Er wordt naar aanleiding van het overlijden van ere-secretaris Eduard Van Boxem 1 min stilte gehouden.
Volgende raadszittingen vinden plaats op : 16 februari, 23 maart, 27 april, 25 mei, 22 juni, 21 september.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Fractieleiders Christine Jacobs (Vooruit en GROEN), Marc Verrept (Vlaams Belang) en André Gielis (onafhankelijk) verklaren zich aan te sluiten bij de weigering van de zaak der wegen voor het voorliggend project omwille van de impact op de verkeersveiligheid, leefbaarheid van het centrum.
Feitelijke gegevens:
Gelet op de omgevingsaanvraag met referentie OMV_2022072184 ingediend door Limboma Projectontwikkeling NV, Genkersteenweg 195 bus 1.01, 3500 Hasselt, voor percelen gelegen te 2840 Rumst, Processieweg, Eikenstraat en Hoge Weg, kadastraal gekend afdeling 11036, sectie D, percelen 39F6 en 39Z5.
Overwegende dat het een aanvraag betreft tot het oprichten van een gebouw met daarin op de gelijkvloerse verdieping een HUBO-winkel en een Albert Heijn supermarkt. Op de eerste en de tweede etage boven Albert Heijn worden verder 11 appartementen opgericht. Tevens wordt een bovengrondse parking ingericht met 131 parkeerplaatsen en een fietsstalplaats.
Deze Omgevingsvergunningsaanvraag omvat de aanleg en wijziging van gemeentewegen;
De aanvraag omvat een rooilijnplan welke voldoet aan de bepalingen zoals voorzien in artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen, voor de wijziging van de gemeentewegen “Hoge Weg” en “Processieweg”, door toevoeging van een lot met een oppervlakte van 240 m² aan het openbaar domein.
Deze aanvraag omvat tevens een opmetingsplan en een ontwerpakte inzake de vestiging van een erfdienstbaarheid in de vorm van een eeuwigdurend publiek recht van doorgang voor een lot van 2 157 m² dat dienstig zal zijn als parking.
Adviezen
De uitgebrachte adviezen zijn integraal te raadplegen in bijlage. Hieronder wordt dieper op die elementen ingegaan die betrekking hebben op de zaak der wegen.
De gemeenteraad neemt kennis van deze adviezen. De elementen die betrekking hebben op de zaak der wegen, in het bijzonder het advies van de gemeentelijke technische dienst, worden weerhouden.
Openbaar onderzoek
De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek dat werd gehouden van 12 september 2022 tot en met 11 oktober 2022. Er werden 21 bezwaarschriften ingediend.
De bezwaarschriften handelden over de volgende aspecten:
Hoewel de gemeenteraad kennis neemt van alle elementen uit de bezwaarschriften, dient ze enkel die te bespreking, die betrekking hebben op de zaak der wegen.
Met betrekking tot de mobiliteitsstudie kan eerst en vooral nog worden opgemerkt dat de aanvrager hier op terugkomt in het wijzigingsverzoek van 9 november 2022. Concreet stelt de aanvrager dat wordt gewerkt met referentiecijfers voor dit type van winkels, dus dat geen expliciete verkeerstelling aan de basis liggen van de bij de aanvraag gevoegde nota. De cijfers zouden bijgevolg wel degelijk representatief zijn voor het voorgenomen project.
Voorts kan worden opgemerkt dat ook de detailhandelscoach van de provincie Antwerpen het project heeft onderzocht in het kader van een lopend project rond het aanduiden van detailhandelskernen binnen de gemeente. Uit de nota van de detailhandelscoach blijkt dat toch enigszins wordt uitgegaan van een onderschatting van de mobiliteit en het benodigde aantal parkeerplaatsen. Concreet zou volgens de nota gerekend moeten worden met 8 parkeerplaatsen per 100 m² voor wat betreft de Albert Heijn. Daardoor zouden specifiek voor de Albert Heijn geen 56 parkeerplaatsen, zoals voorzien in de aanvraag, maar 80 parkeerplaatsen nodig zijn. Een surplus van 24 parkeerplaatsen (of 18% extra parkeerplaatsen). Wordt ook rekening gehouden met de langere verblijfstijd ingevolge de mogelijke ontwikkeling op de naastgelegen projectzone binnen het RUP, dan zouden daar nog eens zo’n 40 benodigde parkeerplaatsen bij kunnen komen.
