Terug
Gepubliceerd op 25/11/2022

2022_GR_00125 - OMV_2022097544 - Weg- en rioleringswerken Kerremansstraat - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 24/11/2022 - 20:00 Gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, schepen; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, raadslid CD&V; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00125 - OMV_2022097544 - Weg- en rioleringswerken Kerremansstraat - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 22
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00125 - OMV_2022097544 - Weg- en rioleringswerken Kerremansstraat - Goedkeuring 2022_GR_00125 - OMV_2022097544 - Weg- en rioleringswerken Kerremansstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Feitelijke gegevens:

  • Aanvrager: Schroven, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen,
  • Administratieve ligging : 's Herenbaan, Kerremansstraat en Molenstraat te 2840 Rumst
  • Kadastrale ligging : Afdeling 11036, sectie D, percelen 196H, 228A, 228B, 229C, 229D, 230P, 230S, 231B, 231C, 232C, 232D, 233E, 233K, 234G, 234H, 235B, 235D, 235E, 237G, 237H, 237M, 237N, 237P, 237X, 240C, 241C, 241E, 243D, 243K, 243L, 244F2, 244G2, 244M2, 244P2, 244R2, 245/03W, 245A2, 245E2, 245G2, 245S, 245W, 245X, 245Y, 246T, 246V, 246W, 246X, 249R, 249X, 250Y, 251A2, 251B2, 251Z, 252_, 255/02_, 269C, 270C, 271D, 272G, 280E, 281H, 281K, 281L, 281M en 372A
    Afdeling 11622, sectie D, percelen 367, 370/02, 370 en 39
  • Onderwerp : Aanleg van een 2DWA-stelsel in de Kerremansstraat
  • Dossiernummer omgevingsloket : OMV_2022097544
  • Dossiernummer gemeente : 202200126

De aanvraag omvat de volgende werken:

  • Nieuwe wegverhardingen als volgt:
    • Kerremansstraat: er wordt een rijweg in cementbetonverharding (met tussenlaag in bitumen) van 20cm dik aangelegd. De fundering van de rijweg bestaat uit schraal beton van 20cm dik en een onderfundering van 20cm dik. Er wordt een fietspad aangelegd in rode betonstraatstenen (220x220x100), opgesloten tussen boordstenen van het type ID1. De fundering van het fietspad bestaat uit continu steenslagfundering zonder toevoegsel van 20cm dik. Langs de weg worden parkeerplaatsen aangelegd in waterdoorlatende zwarte betonstraatstenen (220x110x120). De fundering van de parkings bestaat uit een continu steenslagfundering zonder toevoegstel van 20cm dik en een onderfundering type II van 20cm dik.
    • ’s Herenbaan en Nachtegaalstraat: de rijweg wordt voorzien in asfaltverharding met toplaag type AB-4C (dikte E = 5cm) en onderlaag type APO-A (dikte E = 7cm). De fundering bestaat uit een steenslagfundering met continue korrelverdeling zonder toevoegsel met dikte 20cm. De onderfundering is van type II met dikte 20cm. De verharding zit opgesloten tussen kantstroken van type IIE1.
  • Terreinwerken, hoofdzakelijk grondverzet, in functie van het uitgraven van de gracht en het bufferveld. Hierbij zal specifieke beplanting aangebracht worden. De doorsteek onder de Kerremansstraat zal gerealiseerd worden met een prefab koker uit beton.
  • Het gedeeltelijk ontbossen van een perceel gelegen in agrarisch gebied. De te rooien bomen zullen in het project zelf gecompenseerd worden. Volgende bomen worden gerooid :
    • 7 wintereiken met een gemiddelde omtrek van 105cm (ongeveer 50 jaar oud)
    • 3 Betula met een gemiddelde omtrek van 32cm (ongeveer 16 jaar oud)
    • 6 Corylus met een gemiddelde omtrekt van 32cm (ongeveer 16 jaar oud)
  • Het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel
  • Het verleggen van de waterloop 'Molenbeek'. Momenteel is de waterloop voor een grote lengte ingebuisd in de Molenstraat. Dit geeft veel wateroverlast. Om dit te verbeteren dient de waterloop verlegd te worden. Het verleggen maakt het mogelijk om de inbuizingen grotendeels open te maken waardoor de waterloop meer buffercapaciteit heeft.

Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu wijziging – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu wijziging.

Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.

Het college van burgemeester en schepenen stelde in de zitting van 26 september 2022 vast dat de aanvraag principieel in aanmerking komt voor vergunning, en verleende dan ook een voorwaardelijk gunstig advies aan de aanvraag, onder voorbehoud van goedkeuring van de zaak der wegen door de gemeenteraad. De gemeenteraad dient zich bijgevolg uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gewijzigde gemeenteweg.

De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.

Argumentatie

Adviezen en openbaar onderzoek

Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 19/08/2022 t.e.m. 17/09/2022. 

Er werd twee bezwaarschriften ingediend, met volgende argumenten:

  • Door de aanleg van een nieuwe haag tussen het fietspad en de rijweg, wordt een deel van de verharding in de voortuin van de woning gelegen te Kerremansstraat 48 ontoegankelijk met de wagen, waardoor een parkeerplaats verloren gaat. 
  • Op de plannen wordt nog de oude situatie gebruikt, waarbij geen rekening werd gehouden met een verkaveling ter hoogte van de Kerremansstraat 23.

Het college van burgemeester en schepenen nam in de zitting van 26 september 2022 kennis van deze bezwaarschriften en adviseerde aan de deputatie van de provincie Antwerpen het volgende:

  • Uit nazicht van het gemeentelijk vergunningenregister blijkt dat er slechts 1 vergunde oprit aanwezig is voor het perceel gelegen te Kerremansstraat 48. Te zeggen, de oprit naar inpandige garage tegen de linkerperceelsgrens. Niettegenstaande voorziet het ontwerp al in de toegankelijkheid van een tweede oprit, rechts van de woning. Het is dan ook onwenselijk dat, zowel qua ruimtegebruik/ruimtebeslag als qua verkeersveiligheid, om een gedeelte van de voorziene haag te verwijderen en zo nog een derde rechtstreekse toegang tot de openbare weg te voorzien.
  • Het betreft een terechte opmerking. Er werd in het ontwerp geen rekening gehouden met de verleende vergunningen 202100092 en 20220093, telkens voor het bouwen van een vrijstaande woning, overeenkomstig de verkaveling 202000007/V.

Op basis van het advies van de gemeente Rumst werd door de provincie op 20/10/2022 een administratieve lus gestart met de bedoeling om het dossier aan te vullen op basis van dit advies maar ook op basis van andere adviezen die werden uitgebracht (deze hebben geen impact op de zaak van de wegen). Een nieuwe projectversie werd ingediend en aanvaard op 31/10/2022. De plannen met betrekking tot de gewijzigde oprit ter hoogte van de Kerremansstraat 23 werden aangepast naar de vergunde toestand.

De nieuwe uiterste datum van beslissing door de provincie Antwerpen is door de toepassing van de administratieve lus verlengd naar 21/01/2023.

De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaarschriften en sluit zich aan bij voorstel van het college van burgemeester en schepenen, tot aanpassing van het ontwerp ter hoogte van de Kerremansstraat 23. Het aangepaste ontwerp, ingediend via de nieuwe projectversie op het omgevingsloket, kan daartoe worden weerhouden.

Er loopt ter hoogte van een eigendom in de Kerremansstraat een geding bij de vrederechter met het oog op het verwerven van de innemingen 13 en 14 zoals weergegeven op het onteigeningsplan van de Kerremansstraat. Met de eigenaars werden gesprekken gevoerd en werd intussen een verregaande staat van overeenkomst bereikt die een onteigening zou kunnen vermijden. De betrokken eigenaars reageerden niet tijdens het openbaar onderzoek waardoor de plannen in het lopende dossier niet konden aangepast worden (zoals ter hoogte van Kerremansstraat 23). Wel wordt aan de gemeenteraad vandaag een dadingsovereenkomst met de betrokken eigenaars ter goedkeuring voorgelegd. Na het ondertekenen van de dadingsovereenkomst door alle partijen zal de gemeente Rumst een nieuwe aanvraag tot omgevingsvergunning indienen voor het wijzigen van de voorliggende aanvraag ter hoogte van de betrokken eigendom. Dit zal de garantie geven dat de voorliggende aanvraag in zijn geheel zal kunnen uitgevoerd worden zonder de onzekerheid van een onteigeningsgeding.

Adviezen

Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.

Het Departement Landbouw & Visserij, het Agentschap voor Natuur & Bos, de Dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Antwerpen en het Departement Omgeving (natuurlijke rijkdommen), evenals de gemeentebesturen Boom en Rumst, werden om een advies gevraagd.

Teneinde de aanvraag volledig te kunnen beoordelen, werd door de deputatie van de Provincie Antwerpen ook het advies gevraagd van de HVZ Taxandria.

Er werden in de afgeleverde adviezen geen elementen aangehaald die enige relevantie hebben voor de zaak der wegen. Wel werd door het Agentschap voor Natuur & Bos opgemerkt dat een boscompensatievoorstel toegevoegd dient te worden aan de aanvraag. Dit boscompensatievoorstel werd toegevoegd aan het wijzigingsverzoek, ingediend op het omgevingsloket. 

Bespreking

De werken kaderen in de vaststelling dat de huidige weg-, fiets- en afwateringsinfrastructuur ontoereikend is. De gemeenteraad besliste daarom in de zitting van 24 juni 2021 om de rooilijn te verbreden en de Kerremansstraat volledig te laten herinrichten. De werken zijn conform dit besluit en vallen binnen de rooilijn, zoals aangeduid op het rooilijnplan van Antea Group dd. 9 maart 2021, met referte228204. 

De doelstellingen die worden gerealiseerd met het voorliggende project zijn:

  • Een voldoende brede rijweg creëren om kruisend verkeer mogelijk te maken zonder randschade en de bussen van de Lijn de nodige breedte geven om elkaar te kunnen kruisen.
  • De snelheid afremmen door het aanbrengen van snelheidsremmende elementen zoals een verhoogd kruispunt ter hoogte van de ’s Herenbaan en het maken van wegversmallingen met groenelementen.
  • Een veilige fietsinfrastructuur aanleggen door een voldoende breed dubbelrichtingsfietspad aan te leggen dat voldoet aan de randvoorwaarden voorgeschreven in het Vademecum Fietsvoorzieningen, opgemaakt door het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap waarbij rekening wordt gehouden met een voldoende breedte en een tussenstrook tussen de rijweg en het fietspad.
  • Voldoende parkeergelegenheid voorzien op openbaar domein.
  • Het versterken van de landschappelijke integratie in deze uitgesproken landschappelijke omgeving door het aanbrengen van groenelementen onder de vorm van hoogstammige bomen en hagen.
  • Het voorzien van een gescheiden riolering gezien de afwezigheid van enige afvalwaterriolering op dit moment.
  • Voldoende ruimte te geven voor alle nutsleidingen die noodzakelijk zijn om alle woningen van het nodige comfort te voorzien.

Geconcludeerd kan worden dat deze werken ontegensprekelijk het algemeen nut dienen, en zullen bijdragen tot een grotere veiligheid en een hoger comfort voor fietsers en voetgangers. Ook dragen de werken bij tot een fijnmaziger fietsnetwerk. Verder wordt ook de rijbaan voor het gemotoriseerd verkeer opgewaardeerd. Tot slot zal de aanleg van het gescheiden rioleringsstelstel (100 % afkoppeling van hemelwater afkomstig van verharde oppervlakten) in de toekomst vermijden dat de Molenstraat en omgeving te maken krijgen met overstromingen. Daartoe wordt dus ook de Molenbeek gedeeltelijk verlegd en wordt een bufferbekken aangelegd.

De zaak van de wegen zoals als bijlage toegevoegd, kan worden goedgekeurd.

Juridische grond

  • Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzingen.
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
  • Het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt de zaak van de wegen goed, zoals opgenomen in de plannenset bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_ 2022097544 van Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen, ingediend op 14 juli 2022 en gewijzigd door een nieuwe projectversie naar aanleiding van een administratieve lus zoals op het omgevingsloket werd ingediend, voor percelen de gelegen te 2840 Rumst, Kapelstraat, Molleveld en Polder, kadastraal gekend: Afdeling 11036, sectie D, percelen 196H, 228A, 228B, 229C, 229D, 230P, 230S, 231B, 231C, 232C, 232D, 233E, 233K, 234G, 234H, 235B, 235D, 235E, 237G, 237H, 237M, 237N, 237P, 237X, 240C, 241C, 241E, 243D, 243K, 243L, 244F2, 244G2, 244M2, 244P2, 244R2, 245/03W, 245A2, 245E2, 245G2, 245S, 245W, 245X, 245Y, 246T, 246V, 246W, 246X, 249R, 249X, 250Y, 251A2, 251B2, 251Z, 252_, 255/02_, 269C, 270C, 271D, 272G, 280E, 281H, 281K, 281L, 281M en 372A en afdeling 11622, sectie D, percelen 367, 370/02, 370 en 39 .