De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
20 juni raadscommissie 5 om 19u30 met een toelichting over de jaarrekening
31 augustus 20u extra zitting gemeenteraad
De voorzitter van de gemeenteraad legt voor een blokstemming volgende punten voor: 8, 9, 13 en 14. Alle fracties stemmen in met de blokstemming.
Het belastingreglement op de uitbating van openlucht recreatieve terreinen werd goedgekeurd voor een termijn eindigend op 31 december 2022, en dient hernieuwd te worden.
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Het inrichten van een terrein zoals bedoeld in artikel 3, 1° van het decreet van 5 februari 2016 betreffende het toeristisch logies heeft een impact op de directe omgeving. Indien bovendien deze plaats voor een langere periode wordt geëxploiteerd, wordt die impact nog groter, zeker indien het gaat om een grote oppervlakte en/of de plaats veel tijdelijke bewoners telt.
Het gaat onder meer om een impact op:
De mobiliteit van de inwoners en een vlot doorgaand verkeer, inclusief impact op de verkeersveiligheid;
Het leefmilieu, meer bepaald afval en geluidsoverlast, eventueel ook een impact ten gevolge van landschappelijke aanpassingen;
De inzet van gemeentepersoneel, onder meer de dienst omgevingsvergunningen, de uitvoerende technische dienst (o.a. voor de openbare reinheid), de communicatiedienst, diensten voor veiligheidsorganisatie;
Door het heffen van een belasting op de uitbating van openlucht recreatieve verblijven kan een doordacht beleid gevoerd worden waarbij de nodige aandacht kan geschonken worden aan flankerende maatregelen;
Indien de openlucht recreatieve verblijven over een langere periode dan zeven opeenvolgende dagen wordt uitgebaat, is het billijk een hoger tarief aan te rekenen. Een langere periode vergt immers meer inzet van personeel inzake opvolging mobiliteit, opvolging van de omgevingsvergunning, meer inzet inzake verzorgen van de openbare reinheid. Bovendien is de permanentieregeling omvangrijker en is een intensievere bijdrage aan de veiligheidsorganisatie noodzakelijk;
In het belastingreglement voor aanslagjaar 2021 betaalde een uitbater bij een uitbating van minder dan 7 dagen 0,55 euro/m². Bij een uitbating van minstens 2 opeenvolgende weekends, betaalde een uitbater 4,15 euro/m². Omgerekend betekent dit 2,075 euro/m² per week voor een uitbating van 2 weken/weekends. Het is billijker om de eerste uitbatingsperiode van 7 dagen voor elke uitbater gelijk te behandelen, en bij een langere uitbatingsperiode, een hoger tarief aan te rekenen voor die bijkomende periodes. Vooral de tweede uitbatingsweek vraagt een veel hogere inzet van het lokaal bestuur, vanaf de derde uitbatingsweek stijgt de inzet opnieuw minder snel. De nieuwe tarificatie in artikel 4 van onderstaand reglement is budgetneutraal voor uitbatingen van maximum 2 opeenvolgende weekends (dit is de langste periode waarin voorgaande jaren een uitbating was).
Als onderdeel van het financieel beleid werd in het meerjarenplan 2020-2025 voorzien om de tarieven van het onderhavige belastingreglement te indexeren vanaf het aanslagjaar 2023. Als indexeringsbasis wordt de gezondheidsindex, gepubliceerd door het Belgisch statistiekbureau, genomen. De tarieven worden als volgt geïndexeerd:
Tarief (nieuw) = tarief (oud) x ( 1 + (index huidig - index basis) / index basis)
Waarbij:
- Index basis = gezondheidsindex (2013) van april 2022, nl. 119,59
- Index huidig = gezondheidsindex (2013) van april 2023, nl. 126,70
- Tarief oud: de tarieven uit art. 4 van het onderhavige reglement voor aanslagjaar 2022
De tarieven uit het reglement voor aanslagjaar 2022 worden bijgevolg vermenigvuldigd met een factor 1,059453.
Art. 170, §4 van de grondwet;
Art. 40, 41, 56, 286, 287 en 288 van decreet Lokaal bestuur;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 'Omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit'
Het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristisch logies
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017 tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende toeristische logies
Uniforme codex van gemeentelijke politieverordeningen van 23 oktober 2014 en latere wijzigingen
Er wordt met ingang van heden en eindigend op 31 december 2023 ten behoeve van de gemeente, een belasting geheven op de uitbating van openlucht recreatieve terreinen.
De belasting wordt geheven ten laste van de uitbaters van een terrein in het kader van een evenement, zoals bedoeld in artikel 3, 1° van het decreet van 5 februari 2016 betreffende het toeristisch logies.
Deze belasting wordt geheven op de oppervlakte van de afgebakende gedeelten van het terrein ingericht als tentenweide of als plaats voor andere mobiele openlucht recreatieve verblijven. In de genoemde oppervlakte zijn niet inbegrepen de oppervlakte van de toegangswegen tot het kampeerterrein en tot de afgebakende tentenweiden of plaatsen voor andere mobiele openlucht recreatieve verblijven, de oppervlakte van de veiligheidswegen, de oppervlakte ingenomen door sanitaire voorzieningen zoals beschreven in bijlage 6 bij het Besluit van de Vlaamse regering van 17 maart 2017 tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies, de oppervlakte van de algemene voorzieningen zoals beschreven in bijlage 6 bij het Besluit van de Vlaamse regering van 17 maart 2017 tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies en de oppervlakte van de recreatievoorzieningen zoals beschreven in bijlage 6 bij het Besluit van de Vlaamse regering van 17 maart 2017 tot uitvoering van het decreet van 5 februari 2016 houdende het toeristische logies.
Het bedrag van de verschuldigde belasting wordt als volgt berekend:
Een uitbatingsweek begint op de eerste dag waarop de effectieve uitbating van het openlucht recreatieve terrein start.
De uitbaters van de openlucht recreatieve verblijven zijn ertoe gehouden om bij de aanvraag van de vergunning voor de uitbating van de openlucht recreatieve verblijven aan de gemeente Rumst aangifte te doen van de plaats en de oppervlakte van de door hen ter beschikking gestelde terreinen zoals beschreven in artikel 3.
