De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Voor de woordelijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen De Schepper (CD&V) licht de aanpassing van het meerjarenplan toe aan de hand van een PowerPointpresentatie die ook aan dit besluit wordt toegevoegd.
De burgemeester Jurgen Callaerts (NV-A) licht de verschillende investeringsprojecten die voor 2024 in de steigers staan toe aan de hand van dezelfde powerpoint.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) reageert door te zeggen dat het logisch is dat de speregels worden gerespecteerd en dat de financiële evenwichtsvoorwaarden worden gehaald. De vraag is en blijft hoe hiermee wordt omgegaan en wat de beleidskeuzes zijn en wat hierin prioritair is. Hierin verschilt de fractie met de meerderheid van mening. De investeringskredieten worden bijgesteld, maar het is nog af te wachten waar er wordt geland bij de jaarrekening van 2023 en 2024. En de vraag is dan ook welke projecten gaan doorgeschoven worden naar de volgende legislatuur. Mevrouw Jacobs verwijst naar een aantal projecten en beleidskeuzes. Er wordt ook gewezen op de noodzaak voor multifunctionele infrastructuur voor de verenigingen (en niet op maat van 1 vereniging). Voor wat betreft de GAM wijst mevr. Jacobs erop dat er al voor meer dan 600.000 euro is uitgegeven en dat de echte werken nog moeten beginnen. In dit dossier wordt ook de vraag gesteld naar een duidelijk overzicht van de uitgaven en de ontvangsten van de werking van de GAM (programmatie).
In het kader van de personeelsuitgaven wijst mevr. Jacobs op de verhoging van de kredieten voor de inzet van externen en meer bepaald op de dienst omgeving. Ze stelt hierbij vragen, vooral in functie van de stabiliteit van de dienst voor het opvolgen van dossiers en dergelijke meer. Ze benadrukt dat de fractie investeren in personeel belangrijk blijft vinden.
Voor wat betreft de doorrekening van de projectgebonden rente door Igean, wijst mevr. Jacobs op het feit dat het hier vooral over 2 projecten gaat die de fractie niet genegen is, nl. de villa in de Petrus Van der Taelenstraat en de gronden Molleveld. De gelden hiervoor hadden beter besteed kunnen worden, nl. o.a. aan groenonderhoud of straatvegen.
Schepen De schepper reageert dat het bestuur inderdaad moet roeien met de riemen die het heeft. De inzet van externen is noodzakelijk voor de dienstverlening, maar het onderliggend probleem willen we bekampen. Schepen De Schepper stelt dat de GAM een mooi initiatief is, waarin blijvend zal geïnvesteerd worden. Er wordt ook een mooi cultureel aanbod opgevoerd, waarvan het prijskaartje ook onderzocht zal worden. Voor wat betreft het groenonderhoud reageert de schepen dat het hier gaat over budgetten en keuzes maken, omdat veel radertjes moeten draaiend gehouden worden.
Burgemeester Callaerts bevestigt dat m.b.t. de GAM de vraag naar een overzicht van kosten en opbrengsten is terecht is. Maar het gaat hier over een werk van lange adem en in die zin zullen de komende beleidsploegen moeten beslissen in welke richting wordt uitgegaan. Het eerste plan dat werd gemaakt en het voorstel dat ooit aan de gemeenraad is voorgelegd ging heel ver en dat doorheen het gebruik van de GAM kon worden afgevraagd of het wenselijk is om nog zover te gaan. Anderzijds is er veel feedback dat het een fijne goede locatie is en dat dit stukje erfgoed op die manier kan gekoesterd worden.
Wat betreft de projectgebonden intresten, zegt de burgemeester voor Molleveld er nog steeds van uit te gaan dat dit break-even kan landen. Wellicht komt hiervoor volgend jaar i.k.v. het masterplan Terhagen een nieuw beeld, waarmee het bestuur kan gaan schakelen. De burgemeester bevestigt ook dat het bestuur zich gebogen heeft over het groenonderhoud en dat de recurrente budgetten zullen geheroriënteerd worden i.f.v. de beslissingen over wat we zelf nog gaan doen en wat zal worden uitbesteed om zo finaal het beeld te krijgen wat we allemaal wensen te realiseren.
