De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Op 13 december is er de raadscommissie RC5 financiën rond de aanpassing van de financiële meerjarenplanning.
Op 22 december is er de volgende gemeenteraad.
De voorzitter vraagt om toestemming voor een blokstemming voor de agendapunten 3, 6, 7 en 8. Dit wordt unaniem goedgekeurd.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 20 december 2022 plaats heeft.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 13 oktober 2022 overgemaakt.
De agenda van de algemene vergadering van IKA van 20 december 2022 bevat volgende agendapunten
Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg “DLB”);
De statuten van IKA;
Gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van IKA voor de periode tot het einde van de legislatuur;
De vooropgestelde besprekingen hebben geen budgettaire impact. Het gebudgetteerde dividend stemt overeen met wat in het ontwerp van MJP is opgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen legt de uitnodiging voor de algemene vergadering van 20 december 2022 van IKA voor aan de gemeenteraad van zitting 24 november 2022.
De gemeenteraad keurt, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA goed. De vergadering zal gehouden worden op dinsdag 20 december 2022:
Voor wat betreft agendapunt 2, wenst de gemeenteraad dat IKA een samenwerking met Luminus opzet voor de realisatie van groenestroomprojecten en verzoekt IKA om een deelname in een samenwerkingsverband zoals beschreven in de begeleidende nota voor te bereiden. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
De gemeente wordt op de zitting van de buitengewone algemene vergadering van IKA van 20 december 2022 vertegenwoordigd door Raf De Schepper, wonende te Nijverheidsstraat 19A, 2840 Rumst.
De vertegenwoordiger van de gemeente dient te handelen en te beslissen conform de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en als dusdanig de op de agenda geplaatste punten van de algemene vergadering van IKA van 20 december 2022, waarover een beslissing moet genomen worden, goed te keuren.
Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be.
Feitelijke gegevens:
De aanvraag omvat de volgende werken:
Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu wijziging – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu wijziging.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Het college van burgemeester en schepenen stelde in de zitting van 26 september 2022 vast dat de aanvraag principieel in aanmerking komt voor vergunning, en verleende dan ook een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag, onder voorbehoud van goedkeuring van de zaak der wegen door de gemeenteraad. De gemeenteraad dient zich bijgevolg uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gewijzigde gemeenteweg.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 19/08/2022 t.e.m. 17/09/2022.
Er werd twee bezwaarschriften ingediend, met volgende argumenten:
Het college van burgemeester en schepenen nam in de zitting van 26 september 2022 kennis van deze bezwaarschriften en adviseerde aan de deputatie van de provincie Antwerpen het volgende:
Op basis van het advies van de gemeente Rumst werd door de provincie op 20/10/2022 een administratieve lus gestart met de bedoeling om het dossier aan te vullen op basis van dit advies maar ook op basis van andere adviezen die werden uitgebracht (deze hebben geen impact op de zaak van de wegen). Een nieuwe projectversie werd ingediend en aanvaard op 31/10/2022. De plannen met betrekking tot de gewijzigde oprit ter hoogte van de Kerremansstraat 23 werden aangepast naar de vergunde toestand.
De nieuwe uiterste datum van beslissing door de provincie Antwerpen is door de toepassing van de administratieve lus verlengd naar 21/01/2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften en sluit zich aan bij voorstel van het college van burgemeester en schepenen, tot aanpassing van het ontwerp ter hoogte van de Kerremansstraat 23. Het aangepaste ontwerp, ingediend via de nieuwe projectversie op het omgevingsloket, kan daartoe worden weerhouden.
Er loopt ter hoogte van een eigendom in de Kerremansstraat een geding bij de vrederechter met het oog op het verwerven van de innemingen 13 en 14 zoals weergegeven op het onteigeningsplan van de Kerremansstraat. Met de eigenaars werden gesprekken gevoerd en werd intussen een verregaande staat van overeenkomst bereikt die een onteigening zou kunnen vermijden. De betrokken eigenaars reageerden niet tijdens het openbaar onderzoek waardoor de plannen in het lopende dossier niet konden aangepast worden (zoals ter hoogte van Kerremansstraat 23). Wel wordt aan de gemeenteraad vandaag een dadingsovereenkomst met de betrokken eigenaars ter goedkeuring voorgelegd. Na het ondertekenen van de dadingsovereenkomst door alle partijen zal de gemeente Rumst een nieuwe aanvraag tot omgevingsvergunning indienen voor het wijzigen van de voorliggende aanvraag ter hoogte van de betrokken eigendom. Dit zal de garantie geven dat de voorliggende aanvraag in zijn geheel zal kunnen uitgevoerd worden zonder de onzekerheid van een onteigeningsgeding.