Het model van aangifteformulier zal door het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld.
Een uitbreiding van het terrein moet steeds met een bijkomende aangifte aan de gemeente Rumst worden aangegeven vóór de ingebruikname van de openlucht recreatieve verblijven.
De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Bij gebreke van een aangifte, of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte zal het college van Burgemeester en schepenen overgaan tot een ambtshalve inkohiering. Op de volgens dit artikel ingekohierde belasting zal een belastingverhoging worden toegepast als volgt:
10 % bij een eerste overtreding;
40 %, 70 % en 100% bij respectievelijk een tweede, derde en vierde overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt.
Vanaf de vijfde opeenvolgende overtreding zal de belastingverhoging 200 % van de ambtshalve in te kohieren belasting bedragen.
De vestiging en invordering van deze belasting, evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere aanvullingen.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 29 juni 2023 plaatsvindt in Den Eyck, Houtum 39 te 2640 Kasterlee.
Een dossier met documentatiestukken werd per brief aan de gemeente overgemaakt op 31 maart 2023.
De Algemene Vergadering van IKA heeft plaats in Den Eyck – Houtum 39 – 2460 Kasterlee op donderdag 29 juni 2023 om 19u30.
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2023 bevat volgende agenda-punten:
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering.
De gemeenteraad neemt kennis van de balans, resultatenrekening en winstverdeling.
De gemeenteraad neemt kennis van de toelichtende nota m.b.t. de uitgifte van aandelen kengetal 5g, 9e en 10.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 29 juni 2022:
In te tekenen op de verhoging van de inbreng voor 47 aandelen kengetal 5g (Publi-T) van IKA met nominale waarde per aandeel van 1.934,00 euro voor een totale waarde van 90.898 euro;
10 aandelen kengetal 9e (Storm Zoersel/Zandhoven) van IKA met nominale waarde per aandeel van 500,00 euro voor een totale waarde van 5.000 euro;
11aandelen kengetal 10 (Pampero Wind) van IKA met nominale waarde per aandeel van 500,00 euro voor een totale waarde van 5.500 euro;
En deze te volstorten met 53.502,48 euro beschikbaar op de rekening courant en 47.895,52 euro uitkering van reserves IKA.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 29 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) stelt namens haar fractie dat zij zich onthouden omdat er geen inzicht is in wat dit het gemeentebestuur gaat kosten en een aantal projecten is de fractie ook niet genegen. Het bestek is niet in percelen opgedeeld en er wordt de vraag gesteld of die ontzorging nodig is. De vraag wordt gesteld wat er nog door het personeel gedaan wordt en hoe het zit met de betrokkenheid van het personeel als het externen zijn.
Voor de financiering van het de uitvoering van het meerjarenplan is een totaal krediet voorzien van 6.150.000 euro nieuw op te nemen kredieten. In de loop van de financiële boekjaren 2023 en 2024 wordt de financieringsbehoefte geraamd op 3.000.000 euro.
Voor de vrijetijdsinfrastructuur in Terhagen is er een financieringsbehoefte van 750.000 euro. Voor een goede realisatie van dit project is het aan te bevelen dat het bestuur hierin wordt ontzorgd en zich met de gepaste kennis en kunde laat begeleiden.
Ook in kader van toekomstige bouwprojecten is er een behoefte om een energie-audit of bouwfysiche audit te laten uitvoeren i.f.v. een toekomstige invulling en ontwerp en uitvoering.
De regelgeving overheidsopdrachten is niet meer van toepassing voor het aangaan van kredieten. Toch dient de markt geconsulteerd te worden i.f.v. de mededinging, de principes van gelijke behandeling, transparantie en proportionaliteit.
Voor de kredietbehoefte van 3.000.000 euro voor de uitvoering van het meerjarenplan is het onderhavige consultatiereglement uitgewerkt en wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Een deel hiervan, nl 750.000 euro heeft betrekking op de realisatie van de vrijetijdsinfrastructuur in Terhagen. Het gaat om een complex project gelet op het beoogde gebruik en de inpassing in de bestaande infrastructuur. Het is belangrijk dat het bestuur hierin kan beroep doen op de know-how van professionals. Banken hebben in de realisatie van vastgoed een expertise opgebouwd en zijn in staat om naast de loutere financiering van het project de bouwheer ook te begeleiden en te ontzorgen op vlak van de aanstelling van een ontwerper, het opvolgen van de ontwerpfase, het opvolgen van de bouwfase en de afronding van het project. Deze technisch-financiële projectbegeleiding wordt in het kader van deze opdracht ook gevraagd en beschreven.
Ook in dit verband (financieel-technisch projectbegeleiding) wenst het bestuur een aantal audits te laten uitvoeren, meer bepaald:
Het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen legt het consultatiereglement voor het aangaan van een financiering van de investeringen van het meerjarenplan met audits en technisch-financiële projectbegeleiding voor de vrijetijdsinfrastructuur, zoals in bijlage opgenomen, ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van zitting 25 mei 2023.
De gemeenteraad keurt het consultatiereglement voor het aangaan van een financiering van de investeringen van het meerjarenplan met audits en technisch-financiële projectbegeleiding voor de vrijetijdsinfrastructuur, zoals in bijlage opgenomen goed.
Aan de banken KBC, Belfius Bank, ING, PNB Paribas Fortis wordt gevraagd een voorstel op basis van de bepalingen opgenomen in het consultatiereglement in te dienen, uiterlijk op 30 juni 2023 om 11 uur.
Sedert 2017 zijn er extra maatregelen van kracht tijdens Tomorrowland/Dreamville die gebundeld worden in een politieverordening die onder de Uniforme Codex van politieverordeningen valt zodat inbreuken ook kunnen bestraft worden met een GAS-boete.
Het politiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 23 juni 2022.
Op vraag van de Lokale Politie worden deze bepalingen aangepast.
De jeugdraad verleent advies.
