Terug College van burgemeester en schepenen

ma 20/02/2023 - 14:00 Collegezaal

Bespreekpunten

Algemeen beleid en beheer

Financieel beleid en beheer en ICT

0111 - Fiscale en financiële aangelegenheden

Grondgebiedzaken

0600 - Ruimtelijke planning

0200 - Wegen

Consensuspunten

Grondgebiedzaken

0350 - Klimaat en energie

  • Het oorspronkelijk reglement stelt dat er een aanvullende premie wordt toegekend aan de aanvrager van een REG-premie bij de netbeheerder, zijnde Fluvius System Operator CV indien de aanvrager hierop recht heeft conform de voorwaarden zoals bepaald door Fluvius en waarvan Fluvius een REG- premie heeft uitbetaald.

    Het gaat over de hieronder vermelde REG-maatregelen bij bestaande, wettelijk vergunde woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen op het grondgebied van de gemeente Rumst :  Dak- of zoldervloerisolatie,  Buitenmuurisolatie,  Beglazing, Vloer- of kelderisolatie, Condensatieketel (enkel voor beschermde klanten).

    Sinds 1/10/2022 gebeuren de aanvragen voor energiepremies niet meer via Fluvius maar via Mijnverbouwpremie een loket van het Vlaams gewest, Wonen in Vlaanderen, VEKA en Fluvius.

    Het reglement dient bijgevolg aangepast te worden in functie van deze wijziging. 

0200 - Wegen

0600 - Ruimtelijke planning

0500 - Handel en middenstand

0629 - Overig woonbeleid

0390 - Overige milieubescherming

  • Bij de opmaak van het dossier als kandidaat Nationaal Park Scheldevallei zijn drie grote bouwstenen gevraagd: een landschapsbiografie (= beschrijving van de genese van het landschap), een masterplan (= een visie op 24 jaar) en een operationeel plan (= actieplan).

    De landschapsbiografie werd reeds eerder ter goedkeuring voorgelegd (zie besluit CBS: 2022_CBS_01935).

    In functie van de opmaak van een masterplan wordt feedback gevraagd over een verklaring met principes en bijhorende kaart met voorstel van natuurkernen.

    Doel van deze principes is om zekerheden te bieden aan de partners voor de werking van het kandidaat Nationaal Park Scheldevallei.

Algemeen beleid en beheer

0112 - Personeelsdienst en vorming

Sociaal beleid en onderwijs

0800 - Gewoon basisonderwijs

  • Beslissing om een leerkracht aan te stellen

    - voor vervanging 12/24 kleuteronderwijzer van 19/02/2023 t.e.m. 16/04/2023

    - in 6/24 bijkomende uren Oekraïnecrisis

    - voor 2/24 instaplestijden van 19/02/2023 t.e.m. 30/06/2023.

    Deze leerkracht werd al aangesteld voor 6/36 sokkeluren tot einde schooljaar.

  • - Het ontwerp van decreet over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).

    - Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:

        - een GC-verslag (verslag gemeenschappelijk curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot leersteun bij een gemeenschappelijk curriculum, vermeld in artikel 16 van het decreet basisonderwijs en artikel 352 van de Codex Secundair Onderwijs),

        - IAC-verslag (verslag individueel aangepast curriculum, dit is een verslag dat toegang geeft tot een individueel aangepast curriculum, vermeld in artikel 15 van het decreet basisonderwijs en in artikel 294, §2, 1° van de Codex Secundair Onderwijs) of

        - OV4-verslag (dit is het verslag vermeld in artikel 294, §2, 2° van de Codex Secundair Onderwijs).

    - Onze scholen hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.

    - Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.

    - Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.

    - Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk NOA. Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.

        - Mensen, middelen en expertise worden geconcentreerd in deze nieuwe leersteuncentra, die anders georganiseerd zijn dan de huidige ondersteuningsnetwerken.

        - Er wordt gekozen voor een beperkt aantal leersteuncentra die de mogelijkheden maximaal bundelen én garanderen met een voldoende kritische massa.

        - Scholen voor gewoon onderwijs kiezen vrij het leersteuncentrum waarbij ze willen aansluiten (los van het net of de koepel waartoe ze behoren) en nemen een belangrijke rol op in de leersteunraad. Jaarlijks kunnen ze kiezen om hun middelen in dat leersteuncentrum onder te brengen waar hun noden optimaal beantwoord worden.

    - De Vlaamse Regering zal met de representatieve verenigingen van de inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs een protocol afsluiten over waar de LSC's mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).

    - Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC.

    - Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling OVSG Leersteuncentrum De Horizon.

    Omwille van een hervorming moesten we opnieuw beslissen met welk leersteuncentrum we gaan samenwerken. Deze beslissing werd samen gemaakt met alle directeurs van de scholengemeenschap.

Financieel beleid en beheer en ICT

Vrije tijd