner moet eveneens de desgevallende hoogdringendheid van de interventie tot bestrijding aangeven.
Nadat de melder per mail de validatie én de desgevallende hoogdringendheid ontvangt, organiseert deze daarna de verwijdering.
4. De verwijdering van het nest dient te gebeuren door Brandweerzone Rivierenland of een erkende bestrijder opgenomen in de Vespa-Watch-lijst.
5. Bij de subsidieaanvraag wordt een factuur toegevoegd die voldoet aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
1) de factuur is opgesteld door Brandweerzone Rivierenland of een erkende bestrijder opgenomen in de Vespa-Watch-lijst
2) de factuur vermeldt uitdrukkelijk de verdelging van een nest van de Aziatische hoornaar én de desgevallende hoogdringendheid
3) de factuur vermeldt uitdrukkelijk het adres of de locatie waar het nest verdelgd werd. Indien het adres of de locatie, waar het nest verdelgd werd, verschillend is van het adres van de begunstigde, volstaat een interventieverslag met uitdrukkelijke vermelding van het adres of de locatie van verdelging van het nest.
6. De aanvraag wordt ingediend na de verdelging van het nest waarvoor de subsidie aangevraagd wordt en uiterlijk zes maanden na deze verdelging.
7. Het verlenen van de gemeentelijke subsidie kan enkel binnen de perken van de kredieten die het College van Burgemeester en Schepenen voor dit reglement voor overdrachten beschikbaar stelt en overeenkomstig de Wet van 14 november 1983 houdende controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Subsidiebedrag
De omvang van de subsidie bedraagt de werkelijk gemaakte kosten (inclusief btw voor niet btw-plichtigen; exclusief btw voor btw-plichtigen) voor de verdelging van het nest met een maximum van de tarieven die de brandweerzone Rivierenland heeft opgenomen in zijn recentste retributiereglement.
De kenner die de vaststelling doet van de nest, geeft eveneens de hoogdringendheid aan van de daaropvolgende bestrijding opdat de correcte tarifering kan bepaald worden.
Procedure
6.1 De aanvraag
1. De subsidie dient aangevraagd te worden via het door de gemeente ter beschikking gestelde aanvraagformulier. Bij dit formulier dient gevoegd te worden:
1) De validatiemail én de desgevallende hoogdringendheid van Vespa-Watch
2) Een factuur die voldoet aan de voorwaarden vermeld in Artikel 4.5, desgevallend samen met een interventieverslag
2. De aanvraag wordt ingediend na de verdelging van het nest en uiterlijk zes maanden na deze verdelging.
3. De aanvraag is slechts ontvankelijk zodra deze volledig en conform de voorwaarden van dit Reglement ingediend werd.
6.2 Beoordeling
1. Binnen een termijn van maximaal 6 maanden na het indienen van de aanvraag, controleert de bevoegde dienst of de aanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden en formuleert de bevoegde dienst een advies aan het College van Burgemeester en Schepenen.
2. Deze termijnen zijn enkel richtdata, bij wijziging van de aanvraag of de nood aan bijkomende informatie vanuit de gemeente, kan de behandelende ambtenaar zich genoodzaakt zien deze termijn te verlengen.
6.3 Beslissing
1. Het College van Burgemeester en Schepenen neemt de beslissing op basis van het advies van de bevoegde dienst.
2. Als het dossier volledig is, vindt de beslissing plaats binnen een termijn van maximaal 6 maanden na het indienen van de aanvraag.
3. De aanvrager wordt van de beslissing schriftelijk in kennis gesteld.
4. Deze termijnen zijn enkel richtdata.
6.4 Uitbetaling
1. De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager.
2. De uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op de post- of bankrekening van de aanvrager binnen 3 maanden na de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen.
3. De aanvrager verbindt zich ertoe de gemeente onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens post- of bankrekeningnummer.
Controle
De begunstigde geeft aan de gemeente toegang tot de infrastructuur en inzage in alle relevante stukken om ter plaatse de correcte aanwending van de toegekende subsidie te kunnen controleren. Indien nodig kan de gemeente contact opnemen met de firma en/of aannemer die de bestrijding heeft uitgevoerd.
Sancties
§1. De subsidie wordt aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend, namelijk de bestrijding van de Aziatische hoornaar. Zo niet, dient de subsidie terugbetaald te worden.
§2. Als de uitvoering niet in overeenstemming is met de voorwaarden uit het reglement, heeft de gemeente het recht om de subsidie niet uit te betalen of de uitbetaalde subsidie terug te vorderen. De aanvrager wordt hiervan op de hoogte gebracht.
§3. In geval van fraude of valse verklaringen in hoofde van de aanvrager, kan de gemeente beslissen om de toekenning van de subsidie te schorsen en in de toekomst geen subsidies meer toe te staan aan de aanvrager en het verleende subsidiebedrag terug te vorderen.
Bezwaar
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het College van Burgemeester en Schepenen.
Bezwaren moeten schriftelijk (via aangetekend schrijven, brief, e-mail, afgifte tegen ontvangstbewijs, …) gericht worden aan het College van Burgemeester en Schepenen en dit uiterlijk binnen één maand na kennisgeving van de beslissing over de weigering van de subsidie aan de aanvrager. De aanvrager dient zijn redenen te motiveren.