- artikelen 117, 118 en 119 van de nieuwe gemeentewet;
- artikel 135 §2 van de nieuwe gemeentewet houdende de bevoegdheid van de gemeente te voorzien in een goede politie ten behoeve van de inwoners met name over zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen inzonderheid op punt 7° met betrekking tot de opmaak van politieverordeningen voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast;
- artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet houdende de toepassing van gemeentelijke administratieve sancties;
- het decreet over het Lokaal Bestuur, inzonderheid op de artikels 40, 41§2,2°.
- de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist akkoord te gaan met de aangepaste ontwerptekst van het politiereglement en beslist dit politiereglement ter goedkeuring te agenderen op de gemeenteraad van mei 2023.
De gemeenteraad beslist het aangepast deel B van de Uniforme codex van politieverordeningen – “politiereglement van kracht tijdens Tomorrowland/Dreamville” goed te keuren.
In uitvoering van de verkavelingsvergunning voor de verkaveling gelegen in de Hovenierstraat dient de verkavelaar kosteloos grondafstand te doen van een perceel grond gelegen in de Hovenierstraat.
Door notaris Katrien Honinckx werd een ontwerpakte van kosteloze grondafstand opgemaakt.
De grondafstand betreft het perceel grond gelegen aan de Hovenierstraat 42 kadastraal gekend eerste afdeling, sectie A , deel van nummer 0284C2P0000, met een oppervlakte 7a 12ca 46 dma.
Het perceel staat afgebeeld als lot 3 op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter Dirk Ooms op 14.01.2022.
De grondafstand geschiedt voor openbaar nut.
Het college beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van het perceel grond gelegen Hovenierstraat en aangeduid als lot 3 op het plan van landmeter Dirk Ooms dd. 14.01.2022 goed te keuren en de akte ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de ontwerpakte van kosteloze grondafstand van het perceel grond gelegen Hovenierstraat en aangeduid als lot 3 op het plan van landmeter Dirk Ooms dd. 14.01.2023 goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp te machtigen tot uitvoering van deze beslissing.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 16 juni 2023 om 11.30 u organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering in hun kantoren te 2018 Antwerpen, Desguinlei 246.
Dezelfde dag wordt om 11u op dezelfde locatie de statutaire jaarvergadering gehouden. De documenten voor deze vergadering worden na de raad van bestuur van 21 april 2023 bezorgd.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering met het oog op het voorstel voor overdracht van de watervoorzieningsactiviteit tussen Pidpa en Water-link, én de verlenging van de activiteit riolering, wordt toegevoegd.
Er worden voorafgaandelijk aan de algemene vergadering nog fysieke en digitale toelichtingsmomenten georganiseerd, waarvoor per email uitnodigingen worden verzonden aan algemeen en financieel directeur, burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden.
Men vraagt een gemeenteraadsbeslissing over te maken voor de vaststelling van de afgevaardigde.
Aangetekende brief van Pidpa van 17 maart 2023 met agenda werd bijgevoegd.
In de gemeenteraad van 25 maart 2019 werd mevrouw Marleen De Bruyn aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergadering.
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
Er wordt na de raad van bestuur dd 21/04/23 nog extra documentatie voor de jaarvergadering verstuurd.
Deze zullen we later na ontvangst ter kennisname agenderen.
goedkeuring te geven voor de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 16 juni 2023.
Het lokaal bestuur ontving de in bijlage opgenomen uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering, tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen.
Deze zal doorgaan op woenssdag 21 juni 2023 in het Lindner Hotel - Lange Kievitstraat 125 - 2018 Antwerpen, om 18u.
Agendapunten:
1) Kennisname verslagen Fluvius Antwerpen van de RvB en commissaris over het boekjaar 2022
2) Goedkeuring van jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3) Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6 - 114 en volgend WVV
4) Kwijting te verlenen afzonderlijk aan bestuurders, leden regionale bestuurscomités en commissaris Fluvius Antw. mbt boekjaar 2022
5) Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6) Aanvaarding intrekking beheeroverdracht Nijlen voor het IBA-beheer
7) Statutaire benoemingen
8) Benoemingen van een commissaris
9) Statutaire mededelingen
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 3 april 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 21 juni 2023 plaats heeft in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 3 april 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
Uit de meegeleverde stukken, blijkt dat er voor de gemeente geen andere financiële impact is dan zoals voorzien in het MJP 20-25.
Specifiek m.b.t. het uit te keren dividend is er opgenomen dat de bedragen worden uitgekeerd zoals meegedeeld door Fluvius i.f.v de budgetopmaak van 2022.
Zijn goedkeuring te hechten aan de agendapunten van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 21 juni 2023:
2) Goedkeuring van jaarrekening van Fluvius Antwerpen afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3) Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6 - 114 en volgend WVV
4) Kwijting te verlenen afzonderlijk aan bestuurders, leden regionale bestuurscomités en commissaris Fluvius Antw. mbt boekjaar 2022
5) Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten
6) Aanvaarding intrekking beheeroverdracht Nijlen voor het IBA-beheer
7) Statutaire benoemingen
8) Benoemingen van een commissaris
9) Statutaire mededelingen
De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Geert Antonio, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 21 juni 2023, op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
De gemeente werd opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van Pidpa die op 16 juni 2023 plaats heeft.
Er werd reeds een uitnodiging en agenda voor deze Algemene Vergadering goedgekeurd op het college van 17/04/23 en geagendeerd voor de gemeenteraad van 25/05/23, maar we hebben nog een nazending ontvangen, nl. het verslag van de commissaris over het boekjaar 2022.
De nazending met het verslag van de commissaris over het jaar 2022, ontvangen per mail dd 4 mei 2023, wordt ter kennisname in bijlage bezorgd voor het college van burgemeester en schepenen en kan nog geagendeerd worden op de gemeenteraad van 25/05/23 waarop ook de uitnodiging en de agenda van de algemene vergadering van 16 juni 2023 worden voorgelegd.
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
kennis te nemen van de in bijlage toegevoegde nazending dd 4 mei 2023, nl. het verslag van de commissaris 2022.
neemt kennis van het syntheseverslag van de activiteiten van 2022 van Fluvius Antwerpen.
Neemt kennis van de uitnodiging en de agenda van de algemene vergadering van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn, die plaatsvindt op 30 mei 2023.
