Terug
Gepubliceerd op 08/04/2022

2022_2019_00003 - Cultuurraad - agenda - verslag - Kennisneming

Cultuurraad
wo 30/03/2022 - 20:00 de Gam
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Monique Hertleer; Diane Nauwelaers; Bert Costermans; Paul De Greef; Eddy Gabriels; Alfred Michiels; Jacqueline Mourice; Fons Van Bulck; Bie Van Gucht; Leo Van Looy; Petra Ceulemans; Jef De Clerck; Selina Delen, stage vrije tijd

Afwezig

Marina De Bruijn; Sven Cools; Lutgardis Gielis; Eva De Mulder; Guido Laenen; Frans Andries; Martine Barratt; Leon Bernaerts; Ria Caluyn; Freddy Castrel; Rudy Corremans; Bruno Cuypers; Ariane De Leeuw; Jean-Pierre De Waele; Emiel Derkinderen; Marc Gabriels; Ilse Janssens; Paula Lemmens; Sabrina Marchal; Walter Muyshondt; Jan Nagels; Karin Rogmans; Bruno Struyf; Luc Swenden; Luc Switsers; Lutgart Symons; Lieve Theunis; Jeanine Van Durme; Bart Van Hoyce; Bart Van Keer; Bert Van Linden; Nadine Veranneman; Ariane Verelst; Jef Vermant; Martine Voet; André Wijckmans; Jan Van Espen; Paul Wellekens; Jeannine Van Cauwenbergh; Zekia Al-Alwan; Renilde Thys;  Lok; Marc Detollenaere; Greta Van der Donck; Eric Scheers; Eric Stroobants; Stephan Pollet; Christine Jacobs; Liesbeth Dekeyser; Raf Van Brandt

Verontschuldigd

Wendy Weckhuysen; Leen Van Dyck; Raf De Schepper; Bruno Koninckx; Ils Van Crombruggen; Ellen Verhavert

Secretaris

Jef De Clerck
2022_2019_00003 - Cultuurraad - agenda - verslag - Kennisneming 2022_2019_00003 - Cultuurraad - agenda - verslag - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De agenda van de Algemene Vergadering van de Cultuurraad van woensdag 30 maart bevat volgende punten:
1. Culturele programmatie
2. Oproep kandidaten dagelijks bestuur cultuurraad
3. Varia

Argumentatie

De voorzitter en leden kunnen agendapunten aanbrengen. Bij voorkeur 7 dagen vooraf via mail aan de secretaris van de adviesraad.

 

Besluit

De cultuurraad beslist:

Artikel 1

Verslag Algemene Vergadering Cultuurraad van 30 maart 2022

1. Culturele programmatie

Jef De Clerck licht kort de belangrijkste resultaten toe uit de publieksbevraging door PublicMinds uit 2020 en schetst de initiatieven die de voorbije twee jaar reeds genomen werden op vlak van culturele programmatie. 

Resultaten publieksonderzoek:
 
- Mensen willen vooral ontspannen, samen met vrienden of familie.
- Geen tijd is belangrijkste reden voor niet-participatie.
- 84% vindt kwalitatief programma in eigen gemeente heel belangrijk.
- Vooral veel interesse in muziek (concerten), comedy, musical, film en theater.
- Mensen willen iets kunnen drinken na een voorstelling.

Voorbije jaren werd voornamelijk ingezet op 3 zaken:
 
- Expo: laagdrempelige tentoonstellingen en presentatiemogelijkheden voor lokale kunstenaars.
- Workshops: mix van creatief plezier tot koken en fietsen herstellen.
- Podium: focus op kindertheater, maar ook ruimte voor klassieke muziek, (animatie)films en comedy.

Doel is méér mensen méér aan cultuur laten participeren. We willen mensen samenbrengen, ontspanning én meerwaarde bieden, maar ook kansen bieden aan artiesten. 

De aanwezige leden van de cultuurraad gaven vervolgens aan de hand van enkele vragen hun mening en ideeën over de culturele programmatie in Rumst.

- Wat bleef het meest bij van het culturele aanbod in Rumst?

Spijtig genoeg was er een beperkt aanbod door de coronapandemie. De opening van de Gam werd genoemd als een absoluut succes. Er waren veel bezoekers, en het was dus een perfect ontmoetingsmoment. Daarnaast hebben alle cultuurverenigingen ook de kans gekregen zich tijdens het cultuurcafé te tonen. 

Volgens de adviesraad moet een gemeenschapscentrum in de eerste plaats een ontmoetingsplek zijn. Het is de bedoeling dat de Gam het centrale punt zal vormen binnen de gemeente, een plaats waar de verenigingen en kunstenaars zich beter kunnen ontplooien doordat er meer ruimte is en een professionele ondersteuning op vlak van licht en geluid. 

