Gedeputeerde Jan De Haes en gouverneur van Oost-Vlaanderen Carina Van Cauter, voorzitters van het kandidaat Nationaal Park Scheldevallei vragen per mail van 03/04/2023 om het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met haar bijlages aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen.
Op 19 juli 2021 besliste het college van burgemeester en schepenen van Rumst de kandidatuur voor Nationaal Park Scheldevallei te steunen en toe te treden tot de gebiedscoalitie van partners die zich engageren om een Nationaal Park Scheldevallei op te zetten en de werking en het beheer ervan op zich te nemen.
In functie van de indiening van de kandidatuur tot erkenning als Nationaal Park is een ontwerpvan samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt. Dit ontwerp van samenwerkingsovereenkomsten beschrijft:
Bij goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst engageert de gemeente zich:
De samenwerkingsovereenkomst stipuleert dat de erkenning als Nationaal Park geen impact heeft op zakelijke rechten of de gemeentelijke autonomie, en dat het realiseren van het natuurbeheer type 3 of 4 in de natuurkerngebieden enkel kan op basis van vrijwilligheid. De overeenkomst houdt geen enkel engagement in tot cofinanciering van de concrete projecten.
De aangeduide natuurkerngebieden in de gemeente Rumst betreffen:
Uit het masterplan (24 jaar) en operationeel plan (6 jaar) wordt afgeleid dat er op vandaag geen concrete projecten in de gemeente Rumst zijn aangeduid. De doelstellingen die zijn beschreven in de samenwerkingsovereenkomst en algemene pijlers van het masterplan bieden wel kapstokken om in de toekomst ook in de gemeente Rumst concrete projecten te realiseren en toerisme en recreatie in en rond het park te ontwikkelen en promoten.
Volgens het voorstel van governancestructuur zal elke partner vertegenwoordigd zijn in de begeleidingsgroep die het te voeren beleid in het werkingsgebied van het Nationaal Park voorbereidt en in de algemene vergadering van de vzw die alle verplichtingen vervult zoals bepaald in de wet op de vennootschappen. In het bestuursorgaan, dat beslissingen neemt over het te voeren beleid (masterplan, operationeel programma), krijgt slechts een deel van de gemeenten uit het samenwerkingsverband een vaste vertegenwoordiging. Het bestuursorgaan wordt per legislatuur opnieuw samengesteld. Het College van burgemeester en schepenen zal - in lijn met haar eerdere beslissing - vragen om permanent vertegenwoordigd te zijn in het bestuursorgaan.
Op heden is het decretaal kader en bijhorende uitvoeringsbesluiten m.b.t. de Nationale Parken nog niet in definitieve versie gekend. Hierdoor kan ook niet afgeleid worden wat de erkenning als Nationaal Park en/of selectie van projecten in het operationeel belang kan betekenen naar mogelijke directe of indirecte subsidiëringsmogelijkheden i.f.v. realisatie van concrete projecten. Daarnaast kunnen ook andere aspecten leiden tot de noodzaak of wenselijkheid van bijsturing van het masterplan, operationeel plan, samenwerkingsovereenkomst of organisatiestructuur. In de selectieprocedure tot erkenning als Nationaal Park is evenwel opgelegd dat de kandidatuur op korte termijn moet ingediend worden. Daarom wordt voorgesteld dat de gemeenteraad een mandaat geeft aan het college van burgemeester en schepenen om het projectbureau verder te adviseren m.b.t. eventuele latere bijstellingen ten opzichte van de samenwerkingsovereenkomst en bijhorende bijlagen die aan de gemeenteraad ter goedkeuring zullen zijn voorgelegd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond: Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst wordt goedgekeurd.
Er wordt een mandaat gegeven aan het college van burgemeester en schepenen om het projectbureau verder te adviseren m.b.t. het uitgewerkte Masterplan en Operationeel plan, de landschapsbiografie, de samenwerkingsovereenkomst, organisatiestructuur en voorstel van projectbureau.