Agenda algemene vergadering:
1. Verwelkoming en inleiding
2. Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
3. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen - revisoren
4. Goedkeuring jaarrekening 2022
5. Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2022
6. Goedkeuring van de statutenwijziging
7. Varia - rondvraag
keurt de agendapunten goed.
Er wordt een algemene vergadering georganiseerd van IGEAN dienstverlening op 22/6/2023 om 18u30.
De raad van bestuur heeft in zitting van 26.04.2023 de dagorde als volgt samengesteld:
De raad van bestuur van 26. 04.2023 heeft de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten (in bijlage)
- decreet lokaal bestuur
neemt kennis van de agendapunten en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Er wordt een algemene vergadering georganiseerd van IGEAN milieu&veiligheid op 22/6/2023 om 18u30.
De raad van bestuur heeft in zitting van 26.04.2023 de dagorde als volgt samengesteld:
De raad van bestuur van 26. 04.2023 heeft de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten (in bijlage)
- decreet lokaal bestuur
neemt kennis van de agendapunten en keurt deze goed.
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
De algemene vergadering van het beheerscomité vond plaats op 26 april 2023. Het jaarverslag 2022 werd voorgelegd en bijhorende jaarrekening, nagekeken door de rekeningtoezichter werd voorlopig vastgesteld . Beide moeten conform het decreet op de interlokale verenigingen in de eerste jaarhelft aan de gemeenteraden van elke participerende gemeente worden voorgelegd ter goedkeuring.
De intergemeentelijke samenwerking biedt een meerwaarde op vlak van aanbod sportactiviteiten voor jeugd in vakantieperiodes.
Door activiteiten bovenlokaal te organiseren is er ondersteuning mogelijk van Sport.Vlaanderen voor max. 5 projecten per intergemeentelijk samenwerkingsverband.
In 2022 werd 12131€ ondersteuning ontvangen voor de kampen zwemmen - waterwijsweek en vechtsport
Ook rond beleidsmatige thema's wordt enkele keren per jaar overlegd.
- het decreet van 18/01/2013 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
- decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
- de gemeenteraadsbeslissing van 22 maart 2007 tot participatie van de gemeente Rumst in de interlokale vereniging sportregio Rivierenland, hernieuwd op 28/03/2019
- de statuten van de ILV sportregio Rivierenland, inzonderheid hoofdstuk 5, art. 12 en hoofdstuk 6, art. 14, waarin vermeld dat jaarlijks een rekening en bijhorend jaarverslag van het afgelopen werkingsjaar ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten;
- aangepaste statuten van de ILV , goedgekeurd in de gemeenteraad van 28/03/2019
- de voorlopige vaststelling van de jaarrekening door het beheerscomité in de algemene vergadering van 26.04.2022 goedgekeurd door de rekeningtoezichters;
neemt kennis van het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de interlokale vereniging “Sportregio Rivierenland”.
verleent goedkeuring aan de jaarrekening 2022 van ILV sportregio Rivierenland
De gemeente Rumst is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Projectvereniging Erfgoed Rupelstreek.
De balans en resultatenrekening 2022, de jaarrekening (model NBB) 2022 en het accountantsverslag i.v.m. het boekjaar 2022 werden unaniem goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de IP Erfgoed Rupelstreek op 20 maart 2023.
Volgens de statuten van de IP Erfgoed Rupelstreek moeten de bijgevoegde documenten goedgekeurd worden door de gemeenteraden van de vijf Rupelgemeenten.
Het betreft de volgende documenten (zie bijlagen):
• Het decreet lokaal bestuur
• Het decreet intergemeentelijke samenwerking
het activiteitenverslag 2022, de jaarrekening 2022 en het accountantsverslag m.b.t. het boekjaar 2022 van de IP Erfgoed Rupelstreek goed te keuren.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt naar de audio-opname verwezen.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) stelt dat de fractie de toelichting op de raadscommissie goed vond. Er is duidelijk ook aandacht voor armoedebestrijding. De fractie keurt het punt goed.
- Vanuit AGODI werd de personeelsformatie van de 2 gemeentescholen ( Eikenlaar en Ter Doelhagen ) voor het schooljaar 2023-2024 in een dienstbrief aan de directies van de scholen bezorgd. Op basis van deze dienstbrief worden de lestijden-, uren- en puntenpakket per school aangewend.
- Het ABOC werd gepland op 9 mei 2023.
- De schoolraden van Eikenlaar en Ter Doelhagen vinden plaats op 30 mei en 1 juni 2023.
1. Berekening van het lestijdenpakket GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
Basisomkadering
|
Lestijden volgens de schaal |
315/24 |
|
SES-lestijden |
19/24 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0/24 |
| Aanvangsbegeleiding | 4/24* |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
338 |
*nog niet ontvangen via dienstbrief, dit is een eigen berekening
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
27 |
|
Punten administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning |
97 |
|
Stimuluspunten SOM |
14 |
|
Zorgpunten |
37/36* |
| Samen school maken | 2/24* |
| Kerntaak | 5/24* |
*nog niet officieel ontvangen via dienstbrief, dit is een berekening
Kleuteronderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
113/24 |
|
SES-lestijden |
7/24 |
|
Additionele lestijden kleuteronderwijs |
0/24 |
|
Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs |
120 |
|
Kinderverzorguren |
15/32 |
2. Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2023-2024.
Bestuurspersoneel
1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht
Lager onderwijs
|
Lestijden volgens de schaal |
169/24 |
|
SES-lestijden |
24/24 |
|
Additionele lestijden lager onderwijs |
0/24 |
| Aanvangsbegeleiding | 3/24* |
|
Totaal aantal lestijden lager onderwijs |
201 |
*nog niet officieel ontvangen via dienstbrief, dit is een berekening
Aanvullende lestijden
|
Punten ICT-coördinatie |
17 |
|
Punten administratieve ondersteuning en beleidsonderstening |
61 |
|
Stimuluspunten SOM |
4/36 |
|
Zorgpunten |
29/36* |
| Samen school maken | 1/24* |
| Kerntaak | 4/24* |
*nog niet officieel ontvangen via dienstbrief, dit is een berekening
Kleuteronderwijs:
|
Lestijden volgens de schaal |
120/24 |
|
SES-lestijden |
20/24 |
|
Additionele lestijden kleuteronderwijs |
0/24 |
|
Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs |
149 |
|
Kinderverzorguren |
15/32 |
1. Algemeen achtergrondkader bij het invullen van lestijden
1.1. Klasgrootte als bepalende factor voor een kwaliteitsvolle leeromgeving
Bij de invulling van de lestijden is de klasgrootte een bepalende factor. Volgende overwegingen spelen hierbij een rol.
