Terug
Gepubliceerd op 23/12/2022

2022_GR_00142 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR BEGRAAFPLAATSEN - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 22/12/2022 - 20:00 Gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Marleen De Bruyn, schepen; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00142 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR BEGRAAFPLAATSEN - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 22
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00142 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR BEGRAAFPLAATSEN - Goedkeuring 2022_GR_00142 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR BEGRAAFPLAATSEN - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De laatste jaren hebben we veel geïnvesteerd in onze begraafparken. We zorgen ervoor dat inwoners afscheid kunnen nemen van hun verwanten  in een groenere omgeving, volgen de de concessietijd op en  verwarlozing op.
Nu krijgen we de vraag van inwoners of ze de concessie van hun verwant kunnen verlengen voor een kortere periode dan de huidige 25 jaar. Dit omdat het onderhoud van het graf binnen 25 jaar waarschijnlijk te zwaar zal zijn maar dat ze het graf nu nog willen houden als afscheidsplek.
In de omliggende gemeenten zijn volgende keuzes mogelijk:

  • Boom: 5,10,15 of 25 jaar. Extra kosten per hernieuwing 50 euro
  • Kontich : 10,20 of 30 jaar. Geen extra kosten
  • Hemiksem:geen keuze
  • Niel: geen keuze
  • Aartselaar: burger mag zelf kiezen (per jaar te verlengen), kost per hernieuwing
  • Schelle:geen keuze

Argumentatie

Gelet op de financiële toestand van de gemeente.

Gelet op het collegebesluit van 28/11/2022.

Het raadsbesluit van 11 september 2001 betreffende het politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Beslissing van de gemeenteraad van 24 september 2015 om een sterrenheuvel in te richten op elke begraafplaats.



Juridische grond

De wet van 20 juli 1971 gewijzigd o.m. door de wet van 4 juli 1973 en de wet van 10 januari 1980.

Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.

Art. 41, 2e lid, 14° van het decreet lokaal bestuur.


Adviezen

Visum financiën Gunstig advies

Het reglement is correct opgesteld en conform de andere retributiereglementen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

§1 Het retributiereglement van 17 december 2020 voor de begraafplaatsen wordt opgeheven op 1 januari 2023

§2 Er wordt met ingang van 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 ten behoeve van de gemeente, een retributie geheven voor de begraafplaatsen.

Artikel 2

Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op:

  • voor de aflevering van frontplaatjes, zonder vermelding van de naam van de overledene, ter afsluiting van de columbariumnissen of om aangebracht te worden op de urnenkelders: 100 Euro
  • voor de aflevering van naamplaatjes, met vermelding van de naam van de overledene, die aangebracht worden op de zuil ter hoogte van de strooiweide: 50 Euro
  • voor de aflevering dekplaatjes met ster die aangebracht worden op de sterrenheuvel: 50 Euro
  • voor de grafconcessie voor 10 jaar: 200 euro voor 1 persoon en 400 euro voor 2 personen
  • voor de grafconcessie voor 15 jaar: 300 euro voor 1 persoon en 600 euro voor 2 personen
  • voor de grafconcessie voor 20 jaar: 400 euro voor 1 persoon en 800 euro voor 2 personen
  • voor de grafconcessie voor 25 jaar: 500 euro voor 1 persoon en 1000 euro voor 2 personen
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 10 jaar: 160 euro voor 1 persoon en 320 voor 2 personen
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 15 jaar: 240 euro voor 1 persoon en 480 voor 2 personen
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 20 jaar: 320 euro voor 1 persoon en 640 voor 2 personen
  • concessie columbarium nis of urnenkelder voor 25 jaar: 400 euro voor 1 persoon en 800 voor 2 personen
  • per concessiehernieuwing een vaste kost van 20 euro

Artikel 3

De retributie is verschuldigd door de aanvrager.

Artikel 4

Het verschuldigde bedrag is opeisbaar vanaf de toestemming tot de ter beschikkingstelling van een grafkelder, columbarium nis of urnenkelder, of vanaf het ogenblik dat de vergunning voor de concessie werd afgeleverd en vanaf de aanvraag tot afleveren van de plaatjes;

Artikel 5

Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden. Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.