De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Voorzitter Benjamin De Roeck schetst het verloop van de avond.
Volgende raadsleden worden verontschuldigd : Marleen De Bruyn (CD&V) en Christoph Marckx (Vooruit en GROEN)
De volgende raad wordt op 22 september 2022 georganiseerd.
De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
keurt de notulen van de vorige zitting goed.
BBC is een continu systematisch proces, gebaseerd op de PDCA-cirkel. PDCA staat voor plan – do – check – act. De jaarrekening is het beleidsdocument dat zich binnen deze cirkel situeert in de check-fase. Het is de fase van de beleidsevaluatie, waarbij gerapporteerd wordt over de doelstellingenrealisatie en de financiën die hiertegenover staan.
In samenwerking met het managementteam werden de nodige, opzoekingen en waarderingen gedaan over het financieel boekjaar 2021 van de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het OCMW.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen betreffende de beleids-en beheers-cyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 en latere wijzigingen tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het vast bureau neemt kennis van de jaarrekening 2021 en het resultaat dat hierin is opgenomen en legt dit ter vaststelling voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de in bijlage opgenomen jaarrekening van 2021 vast.
Historiek:
Gemeenteraadsbeslissing van 26/11/2015 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 19/09/2019 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 19/12/2019 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 17/12/2020 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 23/12/2021 houdende het retributiereglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen
Gemeenteraadsbeslissing van 28/10/2021 houdende het retributiereglement op het gebruik van basisschool Groenlaar
De huidige reglementen lopen af op 31/08/2022 en moeten hernieuwd worden.
De privé verhuur van de watertoren werd hierbij opgenomen.
Het Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikelen 40, 41, 56, 286, 287 en 288.
Met ingang van 1 september 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op het gebruik van zalen van het lokaal bestuur Rumst door verenigingen volgens onderstaand reglement.
De retributie geldt tevens voor individuelen voor:
De retributie geldt tevens voor individuelen of zelfstandig ondernemers voor:
De retributie geldt enkel voor individuelen of zelfstandige ondernemers voor:
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Het gemeentebestuur stelt volgende zalen ter beschikking voor gebruik:
A. Eikenlaar, Eikenstraat 69
B. GC Predikherenvelden, Seringenlaan 2a
C. Ter Doelhagen, Doelhaagstraat 4
D. GC Trefcentrum Oud-gemeentehuis, Laarstraat 21
E. GC Lazarus, Lazarusstraat 1
F. Watertoren, Rumstsestraat
Volgende niet-gemeentelijke lokalen worden eveneens door het gemeentebestuur ter beschikking gesteld:
G. Vrije basisschool Sleutelhof, Kerkstraat 9
H. Sint Jozefschool, Rozenlaan 44
I. Groenlaar, Predikherenhoevestraat 31
Het O.C.M.W. stelt volgende zalen ter beschikking voor gebruik:
J. Residentie Hoogvelden, Hoogvelden 12
K. Lokaal dienstencentrum, Nieuwstraat 105
De gebruikers worden onderverdeeld in 3 categorieën:
Categorie 1:
Categorie 2:
Categorie 3:
De retributie voor gemeentelijke zalen en zalen van het O.C.M.W. wordt vastgesteld als volgt:
Alle lokalen, uitgezonderd turnzalen, Kapel GC Lazarus, watertoren:
Turnzalen (excl. Groenlaar):
Groenlaar:
Kapel GC Lazarus:
Watertoren:
Gemeentelijke adviesraden en organisaties waarin het lokaal bestuur Rumst structureel participeert kunnen gratis gebruik maken van de in artikels 3 en 4 opgesomde lokalen.
Verenigingen of organisaties die in opdracht van het lokaal bestuur Rumst een taak stellen of vergaderen kunnen voor de duur en het doel van deze opdracht gratis gebruik maken van de in artikels 3 en 4 opgesomde lokalen.
§1. In geval van annulering minstens twee dagen voor de geplande reservatie zal 25% van de verschuldigde retributie conform Art. 6 aan de gemeente toekomen tot dekking van reservatie- en administratiekosten. In geval van latere of geen annulering bij het niet doorgaan van de activiteit is het volledige bedrag verschuldigd.
§2. Bij niet-naleving of misbruik van het huishoudelijk reglement zoals o.m. het gebruik van gemeentelijke infrastructuur voor private doeleinden, wordt een bijkomende retributie van 250 euro aangerekend.
§3. Bij het niet proper achterlaten van de zalen zoals aangegeven in het huishoudelijk reglement wordt een bijkomende retributie aangerekend. Deze retributie bedraagt 35 euro per begonnen uur (met een minimum van 140 euro) waarop gepoetst werd door of voor rekening van het gemeentebestuur.