- Om kinderen een kwaliteitsvolle leeromgeving aan te bieden en hen waar nodig met zorg op maat te kunnen omringen, is de klasgrootte van belang. Pedagogische studies en de Vlaamse overheid geven een klasgrootte van 20 kinderen in de kleuterafdeling en 24 in de lagere schoolafdeling aan als streefnorm.
- Deze streefcijfers maken het mogelijk voor het lerarenkorps om op termijn, bij een langdurige loopbaan, de comfortabele werkomgeving te behouden wat de kinderen ten goede komt.
- Om de meest kwaliteitsvolle leeromgeving te realiseren, is het wenselijk dat elk kind gedurende de ganse schoolloopbaan in klassen van max 20-24 kinderen kan doorbrengen. Dit betekent van bij de instap in de lagere school en gans de looptijd van de lagere school.
- Binnen elke school vertrekt men van een bepaald leerlingenaantal, opgedeeld volgens geboortejaren. Dit leerlingenaantal varieert van jaar tot jaar, op basis van de demografische evolutie in het algemeen en in het bijzonder in de gemeente, op basis van de aantrekkingskracht van de school ,…. Scholen moeten dus rekening houden met het variabel karakter van het leerlingaantal en van de klasaantallen.
- Om kwaliteitsvolle klasgroepen te realiseren kunnen klassen ontdubbeld worden of kan gewerkt worden met een vorm van co-teaching/extra ondersteuning in de klas. Dit veronderstelt echter dat men in de school of scholengemeenschap over een voldoende aantal lestijden beschikt. Deze situatie is verschillend per school en bepaalt op die manier de mogelijkheden om het pedagogisch project van de school te realiseren.
1.2 Schoolgebonden factoren
Andere factoren waarmee men rekening houdt bij de invulling van lestijden zijn:
- De inzet van het leerkrachtenteam en de verdeling van de leerkrachten over de klassen; hierbij spelen zowel objectieve factoren (vaste benoeming, voltijds/deeltijds opdracht, anciënniteit, …) als competentiegerichte en persoonsgerelateerde factoren (vertrouwdheid met de eigen klas, het samenwerken tussen leerkrachten, verwachtingen en ambities, …) een rol.
- Het aantal beschikbare lokalen om de lessen te organiseren. Ontdubbeling van klassen en co-teaching situaties vragen immers extra lokalen.
- Het aantal uren zorg dat kan ingezet worden om leerlingen te begeleiden.
- De evolutie van de leerlingenaantallen over een aantal jaren. Op basis van de instroom en zijstroom kan een simulatie gemaakt worden hoe de leerlingenaantallen zullen evolueren.
2. Invulling lestijden GBS Eikenlaar
2.1. Uitgangspunten
2.1.1 Kleuterschool Eikenlaar
De kleuterschool breidde zich in het schooljaar 2021-2022 uit tot een volwaardige kleuterschool met 4 kleuterklassen. Er zijn voldoende lestijden om voor het komende schooljaar opnieuw 4 kleuterklassen te kunnen inrichten.
De vestiging Hoogvelden zal in totaal 36 kleuters tellen (inclusief instappers die doorheen het schooljaar bij zullen komen). De kleuterklassen in de vestiging van de Processieweg tellen samen 36 kleuters.
Bijkomend:
- kinderverzorging (15/32)
- L.O. + bewegingsprojecten (12/24).
- zorg + SES (12/24)
2.1.2 Lagere school
Alle klassen worden ontdubbeld gezien de grootte van de groepen (steeds meer dan 32 lln. per jaar)
Daarnaast heeft men volgende ondersteuning:
- zorgcoördinator kleuterschool + onderbouw (36/36)
- zorgcoördinatie en zorg bovenbouw (24/24)
- Ict op klasniveau (4/24)
- Ict-coördinator (10/36) - nog te bekijken binnen de SoM
- L.O-leerkracht (14/24)
- administratieve medewerker (36/36) + (4/36 ingericht binnen GBS Ter Doelhagen)
- beleidsondersteuner (11/36)
- aanvangsbegeleider (4/24).
- extra- ondersteuning door flexibele leerkracht. Deze uren worden ingezet als co-teaching. Men gebruikt 6 verschillende vormen van co-teaching al naargelang de lesinhoud ( observerende-, assisterende-, parallelle-, station-, alternatieve-, complementaire co-teaching). (12/24)
- De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden gezet om alle klassen voltijds te ontdubbelen en ondersteuning op de klasvloer te verhogen.
aanvullende lestijden levensbeschouwelijke vakken
- 14/24 Rooms Katholiek Godsdienst
- 14/24 Zedenleer
- 14/24 Islam
3. Invulling lestijden Ter Doelhagen
3.1. Uitgangspunten
3.1.1 Kleuterschool
In de kleuterschool opteert men om te werken met 5 klas/leefgroepen te behouden. De vestiging in Terhagen zal in totaal 41 kleuters tellen, verdeeld over 2 klassen. De vestiging in Rumst 55 kleuters, verdeeld over 3 klassen. Deze aantallen kunnen nog stijgen, aangezien we nog volop bezig zijn met inschrijvingen.
Bijkomend:
- LO (10/24)
- Kinderverzorging (15/32)
- zorg + SES-lkr (19/24)
3.1.2. Lagere school
In de lagere school wordt het tweede leerjaar ontdubbeld wegens te grootte groep (30 lln.). Voor het inzetten van een flexibele leerkracht voor het opvangen van de extra zorgnoden binnen de school en om zo kwaliteitsvol onderwijs te kunnen blijven garanderen buiten het verkregen lestijdenpakket worden 10/24 uren extra gefinancierd (via Tivoli-uren uit het werkingsbudget van de school).
