De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Raadsleden Katusha Vervloesem (N-VA) en Christine Jacobs (Vooruit en Groen) zijn verontschuldigd.
Raadscommissie 6 heeft een zitting op 31 maart as om 20u met volgende agenda:
1. Intergemeentelijke projecten
- Preventie
- Intrafamiliaal geweld
- VDAB
- 4e pijler
2. Stand van zaken en aanpak vluchtelingen uit Oekraïne
Het KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning bepaalt dat de lokale overheid verplicht is om een ANIP op te maken.
Door het provinciebestuur van Antwerpen werd een sjabloon aangereikt voor de opmaak van een ANIP.
Het bestaande ANIP werd volledig herwerkt.
Door de noodplancoördinator en haar collega van Noodplanning Waterkant werd een nieuw ANIP opgemaakt.
Dit ANIP werd goedgekeurd door de intergemeentelijke veiligheidscel op 17 december 2021.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van dit ANIP.
- KB van 22 mei 2019 betreffende de lokale noodplanning
Het College beslist om de kennisname van het ANIP te agenderen op de gemeenteraad van 24 maart 2022.
De gemeenteraad neemt kennis van het ANIP opgemaakt door Noodplanning Waterkant.
In 2002 werden de gemeentelijke politiediensten van de Rupelstreek samengevoegd tot de politiezone Rupel.
In 2010 werd een eerste aanzet gegeven om te komen tot een Uniforme codex voor de 5 gemeenten van de politiezone Rupel en werd één hoofdstuk m.b. ‘Reinheid en milieuzorg’ door de vijf Rupelgemeenten goedgekeurd.
In zitting van 23 oktober 2014 keurde de gemeenteraad deel A van de codex goed.
Sedert voormelde datum werd de codex een aantal keer aangepast.
Er is gebleken dat in een aantal artikelen ten onrechte een bevoegdheid aan het College van Burgemeester en Schepenen is toegekend om bepaalde vergunningen en toelatingen te verlenen. Deze bevoegdheid komt bij toepassing van de Nieuwe gemeentewet uitsluitend toe aan de burgemeester.
De codex dient op dit punt aangepast te worden.
Artikel 133 van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat in het bijzonder de burgemeester bevoegd is om toelatingen en vergunningen te verlenen in uitvoering van de politieverordening. Dit betekent dat alleen, met uitsluiting van het schepencollege, de burgemeester bevoegd is.
Ook artikel 63 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de burgemeester bevoegd is voor de uitvoering van de politiereglementen.
Deze bevoegdheid is intuitu personae aan de burgemeester toegekend en kan niet gedelegeerd worden aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Volgens de theorie van de hiërarchie der rechtsnormen is het zo dat wanneer een lagere wet strijdig is met een hogere wet, de hogere wet voorrang heeft.
Een verordening die bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de uitvoering van de politiereglementen schendt het legaliteitsbeginsel aangezien voor de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen geen grondslag te vinden is in de wet of grondwet.
De uniforme codex dient in die zin te worden aangepast.
De jeugdraad verleende gunstig advies op 21 februari 2022.
- art. 63 van het Decreet Lokaal Bestuur
Het College beslist om de voorgestelde aanpassingen aan deel A van de Uniforme Codex van Politieverordeningen ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt de aangepaste politiecodex in bijlage goed.
Het gemeentebestuur wenst enkele percelen grond te ruilen en een perceel grond aan te kopen in het kader van de realisatie van het Molenbeekpad.
Door Igean werd een ontwerpakte opgemaakt voor de ruil en de aankoop van de percelen.
Deze ruiling en aankoop betreft voor de realisatie van het Molenbeekpad betreft volgende gronden:
- ruiling:
Het gemeentebestuur ruilt het perceel grond kadastraal gekend onder derde afdeling, sectie D, zonder nummer met een oppervlakte van 1.618 m² tegen de twee percelen grond kadastraal gekend onder derde afdeling, sectie D, deel van nummer 105 C met een oppervlakte van 569 m² en deel van nummer 105C met een oppervlakte van 564 m².Voormelde percelen staan afgebeeld in gele kleur respectievelijk als de loten A, 3 en 4 op het afbakeningsplan ‘realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’opgesteld door IGEAN dienstverlening op 12 mei 2020 .
