Artikel 161 bepaalt dat het organogram de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het OCMW weergeeft en de gezagsverhoudingen en de functies aanduidt waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Het is de functie die deel uitmaakt van het managementteam, niet de titularis, dus wanneer een titularis opgevolgd wordt maakt de opvolger automatisch deel uit van het managementteam.
Artikel 179 bepaalt dat de gemeente en het OCMW een gezamenlijk managementteam hebben, bestaande uit de algemeen directeur, de financieel directeur en alle leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het MAT nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en het OCMW. De burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, maakt met raadgevende stem deel uit van het MAT.
In artikel 180 wordt gesteld dat het MAT vergadert onder het voorzitterschap van de algemeen directeur.
De taken en opdrachten van het MAT worden vastgelegd in artikel 181, met name het ondersteunen van de coördinatie van de diensten bij de beleidsvoorbereiding, de beleidsuitvoering en de beleidsevaluatie, de eenheid in de werking en de kwaliteit van de organisatie bewaken en de interne communicatie.
Het MAT dient de werking van de organisatie te verbeteren en de afstemming met het beleid te bewaken, de overkoepelende werking is gericht op eenheid en gedragenheid bij de uitvoering van het meerjarenplan en het beleid.
Door recente personeelswijzigingen is het aangewezen om de samenstelling van het MAT te wijzigen en formeel goed te keuren.
Het voorstel van het managementteam is om het MAT tijdelijk uit te breiden met de communicatiedienst en personeelsdienst tot wanneer de algemeen directeur wordt aangesteld en een nieuw voorstel doet:
- algemeen directeur
- financieel directeur
- beleidscoördinator vrije tijd
- beleidscoördinator grondgebiedszaken
- beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs
- TOEVOEGING: diensthoofd HR (voorheen expert personeel en organisatie)
- TOEVOEGING: expert digitale media
Artikel 161, 179 en 180 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 juni 2022 delegatiebesluit organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder titel 2: De ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.
Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Het besluit van het college van 15 november 2021: goedkeuring personeelsformatie.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 maart 2018: vaststelling organogram
Organisatieplan - vernieuwing personeelsplan zoals goedgekeurd door het college van 21 maart 2022.
De gemeenteraad beslist het gezamenlijk managementteam voor gemeente en OCMW met onmiddellijke ingang te wijzigen en als volgt samen te stellen:
algemeen directeur, voorzitter
financieel directeur
beleidscoördinator vrije tijd
beleidscoördinator grondgebiedszaken
beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs
diensthoofd HR
expert digitale media
burgemeester (raadgevende stem).
Het MAT wordt tijdelijk uitgebreid met het diensthoofd HR en de expert digitale media tot wanneer de algemeen directeur wordt aangesteld en een nieuw voorstel doet qua samenstelling.
Deze aanpassing wordt opgenomen in het organogram van de diensten.