Het bedrag van de retributie wordt betaald binnen een termijn van 1 maand na factuurdatum.
Het gebruik van de gemeentelijke lokalen moet op voorhand aangevraagd worden bij de dienst Vrije Tijd, respectievelijk het OCMW met een gedetailleerde vermelding van de voorziene activiteit.
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het decreet lokaal bestuur.
Op basis van de bespreking op de raadscommissie worden volgende wijzigingen voorgesteld:
Artikel 1
...
De retributie geldt tevens voor individuelen of zelfstandig ondernemers voor:
De retributie geldt enkel voor individuelen of zelfstandige ondernemers voor:
Artikel 6
De retributie voor gemeentelijke zalen en zalen van het O.C.M.W. wordt vastgesteld als volgt:
Alle lokalen, uitgezonderd turnzalen, Kapel GC Lazarus, watertoren:
Turnzalen (excl. Groenlaar):
Groenlaar:
Kapel GC Lazarus:
Watertoren:
voor categorie 3 : 150 euro per poetsbeurt
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en GROEN) verklaart namens de fractie dat de fractie tegen stemt omdat dit besluit de democratische besluitvorming ondermijnt.
Volgens artikel 41, tweede lid, 2° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, verder Decreet Lokaal Bestuur genoemd, is de bevoegdheid van de raad met betrekking tot (onder meer) het organogram en de personeelsformatie geen exclusieve bevoegdheid meer en kan ze gedelegeerd worden naar het college van burgemeester en schepenen/ vast bureau. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument.
Er wordt voorgesteld om het organogram, de personeelsformatie, beheersovereenkomst, arbeidsreglement en rechtspositieregeling in zijn volledigheid te delegeren van de raad naar het college van burgemeester en schepenen.
Het organogram en personeelsformatie zijn niet langer een statisch document als gevolg dat de organisatie voortdurend in ontwikkeling is. Deze legislatuur werden reeds acht wijzigingen aan het arbeidsreglement en 9 wijzigingen aan het personeelsplan doorgevoerd. Elk jaar vinden er wijzigingen plaats van het organogram, personeelsplan, arbeidsreglement en rechtspositieregeling als gevolg van de snelle wijzigende regelgeving.
Interne organisatie van de diensten en de rechtspositieregeling van het personeel hebben betrekking op de interne aangelegenheden van elk bestuur, die zich eerder situeren op het operationele niveau. De creatie van meer mogelijkheden voor interne delegatie van de bevoegdheden in die aangelegenheden laat toe om rekening te houden met schaal en efficiëntiewinsten te boeken in het besluitvormingsproces. Als gevolg is het aangewezen om een volledige delegatie van deze bevoegdheden te beslissen.
In geval van een delegatie wordt er nog steeds gerapporteerd aan de raad alsook maakt de financieel directeur nog steeds een financiële impactanalyse en zijn advies op waarmee het effect op de meerjarenplanning getoetst wordt. De inzet van kredieten wordt binnen de decretale regels en het besluit rond dagelijks bestuur opgenomen.
Vier keer per jaar vindt het bijzonder overlegcomité (vakbondsoverleg) plaats. Heden neemt een wijziging minimaal twee maanden in beslag alvorens de volledige procedure doorlopen is.
Artikel 41, tweede lid, 2° en artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 41, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 179, van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017: delegatiebesluit organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder titel 2: De ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.
Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.
Het besluit van het college van 15 november 2021: goedkeuring personeelsformatie.
Het besluit van de gemeenteraad van 22 maart 2018: vaststelling organogram
Organisatieplan - vernieuwing personeelsplan zoals goedgekeurd door het college van 21 maart 2022.
Het besluit tot delegatie heeft op zich geen budgettaire impact. Het vast bureau dient de gedelegeerde bevoegdheid uit te voeren binnen de beschikbare budgettaire marges.
Met ingang vanaf 23 juni 2022 wordt het vast bureau bevoegd voor het organogram, personeelsformatie, beheersovereenkomst, arbeidsreglement en rechtspositieregeling en worden deze bevoegdheden gedelegeerd.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn zal minstens éénmaal per jaar gerapporteerd worden over de plannen en genomen beslissingen door het vast bureau terzake, zodat de raadsleden hun beslissingsrecht en controlerecht kunnen blijven uitoefenen.
Het vast bureau kan bevoegdheden verder delegeren.
De welzijnswet verplicht iedere werkgever om de risico's te evalueren, te inventariseren en de nodige preventieve maatregelen te treffen ter bevordering van het welzijn van zijn werknemers op het werk. Die maatregelen moeten opgenomen worden in het jaaractieplan.