Uit de bijgevoegde schattingsverslagen, opgemaakt door een landmeter Jelle Broothaerts, blijkt dat de waarde van voormelde percelen respectievelijk 16.180 euro, 5690 euro en 5.640 euro bedraagt.
- verkoop
Het gemeentebestuur koopt een perceel grond aan kadastraal gekend onder derde afdeling, sectie D, deel van nummer 106A met een oppervlakte van 962 m².
Voormeld perceel staat afgebeeld in gele kleur respectievelijk als de lot 2 op het afbakeningsplan ‘realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’opgesteld door IGEAN dienstverlening op 12 mei 2020 .
Uit de bijgevoegde schattingsverslag ,opgemaakt door een landmeter Jelle Broothaerts, blijkt dat de waarde van voormeld perceel 9.620 euro bedraagt.
Deze verkoop wordt gesloten zonder beding van prijs.
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
De ontwerptekst van de ontwerpakte voor de ruiling van percelen grond enerzijds en de aankoop van een perceel grond anderzijds voor de realisatie van het Molenbeekpad goed te keuren en de ontwerpakte ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit de ontwerpakte voor de ruiling van percelen grond enerzijds en de aankoop van een perceel grond anderzijds voor de realisatie van het Molenbeekpad goed te keuren
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
De gemeente Rumst geeft ondersteuning aan land- en tuinbouwbedrijven voor maatregelen ter bevordering van duurzame landbouw op het grondgebied van de gemeente.
Dit reglement heeft als doel een geïntegreerd subsidiereglement te zijn voor de ondersteuning van duurzame landbouw met als doel de land- en tuinbouwbedrijven in onze gemeente te ondersteunen in hun inspanningen om duurzame exploitatiemethoden te gebruiken.
De subsidies worden onderverdeeld in :
Opstartsubsidies voor duurzame investeringen:
Perceelgebonden subsidies voor een meer duurzaam of ecologisch beheer van gronden:
Via de ondersteuning van duurzame landbouw beoogt de gemeente om de land- en tuinbouwbedrijven aan te moedigen om duurzame maatregelen te nemen.
De gemeenteraad van 26/11/2020 engageerde zich tot het ondertekenen van de burgemeesterconvenant met als doel om tegen 2030 de CO2-emissies op het hele grondgebied met minstens 40% terug te dringen. Het uitvoeren van een doelgroepbeleid is hiervoor van groot belang.
Met de techniek van de groenbedekking worden volgende milieudoelstellingen gerealiseerd:
De lokale verkoop van lokaal geproduceerde landbouwproducten aan lokale inwoners vermindert voedseltransporten en vergroot de betrokkenheid van onze inwoners bij de voedselproductie, de lokale economie en gezonde voeding.
Het huidig subsidiereglement liep af op 31/12/2021. Het wordt verlengd tot 31/12/2025.
Dit reglement bepaalt de voorwaarden om in aanmerking te komen voor volgende gemeentelijke premies voor de periode van 01/01/2022 tot en met 31/12/2025.
Deze premies kunnen verleend worden aan land- tuinbouwers met een exploitatieadres en exploitatiegronden gelegen op het grondgebied van de gemeente Rumst
De premie kan worden verleend onder de volgende voorwaarden:
algemeen
Specifieke voorwaarden
De aanvrager bezorgt een ingevuld aanvraagformulier (indien mogelijk online) en voegt hierbij de gevraagde bewijsstukken ter staving van de voorwaarden.
Bij het indienen van een subsidieaanvraag voor energiebesparing, hernieuwbare energie of een biologisch landbouwbedrijf dient de aanvrager volgende informatie te verstrekken:
De aanvraag dient ten laatste 12 maanden na de realisatie van de investering te worden ingediend.
Het gemeentebestuur kan bijkomende informatie opvragen aan de aanvrager om de aangegeven voorwaarden te kunnen controleren. Indien deze informatie niet binnen de 6 maanden bezorgd wordt, wordt de aanvraag onontvankelijk verklaard.
Bij het indienen van een subsidieaanvraag voor groenbedekking dient de aanvrager volgende informatie te verstrekken:
De aanvraag moet uiterlijk 30 november ingediend worden met vermelding van :
Het gebruik van overzichtskaarten van het Ministerie van Landbouw (mestbank) voor aanduiding van de percelen is verplicht.