Bespreking
Het decreet houdende de gemeentewegen stelt (in artikel 12, § 2) dat in afwijking van artikel 11 van het decreet (dat bepaalt dat de gemeenten de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vastleggen in en via de opmaak of wijziging van gemeentelijke rooilijnplannen) de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het omgevingsvergunningendecreet kan worden opgenomen in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Conform artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet, juncto artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen spreekt de gemeenteraad zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouwen met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeente Rumst beschikt niet over een gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, waarin de decretale doelstellingen en principes werden verfijnd, geconcretiseerd en aangevuld.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Het decreet houdende de gemeentewegen heeft als doelstelling dat elke beslissing over gemeentewegen erop gericht dient te zijn om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om die doelstelling te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op (1) de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau, en (2) de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak (artikel 3 van het gemeentewegendecreet).
Daarnaast dient bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening te worden gehouden met de volgende principes: (1) wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang, (2) een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd, (3) de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen, (4) wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief, en (5) bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Hierbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen (artikel 4 van het gemeentewegendecreet).
Op 8 juli 2022 werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend door Limboma Projectontwikkeling NV, Genkersteenweg 195 bus 1.01, 3500 Hasselt, voor het oprichten van een gebouw met daarin op de gelijkvloerse verdieping een HUBO-winkel en een Albert Heijn supermarkt. Op de eerste en de tweede etage boven Albert Heijn worden verder 11 appartementen opgericht. Tevens wordt een bovengrondse parking ingericht met 131 parkeerplaatsen en een fietsstalplaats.
De aanvraag werd, na ontvangst van bijkomende info, ontvankelijk en volledig verklaard op 25 augustus 2022.
De omgevingsvergunningsaanvraag draagt als kenmerk OMV_ 2022072184 (en is gemeentelijk geregistreerd onder het nummer 202200112). De uiterste datum voor de vergunningverlenende overheid om een beslissing te nemen over de aanvraag is 6 februari 2023.
Voor wat betreft het rooilijnplan voldoet het aanvraagdossier aan de eisen van het decreet houdende de gemeentewegen (zie artikel 12, § 2, eerste lid en artikel 16).
De verantwoordingsnota van de aanvrager verduidelijkt de noodzaak tot wijziging van de gemeenteweg, dit met inachtneming van de bepalingen van het decreet houdende de gemeentewegen, o.a. artikel 3 en artikel 4 van het decreet. Concreet wordt het gedeelte grond dat is gelegen binnen de zone artikel 14 van het RUP (zone voor openbaar domein) overgedragen aan de wegbeheerder.
De verantwoordingsnota gaat evenwel niet dieper in op de aanleg van een doorwaardbare parking, die volgens de vaste rechtsspraak ook dient te worden beschouwd als de aanleg van een gemeenteweg. Ingevolge deze rechtsspraak was ook een rooilijnplan vereist voor de afbakening van de betreffende rooilijnen. Het bij het dossier gevoegde opmetingsplan voldoet niet aan de vereisten uit het decreet gemeentewegen. Dit is een legaliteitsbelemmering voor een verdere gunstige beoordeling van de zaak der wegen.
De gemeenteraad kan uitsluitend uitspraak doen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, over de eventuele opname in het openbaar domein en de verenigbaarheid met de doelstellingen en principes van het decreet gemeentewegen en kan dus geen uitspraak doen over bezwaren die hier geen rechtstreeks verband mee houden. Anders oordelen zou een bevoegdheidsoverschrijding betekenen.
Het komt aan de gemeenteraad toe een beslissing te nemen over de zaak van de wegen (lees: over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de betrokken gemeentewegen) alvorens de vergunningverlenende overheid een beslissing kan nemen over de aanvraag van de omgevingsvergunning.
Conform het decreet op de gemeentewegen moet onderzocht worden welke rol de voorgestelde aanpassing van de gemeenteweg kan spelen in de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen op recreatief en functioneel vlak.
Naast een toetsing aan deze algemene doelstelling uit het decreet betreffende de gemeentewegen, moet iedere vraag tot het aanleggen en het wijzigen van gemeentewegen ook beoordeeld worden aan de hand van onderstaande principes:
Zoals voorzien in het geldende RUP, dienen de Processieweg en de Hoge Weg (deels) te worden verbreed. De kosteloze grondafstand overeenkomstig het bijgevoegde rooilijnplan, voldoet aan de doelstellingen van het betreffende RUP. Gezien een RUP steeds wordt opgemaakt voor het algemeen belang, kan worden gesteld dat ook de wijziging aan gemeenteweg het algemeen belang dient. Aan de wegenis op zich wordt voorlopig evenwel niets gewijzigd.
Ook het aanleggen van een publiek toegankelijke en doorwaadbare parking voldoet aan de doelstellingen van het gemeentelijk RUP. Bijgevolg dient ook de aanleg daarvan het algemeen belang.
Voor wat betreft de aanleg van de publieke parking, te beschouwen als een gemeenteweg o.w.v. de feitelijke doorwaadbaarheid, kan worden gesteld dat deze (mogelijks) enkel kan worden ontsloten via de uitrit van de bestaande parking langs de Eikenstraat (zone art. 13 van het RUP).
Deze uitrit is niet gedimensioneerd voor een dergelijke toestroom aan verkeer, waardoor de vlotte ontsluiting van de percelen, evenals de verkeersveiligheid in de Eikenstraat, in het gedrang komt.
Het RUP voorziet specifiek in de mogelijkheid om de zone artikel 20 afzonderlijk op de Eikenstraat te laten ontsluiten. Door (ook) van deze mogelijkheid gebruik te maken, kan een afzonderlijke in- en uitrit worden voorzien, of kan een veiligere en voornamelijk bredere gecombineerde in- en uitrit worden gerealiseerd.
Het argument dat de parking ook bereikt kan worden via de Processieweg is slechts gedeeltelijk correct. Deze ontsluiting verloopt nl. steeds via een gedeelte over privaat terrein, dat bovendien is gelegen binnen een projectzone van het RUP, en bijgevolg in theorie op een later tijdstip kan worden bebouwd.
Inzake de ontsluiting van al het vrachtverkeer in het project (zowel voor Albert Heijn als voor HUBO) kan worden gesteld dat de keuze voor een ontsluiting langs een lagere school en gemeentelijke sportterreinen de plaatselijke verkeersveiligheid niet ten goede komt.
Om mogelijke hinder tot een minimum te beperken, voorziet de aanvraag reeds in manoeuvreerruimte op eigen terrein, doch is een zekere mate van overlast te verwachten, die ingevolge de mogelijkheden van het RUP (volledige ontsluiting via art. 20) te vermijden was. Echter lukt dat niet met de ontsluiting die momenteel (niet) is voorzien langs die kant van het project.
De gemeenteweg waarop de zaak van de wegen betrekking heeft ligt op ruime afstand van de gemeentegrenzen en heeft bijgevolg geen gemeentegrensoverschrijdend belang.
De Processieweg werd in het verleden reeds gebruikt voor het bevoorraden van de bestaande HUBO-winkel. Daarnaast is het de toegangsweg naar een school en gemeentelijk sportterreinen.
Door te stellen dat de weg zeker niet mag gebruikt worden voor manoeuvreren door vrachtwagens, wordt in het RUP impliciet gesteld dat vrachtverkeer wel kan worden toegelaten op deze weg.
Niettegenstaande kan de vraag worden gesteld of vnl. het uitrijden uit de Processieweg, met vrachtverkeer niet zal resulteren in een onwenselijke verkeerssituatie. Het zicht is vrij beperkt, en de uitrit bevindt zich binnen een 10-op-10 schoolomgeving. Nieuwe conflictmogelijkheden zouden daarbij maximaal moeten worden vermeden.
In de afweging aangaande de behoeften van de toekomstige generaties, kan dus worden geoordeeld dat het niet wenselijk is om nog meer vrachtverkeer dan in de huidige situatie (sowieso de extra vrachtwagens van Albert Heijn) toe te laten via de Processieweg.
In het kader van de aanleg van nieuwe gemeentewegen voorziet het decreet houdende de gemeentewegen in artikel 26, §2, 1e lid in een verwervingsplicht voor de gemeente.
“In het geval van nieuwe gemeentewegen gaat de gemeente over tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg.”
Conform artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet kan de verwerving gebeuren middels het opleggen van een last tot gratis grondafstand. De vergunningverlenende overheid is conform artikel 75 van het Omgevingsvergunningsdecreet verplicht de door de gemeenteraad opgelegde lasten over te nemen in de omgevingsvergunning.De aanleg en wijziging van de gemeenteweg gelegen te 2840 Rumst, Processieweg, Eikenstraat en Hoge Weg, horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met kenmerk OMV_2022072184 (gemeentelijk dossier met nummer 202200112), ontvangen op 8 juli 2022, ontvankelijk en volledig verklaard op 25 augustus 2022 na het aanleveren van bijkomende informatie, wordt geweigerd wegens niet in overeenstemming met de doelstellingen van het gemeentewegendecreet, zoals hierboven gemotiveerd.
Kennisgeving van deze beslissing zal worden gedaan aan de indiener van de aanvraag van de omgevingsvergunning, met name Limboma Projectontwikkeling NV, Genkersteenweg 105 bus 1.01, 3500 Hasselt, en aan de vergunningverlenende overheid.
Een afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan de dienst omgeving, om via het Omgevingsloket te worden gevoegd bij het aanvraagdossier, en aan de dienst openbare werken.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname die op de website kan geraadpleegd worden.
Fractieleider Marc Verschueren namens de CD&V-fractie en raadslid Bram Van Keer namens de N-VA-fractie verklaren zich aan te sluiten bij het voorstel tot beslissing en verwijzen naar de initiatieven die op hoger overheidsniveau hieromtrent genomen worden.
Schepen Els Devlies antwoordt:
Het is duidelijk dat iedereen het ermee eens is dat de dienstverlening van de banken achteruit gegaan is.
Er zijn twee problemen:
Afhalen van cash geld is een bezorgdheid van veel mensen. Vooral oudere mensen zijn nogal geneigd om cash geld te blijven gebruiken.
Betere spreiding - Zowel in deelgemeente Rumst als in Reet is er een bankautomaat is: aan AXA in Rumst en Crelan en voorlopig ook nog KBC in Reet. Enkel Terhagen heeft geen bankautomaat.
Er zijn 4 grootbanken die samen besloten hebben om cashpunten in te richten: dit is een automaat waar men cash kan deponeren en afhalen. Echter uitreksels afdrukken of overschrijvingen doen is niet mogelijk met deze cashpunten.
De banken hebben onderzocht waar de consumenten cash gebruiken en op basis daarvan zocht men naar de meest geschikte locaties: winkelcentra, plaatsen waar veel horeca is,... Terhagen heeft bijna geen winkels dus is de vraag of het hiervoor als locatie in aanmerking zou komen.
Ik stel me trouwens de vraag in hoeverre het afhalen van cash geld nog zinvol is.
Sinds 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen, ongeacht hun grootte, in staat zijn hun particuliere klanten (consumenten) ten minste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden: de meeste zaken hebben nu een betaalterminal of kunnen ook contactloze betalingen via smartphone aanvaarden. Dit ook voor kleine bedragen. Er komen geen kosten bij voor de consument.
Nu die betalingen ook contactloos gaan (voor kleine bedragen) hoeft er zelfs geen code meer ingegeven te worden. (wat voorheen soms een probleem voor senioren is omdat men soms de code vergat of dat men de cijfers op het klavier niet goed kon lezen).
Voordelen: veilig (minder kans op diefstal of verlies), geen fouten meer zoals bijv. te weinig wisselgeld terug gekregen, altijd controle achteraf hoeveel je ergens betaald hebt.
We merken dat in het cafetaria van HvC dat meeste bezoekers die van buitenaf komen in het cafetaria nu met hun bankkaart betalen (contactloos).
Wij kunnen trachten de grootbanken te overtuigen om terug filialen te openen, maar weinig kans op slagen vrees ik.
Voor onze gemeente: Digitaal Spreekuur in Hof van Crequi - Vrijwilliger in HvC, ICT-er die personen kan helpen en uitleg geven over het gebruik van hun computer, online formulieren invullen, uitleggen hoe ze een de bankapp kunnen installeren, … Voor overschrijvingen en bankverrichtingen ed moet hier met de grootste omzichtigheid omgegaan worden en deze dienstverlening wordt dan doorverwezen naar het Sociaal Huis, naar een van onze erkende budgetbeheerders.
Op de laatste bewonersbevraging van de inwoners van het hof van crequi werd er een kleine rondvraag gedaan: Blijkt dat 25% van de bewoners nog zelf zijn bankzaken doet. Bij de overige mensen deden de mantelzorger of de familie de bankzaken. Er was wel een groot deel van de bewoners die over een laptop of tablet beschikken. Maar bankzaken doen ze dus meestal niet.
Besluit: Dus we kunnen de vraag stellen om een cashpunt aan te vragen, om toch een signaal te geven dat de senioren niet uit het oog verloren mogen worden.
Raadslid Marc Verrept (Vlaams Belang) sluit zich niet aan bij het pleidooi voor het cashloos betalen en wil de hulp van anderen overbodig te maken door het plaatsen van automaten die klantvriendelijker zijn.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en GROEN) verduidelijkt dat er gepleit wordt voor automaten waar bankverrichtingen kunnen gedaan worden. Er wordt heel wat ingezet op inclusie maar er is nog werk. Het gaat niet enkel om senioren. 1 op 5 mensen zijn niet mee met de digitalisering.
In Rumst verdwijnen bankautomaten uit het straatbeeld. Om geld af te halen moet de Rumstenaar steeds verdere verplaatsingen afleggen om simpelweg geld af te halen of eenvoudige verrichtingen uit te voeren. Bovendien hebben de grootbanken het initiatief genomen om over te gaan tot nieuwe cashpunten die niet verbonden zijn aan één bepaalde bank. Gevolg van die samenwerking is dat de banken hun geldautomaten op andere plaatsen sluiten. Het risico zit er dus in dat er nog meer geldautomaten zullen verdwijnen.
Hierbij volgende vragen:
2. Wat vindt het gemeentebestuur van de afbouw van de dienstverlening door de grootbanken?
Voorstel tot beslissing:
In een brief richt de voltallige gemeenteraad zich aan de grootbanken met een pleidooi voor meer spreiding van de bankautomaten over het grondgebied van de gemeente Rumst en de vraag om opnieuw een bankautomaat te voorzien in de deelgemeente Terhagen.
Voor een letterlijke weergave van de bespreking wordt verwezen naar het audioverslag.
Burgemeester Jurgen Callaerts antwoordt:
Dit jaar verliep de verkoop van voordeel- en garantietickets voor Tomorrowland moeizamer dan andere jaren. Normaal kan de organisatie zich buigen op een groot professionalisme maar dit jaar heeft ze toch wat steken laten vallen.
Het bestuur heeft begin december een mail ontvangen met hoe ze dit aan de bewoners gingen voorleggen.
In deze editie was het voordeel niet meer zo groot. Er zijn nu ook dagtickets aangeboden maar hiervoor is een herschikking geweest van het aantal weekendtickets.
Er is nog een gesprek geweest maar aan het voorstel werd weinig aangepast.
Het bestuur heeft hier dus geen invloed op gehad.
Er zijn geen afspraken gemaakt. Dat kan ook niet. Het gaat hier om eenzijdige engagementen.
We kunnen er weinig rond doen maar het is te betreuren. Er is een draagvlak bij bewoners en dat zal ook met de tickets te maken hebben. Er is voor gewaarschuwd maar het heeft niet gebaat.
Wat wel pijnlijker is, is het verloop van de verkoop van de garantietickets. Inwoners hebben de garantie op hun ticket. Dat is altijd zo gecommuniceerd. Het aantal weekendtickets voor het tweede weekend bleek echter op een bepaald moment uitverkocht te zijn wat niet kan als er de garantie is. Ik heb contact opgenomen met de organisatoren en dan heeft men ervoor gezorgd dat iedereen dan toch dat ticket kon kopen. Zaterdagavond was er dan opnieuw een probleem en dan heb ik opnieuw contact opgenomen met de organisatoren. Er is dan beslist om de mogelijkheid tot aankoop van die tickets tot maandagavond open te stellen zodat iedereen de kans had om een ticket, ongeacht welk ticket, aan te kopen.
Vandaag kan het aankopen van de garantietickets niet meer.
Ik heb gevraagd om met de organisatie rond de tafel te zitten.
Het is een commerciële organisatie. We kunnen hier geen eisen rond stellen maar als je communiceert dat er de garantie is op een ticket dan moet dit ook gebeuren. Dit festival is fantastisch voor onze gemeente. Het zet onze gemeente op de kaart maar we moeten hiervoor ook wel wat slikken. Het is dan klein bier om elke inwoner de kans te bieden om te gaan. Ik vind het spijtig dat het dit jaar zo moeilijk verlopen is.
Van 13 tot en met 16 januari vond de ticketverkoop plaats voor de inwoners van Boom en Rumst die als buurtbewoners een voordeelticket, dan wel een garantieticket kunnen bemachtigen.
Opvallend dit jaar, is dat de voordeeltickets een pak minder voordelig zijn dan de vorige jaren. De prijs van een voordeelticket (voor een volledig weekend) stijgt van € 187 naar € 251. Dit is een stijging met ca. 34%. In deze tijden stijgt uiteraard de kostprijs voor de organisatie, maar de korting lijkt gekortwiekt. De garantietickets stegen slechts met ca. 12%, van € 261 naar € 291, wat wel in lijn is met de inflatie.
Daarnaast heb ik van heel wat inwoners vernomen dat zelfs de garantietickets niet gegarandeerd leken. De website gaf meerdere keren aan dat bepaalde tickets uitverkocht waren.
Daarom de volgende vragen:
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Er zijn geen mondelinge vragen.