De gemeenteraad van 28 januari 2021 stelde het globaal preventieplan en jaaractieplan 2021 vast.
Het jaaractieplan (JAP) is de praktische uitwerking van het vijfjaarlijks globaal preventieplan waarin de aandachtspunten en risico's van het bedrijf, op het vlak van welzijn op het werk, uitgeschreven staan voor het komende jaar.
Een interne werkgroep met de algemeen directeur, de interne preventieadviseur, de afdeling facilitair management en veiligheid, de deskundige mens en organisatie en de expert personeel en organisatie stelden het jaaractieplan op. Deze werkgroep zorgt voor de opvolging en de uitvoering van de actiepunten.
De preventieadviseur geeft een positief advies over dit jaaractieplan.
Het globaal preventieplan is goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 januari 2021. De raad voor maatschappelijk welzijn stelde dit heden nog niet vast. Het jaaractieplan 2022 zal voor advies worden voorgelegd aan het BOC van 4 april 2022.
De interne preventieadviseur, tewerkgesteld bij IGEAN, ondersteunt het bestuur in de uitvoering van het jaaractieplan.
Welzijnswet van 4 augustus 1996, refererende naar het dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS).
Het Koninklijk Besluit van 27 maart 1998, betreffende het welzijnsbeleid.
De wet van 28 februari 2014 tot aanvulling van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico's op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
De wet van 28 maart 2014 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek en de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de gerechtelijke procedures betreft.
Het koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico's op het werk. Dit nieuwe uitvoeringsbesluit heft het voorgaande KB van 17 mei 2007 op.
De codex over het welzijn op het werk.
Stelt het globaal preventieplan 2022 zoals opgenomen in bijlage vast.
Stelt het jaaractieplan 2022 zoals opgenomen in bijlage vast.
Het OCMW Rumst is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN dienstverlening.
Het OCMW werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die op 24.06.2022 om 18.30u die zal gehouden worden in 's Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De raad van bestuur heeft in zitting van 4. 05. 2022 de dagorde vastgelegd als volgt:
volgende documenten zijn beschikbaar:
Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en kunnen teruggevonden worden in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het vast bureau neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 24.06.2022 en stelt voor om de geagendeerde punten goed te keuren.
De Raad neemt kennis van van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 24.06.2022 en keurt de geagendeerde punten goed.
Het OCMW Rumst is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGEAN milieu & veiligheid.
Het OCMW Rumst werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die op 24.06.2022 om 18.30u die zal gehouden worden in 's Graevenhof, Turnhoutsebaan 439-445 te 2970 Schilde.
De raad van bestuur heeft in zitting van 4. 05.2022 de dagorde vastgelegd als volgt:
Vanaf heden zijn volgende documenten beschikbaar:
Alle documenten zijn opgenomen als bijlage en kunnen teruggevonden worden in de map 'algemene vergaderingen' op het infonet van IGEAN.
Het Decreet van 6 juli 2001 houdende de Intergemeentelijke samenwerking;
Artikel 44, 1° en 3° alinea van het decreet van 6 juli 2001 boudende de intergemeentelijke samenwerking, waarin opgenomen is dat de gemeenten, deelnemers van een intergemeentelijk samenwerkingsverband hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat dergelijke benoemingsprocedure met de vaststelling van het stemgedrag van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Het vast bureau neemt kennis van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 24.06.2022 en stelt voor om de geagendeerde punten goed te keuren.
De Raad neemt kennis van van de uitnodiging voor de algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 24.06.2022 en keurt de geagendeerde punten goed.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Doelstellingen, actieplannen en acties worden opgenomen binnen het meerjarenplan.
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing in het voorgaande kalenderjaar. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni.
Het overzicht in bijlage van de realisaties in 2021 wordt aan de respectievelijke besluitvormingsorganen ter kennisgeving voorgelegd.
Met de kennisname van het tussentijds rapport intern organisatiebeheer staan mandatarissen en managementteam stil bij de werkorganisatie en haar noden in functie van het realiseren van hoofdstuk 5 - afdeling 1 van het decreet lokaal bestuur waarin bepalingen rond "organisatiebeheersing" werden opgenomen:
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van het in bijlage opgenomen rapport intern organisatiebeheer 2021.
De leden van de coöperatieve vennootschap houden hun gewone algemene jaarvergadering op donderdag 9 juni 2022 om 10.30u in het "Square Brussels Convention Centre" op de Kunstberg in 1000 Brussel.