Bij het indienen van een subsidieaanvraag voor initiatieven korte keten dient de aanvrager volgende informatie te verstrekken:
De premies worden toegekend binnen de perken van het voorziene budget in de meerjarenplanning. Indien het totale bedrag van de aanvragen het maximum van de subsidie overschrijdt, wordt een pondspondsgewijze verdeling toegepast.
De premies bedragen:
Het College van Burgemeester en Schepenen beslist over de aanvaarding van de dossiers.
Het College van Burgemeester en Schepenen kan eigen ambtenaren aanwijzen om ter plaatse de werken te controleren, alle gevraagde documenten in te zien of inlichtingen te vragen, om de taak van toezicht op de naleving van onderhavig reglement te kunnen vervullen. Al deze stukken of inlichtingen zijn strikt vertrouwelijk en mogen maar gebruikt worden in verband met de toelageverdeling
Indien blijkt dat onjuiste gegevens zijn verstrekt of indien de gestelde voorwaarden niet zijn nageleefd, kan het College van Burgemeester en Schepenen de uitbetaling van de toelage geheel of gedeeltelijk schorsen of terugvorderen en de betrokken producent voor verdere toelagen uitsluiten.
Natuurpunt Rupelstreek heeft ondertussen een overeenkomst met de eigenaars voor de aankoop van het biologisch zeer waardevol stukje bos te verwerven in de Kapellenlei. Het betreft een redelijk vochtig stukje loofbos van 2 ha met voorjaarsflora gelegen langsheen de Kapellenlei (zie plan bijlage). Het sluit mooi aan met een ander perceel waar de gemeente eigenaar van is maar dat Natuurpunt in beheer heeft (Oude stortplaats Rumst).
Concreet gaat het over en aankoopbedrag van 50.555,00€ (VIJFTIGDUIZEND VIJFHONDERDVIJFENVIJFTIG EURO). Het merendeel kan gedragen door de aankoopsubsidie die de Vlaamse Overheid hiervoor voorziet. Er blijft echter een restfinanciering te voldoen van € 12.623,71 waarvoor Natuurpunt vraag of de Gemeente Rumst deze restfinanciering op zich wil nemen.
Het betreft twee percelen: 11037_B_0332 en 11037_B_0257_F_000_02. Samen hebben ze een oppervlakte van 2ha en 222m². (aankoopprijs 2,5 euro/m²). De percelen zijn in eigendom van een adellijke familie die het wensen door te verkopen aan Natuurpunt.
Deze percelen zijn gelegen in het VEN gebied "De Samenvloeiing Rupel-Dijle-Nete " en maken deel uit van het natuurgebied "De oude Netearm". Het terrein is gelegen naast de voormalige gemeentelijke stortplaats, maar is zelf niet gebruikt als stortplaats. Er is dan ook een blanco bodemattest beschikbaar. Inmiddels is ook gebleken dat voor de percelen van de oude stortplaats er geen verdere onderzoeks- of saneringsverplichting bestaat.
Het is een lager gelegen, nat, natuurlijk bos. Het behoud en beheer van dit perceel als bos- en natuurgebied is belangrijk voor het groene karakter van de Kapellenlei als dreef.
De gemeente wenst met de ondersteuning van deze aankoop volgende doelstellingen te realiseren:
- gemeentedecreet
de gemeente gaat akkoord met een nominatieve toelage aan Natuurpunt voor een bedrag van € 12.623,71 met het oog op de verwerving, het beheer en het behoud van de twee percelen 11037_B_0332 en 11037_B_0257_F_000_02 onder volgende voorwaarden:
De nominatieve toelage wordt verleend na het verlijden van de aankoopakte en het ondertekenen van bovenvermelde voorwaarden.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Wendy Weckhuysen geeft het woord aan schepen Geert Antonio die de inrichting opvolgde. Hij antwoordt dat de inrichting met het schoolteam werd besproken. De boordstenen kunnen worden aangepast en dit zal onderzocht worden. Verharding op speelplaatsen is noodzakelijk om bij veel regenweer bij een zachte ondergrond modder te vermijden. Er wordt ook voor andere activiteiten van dit plein gebruik gemaakt. Een inrichting met speeltoestellen zou dit niet mogelijk maken. Er is gekozen voor een verruiming van de speelruimte omdat die beperkt was op de schoolsite.
