Terug
Gepubliceerd op 27/05/2023

2023_GR_00056 - Lestijdenpakket - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024 - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/05/2023 - 20:00 Raadszaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Verontschuldigd

Bram Van Keer, raadslid N-VA; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2023_GR_00056 - Lestijdenpakket - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024 - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 23
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_GR_00056 - Lestijdenpakket - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024 - Goedkeuring 2023_GR_00056 - Lestijdenpakket - GBS Ter Doelhagen en GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

- Vanuit AGODI werd de personeelsformatie van de 2 gemeentescholen ( Eikenlaar en Ter Doelhagen ) voor het schooljaar 2023-2024 in een dienstbrief aan de directies van de scholen bezorgd. Op basis van deze dienstbrief worden de lestijden-, uren- en puntenpakket per school aangewend. 

- Het ABOC werd gepland op 9 mei 2023.

- De schoolraden van Eikenlaar en Ter Doelhagen vinden plaats op 30 mei en 1 juni 2023.

1.  Berekening van het lestijdenpakket GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024

  1. Overzicht omkadering personeel

Bestuurspersoneel

1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht

Lager onderwijs

Basisomkadering

Lestijden volgens de schaal

315/24

SES-lestijden

19/24

Additionele lestijden lager onderwijs

0/24

Aanvangsbegeleiding
4/24*

Totaal aantal lestijden lager onderwijs

338

 *nog niet ontvangen via dienstbrief, dit is een eigen berekening

Aanvullende lestijden

Punten ICT-coördinatie

27

Punten administratieve ondersteuning en beleidsondersteuning

97

Stimuluspunten SOM

14

Zorgpunten

37/36*

Samen school maken2/24*
Kerntaak5/24*

 *nog niet officieel ontvangen via dienstbrief, dit is een berekening

Kleuteronderwijs

Lestijden volgens de schaal

113/24

SES-lestijden

7/24

Additionele lestijden kleuteronderwijs

0/24

Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs

120

Kinderverzorguren

15/32


2. Berekening van het lestijdenpakket GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2023-2024.

  1. Overzicht omkadering personeel

Bestuurspersoneel

1 ambt van directeur zonder onderwijsopdracht

Lager onderwijs

Lestijden volgens de schaal

169/24

SES-lestijden

24/24

Additionele lestijden lager onderwijs

0/24

Aanvangsbegeleiding
3/24*

Totaal aantal lestijden lager onderwijs

201

 *nog niet officieel ontvangen via dienstbrief, dit is een berekening

Aanvullende lestijden



Punten ICT-coördinatie

17

Punten administratieve ondersteuning en beleidsonderstening

61

Stimuluspunten SOM

4/36

Zorgpunten

29/36*

Samen school maken 1/24*
Kerntaak4/24*

 *nog niet officieel ontvangen via dienstbrief, dit is een berekening

Kleuteronderwijs:

Lestijden volgens de schaal

120/24

SES-lestijden

20/24

Additionele lestijden kleuteronderwijs

0/24

Totaal aantal lestijden kleuteronderwijs

149

Kinderverzorguren

15/32


Argumentatie

1. Algemeen achtergrondkader bij het invullen van lestijden 

 1.1. Klasgrootte als bepalende factor voor een kwaliteitsvolle leeromgeving

 Bij de invulling van de lestijden is de klasgrootte een bepalende factor. Volgende overwegingen spelen hierbij een rol.

 - Om kinderen een kwaliteitsvolle leeromgeving aan te bieden en hen waar nodig met zorg op maat te kunnen omringen, is de klasgrootte van belang. Pedagogische studies en de Vlaamse overheid geven een klasgrootte van 20 kinderen in de kleuterafdeling en 24 in de lagere schoolafdeling aan als streefnorm.
- Deze streefcijfers maken het mogelijk voor het lerarenkorps om op termijn, bij een langdurige loopbaan, de comfortabele werkomgeving te behouden wat de kinderen ten goede komt.
- Om de meest kwaliteitsvolle leeromgeving te realiseren, is het wenselijk dat elk kind gedurende de ganse schoolloopbaan in klassen van max 20-24 kinderen kan doorbrengen. Dit betekent van bij de instap in de lagere school en gans de looptijd van de lagere school.
- Binnen elke school vertrekt men van een bepaald leerlingenaantal, opgedeeld volgens geboortejaren. Dit leerlingenaantal varieert van jaar tot jaar, op basis van de demografische evolutie in het algemeen en in het bijzonder in de gemeente, op basis van de aantrekkingskracht van de school ,…. Scholen moeten dus rekening houden met het variabel karakter van het leerlingaantal en van de klasaantallen.
- Om kwaliteitsvolle klasgroepen te realiseren kunnen klassen ontdubbeld worden of kan gewerkt worden met een vorm van co-teaching/extra ondersteuning in de klas. Dit veronderstelt echter dat men in de school of scholengemeenschap over een voldoende aantal lestijden beschikt. Deze situatie is verschillend per school en bepaalt op die manier de mogelijkheden om het pedagogisch project van de school te realiseren.

1.2 Schoolgebonden factoren
Andere factoren waarmee men rekening houdt bij de invulling van lestijden zijn:

- De inzet van het leerkrachtenteam en de verdeling van de leerkrachten over de klassen; hierbij spelen zowel objectieve factoren (vaste benoeming, voltijds/deeltijds opdracht, anciënniteit, …) als competentiegerichte en persoonsgerelateerde factoren (vertrouwdheid met de eigen klas, het samenwerken tussen leerkrachten, verwachtingen en ambities, …) een rol.