Bijkomend:
- zorgcoördinator: 36/36
- Zorg + SES (26/24)
- flexibele leerkracht: 10/24
- L.O-leerkracht (7/24)
- administratieve medewerker (32/36) (+ 4/36 Eikenlaar)
- beleidsondersteuner (7/36)
- aanvangsbegeleider (3/24)
- Ict-coördinator (6/36) - nog te bekijken binnen de sOm.
Aanvullende lestijden levensbeschouwelijke vakken
- 8/24 Rooms Katholieke Godsdienst
- 8/24 Zedenleer
- 8/24 Islam
- 1/24 Protestantse Godsdienst
De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2023. Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX
- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.
- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.
- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.
De vooropgestelde financiering, bovenop de financiering van de loonkost die vanuit Agodi wordt voorzien, is budgettair neutraal. Er wordt immers verschoven binnen de kredieten van het werkingsbudget.
Er wordt kennisgenomen van de personeelsformatie voor het schooljaar 2023-2024 voor de gemeentescholen Ter Doelhagen en Eikenlaar.
keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024 goed.
keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2023-2024 goed.
keurt de aanwerving goed van een extra ondersteuner in de vorm van 10/24 onderwijzer (niveau BA) voor 10 maanden.
Financiering:
- 100% vanuit het werkingsbudget Ter Doelhagen - dit zijn uitgaven die worden gefinancierd vanuit de werkingstoelage vanuit Onderwijs Vlaanderen
Voor een woordelijk verslag wordt naar de audio-opname verwezen.
Raadslid Francy Van der Wildt (Vooruit en Groen) verklaart dat de toelichting op de raadscommissie goed was. Het is goed dat er afspraken gemaakt werden. Ze hoopt dat het lokaal bestuur haar ambassadeursrol opneemt.
In het verleden verliep de samenwerking tussen het schoolbestuur Rumst en de gemeentelijke basisscholen niet altijd even vlot als de verschillende partijen graag zouden willen. In kader van het lestijdenpakket en themacollege onderwijs van juni 2022 werd een nota opgesteld en besproken in verband met het gemeentelijk onderwijs in Rumst. Hier bleek dat er binnen het schoolbestuur en de scholen onduidelijkheid en verschillende misconcepties bestonden over zowel elkaars werking als het stellen van bepaalde verwachtingen ten opzichte van elkaar. Aan de start van het nieuwe schooljaar 2022-2023 maakten burgemeester, schepen van onderwijs en algemeen directeur tijd vrij om met het schoolteam in gesprek te gaan. Hieruit kwam naar boven dat alle partijen willen werken aan een betere samenwerking en het bevorderen van een open communicatie.
De overeenkomst wordt gesloten met het oog op het afstemmen van het beleid van de school op het beleid van het schoolbestuur en het formuleren van duidelijke en transparante afspraken rond de verwachtingen van het schoolbestuur enerzijds en het schoolteam, het kernteam, de beleidsondersteuner en de schooldirectie anderzijds. Zowel vanuit de school als vanuit het schoolbestuur wordt ingezet op een goede communicatie, transparantie en wederzijds vertrouwen.
De richtlijnen worden opgesteld als middel om in de toekomst op terug te vallen bij een eventuele onenigheid.
keurt de beheersovereenkomst tussen het schoolbestuur Rumst en de directeurs van de gemeentelijke basisscholen van Rumst (GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar) goed. De beheersovereenkomst zal ingaan op 1 september 2023 en lopen tot en met 31 augustus 2024. Bij het verstrijken van de termijn (1 september tot en met 31 augustus) wordt de overeenkomst stilzwijgend telkens met één jaar verlengd. Op vraag van één van de partijen of bij directeurswissel wordt de overeenkomst herbekeken en bij akkoord van beide partijen aangepast.
Op 16/05/2023 ontving de gemeente Rumst een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 22/06/2023 in Boom, Hoek 76 (unit 23) om 16u.
Gelet op de uitnodiging van 16 mei 2023 voor de buitengewone algemene vergadering (luik 2A) van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK op 22 juni 2023 (luik 2A), waarbij aan de aandeelhouders wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk fusievoorstel goed te keuren.
Gelet op de statuten van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
AGENDA buitengewone algemene vergadering Woonpunt Schelde-Rupel (luik 2.A)
FUSIE
Wetgevend kader situering van de problematiek
Bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, hierna “Decreet van 9 juli 2021”, is de verplichting opgelegd voor sociale woonactoren om zich te reorganiseren in die zin dat de bestaande sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren per werkingsgebied één woonactor moeten vormen: de woonmaatschappij.
In dat kader werd bij besluit van de Vlaamse Regering beslist dat de gemeenten Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle naar de toekomst toe het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” zullen vormen (Besluit van 4 februari 2022 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Antwerpen-Rupel, B.S. 8 maart 2022).
Ingevolge voormelde decretale verplichting en na onderzoek van de diverse pistes door de betrokken bestuursorganen terzake, werd voorgesteld dat de hierna vermelde Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, op heden actief in onder meer de gemeente Schelle, zich binnen het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” zal gaan positioneren als en omvormen tot woonmaatschappij.
Gelet op het voorgaande heeft de hierna vermelde Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL recent een aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij ingediend bij de Vlaamse Overheid in overeenstemming met de bepalingen zoals opgenomen in artikel 4.36 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
De hierna vermelde Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK is op heden exclusief actief binnen het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” en is voornemens om in te kantelen in de hierna vermelde Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL die de erkenning als woonmaatschappij binnen dit werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” wenst te bekomen.
Fusie door overneming
In navolging van het bovenstaande hebben de bestuursorganen van de hierna vermelde vennootschappen het initiatief genomen een fusie door overneming tot stand te brengen van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK die de overdracht van de totaliteit van het vermogen, zowel de rechten als de verplichtingen, aan de Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL tot gevolg heeft en dit overeenkomstig de beschikkingen van de artikelen 12:2 jo.12:24 e.v. van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (hierna “WVV”):
Wat de inwerkingtreding van deze geplande beslissing betreft in het licht van de vorming als woonmaatschappij
Deze beslissing tot fusie zal in werking treden onder de opschortende voorwaarde van overeenstemmende beslissing van goedkeuring van huidige fusie door de algemene vergadering van de Verkrijgende Vennootschap, coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid met sociaal oogmerk WOONPUNT SCHELDE-RUPEL.