De agenda van de algemene vergadering ziet er als volgt uit:
1.Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021
2.Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2021 en bestemming van het resultaat
3.Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4.Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5.Statutaire benoemingen
neemt kennis van het laattijdig bezorgen van de agendapunten van de algemene vergadering van Ethias voor behandeling op de raad van 19 mei 2022.
Tijdens de algemene vergadering van 5 mei 2022 werd het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt. De vennoten van EthiasCo zullen bijgevolg op donderdag 9 juni 2022 om 10.00u, in het "Square Brussels Convention Centre" op de Kunstberg in 1000 Brussel, een tweede buitengewone algemene vergadering houden die zal besluiten over een wijziging van de statuten. Deze buitengewone algemene vergadering zal geldig beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde vennoten.
De agenda van deze vergadering goedgekeurd in CBS van 11 april 2022 en de gemeenteraad van 28 april 2022 ziet er als volgt uit:
1. Vaststelling van de omzetting van het kapitaal in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening
2. Aanneming van de rechtsvorm van de besloten vennootschap in toepassing van artikel 41 § 4 van de wet van 23 maart 2019 tot invoering van het wetboek van vennootschappen en verenigingen
3. Aanneming van de statuten van de besloten vennootschap
4. Opdracht aan ondergetekende notaris om de coördinatie van de statuten op te stellen en neer te leggen
5. Mandaat van de bestuurders en de leden van Client Board
neemt kennis van de laattijdige bezorging van deze tweede oproep van de buitengewone algemene vergadering van Ethias voor behandeling op de raad van 19 mei 2022.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Els Devlies geeft een toelichting bij het amendement dat werd ingediend naar aanleiding van de bespreking in de raadscommissie.
De 67 assistentiewoningen in Hof van Crequi zijn toegankelijk voor 65-plussers die behoefte hebben aan dienstverlening en zorg op maat, maar tevens ook over voldoende zelfredzaamheid beschikken om zelfstandig te leven.
Vanuit dit uitgangspunt werd het toewijzingsbeleid voor de assistentiewoningen herbekeken. Het huishoudelijk reglement werd geactualiseerd. In het vorige huishoudelijk reglement werden enkel de lokale binding, leeftijd bij aanvraag en inschrijvingsdatum op de wachtlijst in rekening genomen. Aan het nieuwe reglement werden de opnamecriteria zorgnood en wooncomfort toegevoegd om een correcte inschatting van de nood aan een assistentiewoning of eventuele andere woonzorgvorm te kunnen maken.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor de toewijzing van assistentiewoningen.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan een huishoudelijk reglement goedkeuren waarin concreet wordt bepaald dat het vast bureau instaat voor de concrete toewijzing van de assistentiewoningen. Hetzelfde geldt voor de indexatie van de dagprijs, mits toestemming van het agentschap Zorg en Gezondheid.
De aanpassingen aan het huishoudelijk reglement treden 30 dagen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn in werking. Indien er voor die datum nog flats ter beschikking komen van kandidaat-bewoners dan worden deze goedgekeurd op basis van de eerste inschrijvingsdatum op de wachtlijst.
De wachtlijst is opgebouwd uit een aantal criteria die de noodzaak van een assistentiewoning onderbouwen.
De inschrijvingsdatum op de wachtlijst en lokale binding zijn erg belangrijk en tellen beide voor 30% van de totale punten.
Het criterium zorgnood telt mee voor 25% van de totale punten. De behoefte aan hulpmiddelen en ondersteuning wordt hierin meegenomen.
Het criterium wooncomfort telt voor 15% van de totale punten. In dit criterium wordt de sociaal economische status van de kandidaat-bewoner meegenomen. Kandidaten die een sociale woning huren scoren hier hoger dan kandidaten die een eigen woning bezitten.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan het geactualiseerde huishoudelijk reglement goedkeuren waarin wordt bepaald dat het vast bureau instaat voor de concrete toewijzing van elke assistentiewoning. Vervolgens moet elke toewijzing niet meer langs de raad voor maatschappelijk welzijn maar is een individuele toewijzing door het vast bureau overeenkomstig het huishoudelijk reglement mogelijk.
De assistentiewoningen zijn erkend door het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid onder het nummer CE 1907.
Het wettelijk kader van GAW Hof van Crequi is het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en de bijhorende bijlagen en uitvoeringsbesluitenkeurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement en wachtlijsbeheer voor GAW Hof van Crequi goed.
keurt de delegatie van de bevoegdheid tot toewijzing van de assistentiewoningen en de indexatie van de dagprijs door het vast bureau goed.
de flats die op dit moment gerenoveerd worden, worden aan de hand van het nieuwe reglement toegewezen.