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 juni 2023
Voor een woordelijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen De Schepper (CD&V): Het is de bedoeling om de verhuring van onze zalen te vereenvoudigen, en dit voor het patrimonium van de gemeente, OCMW en AGB. Via de website zal één gelijkvormig reglement voor de gebruiker ter beschikking worden gesteld. In die zin worden de verschillende reglementen eenvormig gemaakt. Naast het samenbrengen van de reglementen, nemen we ook afscheid van de waarborgregeling. Dit was immers heel inefficiënt en omslachtig in de opvolging. Particuliere verhuur is ook mogelijk. Het gaat dan om de watertoren, de cafetaria van de Sportschuur en de Lazarus-kapel. Alle andere gebouwen staan ter beschikking van erkende verenigingen, scholen en kunstenaars om zaken tentoon te stellen.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen): Ik heb een vraag en een bemerking. De vraag: waarom worden geen religieuze erediensten toegelaten in de gemeentelijke zalen? De bemerking gaat over het materiaal dat ter beschikking wordt gesteld in de zalen, bij voorbeeld de turnzalen. Dit materiaal is eigenlijk eigendom van andere verenigingen en kan gebruikt worden o.a. door de school. Dit is op zich geen probleem, omdat we ervan uitgaan dat een turnleraar weet hoe hij deze toestellen moet gebruiken. Maar ook andere verenigingen maken gebruik van deze zaal en er wordt vastgesteld dat deze weinig respect tonen voor de toestellen van de turnverenigingen, onder andere tijdens de zomeractiviteiten. Ik heb dit ook gemeld aan de dienst Vrije tijd. Hier moet meer aandacht voor zijn.
Schepen De Schepper antwoordt dat m.b.t. het materiaal zelf het eerder gaat over een opvolgingsprobleem en dat het evident is dat daar respect voor moet getoond worden. Ze moeten zich daar ook voor verzekeren. Ook voor het materiaal van de gemeente moet respect getoond worden. Wat de erediensten betreft kan debat gevoerd worden. We hebben opgevangen dat er bepaalde groepen zijn die niet van de gemeente zijn die graag van onze faciliteiten willen gebruik maken. De Schepen vraagt zich af of het dat soort verenigingen of groeperingen zijn die het bestuur wil hebben. Daarom stellen we de gebouwen niet ter beschikking voor eucharistie of erediensten.
De dienst Vrije Tijd stelt enkele aanpassingen in het gebruikersreglement voor om de reglementen voor de verschillende zalen op elkaar af te stemmen.
Het onderstaande gebruikersreglement voor de gemeentelijke zalen goed te keuren.
De Gemeente Rumst stelt lokalen ter beschikking van verenigingen en scholen volgens het geldende retributiereglement. De watertoren en de Lazaruskapel zijn daarnaast ook beschikbaar voor gebruik door private gebruikers en bedrijven voor kleinschalige activiteiten (privéfeesten en bedrijfsactiviteiten zoals familiefeest, verjaardagsfeest, jubileum, vergadering …) volgens het geldende retributiereglement. De lokalen zijn, met uitzondering van de Lazaruskapel, beschikbaar voor huur door Rumstse kunstenaars voor een tentoonstelling van eigen werk volgens het geldende retributiereglement.
Artikel 1. Algemene bepalingen
Artikel 2. Reservaties
Artikel 3. Ingebruikname
Artikel 4. Verantwoordelijkheid
Artikel 5. Verzekering
Artikel 6. Opslag materiaal
Artikel 7. Orde en netheid
Artikel 8. Veiligheid
De gebruiker is verplicht om algemene veiligheidsmaatregelen en maatregelen ter preventie van brand in acht te nemen:
Artikel 9. Gebruik dranken en eten
Het verbruik van etenswaren is toegelaten in de zalen, met uitzondering van de Lazaruskapel en de turnzalen. Het bereiden van warme etenswaren of het opwarmen van eten is niet toegelaten.
Artikel 10. Controle, sancties en geschillen
De gebruiker dient steeds toegang te verschaffen aan medewerkers van de Gemeente Rumst of aan derden die de Gemeente Rumst kan aanstellen om toezicht te houden op het verloop van de activiteit.
Bij vaststelling van niet-naleving van de voorwaarden kan de activiteit, zonder verhaal voor de gebruiker onmiddellijk worden stilgelegd of kan de Gemeente Rumst aan de gebruiker het gebruik van de zalen ontzeggen of bijkomende voorwaarden opleggen. Dit doet geen enkel recht op schadevergoeding ontstaan voor de gebruiker. De Gemeente Rumst behoudt zich in dit geval het recht voor om schadevergoeding te eisen voor de gemaakte kosten, ontruiming, afsluiting en eventuele andere bijkomende elementen.
Elke betwisting betreffende de interpretatie of de toepassing van dit reglement die niet minnelijk kan geregeld worden, zal door de bevoegde rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen worden beslecht.
Artikel 11. Bijkomende bepalingen
Door het gebruiken van het gebouw verklaart de gebruiker zich akkoord met het gebruikersreglement, dit staat ter beschikking op de website www.rumst.be/zalen.Dit reglement gaat in op 1 november 2023 en vervangt alle voorgaande reglementen. Voor reeds afgesloten overeenkomsten geldt een overgangsperiode.
Het interbibliothecair leenverkeer (IBL) zorgt er voor dat elke burger over zo goed als alle publicaties kan beschikken zonder dat elke bibliotheek alle werken moet aankopen. Heeft een lokale bibliotheek het werk niet, dan kan het aangevraagd worden in een andere bibliotheek in Vlaanderen. Het werk wordt dan per post verstuurd.
Tot eind 2017 werd dit gefaciliteerd door de Provincie Antwerpen en werd de kost voor de servicekosten van het online IBL-platform en het versturen van aangevraagde of verstuurde werken gesubsidieerd door de Provincie Antwerpen.
In het kader van de overheveling van de persoonsgebonden bevoegdheden van de provinciebesturen, nam het Vlaamse Cultuurconnect vanaf 1 januari 2018 de ondersteuning van het interbibliothecair leenverkeer (IBL) van de Vlaamse openbare bibliotheken over.
Cultuurconnect introduceerde in april 2022 een nieuwe IBL-werking (Interbibliothecair leenverkeer), waardoor het voor onze kalanten eenvoudiger werd om boeken of andere materialen in andere bibliotheken te bestellen en per post te laten versturen naar je bibliotheek. Voordien verliep een IBL-aanvraag via de balie van de bibliotheek maar nu kan de klant zelf, via onze online catalogus rumst.bibliotheek.be, van thuis uit, een boek van een andere bibliotheek kiezen en bestellen, dus een IBL-aanvraag doen. Het boek wordt dan door de andere bibliotheek per post verstuurd naar onze bibliotheek, waar onze klant het kan ophalen.
Tegelijk met de introductie van deze nieuwe werking werd de subsidiëring van de IBL-kosten door Cultuurconnect afgebouwd: Momenteel wordt de servicekost van €8 voor het gebruik van de IBL-software-platform deels terugbetaald (€5) maar enkel en alleen als een bibliotheek voor elk werk dat ze ontvangt ook een werk levert .
In de loop van 2023 zal deze subsidie helemaal verdwijnen.
Vanaf dan moet Bibliotheek Rumst zelf de gehele kost dragen: De servicekost van €8 per IBL-aanvraag voor het gebruik van het online platform samen met de portkosten voor het verzenden of terugsturen van een werk.
Kosten
IBL-kost in 2022
In 2022 werden 69 werken aangevraagd door onze leners. Er werden door bibliotheek Rumst 20 werken voor leners van andere bibliotheken verstuurd. De servicekosten hiervoor aangerekend door Cultuurconnect bedroegen €392. Aangezien er door onze bibliotheek ook 20 werken geleverd werden, werd €95,95 van de servicekost door Cultuurconnect terugbetaald. De portkosten bedroegen ongeveer €830. Samen kwam dit op een bedrag van €1125 voor 2022. Tot 2020 was dit zo goed als gratis aangezien het gesubsidieerd werd.
Vanaf 2023
In de loop van 2023 of zeker vanaf 2024 zal de terugbetaling van de servicekost door Cultuurconnect helemaal vervallen.
Momenteel rekenen we aan onze klanten voor deze service €1,5 aan. Voor heel wat klanten blijkt deze kost geen probleem en mede door het gemak waarmee men nu van thuis uit een boek kan bestellen uit bijvoorbeeld de bibliotheek van Oostende wordt meer en meer gebruik gemaakt van de IBL-service. Dit terwijl men vaak ook de mogelijkheid heeft om een werk te ontlenen in een Rupelbib-bibliotheek (IVEBICA (Hemiksem-Niel) en Boom) waar men gratis lid kan worden en gratis een werk kan ontlenen, mits een kleine verplaatsing.
Doordat de subsidiëring binnenkort helemaal wegvalt, de portkosten gevoelig gestegen zijn en er meer klanten (zelf) boeken uit een andere bibliotheek bestellen zullen de kosten voor bibliotheek Rumst nog hoger oplopen.
Voorstel wijziging
Om de gebruiker meer te laten delen in de kosten én gezien de mogelijkheid van onze leners om gratis in een andere Rupelbib-bibliotheek een werk te ontlenen, mits een kleine verplaatsing, stelt bibliotheek Rumst voor om de kost voor een aanvraag te verhogen van €1,5 naar €8.
Deze prijsverhoging wordt ook door andere bibliotheken doorgevoerd, gezien de afbouw, doorheen de jaren, van een gehele IBL-subsidiëring naar geen subsidiëring.
Retributiereglement bibliotheek, goedgekeurd tijdens de zitting van 25 november 2021 (2021_GR_00191)
De aanpassing van het retributiereglement heeft een positieve impact op de ontvangsten voor het IBL.
Het vooropgestelde tarief is duidelijk geformuleerd en verantwoordbaar vanuit de te dragen kosten.
Voor een termijn ingaand vanaf heden en eindigend 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven bij het gebruik van de bibliotheek.
§1. Lidmaatschap
§2. Laattijdig terugbezorgen van werken
§3. Verloren of beschadigde werken
§4. Kopiëren en printen
§5. Overige diensten
De betaling kan zowel cash als via elektronisch betaalsysteem gebeuren in de bibliotheek aan de balie. Overschrijvingen op bankrekening Gemeente (BE45 0910 0011 2789) zijn mogelijk mits eenduidige vermelding in de mededeling: BIB + naam + onderwerp.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.
Voor een woordelijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) licht de interpellatie aan de gemeenteraad toe.
Schepen Geert Antonio (NV-A) bevestigt dat het bestuur vorige week een bewonersbrief had voorbereid die begin deze week werd bedeeld. Deze brief heeft de interpellatie gekruist. Eigenlijk worden in deze nieuwsbrief alle vragen beantwoord. De schepen geeft aan dat bij dergelijke grote werken altijd onvoorziene zaken kunnen optreden, wat in dit geval niet anders is. In september heeft de werf een week stilgelegen wat te maken had met het private appartementsgebouw. De damwanden in de bouwput moeten verankerd worden met pinnen en deze waren te ondiep aangebracht. Bij de aanleg van de rioleringsbuis is de aannemer die pinnen dan ook tegengekomen. Deze pinnen werden dan eerst dieper gestoken wat ongeveer 2 weken in beslag heeft genomen. Vervolgens stoot de rioleringsbuis aan het kruispunt met de Nijverheidsstraat op de buis van Aquafin. Het was geweten dat deze buis daar zat, maar er werd gehoopt dat er langs zou kunnen gewerkt worden. De buis zat wel degelijk in de weg. Er moest een put op maat worden gegraven zodanig dat de buizen elkaar toch kunnen kruisen. Dit heeft ook een tijd in beslag genomen, waardoor de werf opnieuw even stil lag. Zo geraken we achter op de planning, welke voorlopig nog goed zit. Dit kan wel veranderen door weerverlet in de winter. Momenteel zijn er 2 ploegen van de aannemer aan het werk, één voor de buis te leggen en één voor de aansluitingen te maken. En zo zie je het letterlijk elke dag vorderen. M.b.t. het parkeren is er altijd gecommuniceerd dat de Veerstraat voor najaar gepland staat en de Visserstraat in het voorjaar. Dat blijft ongewijzigd. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk rond te zijn met de onderfundering, waardoor het grootste slijk achterwege kan blijven. Het feit dat de bewoners de ene dat uit hun garage/parking kunnen en de andere dag is nu eenmaal een consequentie van de werken. Zolang het niemand stoorde, heeft de aannemer het parkeren oogluikend toegelaten. Hierdoor heeft de schepen ook minder begrip voor de commentaar m.b.t. het parkeren.
Het bestuur heeft altijd de ambitie gehad om nieuwsbrieven te verspreiden. De aannemer heeft dit onlangs ook gedaan. Om met een grote kraan door te kunnen, werd gevraagd om de auto's te verplaatsen ondanks het feit dat er een parkeerverbond stond. Parkeren werd oogluikend toegelaten. Met de nieuwsbrief werd gewacht om ook nieuws te kunnen melden. Zo waren we bezig met een zoektocht naar bijkomende parkeermogelijkheid (vroegere kleuterspeeltuin aan Drie Rivieren met 40-tal extra plaatsen) om de parkeerdruk te ledigen en werd verlichting besteld voor de parking aan de visput. Wat de prognose van de werken betreft, geeft de schepen aan dat de werken op schema zitten. Hij gaat gedetailleerd in op welke werken worden gepland.
Raadslid Peeters verwijst naar het begin van de repliek van schepen Antonio met de melding dat de communicatie op de plank lag. Dhr. Peeters heeft aan dat hij het hier moeilijk mee heeft. Hij kreeg immers gisteren een digitale nieuwsbrief binnen en twijfelt bijgevolg aan het feit dat de communicatie klaar stond. Hij stelt zich dan ook de vraag of er communicatie vanuit de gemeente zou gevolgd zijn als hij zijn interpellatie niet had ingediend. Dhr. Peeters wijst op het feit dat in de periode dat de werken stil lagen het een ideaal moment had geweest om te communiceren. M.b.t. het parkeren klopt het dat het oogluikend wordt toegestaan dat mensen parkeren, maar het is niet normaal dat de werken plots weer worden opgestart zonder enige communicatie. Ook het feit dat Igean vorige week vrijdag de huisvuilbakken niet kon ophalen, is een bewijs van het gebrek aan communicatie. De waarheid heeft ook zijn rechten, en er is niets mis met toegeven dat men sneller had moeten ingrijpen.
Raadslid Francy Van der Wildt (Vooruit en Groen) wijst erop dat ze tijdens de bewonersvergadering van juni het probleem van de grote parkeergarage in de Veerstraat (met 20 wagens) heeft gemeld bij de aannemers. De bewoners zouden verwittigd worden. Ondertussen is het toch al 3 maanden dat de mensen voor deze garage betalen terwijl de auto moet blijven buiten staan. Bovendien zijn de parkeerplaatsen enorm schaars, wat nog werd versterkt door het project van parking Klein Molenveld. De mensen worden hiervan nerveus. Een simpel briefje van de aannemer had hier veel kunnen betekenen. Bovendien zijn er mensen die renovatiewerken hadden gepland aan hun huis en in de planning rekening hebben gehouden met de planning van de werken die in juni tijdens de infovergadering werd gegeven. Door de weken vertraging komen die mensen nu ook in de problemen. Raadslid Van der Wildt vraagt zich hoe men daarmee gaat omgaan. Wat het zeer wisselend parkeren betreft, dit is een zeer moeilijke situatie. Mensen weten dat dit niet evident is tijdens de werken, maar een regelmatige communicatie zou hier zalf kunnen strijken.
Schepen Antonio toont begrip voor de bemerkingen en argumenteert waarom de communicatie niet werd opgedreven. Tijdens de werfvergaderingen komen immers problemen boven waarvan het niet duidelijk is op welke termijn deze kunnen worden opgelost. Er zijn altijd veel onzekerheden die communiceren moeilijk maken. Omwille van de werking van de sociale media is het ook niet raadzaam om een digitale nieuwsbrief te verzenden vooraleer de papieren brief wordt verzonden. De schepen neemt wel mee dat het raadzaam is om frequenter te communiceren, ook al zijn er nog onduidelijkheden. De complexiteit van het project maakt ook dat er tijdens de werken onduidelijkheden zijn. Maar de schepen begrijpt dat de communicatie mag opgedreven worden.
Raadslid Peeters vraagt gewoon dat er gecommuniceerd wordt wanneer de werken weer worden opgestart nadat ze een tijdje hebben stilgelegen.
Raadslid Verrept (Vlaams Belang) wijst op het feit dat de voortgang van de werken sterk afhangt van het weer. Daarom is het voor een aannemer niet evident om altijd te communiceren. De mensen moeten verwittigd worden, maar niet om de 2 dagen. Raadslid Verrept verbaast zicht over de confrontatie Pidpa-Aquafin. Een goed studiebureau kan de plannen opvragen en constateren op welke diepte de Aquafinleiding is aangelegd. Indien men dit had gedaan, hadden de werken ook niet stilgelegen.
Raadslid Van den Bogaert (NV-A) bevestigt dat de aannemer heel hulpvaardig is. Er is veel tijd verspeeld met wat onder de grond werd gevonden. Alle problemen opgeteld, gaat het over een vertraging van 7 weken. Dhr. Van den Bogaert geeft aan geïnteresseerd te zijn in de voortgang van de werken. Als hij vragen stelde aan de aannemer, kreeg hij altijd een uitleg. Dhr. Van den Bogaert vertelt ook dat hij geïnteresseerde buurtbewoners ook heeft ingelicht. Hij bevestigt dat er veel ongenoegen was, maar wanneer buurtbewoners een toelichting kregen, konden ze zich stellen in de situatie.
Raadslid Peeters wijst er nogmaals op dat zijn interpellatie over communicatie gaat. Als blijkt dat de werken gedurende 7 weken hebben stilgelegen, dan had er in die periode zeker een communicatie kunnen gebeuren.
Op 14 juni 2023 vond er in zaal Steenberg een infomoment plaats over de heraanleg van Rumst Centrum.
Tijdens dit infomoment werd o.a. toegelicht wanneer de werken zouden starten en wat de prognose was van de vooruitgang van de werken.
Er werd vermeld dat de werken in de Veerstraat begin oktober zouden moeten gevorderd zijn tot aan de Lindenboom.
Vandaar dat er een alternatief voorstel werd gedaan voor de standhouders tijdens de jaarmarkt.
De realiteit blijkt er ondertussen anders uit te zien dan de vooropgestelde prognose.
Begin oktober waren de werken in de Veerstraat gevorderd tot aan de Korte Vissersstraat.
Waarschijnlijk was dit te verklaren omdat de werken in de maand september een aantal weken hebben stil gelegen en er geen vorderingen gemaakt zijn.
Ondertussen zijn de werken hervat en is de rijbaan afgegraven in de Veerstraat tot aan de Lindenboom.
Bij een aantal inwoners uit de Veerstraat groeit dan ook het ongenoegen en zorgt het voor frustraties door een gebrek aan communicatie.
Niet door de aannemer en niet door de gemeente.
De ene dag is sommigen mensen hun garage nog bereikbaar en de daarop volgende dag niet meer.
De ene dag kunnen mensen nog parkeren in de Veerstraat, de daarop volgende dag niet meer.
De Vooruit en Groen fractie had dan ook de volgende vragen:
Voor een woordelijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Christine Jacobs start de verklaring met de melding dat ze haar interpellatie heeft aangepast aan de actualiteit. De laatste dagen is er al heel wat te doen geweest in de media en op sociale media. Er zijn alarmerende hoeveelheden PFAS gevonden in de Terhaagse kleiputten en meer bepaald op het huisvuilstort. Via de aanwezige peilbuizen werden stalen genomen en ook het water van de visvijver werd geanalyseerd. Uit de resultaten blijkt dat er belangrijke overschrijdingen zijn vastgesteld van de toegelaten PFAS-normen. Tegelijkertijd werd door het studiebureau Talboom een oriënterend en beschrijvend bodemonderzoek uitgevoerd in opdracht van de gemeente Rumst op de terreinen Ceuppens, die de gemeente samen met de provincie wenst aan te kopen.
Onze oorspronkelijk ingediende interpellatie is ingegeven uit bezorgdheid voor de bevolking en de vrees dat het gehele saneringsproject (of afdekkingsproject) op de lange baan wordt geschoven door lopende procedures o.a. bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Het asbeststort en nu ook het huisvuilstort is een bedreiging voor de volksgezondheid. Onze bezorgdheid is ook nog vergroot door het feit dat Lantis (bouwheer Oosterweelverbinding) PFAS-vervuilde grond heeft weggemoffeld onder het asfalt. We hebben hierbij bijkomende vragen:
De voorzitter stelt vast dat er wel wat nieuwigheden zitten in de interpellatie en dat hij van de burgemeester en de schepen enkel antwoorden kan verwachten op vragen die vooraf aangekondigd zijn. Hij laat de burgemeester en schepen de vrijheid om te antwoorden. De voorzitter geeft aan dat mevr. Jacobs altijd op latere datum een nieuwe interpellatie kan indienen.
Schepen Geert Van der Auwera (CD&V) geeft aan te willen antwoorden op de aangepaste interpellatie, gelet op de actualiteit. De schepen zal de vragen in omgekeerde volgorde dan waarin ze zijn gesteld beantwoorden. De burgemeester vult aan, omdat er gisteren een bestuurlijk overleg m.b.t. de sanering van deelgebied 2 heeft plaatsgevonden, waarbij de PFAS-vervuiling werd besproken.
De schepen gaat eerst in op het gegeven van de al dan niet PFAS-vervuilde gronden die gebruikt werden in de constructies die i.k.v. Oosterweel werden gebouwd. Dit maakt echter deel uit van een gerechtelijk onderzoek dat nog niet is afgerond en waarvan het resultaat nog moet worden afgewacht. Voor wat betreft de sanering van de kleiputten is er een omgevingsvergunning afgeleverd die weliswaar nog in procedure zit voor de raad voor vergunningsbetwistingen. In die vergunning is heel duidelijk een ondubbelzinnige milieuvoorwaarde rond PFAS opgenomen, nl. dat de aanvulgronden met concentraties boven de detectielimiet voor PFAS, PFOS en PFOA uitgesloten worden voor opvulling van de groeve. De gronden die hier zouden worden gebruikt, komen niet uit de onmiddellijke omgeving van de vervuilde sites. Bovendien hadden we - vanaf het moment dat we weet hadden over die PFAS-gronden - in samenspraak met de gemeente Boom en met de provincie, beslist om via een bodemdeskundige steekproven te doen om te vermijden dat er eventueel vervuilde gronden zouden gestort worden.
De schepen legt uit dat vooraleer alternatieven kunnen worden onderzocht, eerst de procedures moeten worden afgewacht. Niet de gemeente Rumst neemt hier het initiatief, maar de eigenaars van de gronden die van in het begin het initiatief hebben genomen, zijnde de provincie en de Vlaamse Waterweg. Het is dan ook aan hun om de inschattingen verder te maken afhankelijk van de uitspraken die er nog zullen volgen en ook afhankelijk van de huidige problematiek waarmee we vandaag geconfronteerd worden.
Burgemeester Jurgen Callaerts (NV-A) vat samen dat er tijdens de zomer is gestart met beproevingen i.f.v. de sanering van de 2 storten. In het huidige concept wordt de sanering opgevat door er een grondlaag over te leggen. Het is te vergelijken met een kom die niet waterdoorlatend is, waarover een deken van grond wordt gelegd met een folie eronder, zodanig dat waterinfiltratie van boven onmogelijk is en het afval van het stort niet meer naar boven kan. Maar door de druk van de aangevoerde grond bestaat de kans dat een substantie uit het stort langs de zijkant vrijkomt. Deze substantie moet worden afgepompt i.f.v. de definitieve laag. Vervolgens moet dit "percolaat" worden afgevoerd naar een saneringsinstallatie voor afvalwater. Vandaag is het verplicht om de inhoud en samenstelling van dat percolaat te kennen wanneer je het voor sanering aanbiedt. Dit moet ook bemonsterd worden op PFAS. De resultaten hiervan zijn binnengekomen en men heeft vastgesteld dat onderaan in die kom het percolaat PFAS-waarden bevat die in een veelvoud van honderd de toegelaten norm overschrijden. Dit is dus ook een extra argument om de noodzaak van de sanering van de storten aan te tonen. Het is geen acuut probleem, omdat het helemaal onderaan in dat stort zit. Maar de bedenking moet ook gemaakt worden dat indien het regent de waterondoorlatende kom vol geraakt, en het water over de dijken stroomt. En dat is een bezorgdheid. Ook al is er geen acuut probleem, toch moet de vraag gesteld worden of er ergens een lek zit, of er siffonering is, of dat het water over de dijken loopt. Om dit in kaart te kunnen brengen worden er boringen uitgevoerd. Dit moet direct gebeuren, maar de boorfirma's hebben het druk omwille van de PFAS-problematiek. De korte termijn zal in dit geval niet morgen zijn, maar het gaat eerder om weken en hopelijk niet maanden om dit in kaart te brengen. Voor het lager gelegen erf, nl. de visput, werden staalnames uitgevoerd, waarvan de resultaten aantoonden dat het minder alarmerend was dan in het huisvuilstort. Toch zitten we hier boven de norm en op basis van de adviezen die de burgemeester heeft gekregen bevestigt hij drie reflexmaatregelen te hebben genomen, nl. geen vis eten, niet in zwemmen en het water niet gebruiken voor sanitair. Dit is gisteren bij burgemeestersbesluit en bij hoogdringendheid afgekondigd.
Als antwoord op de tweede vraag, nl. m.b.t. de gronden Ceuppens geeft de burgemeester aan dat de context daar anders is. Het bestuur heeft i.k.v. de Blue Deal interesse om die gronden over te nemen. I.k.v. deze verkoop is er een oriënterend bodemonderzoek gekomen. Hierbij is men ook tot de bevinding gekomen dat de PFAS-waarden in die put - weliswaar niet zo alarmerend als bij het percolaat van het stort - de normen overschrijden. Daar is dan ook een zwemverbod op afgekondigd. De gronden zijn niet van de gemeente en dus hangt het af van de eigenaar. De burgemeester geeft aan dat hij voorlopige maatregelen heeft bevolen, maar dat het nu aan OVAM is om op basis van een advies van een externe bodemsaneringsdeskundige enerzijds meer duurzame reflexmaatregelen te bevelen, maar vooral te gaan kijken of daar al dan niet een saneringsopdracht ligt.
Mevr. Jacobs bevestigt dat OVAM aan zet is, maar vraagt zich af hoe lang dit dan wel kan duren.
De burgemeester antwoordt dat dit vrij snel kan gaan. Hij verwacht dat dat iets zal zijn voor volgende week, afhankelijk van hoe snel de administratieve molen daar draait. Temeer omdat - door eerder overleg - OVAM ook op de hoogte is van de problematiek.
Mevr. Jacobs vraagt dat zodra de resultaten van de bijkomende stappen bekend zijn, de gemeenteraad zo goed en zo snel mogelijk op de hoogte zal gebracht worden. Zodanig dat in de gemeenteraad een zo goed mogelijke besluitvorming kan gevoerd worden.
Volgens de Bond Beter Leefmilieu heeft Lantis reeds delen van de Oosterweelverbinding aangelegd met PFAS-vervuilde grond (weggemoffeld onder het asfalt). Er werd hieromtrent een proces-verbaal opgesteld.
Bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen loopt ook nog een procedure tegen het bodemsaneringsproject van de kleiputten.
Het dossier van de sanering en de verondieping van de kleiputten kan dus nog lange tijd aanslepen. Bijgevolg dreigt ook de afdekking van het asbest-en huisvuilstort op de lange baan geschoven te worden.
Iedereen is het erover eens dat vooral het asbeststort een dreiging is voor de volksgezondheid.
De Vooruit en Groen-fractie heeft hierbij volgende vragen:
Voor een woordelijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Annelien Schoofs (Vooruit en Groen) licht de interpellatie aan de gemeenteraad toe.
Schepen Marleen De Bruyn (CD&V) bevestigt dat wat betreft de eerste drie vragen, de timing voor het wegnemen van de niveauverschillen van de vroegere kiss en ride zone, dat is doorgegeven aan onze diensten, maar dat werd spijtig genoeg nog niet uitgevoerd. M.b.t. de rode wegmarkeringen schijnt er nog onduidelijkheid te zijn over hoe ze nu opnieuw moeten herschilderd worden. In de bocht zorgt het immers voor onduidelijkheid over waar de kinderen op de meest veilige manier kunnen fietsen. Dat wordt eerst onder de loep genomen. M.b.t. het grasplein moet het bestuur zich houden aan de bestemmingsvoorschriften van de zone van dagrecreatie, wat vastgelegd is in het RUP Reet-centrum Noord. De inrichting van het sport- en speelterrein kunnen in detail bekeken worden en concrete voorstellen kunnen daaraan afgetoetst worden. Toch moet dit altijd water-doorlaatbaar zijn. M.b.t. de Yes-kampen zijn er nog geen klachten tot bij het bestuur gekomen.
Schepen Geert Antonio (NV-A) bevestigt dat het bestuur de ambitie heeft om in de kusje-en-weg zone de hoekjes eruit te halen. Na enkele moeilijke jaren is er terug een volledige ploeg in de wegendienst, en kan dit werk ook uitgevoerd worden bij voorkeur in de kerstvakantie (wegens geen activiteiten op dat moment). De schepen ontkent gezegd te hebben tijdens de vorige gemeenteraad dat er geen probleem is met de rode wegmarkeringen. Er is zeker de ambitie om de stroken te herschilderen, maar dan in okerkleurige verf, zoals de andere fietssuggestiestroken in onze gemeente. Komende van school De Wingerd, aan het kleine wegje aan de Hoge Weg, rijdende richting Eikenlaar aan de kant van de Hubo zorgen de suggestiestroken voor een verwarrende situatie. Het lijkt logisch om daar de rechtste strook te nemen Anderzijds kan er ook gezegd worden links te blijven in de bocht, omdat je dan al aan de goede kant bent. De schepen zegt te gaan onderzoeken hoe de situatie het best kan worden uitgevoerd. De schepen roept ook de gemeenteraad op om suggesties in te brengen. Bedoeling is om de veiligheid te waarborgen, eerder dan verwarring te scheppen.
M.b.t. het grasplein geeft schepen Antonio toe een koele minnaar geweest te zijn om dit plein in gebruik te nemen als speelplaats. Dit was ingegeven door een krapte op de speelplaats van de school zelf en het klopt dat kinderen de nodige ruimte nodig hebben om te kunnen spelen. Maar de schepen bevestigt dat het in de sterren geschreven stond dat het gras ging verdwijnen als je daar 3 à 4 keer per dag op loopt. Uiteraard kan dit opnieuw ingezaaid worden, maar dit wordt dan in de kortste keren opnieuw kapot gelopen. De schepen geeft ook aan dat drainage steken geen oplossing is, omdat er gewoon geen gazon meer staat en het zand zodanig is aangedrukt dat het water niet meer insijpelt. Een oplossing zou erin kunnen bestaan om verharding aan te leggen. Anderzijds is het nu eerder de trend om te ontharden, zoals o.a. in het Sleutelhof. Nochtans gaat het hier wel maar om 10% van de speelplaats, want als er continu wordt op gelopen, blijft verharding essentieel. Ook grasdals zijn niet ideaal, omdat die mogelijks voor struikelpartijen kunnen zorgen. De schepen legt vervolgens een idee voor. Er worden 2 zones permanent ter beschikking gesteld van Eikenlaar, nl. een groot stuk naast de turnzaal - een grote rechthoek - wat een verharding is richting de achterliggende delen (Dojo, edm) en de vroegere kusje-en-weg zone. Er kan dan een stuk draad bijgeplaatst worden parallel aan de muur van de Sportschuur, waarbij het grasplein een stuk wordt omzoomd. Met Eikenlaar wordt vervolgens afgesproken dat het grasplein niet meer wordt gebruikt met de speeltijden, zodanig dat het plein in maart opnieuw kan ingezaaid worden. In die zin wordt het grasplein enkel gevrijwaard voor de LO-les. Zo wordt de speelplaats aanzienlijk uitgebreid t.o.v. de situatie van enkele jaren terug.
Schepen Geert Van der Auwera (CD&V) is verbaasd over de tussenkomst m.b.t. de Yes-kampen. Op de bestuursvergadering van de sportraad ll. heeft de schepen immers vernomen dat Yes eerder geïnteresseerd was in een uitbreiding van uren en mogelijkheden om sportkampen in onze gemeente organiseren. De schepen checkt of er mogelijks een bezorgdheid of een klacht is binnengekomen.
Mevr. Schoofs is blij dit te horen en zal de Yes-monitoren hier ook over inlichten. Moesten er toch klachten of bezorgdheden zijn, moeten die rechtstreeks aan het bestuur worden overgemaakt. Mevr. Schoofs heeft begrip voor de situatie van de wegendienst, maar is ook blij dat er eindelijk schot kan komen in de kusje-en-weg zone. Mevr. Schoofs is ook blij dat de fietssuggestiestroken in oker zullen worden geschilderd en dat er wordt nagedacht over de manier waarop de stroken zullen worden georganiseerd. M.b.t. het grasplein vraagt mevr. Schoofs zich af of de totale speelruimte voor de kinderen dan opnieuw kleiner zal worden gemaakt, of dat het stuk aan de judo ook zal opengesteld worden als speelplaats.
Schepen Antonio wijst nogmaals op de problematiek van de keuze tussen verharding en gras indien het plein nog als speelplaats zal worden gebruikt. Hij wijst er ook op dat met de toegevoegde zones net naast de turnzaal en de kusje-en-weg zone bijna even groot zijn dan de oorspronkelijke speelplaats an sich, wat een gigantische uitbreiding is t.o.v. de situatie van 2 à 3 jaar geleden. Zo kan het grasplein minder intensief worden gebruikt, waardoor het gras niet verdwijnt en het draaglijker blijft voor iedereen.
Mevr. Schoofs vraagt om de voorgelegde plannen duidelijk te communiceren aan de school.
Al meermaals haalde onze fractie de veiligheid rond en op de speelplaats van GBS Eikenlaar aan.
Op de gemeenteraad van 31 augustus haalde ik zelf nog aan dat de rode fietssuggestiestroken wel eens een nieuw laagje konden gebruiken. Het antwoord van het bestuur was dat dit niet noodzakelijk was en deze nog meer dan duidelijk genoeg waren.
Ondertussen hebben we van meerdere ouders te horen gekregen dat ze markeringen niet duidelijk genoeg meer vinden…
Onze fractie gaf al meermaals aan dat de niveauverschillen van de vroegere kiss en ride zone gevaarlijk zijn voor de spelende kinderen. Vorig jaar nog, werd ons beloofd deze zo snel mogelijk te zullen verwijderen. Ze liggen er vandaag nog steeds.
Ook het grasveld haalden we al meermaals aan, we begrijpen dat het bestuur verkiest om dit een grasplein te behouden en hier geen speeltoestellen te plaatsen, maar een grasplein hoeft niet bij het minste regenweer een modderplein te worden. De kinderen van Eikenlaar hebben met het grasplein bij, genoeg ruimte om te spelen. Zij spelen daar dus ook bij regenweer.
Na de vakantie hebben we van mensen die bij de Yes kampen werken bericht gekregen dat ze van hogerhand mogelijks moeten verhuizen volgende vakantie. Dit omdat men de veiligheid van het pleintje waar ze moeten spelen in vraag stellen.
Gezien het belang van onze kinderen die veilig moeten kunnen spelen op en rond school, en de grote opkomst op de YES kampen de voorbije jaren, hopen we dat ons bestuur de grootste problemen zo snel mogelijk wil aanpakken.
Onze fractie heeft dan ook volgende vragen:
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het feit dat er geen mondelinge vragen zijn.