Inzake de buitengewone algemene vergadering
Gelet op de uitnodiging van 16 mei 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK op 22 juni 2023 (luik 2A), waarbij aan de aandeelhouders wordt gevraagd het voormelde gemeenschappelijk fusievoorstel goed te keuren.
Gelet op de statuten van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
Keurt de agenda goed voor de buitengewone algemene vergadering op 22/06/2023 (luik 2A).
Keurt de fusie goed door overneming van Goed Wonen.Rupelstreek CVBA-SO door Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO overeenkomstig het gemeenschappelijk fusievoorstel, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing.
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK krijgt de opdracht te handelen op de buitengewone algemene vergadering van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK op 22 juni 2023 conform deze beslissing.
Op 16/05/2023 ontving de gemeente Rumst een uitnodiging voor de tweede buitengewone algemene vergadering (luik 2.B) van 22/06/2023 in Boom, Hoek 76 (unit 23) om 17u.
Voorafgaand:
Deze notulen zullen enkel rechtskracht verkrijgen bij voorafgaande overeenstemmende besluiten tot fusie waarbij het gehele vermogen van de Over Te Nemen Vennootschap GOED WONEN.RUPELSTREEK, zowel de rechten als de verplichtingen, wordt overgedragen naar de Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL, aangezien slechts ingevolge het voltrekken van deze fusie, de gemeente Boom aandeelhouder zal worden van de Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL.
Gelet op de uitnodiging van 16 mei 2023 voor de tweede buitengewone algemene vergadering (luik 2B) van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO op 22 juni 2023, waarbij aan de aandeelhouders wordt gevraagd de wijziging van de statuten, het gewijzigde voorwerp en doel en de nieuwe naam goed te keuren;
Gelet op de statuten van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO aangaande de bevoegdheden van de algemene vergadering.
AGENDA 2de buitengewone algemene vergadering Woonpunt Schelde-Rupel (luik 2.B)
STATUTENWIJZIGING
Wetgevend kader situering van de problematiek
Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO is een erkende sociale huisvestingsmaatschappij.
Bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen, hierna “Decreet van 9 juli 2021”, is de verplichting opgelegd voor sociale woonactoren om zich te reorganiseren in die zin dat de bestaande sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren per werkingsgebied één woonactor moeten vormen: de woonmaatschappij.
In dat kader werd bij besluit van de Vlaamse Regering beslist dat de gemeenten Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle naar de toekomst toe het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” zullen vormen (Besluit van 4 februari 2022 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het werkingsgebied Antwerpen-Rupel, B.S. 8 maart 2022).
Ingevolge voormelde decretale verplichting en na onderzoek van de diverse pistes door de betrokken bestuursorganen terzake, werd voorgesteld dat Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO, op heden actief in onder meer de gemeente Schelle, zich binnen het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” zal gaan positioneren als en omvormen tot woonmaatschappij.
Gelet op het voorgaande heeft Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO een aanvraag tot erkenning als woonmaatschappij binnen het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” ingediend bij de Vlaamse Overheid in overeenstemming met de bepalingen zoals opgenomen in artikel 4.36 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Deze erkenning werd verleend bij Ministerieel besluit van 26 april 2023 en gaat in op de dag waarop de omvorming tot woonmaatschappij plaatsvindt.
Concrete stappen in de vormgeving van de woonmaatschappij
De juridische vormgeving van de geplande herstructurering met het oog op de vorming van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied “Antwerpen-Rupel” zal bestaan uit vijf luiken, waarbij;
Statutenwijziging wat de omvorming betreft van CVBA naar BV
De heden voorliggende, beoogde statutenwijziging is er op gericht de huidige rechtspersoon van de sociale huisvestingsmaatschappij, zijnde een cvba, om te vormen naar een besloten vennootschap, met wijziging van het doel en het voorwerp van de vennootschap, de bestuursorganen, de naam, etc.
Deze omvorming is verplicht door het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en zijn uitvoeringsbesluiten.
Na besluit tot fusie zoals opgenomen in het tweede luik (luik 2A), zullen in het kader van deze omvorming bijgevolg de volgende beslissingen worden genomen (Luik 2B):
De statutenwijziging/aanstelling van het bestuur kan worden aangenomen.
Keurt de agenda goed voor de 2de buitengewone algemene vergadering op 22/06/2023 (luik 2B).
De wijziging van de statuten, zoals gevoegd in bijlage bij deze beslissing, waarbij Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO wordt omgevormd tot een BV, wordt goedgekeurd.
De beslissing om het volgestort gedeelte van het vaste gedeelte van het kapitaal van de Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL samen met de wettelijke reserve van de Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL op een onbeschikbare eigenvermogensrekening van de Verkrijgende Vennootschap WOONPUNT SCHELDE-RUPEL te plaatsen en het niet-gestorte gedeelte van het vaste gedeelte van het kapitaal op de eigen vermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” te plaatsen wordt goedgekeurd.
Het gewijzigde doel en voorwerp van de woonmaatschappij met werkingsgebied Antwerpen-Rupelstreek wordt goedgekeurd.
De nieuwe naam voor de woonmaatschappij met werkingsgebied Antwerpen-Rupel “Woonkade Rupelstreek” wordt goedgekeurd.
De volledig nieuwe statuten worden goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen draagt Dhr. Roger Antonio, Dhr. Kenneth Heylen en Dhr. Marc Leemans als bestuurders naar voor.
Andere kandidaat is raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen).
De stemresultaten zijn:
Roger Antonio 14 ja 3 nee 5 onthouding 1 blanco
Kenneth Heylen 14 ja 3 nee 5 onthouding 1 blanco
Marc Leemans 14 ja 3 nee 5 onthouding 1 blanco
Christine Jacobs 6 ja 9 nee 3 onthouding 5 blanco
Stelt als bestuurders aan: Dhr. Roger Antonio, Dhr. Kenneth Heylen en Dhr. Marc Leemans
De vertegenwoordiger van de gemeente binnen de algemene vergadering van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO krijgt de opdracht te handelen op de tweede buitengewone algemene vergadering van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO op 22 juni 2023 conform deze beslissingen.