-  Het aantal beschikbare lokalen om de lessen te organiseren. Ontdubbeling van klassen en co-teaching situaties vragen immers extra lokalen.

- Het aantal uren zorg dat kan ingezet worden om leerlingen te begeleiden.
- De evolutie van de leerlingenaantallen over een aantal jaren. Op basis van de instroom en zijstroom kan een simulatie gemaakt worden hoe de leerlingenaantallen zullen evolueren.
 

2. Invulling lestijden GBS Eikenlaar

 2.1. Uitgangspunten

 2.1.1 Kleuterschool Eikenlaar

De kleuterschool breidde zich in het schooljaar 2021-2022 uit tot een volwaardige kleuterschool met 4 kleuterklassen. Er zijn voldoende lestijden om voor het komende schooljaar opnieuw 4 kleuterklassen te kunnen inrichten. 

De vestiging Hoogvelden zal in totaal 36 kleuters tellen (inclusief instappers die doorheen het schooljaar bij zullen komen). De kleuterklassen in de vestiging van de Processieweg tellen samen 36 kleuters.

Bijkomend: 

- kinderverzorging (15/32)

- L.O. + bewegingsprojecten (12/24).

- zorg + SES (12/24)


 2.1.2 Lagere school 

Alle klassen worden ontdubbeld gezien de grootte van de groepen (steeds meer dan 32 lln. per jaar)

Daarnaast heeft men volgende ondersteuning:

- zorgcoördinator kleuterschool + onderbouw (36/36)

- zorgcoördinatie en zorg bovenbouw (24/24)

- Ict op klasniveau (4/24)

- Ict-coördinator (10/36) - nog te bekijken binnen de SoM

- L.O-leerkracht (14/24)

- administratieve medewerker (36/36) + (4/36 ingericht binnen GBS Ter Doelhagen)

- beleidsondersteuner (11/36)

- aanvangsbegeleider (4/24).

- extra- ondersteuning door flexibele leerkracht. Deze uren worden ingezet als co-teaching. Men gebruikt 6 verschillende vormen van co-teaching al naargelang de lesinhoud ( observerende-, assisterende-, parallelle-, station-, alternatieve-, complementaire co-teaching). (12/24)

- De resterende punten uit de pot van de scholengemeenschap worden gezet om alle klassen voltijds te ontdubbelen en ondersteuning op de klasvloer te verhogen. 

 aanvullende lestijden levensbeschouwelijke vakken

- 14/24 Rooms Katholiek Godsdienst

- 14/24 Zedenleer

- 14/24 Islam


3. Invulling lestijden Ter Doelhagen

 3.1. Uitgangspunten 

 3.1.1 Kleuterschool 

 In de kleuterschool opteert men om te werken met 5 klas/leefgroepen te behouden. De vestiging in Terhagen zal in totaal 41 kleuters tellen, verdeeld over 2 klassen. De vestiging in Rumst 55 kleuters, verdeeld over 3 klassen. Deze aantallen kunnen nog stijgen, aangezien we nog volop bezig zijn met inschrijvingen.


Bijkomend:

- LO (10/24)

- Kinderverzorging (15/32)

- zorg + SES-lkr (19/24)


 3.1.2. Lagere school

In de lagere school wordt het tweede leerjaar ontdubbeld wegens te grootte groep (30 lln.). Voor het inzetten van een flexibele leerkracht voor het opvangen van de extra zorgnoden binnen de school en om zo kwaliteitsvol onderwijs te kunnen blijven garanderen buiten het verkregen lestijdenpakket worden 10/24 uren extra gefinancierd (via Tivoli-uren uit het werkingsbudget van de school).

Bijkomend:

- zorgcoördinator: 36/36

- Zorg + SES (26/24)

- flexibele leerkracht: 10/24

- L.O-leerkracht (7/24)

- administratieve medewerker (32/36) (+ 4/36 Eikenlaar)

- beleidsondersteuner (7/36)

- aanvangsbegeleider (3/24)

- Ict-coördinator (6/36) - nog te bekijken binnen de sOm.

Aanvullende lestijden levensbeschouwelijke vakken

- 8/24 Rooms Katholieke Godsdienst

- 8/24 Zedenleer

- 8/24 Islam

- 1/24 Protestantse Godsdienst

Juridische grond

De vermelde lestijden, uren, punten zijn gebaseerd op het aantal regelmatige leerlingen die ingeschreven zijn op de eerste schooldag van februari 2023.  Zij worden toegekend op voorwaarde dat de structuur van de school ongewijzigd blijft.

- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX

- het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs.

- het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs.

- omzendbrief BaO/2005/09"Personeelsformatie Scholen in het gewoon basisonderwijs" van 29 juni 2005.   

Adviezen

Visum financiën Gunstig advies

De vooropgestelde financiering, bovenop de financiering van de loonkost die vanuit Agodi wordt voorzien, is budgettair neutraal. Er wordt immers verschoven binnen de kredieten van het werkingsbudget.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennisgenomen van de personeelsformatie voor het schooljaar 2023-2024 voor de gemeentescholen Ter Doelhagen en Eikenlaar.  

Artikel 2

keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Eikenlaar voor het schooljaar 2023-2024 goed. 

Artikel 3

keurt de invulling van het lestijdenpakket van GBS Ter Doelhagen voor het schooljaar 2023-2024 goed. 

Artikel 4

keurt de aanwerving goed van een extra ondersteuner in de vorm van 10/24 onderwijzer (niveau BA) voor 10 maanden.

Financiering:

- 100% vanuit het werkingsbudget Ter Doelhagen - dit zijn uitgaven die worden gefinancierd vanuit de werkingstoelage vanuit Onderwijs Vlaanderen