Adviezen
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
Het Departement Landbouw & Visserij, het Agentschap voor Natuur & Bos, de Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen en het Departement Omgeving (natuurlijke rijkdommen), evenals de gemeentebesturen Boom en Rumst, werden om een advies gevraagd.
Teneinde de aanvraag volledig te kunnen beoordelen, werd door de deputatie van de Provincie Antwerpen ook het advies gevraagd van de HVZ Taxandria.
Er werden in de afgeleverde adviezen geen elementen aangehaald die enige relevantie hebben voor de zaak der wegen. Wel werd door het Agentschap voor Natuur & Bos opgemerkt dat een boscompensatievoorstel toegevoegd dient te worden aan de aanvraag. Dit boscompensatievoorstel werd toegevoegd aan het wijzigingsverzoek, ingediend op het omgevingsloket.
Bespreking
De werken kaderen in de vaststelling dat de huidige weg-, fiets- en afwateringsinfrastructuur ontoereikend is. De gemeenteraad besliste daarom in de zitting van 24 juni 2021 om de rooilijn te verbreden en de Kerremansstraat volledig te laten herinrichten. De werken zijn conform dit besluit en vallen binnen de rooilijn, zoals aangeduid op het rooilijnplan van Antea Group dd. 9 maart 2021, met referte228204.
De doelstellingen die worden gerealiseerd met het voorliggende project zijn:
Geconcludeerd kan worden dat deze werken ontegensprekelijk het algemeen nut dienen, en zullen bijdragen tot een grotere veiligheid en een hoger comfort voor fietsers en voetgangers. Ook dragen de werken bij tot een fijnmaziger fietsnetwerk. Verder wordt ook de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer opgewaardeerd. Tot slot zal de aanleg van het gescheiden rioleringsstelstel (100 % afkoppeling van hemelwater afkomstig van verharde oppervlakten) in de toekomst vermijden dat de Molenstraat en omgeving te maken krijgen met overstromingen. Daartoe wordt dus ook de Molenbeek gedeeltelijk verlegd en wordt een bufferbekken aangelegd.
De zaak van de wegen zoals als bijlage toegevoegd, kan worden goedgekeurd.
Keurt de zaak van de wegen goed, zoals opgenomen in de plannenset bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_ 2022097544 van Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen, ingediend op 14 juli 2022 en gewijzigd door een nieuwe projectversie naar aanleiding van een administratieve lus zoals op het omgevingsloket werd ingediend, voor percelen de gelegen te 2840 Rumst, Kapelstraat, Molleveld en Polder, kadastraal gekend: Afdeling 11036, sectie D, percelen 196H, 228A, 228B, 229C, 229D, 230P, 230S, 231B, 231C, 232C, 232D, 233E, 233K, 234G, 234H, 235B, 235D, 235E, 237G, 237H, 237M, 237N, 237P, 237X, 240C, 241C, 241E, 243D, 243K, 243L, 244F2, 244G2, 244M2, 244P2, 244R2, 245/03W, 245A2, 245E2, 245G2, 245S, 245W, 245X, 245Y, 246T, 246V, 246W, 246X, 249R, 249X, 250Y, 251A2, 251B2, 251Z, 252_, 255/02_, 269C, 270C, 271D, 272G, 280E, 281H, 281K, 281L, 281M en 372A en afdeling 11622, sectie D, percelen 367, 370/02, 370 en 39 .
Er wordt een buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op een digitale wijze georganiseerd op 21.12.2022 om 19u.
De raad van bestuur heeft in zitting van 26. 10. 2022 de dagorde vastgelegd als volgt:
De raad van bestuur van 26. 10. 2022 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn (in bijlage):
De gemeente neemt kennis van de voorliggende agendapunten en documenten en sluit zich hierbij aan.