Vraag Leo Van Looy: Hoeveel kinderen zijn er tijdens de kindertheatervoorstellingen?
Antwoord Jef De Clerck: bij de eerste voorstelling waren er 50 inschrijvingen, waarvan zo’n 50% kinderen en 50% ouders. De capaciteit in de watertoren was voorbije maanden begrensd tot maximum 30 plaatsen. 

Verschillende verenigingen geven aan dat zij een ouder publiek bereiken, en dat de activiteiten in de Gam daarom vooral op een jonger publiek zouden moeten focussen. Dit kan door bijvoorbeeld concerten te organiseren.

Vraag Leo Van Looy: Is het sluitingsuur niet te vroeg, waardoor het voor de jeugd minder aantrekkelijk is?
Antwoord Jef De Clerck: Tijdens het openingsweekend zijn al enkele jeugdverenigingen komen kennismaken met de Gam. Zij weten dat het niet toegelaten is om fuiven te organiseren in de Gam, maar organiseren ook andere types activiteiten (zoals bijv. een quiz). 

Antwoord Selina Delen: Jongeren hebben niet alleen nood aan fuiven, ook een goed concert met daarna nog een drankje kan zeer uitnodigend zijn. Door de coronapandemie was iedereen genoodzaakt zijn omgeving/streek beter te leren kennen. De waardering voor eigen streek is dan ook gegroeid. We moeten daar op inspelen, zodat iedereen zijn weg naar de Gam snel zal vinden. 

De cultuurraad oordeelt dat het een goede beslissing is om voorlopig geen fuiven of dansfeesten toe te laten. Iedereen stemt in dat we de Gam goed moeten promoten, zodat het een publiekstrekker wordt voor jong en oud. De naamsbekendheid kan groeien door het aantrekken van grote namen. 

- Hoe bleef je op de hoogte van het culturele aanbod?

Hierbij werden onderstaande zaken opgesomd:

- In de eerste plaats is het van belang actief met je leden bezig te zijn door te praten en te luisteren.
- De digitale nieuwsbrieven geven steeds een duidelijk overzicht van de programmatie.
- Sociale media zijn een zeer belangrijk promotiekanaal geworden.

Moeilijkheid is dat je soms heel veel informatie krijgt, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Het is dus van belang de juiste doelgroep te bereiken door gerichte nieuwsbrieven te sturen, bv een nieuwsbrief uitsluitend over cultuur. Het is belangrijk goed te filteren zodat je niet overspoeld wordt met informatie. 

Jacqueline Mourice geeft aan dat te veel verenigingen op zichzelf blijven en zich meer moeten openstellen om op die manier doelgroepen te gaan verbinden. 

Harmonie Sint-Cecilia geeft aan dat enkele van hun activiteiten inderdaad niet in het infoblad stonden. Volgens Alfred Michiels wordt er censuur toegepast bij de samenstelling van de UiTagenda in RumstInfo. In een democratie is het volgens hem niet aan de politiek hier een keuze in te maken.
Antwoord Jef De Clerck: Er wordt inderdaad door de redactie (niet door de politiek) een selectie gemaakt. Niet om te censureren, maar net om de UiTagenda aantrekkelijker en leesbaarder te maken, zodat mensen deze ook effectief gebruiken en lezen. Uit onderzoek van Publiq blijkt dat een totaaloverzicht met te veel activiteiten niet aantrekkelijk overkomt en dat deze niet gelezen worden door het grote publiek. Het doel van tips aanbieden is dat de lezers worden geholpen en gestimuleerd om deel te nemen aan activiteiten. We proberen alle verenigingen evenveel te ondersteunen en te promoten. De UiTagenda is ook slechts één kanaal, naast alle andere promotiekanalen die een vereniging kan inzetten. 

Dat enkele activiteiten van de harmonie niet verschenen kwam een keer door het te laat invoeren in de UiTdatabank en een andere keer werd het niet meer gepubliceerd omdat de activiteit reeds uitverkocht was. Een uitverkochte activiteit toch promoten staat wel goed voor de vereniging en is mooie promotie, maar op die manier stellen we ook heel wat mensen teleur en komen er heel wat telefoontjes van ontevreden inwoners. 

Bie Van Gucht stelt voor de verenigingen te presenteren in RumstInfo, zodat ze hun verhaal kunnen vertellen.
Antwoord Jef De Clerck: Dat is inderdaad een goed idee, op dit moment staan de sportverenigingen op de planning.

Voorstel Monique Hertleer: Misschien kan een QR-code gehangen worden aan de ingang van de Gam en eventueel de bibfilialen, met daarachter een link naar het overzicht van de culturele activiteiten in de gemeente.

- Wat ontbreekt er nog in het aanbod?

Enkele grote namen zouden interessant zijn om de naam van de Gam op de kaart te zetten. Belangrijk aspect is wel dat deze niet in het vaarwater van de verenigingen komen. 

Opmerking Alfred Michiels: Het is niet aan de gemeente zelf om iets te organiseren, de verenigingen moeten dat doen en de gemeente moet hen enkel ondersteunen.
 De andere aanwezigen geven aan dat het wel een meerwaarde is als de gemeente de leemtes kan opvullen die niet door verenigingen opgevuld worden. Een voorbeeld is kindertheater, dat door geen enkele vereniging aangeboden wordt. 

Enkele voorstellen voor de toekomst:

  • Groepstentoonstellingen organiseren vanuit de gemeente om zo de kracht van verenigingen te bundelen
  • Muziek voor de allerkleinsten 
  • Aperitiefconcert met klassieke muziek. Tip: dit kan eventueel in de Lazaruskapel (indien het reglement het toestaat om hier een drankje aan te bieden). 

Er wordt gevraagd of er komende jaren nog ingrepen zullen gebeuren om de akoestiek te verbeteren.
Antwoord Jef De Clerck: Op dit moment staan geen andere ingrepen op dat vlak gepland. Er is wel een geluidsstudie uitgevoerd en de geluidsinstallatie is professioneel geplaatst op maat van de Gam. 

Vraag Leo Van Looy: Zullen de andere zalen binnen de gemeente nu een andere invulling krijgen?
Antwoord Jef De Clerck: De ingebruikname van de Gam heeft geen rechtstreekse impact op de andere locaties. Er was al beslist het Dorpshuis en Home Van Der Taelen leeg te maken. Het Trefcentrum Oud Gemeentehuis blijft de plek voor de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord, maar kan nog steeds gehuurd worden door andere verenigingen. Daarnaast kunnen zaal Lazarus, Predikherenvelden, Hoogvelden en verschillende turnzalen gebruikt worden door de vele verenigingen in Rumst. 

- Waar moeten we nog meer op inzetten?

Er mag zeker gefocust worden op enkele grote concerten, zodat de Gam naamsbekendheid kan opbouwen. Zo ontdekken verenigingen en kunstenaars ook wat allemaal mogelijk is in de zaal en zullen er op termijn nog veel meer initiatieven georganiseerd worden.  

Alfred Michiels herhaalt dat de gemeente geen culturele vereniging is en dat de gemeente volgens hem dus niets moet organiseren.
De andere aanwezigen gaan hiermee niet akkoord en zijn van mening dat door de inspanningen van de gemeente het algemene cultuurpeil stijgt. Alle andere gemeenten doen dit ook. 

- Is de focus op lokaal talent belangrijk?

De cultuurraad is er van overtuigd dat iedereen kansen moet krijgen om zich te ontplooien, lokale kunstenaars en artiesten moeten dus zeker een presentatie- en podiumkans krijgen.

- Gaan we voor een breed, gevarieerd programma voor vele smaken en interesses, of zetten we in op ‘niche’-aanbod?

De meeste aanwezigen zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om een zo groot mogelijk publiek aan te trekken. Maar ook activiteiten die een beperkter publiek aanspreken, zoals de operette-uitstap, zijn succesvol en zouden zeker behouden moeten blijven. 

- Welk soort activiteiten zouden jullie graag in de Gam georganiseerd zien?

Enkele suggesties:

  • Tentoonstelling + workshop (verenigingen samenbrengen)
  • Overdekte markt (bijvoorbeeld rond thema landbouw)
  • In de namiddag kindertheater en ‘s avonds theater voor volwassenen
  • Boekenmarkt 

2. Oproep kandidaten dagelijks bestuur cultuurraad

Volgens het erkenningsreglement van de adviesraden kiezen stemgerechtigde leden een voorzitter en twee ondervoorzitters die samen met de schepenen bevoegd voor het adviesraad-thema (cultuur en bibliotheken) en de secretaris-ambtenaren het dagelijks bestuur vormen.

Marina De Bruijn gaf onlangs aan haar plaats als ondervoorzitter (met focus bibliotheek) terug te geven. De cultuurraad wenst Marina uitdrukkelijk te bedanken voor haar jarenlange enthousiaste aanwezigheid en inbreng op vergaderingen en activiteiten. 

Het erkenningsreglement zegt ook dat elke adviesraad een wisselend voorzitterschap om de drie jaar heeft. De vorige verkiezing van het dagelijks bestuur vond plaats in 2019, sindsdien was Monique Hertleer voorzitter van de cultuurraad. In de tweede helft van 2022 houden we dus opnieuw een verkiezing, voor een nieuwe voorzitter van de cultuurraad en meteen ook voor een ondervoorzitter met focus bibliotheek.

Daarom alvast een oproep aan de hele cultuurraad om je kandidaat te stellen voor een van deze functies. Dat kan door een mailtje te sturen naar cultuur@rumst.be met beknopte motivatie. 

3. Varia

  • Cultuurgala: op vrijdag 14 oktober om 20 uur in de Gam
  • Bibliotheek: oproep deelname publieksonderzoek