Vorig schooljaar werd de lagere school van Eikenlaar uitgebreid met een derde kleuterklas en begin dit jaar kwam er ook de 2de kleuterklas bij. Omdat dit meer kinderen tijdens de speeltijd betekende werd door het gemeentebestuur bekeken hoe men extra speelruimte voor de leerlingen kon voorzien. Hiervoor werden het grasplein en de parkeerplaatsen voor de school vrijgemaakt en veilig afgesloten voor de leerlingen. Deze extra speelruimte was welgekomen en blijkt ook een veelgebruikte plek door de kinderen.
Ondertussen is er echter niets verder gebeurd met deze speelruimte. De borduren van de parkings die hier vroeger gelegen waren liggen er nog steeds. Ik heb zelf al gezien hoe kinderen die aan het voetballen waren hierover vielen. Ook het grasplein is helaas een modderpoel wanneer het hard geregend heeft. Dit heb ik zelf al meermaals opgemerkt wanneer ik de school passeer.
Vandaar volgende vragen vanuit onze fractie:
- Zullen de borduurstenen van de vroegere parkings op korte termijn verwijderd worden, zodat dit een veilig speelplek kan worden voor de kinderen.
- Zal er iets gedaan worden aan het grasplein zodat het water hier beter afgevoerd kan worden na (hevige) regenval
- Zal het vroegere hek dat nu de grasplein van het verharde stuk scheidt verwijderd worden, zodat dit één grote speelplaats kan worden
- Kan van deze ruimte een gemeentelijk speelplein gemaakt worden, waar ook na schooltijd onze kinderen van Rumst veilig kunnen spelen, al dan niet met een aantal speeltoestellen hierin.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Burgemeester Jurgen Callaerts verwijst naar de aangekondigde raadscommissie waar een toelichting wordt gegeven bij de werkwijze en beperkt zich tot een aantal grote lijnen:
Spullen worden ingezameld via de kringloopwinkels.
Woningen die voor opvang in aanmerking komen, kunnen privé en publiek zijn. Voor de publieke plaatsen wordt gebruik gemaakt van de leegstaande woningen binnen de sociale huisvestingsmaatschappij. 18 private woningen worden gescreend op de woonkwaliteit en de duurtijd van de beschikbaarheid.
De doelstelling die vanuit Vlaanderen werd gesteld is om 0.02 plaatsen per inwoner te voorzien. Er wordt getracht om dit binnen de regio te behalen. Bij ieder gecontacteerde burgemeester is de teneur dat we voor kwaliteit gaan en niet voor kwantiteit. De woonkwaliteitsnormen zijn wel gezakt maar dit kan niet te laag liggen.
Mensen helpen kan via de buurtzorglijn. Er werd een informatieavond georganiseerd en 19 vrijwilligers willen na de informatieavond begeleiding aanbieden. Volgende week maandag is er in het hof van crequi een volgende informatievergadering. Daar wordt met hen bekeken wat er precies nodig is en kan.
Er wordt in april op de gemeenteraad ook een voorstel neergelegd om financiële steun te bieden aan de actie om de opvang van vluchtelingen te ondersteunen.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) vraagt of gemeentelijk patrimonium wordt ingezet en wat er rond psychische ondersteuning van vrijwilligers en inwoners wordt ondernomen.
Burgemeester Jurgen Callaerts antwordt dat de gemeentelijke woningen die niet in goede staat zijn gingen verkocht worden. Er wordt onderzocht of ze kunnen opgeknapt worden zonder te hoge kosten. Zijn de kosten te hoog dan is het beter om andere woningen in gebruik te nemen. Er zijn ook private woningen die kunnen gebruikt worden.
Er is een samenwerking met Vlotter voor de begeleiding rond psychosociaal welzijn van de vrijwilligers en vluchtelingen.
Vanwege de oorlog in Oekraïne organiseren vele gemeentes in Vlaanderen inzamelacties (kledij, medicijnen, voeding, …) voor de oorlogsslachtoffers in Oekraïne.
Ook stellen vele gemeentes opvangplaatsen ter beschikking voor de mensen die op de vlucht zijn.
Onze Vooruit en Groen fractie had hierover volgende vragen:
Gaat ons gemeentebestuur ook inzamelacties organiseren?
Gaat onze gemeente opvangplaatsen ter beschikking stellen?
En zo ja? Welke locaties komen hiervoor dan in aanmerking?
Zal onze gemeente mensen ondersteunen die opvang organiseren?
En zo ja? Welke ondersteuning zal aan deze mensen gegeven worden?
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Wendy Weckhuysen antwoordt dat er twee verschillende onderzoeken zijn uitgevoerd. Eén aan de Kerkstraat en de Markt naar aanleiding van de werken in het centrum. Hiervoor werden proefsleuven en putten gemaakt. Daarnaast is er het onderzoek naar aanleiding van de bouw van de appartementen aan de Markt waarbij resten van het kasteel werden gevonden. Er is voor dit laatste een bijkomend onderzoek geweest. De vraag gaat over het onderzoek naar aanleiding van de centrumwerken. Men heeft tot een bepaalde diepte op een aantal plekken proefsleuven en putten gegraven nl. de groene zone rond de kerk, de zone van de markt. Tot op de diepte van de werken, rekening houdend met een veiligheidsmarge, zijn er geen archeologische resten gevonden. Dieper zijn er misschien wel. De bewaring van die resten kunnen volgens het onderzoeksbureau door de werken niet gehinderd worden. Dit werd verder niet onderzocht.
In april 2019 werd bij de funderingswerken van de sociale woningen aan de Kerkstraat een deel van het Kasteel van Rumst blootgelegd.
Voorafgaand aan de weg- en rioleringswerken en de heraanleg van de centrumstraten in Rumst deed de firma ABO einde januari archeologisch vooronderzoek door middel van proefsleuven en proefputten in de omgeving van de Markt en de kerk Sint-Pieter.
Zijn hiervan al de resultaten beschikbaar en zijn er nog archeologische resten gevonden?
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Francy Van der Wildt (Vooruit en Groen) verwijst naar de aankondiging dat op 29 april in het gemeenschapscentrum een seniorenbeurs wordt georganiseerd. Waarom worden de zeventigjarigen, selectief, een lunch aangeboden? Wordt dat jaarlijks herhaald? Schepen Els Devlies antwoordt dat dit een soort verjaardagsfeest is waarbij mensen die dit jaar 70 worden een lunch aangeboden krijgen. Zoals bij de babyborrel alle gezinnen bij wie dat jaar een baby geboren is. De brief vraagt wellicht nog verduidelijking dat het om de mensen gaat die dit jaar 70 worden.
Annelien Schoofs (Vooruit en Groen) verwijst naar de selectie van kinderen die in maart 4 tot en met 6 jaar werden en tijdens het openingsweekend een verjaardagsfeestje mochten organiseren. Waarom die selectie? Schepen Wendy Weckhuysen antwoordt dat de opening van de Gam één groot feest was. Het theaterstuk stond al langer gepland maar kon omwille van corona niet doorgaan. Om een extra feestelijke toetsing te geven kon iedereen gratis naar de voorstelling komen en kregen de jarige kinderen van die maand na de voorstelling een verjaardagsfeestje aangeboden. We gaan niet elke maand jarige kinderen vieren, buiten de kinderen die we via het feestvarken helpen om hun verjaardag te vieren.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen beantwoordt volgende mondelinge vragen.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Francy Van der Wildt (Vooruit en Groen) verwijst naar de aankondiging dat op 29 april in het gemeenschapscentrum een seniorenbeurs wordt georganiseerd. Waarom worden de zeventigjarigen, selectief, een lunch aangeboden? Wordt dat jaarlijks herhaald? Schepen Els Devlies antwoordt dat dit een soort verjaardagsfeest is waarbij mensen die dit jaar 70 worden een lunch aangeboden krijgen. Zoals bij de babyborrel alle gezinnen bij wie dat jaar een baby geboren is. De brief vraagt wellicht nog verduidelijking dat het om de mensen gaat die dit jaar 70 worden.
Annelien Schoofs (Vooruit en Groen) verwijst naar de selectie van kinderen die in maart 4 tot en met 6 jaar werden en tijdens het openingsweekend een verjaardagsfeestje mochten organiseren. Waarom die selectie? Schepen Wendy Weckhuysen antwoordt dat de opening van de Gam één groot feest was. Het theaterstuk stond al langer gepland maar kon omwille van corona niet doorgaan. Om een extra feestelijke toetsing te geven kon iedereen gratis naar de voorstelling komen en kregen de jarige kinderen van die maand na de voorstelling een verjaardagsfeestje aangeboden. We gaan niet elke maand jarige kinderen vieren, buiten de kinderen die we via het feestvarken helpen om hun verjaardag te vieren.