- decreet lokaal bestuur
het college neemt kennis van van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering, keurt deze goed en legt deze voor aan de raad van november.
de raad neemt kennis van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Er wordt een buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op een digitale wijze georganiseerd op 21.12.2022 om 19u.
De raad van bestuur heeft in zitting van 26. 10. 2022 de dagorde vastgelegd als volgt:
2. goedkeuren van de begroting 2023
3. innovatiefonds - bepalen bijdrage
4. aanvaarden van toetreding welzijnsvereniging KINA
5. benoemen leden adviescomités.
De raad van bestuur van 26. 10. 2022 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn (in bijlage):
2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2023
4. de nota over het innovatiefonds.
De gemeente neemt kennis van de voorliggende agendapunten en documenten en sluit zich hierbij aan.
- decreet lokaal bestuur
het college neemt kennis van van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering, keurt deze goed en legt deze voor aan de raad van november.
de raad neemt kennis van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering en keurt deze goed
de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gevraagd dit besluit als standpunt aan te nemen
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Marc Verschueren verklaart namens de fractie dat er veel aandacht en werk aan dit plan werd besteed. De fractie bedankt iedereen die hieraan geholpen heeft. Dit plan is voor de fractie een van de speerpunten van deze legislatuur. Het is een zeer ambitieus plan met vele uitdagingen. Verschillende acties zijn nog vaag omschreven maar zullen één voor één binnen de komende maanden, jaren gefinaliseerd moeten worden. Het zal niet gemakkelijk zijn om tot de beoogde resultaten te komen maar de fractie zal dan ook hieraan de nodige aandacht besteden om het plan zo consequent mogelijk uit te voeren. We rekenen erop dat we samen met al onze inwoners hieraan werken om van dit plan een succes te maken.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) verklaart dat haar fractie zich gaat onthouden De opgeleverde cijfergegevens mbt de co2 uitstoot vereisen meer uitdieping om tot correcte conclusies te komen en aldus over te gaan naar efficiënte maatregelen. De Rumstenaar heeft nood aan meer ondersteuning, aan meer financiële ondersteuning van het bestuur in het kader van de energietransitie. Het bestuur moet meer doen qua ontharding en vergroening. Op sommige plaatsen is het plan niet altijd haalbaar. We verwijzen naar de warmtenetten. Wat er zeker ontbreekt is dat er in het plan noch prioriteiten noch quickwins worden gesteld. De fractie gaat zich onthouden want er zijn meer doortastende maatregelen nodig. Woorden doen weinig maar daden maken het verschil. Het plan is op sommige punten niet haalbaar en er zijn geen prioriteiten of quick wins.
Raadslid Marc Verrept verklaart dat de Vlaams Belang-fractie niet tegen het terugdringen van de uitstoot van de broeikasgassen en juicht het toe dat het lokaal bestuur zelf het goede voorbeeld wil geven. De fractie wil niet meegaan in een opbod van doelstellingen terwijl de huidige doelstelling nog niet gehaald worden. Dus wij gaan ons onthouden, niet omdat het een slecht plan is maar er zijn teveel hiaten en er zitten cijfers in zonder grondige studie.
Op 26/11/2020 heeft Rumst het Burgemeestersconvenant 2030 voor klimaat en energie ondertekend. Zo wil ze een actieve rol opnemen in de uitdagingen die de klimaatverandering ons stelt. Door het convenant te ondertekenen, verbindt een lokaal bestuur zich om de lokale CO2-uitstoot met minstens 40% te reduceren tegen 2030 t.o.v. 2012, de lokale veerkracht ten opzichte van de gevolgen van klimaatverandering te verhogen, en de toegang tot veilige, duurzame en betaalbare, zekere en schone energie te verbeteren. De gemeente krijgt hierbij ondersteuning van de provincie Antwerpen en van IGEAN, die officieel zijn aangesteld als territoriaal coördinator van het Burgemeestersconvenant.
Om dat engagement te concretiseren naar daadwerkelijke acties en projecten, verbinden de ondertekenaars zich er toe om binnen de twee jaar na de ondertekening door de gemeenteraad een klimaatactieplan of SECAP op te maken met de voornaamste acties die ze willen uitvoeren. De uitwerking van het klimaatactieplan gebeurde in overleg met de verschillende beleidsdomeinen. Het plan werd ook overlegt van onderuit via verschillende participatiemomenten zoals:
Het actieplan stoelt op het goedgekeurde meerjarenprogramma en op de beleidsnota klimaat en duurzaamheid (GR 24/6/2021).
Het ontwerpplan werd besproken in een open milieuraad op 17/11/2022 en in raadscommissie 5 op 21/11/2022.
Met de goedkeuring en uitvoering van het SECAP/ klimaatactieplan 2030 werkt de gemeente aan een doordacht en ambitieus klimaatbeleid. Tegelijkertijd wenst het gemeentebestuur daarbij ten volle in te zetten op duurzame ontwikkeling op het eigen grondgebied. Voor een geslaagd klimaatbeleid is samenwerking met alle betrokken partijen (inwoners, bedrijven) en met alle beleidsniveaus noodzakelijk. Enkel met een geïntegreerde, inclusieve en structurele aanpak kan immers een geslaagd klimaatbeleid worden gerealiseerd.
De raad neemt kennis van het ontwerp klimaatactieplan en keurt deze goed
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Christine Jacobs verklaart namens de Vooruit en Groenfractie dat de partij tegenstemt omwille van haar eerder ingenomen standpunt rond de locatie van het nieuwe museum.
De Vlaams-Nederlandse Schelde Delta wil zich kandidaat stellen om een UNESCO Global Geopark te worden. Ook het (vernieuwde) Museum Rupelklei kan deel uitmaken van dit netwerk.
De kandidaatstelling vanuit Schelde Delta om het Geopark Unesco keurmerk te verkrijgen, wordt in november ingediend. Een Unesco Geopark is een partnernetwerk, een kwaliteitslabel of keurmerk dat toont dat we een uniek gebied hebben op vlak van geologie.
Museum Rupelklei zal een poort vormen in het netwerk van het Geopark.
Om extra middelen te verkrijgen voor het verstevigen van het aanbod in functie van het Geopark, zullen subsidies aangevraagd worden in het kader van het Europees programma Interreg Vlaanderen-Nederland. Onder de noemer ‘(Be)leefbare Schelde’ wordt in november een projectaanvraag ingediend. Rumst, met onder meer de nieuwe site van Museum Rupelklei en de site van de watertoren, maakt hier deel van uit en kan bij goedkeuring eveneens rekenen op bijkomende middelen, waarmee onder meer een gedeelte van de scenografie van het nieuwe museum gefinancierd kan worden.
Daarom werd een samenwerkingsovereenkomst rond het project Beleefbare Schelde opgemaakt. De Stichting HZ University of Applied Sciences (Vlissingen) is penhouder en zal het globale dossier indienen als projectverantwoordelijke bij subsidieverstrekker Interreg VA Vlaanderen-Nederland.
De projectpartners vormen gezamenlijk een samenwerkingsverband waarbij ze zich voor de looptijd van het project (vanaf 1 maart 2023 tot 28 februari 2026) aan elkaar verbinden om ernaar te streven de doelstellingen van het project te realiseren.
het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Marc Verrept verklaart namens de Vlaams Belang-fractie dit agendapunt niet mee goed te keuren want een gemeentebestuur moet niet geld geven aan een politieke organisatie.
11.11.11 organiseert jaarlijks verschillende acties om de aandacht te vestigen op ontwikkelingssamenwerking.
In de meerjarenplanning werd onder de actie 'We ondersteunen projecten in het Zuiden waarbij inwoners betrokken zijn' de jaarlijkse toelage aan 11.11.11 voorzien.
een toelage van 5000 euro uit te betalen aan het nationale 11.11.11-comité voor ondersteuning van de werking.
Het lokaal bestuur Rumst is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Vlotter.
Het lokaal bestuur werd met mail van 3 november 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Vlotter op
vrijdag 16 december 2022 om 19u in de vergaderzaal van de maatschappelijke zetel van VLOTTER in de Col. Silvertopstraat 15 te Boom.
1. Begroting 2023
2. Nota 2023
3.Rondvraag
Het lokaal bestuur van Rumst neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering van Vlotter en bepaalt haar standpunt hierover.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Beslissing van de Raad voor maatschappelijk welzijn dd. 28/02/2019 tot aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en raad van bestuur van Vlotter.
