Volgens artikel 41, tweede lid, 2° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, verder Decreet Lokaal Bestuur genoemd, is de bevoegdheid van de raad van bestuur met betrekking tot (onder meer) het organogram en de personeelsformatie geen exclusieve bevoegdheid meer en kan ze gedelegeerd worden naar het directiecomité. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument.
Er wordt voorgesteld om het organogram, de personeelsformatie, beheersovereenkomst, arbeidsreglement en rechtspositieregeling in zijn volledigheid te delegeren van de raad naar het college van burgemeester en schepenen.
Het organogram en personeelsformatie zijn niet langer een statisch document als gevolg dat de organisatie voortdurend in ontwikkeling is. Deze legislatuur werden reeds acht wijzigingen aan het arbeidsreglement en 9 wijzigingen aan het personeelsplan doorgevoerd. Elk jaar vinden er wijzigingen plaats van het organogram, personeelsplan, arbeidsreglement en rechtspositieregeling als gevolg van de snelle wijzigende regelgeving.
Interne organisatie van de diensten en de rechtspositieregeling van het personeel hebben betrekking op de interne aangelegenheden van elk bestuur, die zich eerder situeren op het operationele niveau. De creatie van meer mogelijkheden voor interne delegatie van de bevoegdheden in die aangelegenheden laat toe om rekening te houden met schaal en efficiëntiewinsten te boeken in het besluitvormingsproces. Als gevolg is het aangewezen om een volledige delegatie van deze bevoegdheden te beslissen.
In geval van een delegatie wordt er nog steeds gerapporteerd aan de raad alsook maakt de financieel directeur nog steeds een financiële impactanalyse en zijn advies op waarmee het effect op de meerjarenplanning getoetst wordt. De inzet van kredieten wordt binnen de decretale regels en het besluit rond dagelijks bestuur opgenomen.
Vier keer per jaar vindt het bijzonder overlegcomité (vakbondsoverleg) plaats. Heden neemt een wijziging minimaal twee maanden in beslag alvorens de volledige procedure doorlopen is.
Artikel 41, tweede lid, 2° en artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 41, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 179, van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017: delegatiebesluit organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder titel 2: De ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.
Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Het besluit van het college van 15 november 2021: goedkeuring personeelsformatie.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 maart 2018: vaststelling organogram
Organisatieplan - vernieuwing personeelsplan zoals goedgekeurd door het college van 21 maart 2022.
Het besluit tot delegatie heeft op zich geen budgettaire impact. Het directiecomité dient de gedelegeerde bevoegdheid uit te voeren binnen de beschikbare budgettaire marges.
Met ingang vanaf 23 juni 2022 wordt het directiecomité bevoegd voor het organogram, personeelsformatie, beheersovereenkomst, arbeidsreglement en rechtspositieregeling en worden deze bevoegdheden gedelegeerd.
Aan de raad van bestuur zal minstens éénmaal per jaar gerapporteerd worden over de plannen en genomen beslissingen door het vast bureau terzake, zodat de leden hun beslissingsrecht en controlerecht kunnen blijven uitoefenen.
Het directiecomité kan bevoegdheden verder delegeren.