Schepen Geert Antonio (NV-A) bevestigt dat het afdelingshoofd een plan heeft uitgewerkt om de Groendienst te ontlasten, zodanig dat op kerntaken kan worden geconcentreerd. Het was de ambitie om de 3 parken te hernieuwen. Er werd gestart met het park van Terhagen, wat volledig in eigen beheer werd uitgevoerd. Er staan echter nog verschillende vacatures open, zoals de expert openbaar domein, waardoor hier ook naar externe ondersteuning zal moeten worden gezocht. De vermindering van de budgetten in dit kader moet gezien worden als het bijstellen van ambities. De schepen wijst er ook op dat anderzijds voor de grote openbare werken 2,7 miljoen euro wordt bijgepompt om de geplande projecten te kunnen uitvoeren.
Mevrouw Jacobs vraagt nog naar het kostenplaatje van de GAM n.a.v. de jaarrekening 2023. De burgemeester engageert zich hiertoe.
Sinds de invoering van het decreet lokaal bestuur is het meerjarenplan een document voor gemeente en OCMW samen. De gemeenteraad behandelt het gedeelte van de gemeente.
Minstens 1 maal per jaar wordt het meerjarenplan bijgestuurd, omdat minstens het resultaat van de laatste jaarrekening moet worden ingebracht.
Bovendien zijn bijkomende aanpassingen noodzakelijk.
Het resultaat van de jaarrekening 2022 van zowel gemeente als OCMW werd ingebracht.
De exploitatie uitgaven en -ontvangsten werden herbekeken in functie van de gerealiseerde cijfers en de algemene inflatie.
De externe info omtrent subsidies, uitgaven en ontvangsten m.b.t. onze externe partners en de belastingen werd verwerkt.
In het investeringsbudget worden de ramingen en de timing van grote infrastructuurprojecten geactualiseerd.
De strategische nota wordt niet bijgesteld. De doelstellingen, actieplannen en acties zoals ze in het initieel meerjarenplan werden bepaald, blijven behouden.
Het managementteam verleende een positief advies in de vergadering van 30 november 2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Ministerieel Besluit van 8 juli 2013 betreffende de digitale rapportering van gegevens van de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het vast bureau legt het ontwerp van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gedeelte OCMW ter vaststelling voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 gedeelte OCMW, zoals in bijlage toegevoegd, vast.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar het audio-verslag.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) vraagt waarom het bedrag van de toelage niet werd geïndexeerd.
Schepen Els Devlies (NV-A) maakt de opmerking dat dit dan ook in alle reglementen zou moeten worden doorgetrokken.
Burgemeester Jurgen Callaerts (NV-A) bevestigt dat de bedragen in de subsidie- noch de retributriereglementen deze legislatuur werden geïndexeerd. De enige uitzondering op dit vlak was het belastingreglement op de openluchtrecreatieve terreinen, waarin wel een indexatie werd opgenomen.
Aan ouders die thuis de zorg hebben voor één of meerdere kinderen met een ernstige psychische en/of fysische beperking, geeft OCMW Rumst al sinds 1978 een sociaal pedagogische toelage. Deze toelage kunnen de ouders gebruiken om bij te dragen aan een menswaardig bestaan voor hun kinderen. De laatste update van het reglement dateert van 28/03/2019.
Het huidige reglement was aan een update toe. Hieronder een korte samenvatting van de updates:
- Ondertussen is Opgroeien bevoegd om de attesten voor de zorgtoeslag aan te leveren, dus kan men niet enkel een attest van FOD Personen met een Handicap bezorgen maar ook een van Opgroeien. Het aantal punten in de pijlers is duidelijk vermeld nu.
- Bij de voorwaarden staat nu ook dat men geen inkomensvervangende en/of integratietegemoetkoming (IVT/IT) mag hebben aangezien men ondertussen vanaf 18 jaar deze tegemoetkoming kan aanvragen en niet meer vanaf 21 jaar, zoals vroeger.
- De leeftijd is aangepast naar 21 jaar i.p.v. 25 omdat in een verder verleden men pas vanaf 25 jaar IVT/IT kon aanvragen, wat later wijzigde naar 21 en ondertussen vanaf 18 jaar mogelijk is. De leeftijdsgrens is op 21 jaar gelegd omdat Opgroeien voor evaluatie van de handicap tot die leeftijd bevoegd is.
- Toekenning met terugwerkende kracht, op voorwaarde dat aanvraag is ingediend, is mogelijk nu omdat in de praktijk blijkt dat de aanvragen bij Opgroeien en/of Personen met een Handicap vaak pas na maanden effectief worden beslist.
- Een duidelijk aanvraagformulier is opgemaakt dat mensen kunnen gebruiken om de SPT aan te vragen.
Het huidige reglement van 28/03/2019 en het nieuwe voorstel van reglement alsook aanvraagdocument zijn in bijlage aan dit besluit toegevoegd.
Reglement voor de sociaal pedagogische toelage, goedgekeurd door de Raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 11 oktober 1978, later gewijzigd per besluit van 16/12/1998 en 16/04/2008.
Gecoördineerd reglement voor de sociaal pedagogische toelage per besluit van 12/01/2011, later gewijzigd per besluit door de Raad voor maatschappelijk welzijn van 28/03/2019.
Decreet tot regeling van de toelagen in het kader van gezinsbeleid (Groeipakketdecreet) van 27/04/2018 en latere wijzigingen. Meer bepaald de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte:
De specifieke ondersteuningsbehoefte wordt vastgesteld door een evaluerend arts met de medisch-sociale schaal, bestaande uit volgende pijlers:
- Pijler 1: de lichamelijke en geestelijke gevolgen van de aandoening of beperking
- Pijler 2: de gevolgen van de aandoening of beperking voor het dagelijks leven van het kind
- Pijler 3: de gevolgen voor het gezin
Federale Overheidsdienst (FOD) Personen met een Handicap: Voor kinderen tot 21 jaar is de evaluatie van de handicap sinds 01/01/2019 de bevoegdheid van Opgroeien (Kind&Gezin). Een attest erkenning handicap van de FOD Personen met een Handicap is gebaseerd op het attest dat wordt afgeleverd door Opgroeien i.k.v. de zorgtoeslag.
Het Vast Bureau is akkoord met de update van het reglement Sociaal Pedagogische Toelage en legt deze ter goedkeuring voor aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 21 december 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het reglement - zoals in bijlage opgenomen - goed.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar het audio-verslag.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) zegt dat de fractie verheugd is dat de REMI-tool er eindelijk komt, maar betreurt dat het er nu pas komt. De fractie was immers al vragende partij van in 2020. Het komt er nu pas, omdat er een subsidie aan gekoppeld is. En het is betreurenswaardig dat de meest kwetsbare mensen in onze gemeente afhangen van een subsidie.
Schepen Els Devlies (NV-A) wijst erop dat het steunkader wordt vervangen door de REMI-tool. Met het steunkader werd reeds aanvullende steun toegekend aan mensen vanuit de eigen middelen van het bestuur. Jaarlijks werd 15.000 euro hiervoor uitgetrokken. Er werd dus helemaal niet gewacht op de subsidiëring om aanvullende steun te geven. Er wordt nu overgestapt naar de REMI-tool omdat het door de tijdelijke subsidie ook interessant is. Bovendien zijn er momenteel bij de VVSG vragen rond de tool.
Burgemeester Jurgen Callaerts (NV-A) bevestigt dat er tijdens een raad van bestuur van VVSG van afgelopen woensdag een punt kamerbreed (inclusief de socialisten) werd goedgekeurd, waarbij een advies wordt gegeven aan de federale overheid om de REMI-tool te finetunen, omdat er - zelfs in 2023 - nog fouten in zitten. De burgemeester stelt dat het bestuur als een goede huisvader heeft gehandeld door niet onmiddellijk mee in te stappen in het systeem.
Raadslid Bart Peeters wil nog beklemtonen dat hij niet gezegd heeft dat het bestuur geen aanvullende steun geboden heeft. Hij geeft aan in 2020 hierover voor de eerste keer geïnterpelleerd te hebben. Op dat momenten waren al ongeveer 30 gemeente gestart met de REMI-tool. Het is raadslid Peeters is het ook duidelijk dat de tool moet gefinetuned worden. Er was volgens raadslid Peeters altijd wel een argument om niet te starten met de tool (complex systeem, het vroeg teveel personeelsinzet, ...).
Schepen Devlies licht toe dat nu blijkt dat het systeem onbetaalbaar is en dat het bestuur het heeft afgetopt op een manier om er nu toch mee te kunnen doorgaan. Alle OCMW's zijn ermee aan het struggelen. We zullen zien waar we kunnen eindigen.
Het Vast Bureau van 27/02/2023 en de Raad van 23/03/2023 gingen akkoord met het aanvragen van de toelage i.k.v. licentie en werken met de REMI-tool voor het geven van aanvullende financiële steun.
Het Vast Bureau van 20/11/2023 keurde het voorgestelde afsprakenkader voor de werking met de REMI-tool goed, mits toevoeging van een bepaling rond de vakbondspremie voor werklozen en leefloongerechtigden.
In de huidige werking wordt het steunkader voor aanvullende financiële steun, zoals beslist in 2021, gebruikt. REMI is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek om te bepalen wat mensen minimaal nodig hebben om menswaardig te kunnen leven o.b.v. referentiebudgetten. Deze budgetten zijn altijd up to date en worden jaarlijks aangepast.
De overheid besliste om voor de REMI-tool een toelage voor te voorzien gedurende 2 jaar, waardoor nog meer dan 400 OCMW's intekenden voor de werking met de REMI-tool. In de Rupelstreek tekenden ook OCMW Boom, OCMW Hemiksem en OCMW Aartselaar in voor deze toelage. Bij gebruik van de REMI-tool is het aangewezen een afsprakenkader te hebben, zodat elke maatschappelijk assistent de REMI op een uniforme manier gebruikt. Het afsprakenkader, dat in bijlage is toegevoegd, is gebaseerd op het voorbeeld dat Cebud vooropstelt voor een zo efficiënt mogelijke werking van de REMI-tool.
Verder is REMI geïntegreerd in het softwarepakket voor de sociale dienst, wat voor een uniforme, transparante en efficiëntere werking zorgt.
Gaat akkoord met het voorgestelde afsprakenkader voor het werken met de REMI-tool van Cebud.
Vervangt vanaf 01/01/2024 het huidige steunkader voor aanvullende financiële steun door het afsprakenkader van de REMI-tool en de werking met de REMI-tool.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) bevestigt dat de Vooruit en Groen-fractie heel tevreden is met deze samenwerkingsovereenkomst.
Born in Belgium is een project van RIZIV dat hulpverleners, met behulp van een digitale tool, wil ondersteunen in de screening en opvolging van (psychosociaal kwetsbare) zwangere vrouwen. Het Vlaams Expertise Netwerk Perinatale Mentale Gezondheid en RIZIV hebben de krachten gebundeld om de tool te implementeren in algemene ziekenhuizen en zorgactoren in de eerste lijn.
Onderzoekt toont aan dat hoe vroeger men kan investeren in kinderarmoede, hoe hoger het rendement. De eerste 1000 dagen zijn hierbij cruciaal. Uit de praktijkervaringen blijkt dat de zwangerschap een periode is die ten volle dient te worden benut om vooruitgang in kwetsbare gezinnen te realiseren. Eens een kind geboren is, hebben ouders vaak andere bezorgdheden waardoor hun traject vaak langzamer verloopt en ongelijkheid van kansen voor het kind starten al vanaf het begin van de zwangerschap. Om dit doel te bereiken is het noodzakelijk om armoede en psycosociale kwetsbaarheid vroegtijdig te detecteren om van daaruit zwangere vrouwen met een verhoogd risico snel te kunnen toeleiden naar zorg op maat. Over het algemeen worden zwangere vrouwen opgevolgd door een gynaecoloog.
De voorloper van het project, Born in Brussels, ontwikkelde de tool om psychosociale kwetsbaarheden te screenen tijdens de zwangerschap en biedt de mogelijkheid om zorg op maat aan te kunnen bieden. De tool werd positief geëvalueerd en wordt in België nu verder uitgerold onder de naam 'Born in Belgium'. De tool is ontwikkeld door en voor professionals die werken met of voor (kwetsbare) zwangere vrouwen.
Het project wordt opgevolgd vanuit ELZ Rupelaar en aan ziekenhuizen en eerstelijnsactoren voorgesteld, met als doel om partner te worden en de tool te kunnen gebruiken. In de strijd tegen (kinder)armoede is het opportuun om samen met andere lokale en regionale partners en besturen samen te werken met Born in Belgium. Via de werkgroep worden met verschillende eerstelijnsactoren afspraken gemaakt rond het gebruik van de tool en de gegevens van de eerstelijnsactoren, zodat dit voor iedereen duidelijk is en er gericht kan worden doorverwezen.
De tool is een online, gedeeld platform dat informatie over de psychosociale situatie van de zwangere vrouw centraliseert en ter beschikking stelt van haar hulp- en zorgverleners uit de (para)medische en sociale sector, dit volledig conform de privacy wetgeving (GDPR). Tijdens de zwangerschap wordt gescreend naar psychosociale kwetsbaarheden, om vervolgens proactief en efficiënt een gepersonaliseerde zorg aan te kunnen bieden.
Wat houdt het in?
Born in Belgium Professionals biedt een gratis (via het RIZIV), digitale tool aan ter ondersteuning van de hulp- en zorgverlening van zwangere vrouwen in psychosociaal kwetsbare situaties. De tool werd ontwikkeld in samenwerking met Leapstation en heeft een tweeledige functie: enerzijds biedt hij de mogelijkheid om systematisch te screenen naar de psychosociale situatie van zwangere vrouwen aan de hand van een wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst. Anderzijds ondersteunt hij de hulp- en zorgverleners die hem gebruiken door geïntegreerde zorgpaden, aangepast aan de situatie van de vrouw, uit te rollen. Deze zorgpaden helpen de hulp- en zorgverleners bij het doorverwijzen, procedures en het geven van informatie over bepaalde thema’s. Bovendien fungeert de Born in Belgium Professionals tool als een gedeeld platform en kunnen de bevoegde hulp- en zorgverleners het overzicht behouden van wat de psychosociale situatie is, wat reeds ondernomen werd en door wie. Ook krijgen de hulp- en zorgverleners een overzicht van het professionele netwerk dat actief is rond de zwangere vrouw.
Voor wie is het bedoeld?
De tool is uitsluitend bedoeld voor hulp- en zorgverleners die aan de volgende voorwaarden voldoen:
• Gebonden zijn aan het (medisch) beroepsgeheim
• (Medische en/of sociale) hulpverlening voor zwangere vrouwen aanbieden Het online platform houdt rekening met de huidige privacywetgeving (GDPR) ter bescherming van zowel de zwangere vrouw als de hulp- en zorgverlener.
Goedkeuring wordt gevraagd om deze overeenkomst af te sluiten voor de werking van het OCMW.
Met deze overeenkomst, wordt er van het bestuur het volgende verwacht en/of aangeboden:
• Iedereen (gebruikers, management,..) is geïnformeerd over de Born in Belgium Pro tool;
• Gebruikers hebben de gratis dagopleiding niet stigmatiserend screenen naar psychosociale kwetsbaarheid” gevolgd (aangeraden, maar niet verplicht);
• Gebruikers hebben toegang tot de testomgeving via https://bibdemo.mediligo.com;
• Er wordt toegangsbeheerder (bepaalt wie wel of niet en welke toegang krijgt in de tool ) aangeduid en geregistreerd door Born in Belgium Pro;
• Gebruikers hebben toegang via de weblink https://bib.mediligo.com/ com/ of via integratie in hun elektronisch dossier;
• Interne afspraken zijn gemaakt rond hoe, wie en wanneer de Born In Belgium Pro tool zal gebruiken.
Vooral voor wat betreft het vroegtijdig bereiken van kwetsbare zwangeren en het opvolgen van de zorg op maat zijn er opportuniteiten voor de werking van het OCMW. Zo krijgen de diensten sneller een overzicht van de betrokken partners en de voortgang in dossiers en kan dit op termijn leiden tot meer geïntegreerde ondersteuning en zorg wat impact kan hebben op de armoedeproblematiek bij jonge kinderen en hun gezin
Decreet lokaal bestuur
Het Vast Bureau keurt de samenwerkingsovereenkomst met Born in Belgium goed, met inbegrip van het reglement inzake gegevensverwerking, de privacyverklaring en de gebruikersvoorwaarden.
Geeft opdracht om het besluit te agenderen op de OCMW-raad voor goedkeuring.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) bevestigt dat de Vooruit en Groen-fractie heel tevreden is met deze samenwerkingsovereenkomst.
Op 24/10/2023 vond een overleg plaats tussen Kind&Gezin, Huis van het Kind en OCMW Rumst i.k.v. samenwerking en gegevensdeling. Alle partijen zijn vragende partij om meer en beter te kunnen samenwerken rond (kwetsbare) gezinnen en in te zetten op het tegengaan van onderbescherming.
Om op een correcte manier te kunnen samenwerking, moet een samenwerkingsovereenkomst worden afgesloten tussen OCMW Rumst en Kind&Gezin, met bijhorend protocol. Op deze manier wordt het mogelijk om tussen beide partijen gegevens te delen over kwetsbare gezinnen, om zo samen in te zetten op de take-up van rechten en detecteren van noden bij (kwetsbare) gezinnen.
De samenwerkingsovereenkomst en bijhorend protocol zijn zowel door de DPO van Opgroeien als door de DPO van Rumst nagekeken en goed bevonden.
De samenwerkingsovereenkomst en protocol zijn in bijlage toegevoegd.
Gaat akkoord met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijhorend protocol.
Gaat akkoord met agendering van de samenwerkingsovereenkomst en bijhorend protocol op de OCMW-raad.
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van het feit dat er geen mondelinge vragen zijn.