Overeenkomstig art. 427 en 432 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, dient voorafgaandelijk de beslissing met het mandaat van de vertegenwoordiger van het OCMW van Rumst overgemaakt te worden en de effectieve vertegenwoordiger meegedeeld (eventueel aangevuld met de beslissing van de aanduiding indien deze niet voor de legislatuur werd beslist).
Keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter van vrijdag 17 december 2021 goed met volgende agendapunten:
1. Begroting 2023
2. Nota 2023
3.Rondvraag
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Marleen De Bruyn stelt een amendement voor waarbij artikel 1 van het voorstel van beslissing wordt weerhouden alvorens andere beslissingen te nemen.
De zitting wordt 2 minuten geschorst.
Raadslid Christine Jacobs verklaart dat de Vooruit en Groen-fractie binnen de drie maanden een antwoord wenst.
Schepen Marleen De Bruyn verklaart zich hiermee akkoord.
Voorzitter Benjamin De Roeck legt de goedkeuring van het amendement voor wat artikel 1 van het voorstel van beslissing bevat en afvoering van de andere artikels van het voorstel van beslissing.
Een struikelsteen is een steen met een bronskleurig gedenkplaatje dat een paar millimeter boven de stoep uit steekt. In de steen is de naam van het gedeporteerde en vermoorde slachtoffer van de nazi’s vermeld, het moment en de plaats waarop die stierf of verdween. De steen wordt geplaatst in het voetpad aan het vroegere woonhuis van het slachtoffer.
“Het concept van struikelstenen – in het Duits Stolpersteine - werd in 1995 bedacht door de Duitse kunstenaar Gunter Demnig”. Ondertussen is dit een over geheel Europa verspreid “monument” voor de slachtoffers van het nazi-regime die niet teruggekeerd zijn uit de kampen.
In onze gemeente zijn er verzetslieden opgepakt die nooit zijn teruggekeerd.
De gemeenteraad beslist:
Art. 1: in samenwerking met de heem- en geschiedkundige kringen tot een lijst te komen van deze slachtoffers van het nazi- regime;
Art. 2: dat de nodige (financiële) ondersteuning wordt geboden aan de gemeentelijke heem- en geschiedkundige kringen opdat zij hiernaar een degelijk onderzoek kunnen voeren;
Art. 3: over te gaan tot de plaatsing van struikelstenen aan de vroegere woonplaatsen van de slachtoffers die nu reeds gekend zijn;
Art. 4: in later stadium over te gaan tot de plaatsing van struikelstenen aan de vroegere woonplaatsen van de slachtoffers die voortkomen uit het gevoerde onderzoek.
Van het voorstel van beslissing wordt artikel 1 weerhouden en worden artikelen 2 tot en met 4 afgevoerd. Er wordt dus aan de geschiedkundige kringen gevraagd of zij tot een lijst kunnen komen van de slachtoffers van het nazi- regime. Er wordt binnen de drie maanden een antwoord verwacht.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Geert Antonio antwoordt dat rond dit project geen overleg is geweest met het gemeentebestuur van Boom en dat hij niet over meer informatie beschikt. Dit project toont wel aan dat de Expressweg nodig is om het vrachtverkeer van de E19 niet via de Pierstraat naar de A12 te laten komen.
In een krantenartikel van 17 november 2022 lezen we dat vastgoedontwikkelaar Prologis in de Klampovenweg te Boom een logistiek centrum van 50.000 m² bouwt.
Het krantenartikel is als het ware een verademing in deze sombere crisistijden, het staat bol van goed en positief nieuws:
Er wordt echter met geen woord gerept over de mobiliteit, over het aantal mogelijke vrachtwagens dat dit project zal genereren en over de verkeersafwikkeling van dit project. Merkwaardig toch gezien deze verkeersafwikkeling zich voornamelijk zal afspelen op Rumstse wegen.
De Vooruit en Groen fractie heeft hieromtrent volgende vragen:
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) vraagt naar de mogelijke vochtigheidsproblemen voor de foto's en schilderijen die nu nog in het Home Van der Taelen hangen. Burgemeester Jurgen Callaerts antwoordt dat ze een andere bestemming krijgen.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van volgende mondelinge vragen: