De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
Volgende raadszittingen vinden plaats op : 16 februari, 23 maart, 27 april, 25 mei, 22 juni, 21 september.
De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Een eerstelijnszone is een door de Vlaamse overheid ingericht netwerk van eerstelijnsaanbieders in een geografisch afgebakend gebied. Zij wisselen kennis en informatie met elkaar uit en stemmen de werking op elkaar af. Zij kijken ook naar de lokale zorg- en welzijnsnoden om de kwaliteit van de gezondheidszorg te verbeteren. Ze nemen hierin op vraag van de Vlaamse overheid een beleidsadviserende en uitvoerende rol op. De aansturing van de eerstelijnszone wordt georganiseerd binnen de zorgraad. Een eerstelijnszone wordt meestal georganiseerd voor een groep van gemeenten die samen ongeveer 75.000 tot 125.000 inwoners hebben. Voor de Rupelaargemeenten werd de eerstelijnszone Rupelaar opgericht.
Lokale besturen werden voor hun vertegenwoordiging in de zorgraad aangesproken als coördinerende overheid en als inrichter van een eerstelijnsaanbod. Wat betreft dit laatste wordt in de samenstelling van de zorgraad een evenwicht nagestreefd tussen welzijns- en gezondheidsdiensten.
De voorgestelde mix van vertegenwoordigers via mandatarissen en experten binnen de gemeentelijke administratie biedt een meerwaarde om het lokaal bestuur in haar dienstverlenende en coördinerende rol te vertegenwoordigen.
Op het Vast Bureau dd. 9 september 2019 en de RMW dd. 19 september 2019 werd er beslist om volgende afgevaardigden aan te stellen binnen de zorgraad ELZ Rupelaar:
Op het Vast Bureau dd. 18 oktober 2021 en de RMW dd. 28 oktober 2021 werd met de aanstelling van een beleidscoördinator voor de cluster sociaal beleid en onderwijs het mandaat overgedragen van algemeen directeur Veerle De Beuckeleer aan Nastasja Veraert. Het lokaal dienstencentrum is een dienst binnen de cluster.
Op 17 oktober 2022 nam Kirsten Van Meirvenne de functie op van beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs en zij wordt voorgedragen om vanaf heden namens het lokaal dienstencentrum Hof Van Crequi en mede als vertegenwoordiger van de cluster welzijn aan de zorgraad deel te nemen.
Gelet op de aanstelling van de beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs, Kirsten Van Meirvenne, die onder andere instaat voor het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi, wordt het mandaat overgedragen van Nastasja Veraert aan Kirsten Van Meirvenne.
Vast Bureau dd. 9 september 2019 en de RMW dd. 19 september 2019 werd er beslist om de afgevaardigden aan te stellen binnen de zorgraad ELZ.
Vast Bureau dd. 18 oktober 2021 en de RMW dd. 28 oktober 2021 werd het mandaat overgedragen van algemeen directeur Veerle De Beuckeleer aan Nastasja Veraert
gaat akkoord om het mandaat van de vorige functiehouder als beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs , zetelend in de zorgraad van ELZ Rupelaar namens het lokaal dienstencentrum Hof van Crequi over te dragen aan Kirsten Van Meirvenne, huidig beleidscoördinator sociaal beleid en onderwijs.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar het audio-verslag.
Schepen Els Devlies antwoordt:
In 2022 werden 14 dossiers aan het steunkader onderworpen. Er werd aan 3 personen extra financiële steun toegekend en aan 11 personen geweigerd. Het betreft allen mensen die leefloon ontvangen.
Op het comité van 11/01/2023 werden de resterende dossiers van alle leefloners aan het kader onderworpen en was er 1 toekenning en 7 weigeringen.
Toekenning of weigering is steeds op basis van de berekening die met een Excell wordt gemaakt. Deze berekening is gebaseerd op het beschikbaar inkomen, nl berekend leefgeld volgens steunkader én de afgetopte bedragen van verantwoorde kosten. Op basis van die afweging van kosten tegenover inkomsten is er ofwel een tekort en dan heeft men recht op een aanvullende steun. Ofwel is er geen tekort en dan is er geen recht op steun. Bij de geweigerde dossiers was er dus na inbreng van de kosten nog voldoende leefgeld om een menswaardig bestaan te leiden.
Het steunkader wordt momenteel nog niet ten volle benut zoals zou moeten.
Het steunkader had twee doelen :
Dat heeft twee oorzaken:
We hebben daarom beslist om één van de ervaren externe maatschappelijk assistentes langer dan voorzien in te schakelen, zodat zij samen met de expert sociaal werk die voor 1 jaar aangeworven werd het steunkader verder uit te werken.
Daarnaast is er momenteel een oefening op Vlaams niveau aan de gang rond Remi. Er is nog bijkomende wetenschappelijk onderzoek gebeurd. Die resultaten willen we ook aftoetsen met ons steunkader.
Dit heeft ons doen besluiten dat we de evaluatie beter uitstellen. Ik hoop dat we het tegen de zomer op punt hebben en dan de evaluatie kunnen uitvoeren.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en GROEN) stelt dat de fractie blij is dat er een steunkader is maar pleitte eerder al voor het gebruik van het REMI-systeem. Er is gratis ondersteuning en er zijn hiervoor ook subsidies. Hij vraagt om dit zeker te overwegen.
Schepen Els Devlies antwoordt dat het systeem gebaseerd was op dat van Borsbeek en dat dit systeem en dat van REMI gelijkaardig zijn.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en GROEN) wijst op de specifieke erkenning en ondersteuning van de hogere overheid voor het REMIsysteem.
Op de Raad voor maatschappelijk welzijn keurde de gemeenteraad in december 2021 het steunkader voor het toekennen van aanvullende financiële steun goed.
Onze Vooruit en groen fractie had hierover volgende vragen:
- Hoeveel van de bestaande dossiers kwamen hiervoor in aanmerking?
- Hoeveel van de nieuwe aangevraagde dossiers in 2022 kwamen hiervoor in aanmerking?
- Is van dit steunkader een evaluatie gemaakt?
Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Er zijn geen mondelinge vragen.