Het college van burgemeester en schepenen draagt Els Devlies naar voor als vertegenwoordiger en Jurgen Callaerts als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente binnen de (buitengewone) algemene vergadering van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO vanaf heden tot het einde van de lopende gemeentelijke legislatuur.
Andere kandidaat voor beide mandaten is raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen).
De stemresultaten voor effectief lid zijn:
Els Devlies 14 ja 3 nee 5 onthouding 1 blanco
Christine Jacobs 6 ja 9 nee 3 onthouding 5 blanco
De stemresultaten voor plaatsvervangend lid zijn:
Jurgen Callaerts 14 ja 3 nee 5 onthouding 1 blanco
Christine Jacobs 6 ja 9 nee 3 onthouding 5 blanco
Stelt Els Devlies aan als effectief vertegenwoordiger van de gemeente binnen de (buitengewone) algemene vergadering van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO vanaf heden tot het einde van de lopende gemeentelijke legislatuur.
Stelt Jurgen Callaerts aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente binnen de (buitengewone) algemene vergadering van Woonpunt Schelde-Rupel CVBA-SO vanaf heden tot het einde van de lopende gemeentelijke legislatuur.
Voor de woordelijke weergave van de bespreking wordt naar de audio-opname verwezen.
Schepen Antonio vraagt toelichting bij de keuzes die raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) formuleert en duidt de keuzes vanuit het bestuur.
Na schorsing van de zitting ( schorsing 21u04 tot 21u13) meldt schepen Geert Antonio dat de huidige situatie wordt behouden vermits het om een tijdelijke opstelling gaat en de communicatie reeds uitgebreid verspreid werd.
Door de werkzaamheden in de Molenbergstraat in Rumst, is deze straat voor enkele maanden eenrichtingsverkeer geworden vanaf het kruispunt met de Tuinwijk en Statiestraat.
Haardorst, Peperstraat en Antoine De Winterstraat zijn twee richtingsverkeer straten.
Tijdens de opstart en afsluit van de schooluren zorgt dit voor gevaarlijke momenten voor de zwakke weggebruiker in deze straten.
Aangezien dat er in deze straten geparkeerde wagens staan, zijn deze straten onvoldoende breed voor doorgaand verkeerd van twee wagens die zich in tegenovergestelde richting begeven.
Als er op zulke momenten fietsers op de rijbaan bevinden zorgt dit voor gevaarlijke situaties.
De Vooruit en Groen fractie had de volgende vragen:
Is het mogelijk om Haardorst enkel richting te maken richting Doelhaagstraat?
Is het mogelijk om de Antoine De Winterstraat enkel richting te maken richting Tuinwijk?
Is het mogelijk om de Peperstraat enkel richting te maken richting Kerkstraat?
Is het mogelijk om aan de aannemer die de werkzaamheden uitvoert in de Molenbergstraat te vragen om de boordstenen en het stuk van de parking in de Molenbergstraat waarover doorgaand verkeer moet rijden tijdens de werkzaamheden aan te passen?
De boordstenen zijn vrij hoog en het stuk parking waarover men moet rijden liggen er momenteel in slechte staat bij.
Voor de woordelijke weergave wordt verwezen naar de audio-opname.
Burgemeester Jurgen Callaerts antwoordt dat de informatie van Duffel in november 2022 werd ontvangen. Bij de wijziging van de meerjarenplanning werd een budget ingeschreven voor de aankoop van mobiele camera's. Er zijn nog een aantal verplichte administratieve vereisten op te nemen o.a. voor de GDPR en het politie-advies alvorens de camera's kunnen ingezet worden.
In onze gemeente blijft sluikstorten een probleem.
Men kent ook de plaatsen die hier gevoelig voor zijn.
Onze fractie heeft hier in het verleden al vaak op aangedrongen om dit probleem aan te pakken en hierover al suggestie gedaan.
Door bvb mobiele of vaste camera’s te plaatsen.
Alleen bleek dit niet eenvoudig of zelfs onmogelijk te zijn volgens dit bestuur.
Nochtans stellen wij nu vast dat dit in onze buurgemeente Duffel wel lukt.
Zij hebben hiervoor twee mobiele camera’s ingezet.
En dit met een succesvol resultaat.
Enerzijds werkt het ontradend en anderzijds hebben ze hiermee sluikstorters daadwerkelijk betrapt en bestraft.
Het voordeel van de mobiele camera’s is dat deze ook verplaatst kunnen worden naar andere locaties en ook ingezet kunnen worden naar vandalisme gevoelige plaatsen.
De Vooruit en Groen fractie had hierover de volgende vragen:
Is ons bestuur bereid om bij het bestuur van Duffel hierover informatie in te winnen?
En zodanig over te gaan naar een daadwerkelijke actie om sluikstorten ook in onze gemeente te bestrijden?
Raadslid André Gielis (onafhankelijk) legt een aantal opmerkingen voor die in de sociale media verschenen rond de verkeerslichten in de Pierstraat. Wanneer gaan die verkeerslichten in orde zijn voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker? Schepen Antonio antwoordt dat de leverancier een fout maakte mbt de drukknop. Bij drukke momenten is er een interval ingesteld en dan is de drukknop niet nodig.
Raadslid Francy Van der Wildt (Vooruit en Groen) verwijst naar een brief aan de ondernemingen mbt de aanvraag van de minderhinderpremie. Daarin wordt een periode aangekondigd waarin ook de jaarmarkt zou moeten plaatsvinden. Schepen Geert Van der Auwera antwoordt dat hiermee rekening wordt gehouden.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) vraagt naar de onderbreking van de zebrapaden in de Pierstraat. Schepen Geert Antonio antwoordt dat bij de aannemer die de werken moet uitvoeren hierop werd aangedrongen.
Raadslid Marc Van den Bogaert (N-VA) vraagt of er rond de motie rond de inrichting van een boei al een opvolging is gebeurd vanuit de Vlaamse Waterweg. Burgemeester Jurgen Callaerts antwoordt dat hij dit zal opvolgen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van volgende mondelinge vragen: