De 67 assistentiewoningen in Hof van Crequi zijn toegankelijk voor 65-plussers die behoefte hebben aan dienstverlening en zorg op maat, maar tevens ook over voldoende zelfredzaamheid beschikken om zelfstandig te leven.
Vanuit dit uitgangspunt werd het toewijzingsbeleid voor de assistentiewoningen herbekeken. Het huishoudelijk reglement werd geactualiseerd. In het vorige huishoudelijk reglement werden enkel de lokale binding, leeftijd bij aanvraag en inschrijvingsdatum op de wachtlijst in rekening genomen. Aan het nieuwe reglement werden de opnamecriteria zorgnood en wooncomfort toegevoegd om een correcte inschatting van de nood aan een assistentiewoning of eventuele andere woonzorgvorm te kunnen maken.
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor de toewijzing van assistentiewoningen.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan een huishoudelijk reglement goedkeuren waarin concreet wordt bepaald dat het vast bureau instaat voor de concrete toewijzing van de assistentiewoningen. Hetzelfde geldt voor de indexatie van de dagprijs, mits toestemming van het agentschap Zorg en Gezondheid.
De aanpassingen aan het huishoudelijk reglement treden 30 dagen na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn in werking. Indien er voor die datum nog flats ter beschikking komen van kandidaat-bewoners dan worden deze goedgekeurd op basis van de eerste inschrijvingsdatum op de wachtlijst.
De wachtlijst is opgebouwd uit een aantal criteria die de noodzaak van een assistentiewoning onderbouwen.
De inschrijvingsdatum op de wachtlijst en lokale binding zijn erg belangrijk en tellen beide voor 30% van de totale punten.
Het criterium zorgnood telt mee voor 25% van de totale punten. De behoefte aan hulpmiddelen en ondersteuning wordt hierin meegenomen.
Het criterium wooncomfort telt voor 15% van de totale punten. In dit criterium wordt de sociaal economische status van de kandidaat-bewoner meegenomen. Kandidaten die een sociale woning huren scoren hier hoger dan kandidaten die een eigen woning bezitten.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan het geactualiseerde huishoudelijk reglement goedkeuren waarin wordt bepaald dat het vast bureau instaat voor de concrete toewijzing van elke assistentiewoning. Vervolgens moet elke toewijzing niet meer langs de raad voor maatschappelijk welzijn maar is een individuele toewijzing door het vast bureau overeenkomstig het huishoudelijk reglement mogelijk.
De assistentiewoningen zijn erkend door het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid onder het nummer CE 1907.
Het wettelijk kader van GAW Hof van Crequi is het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en de bijhorende bijlagen en uitvoeringsbesluitenkeurt de wijzigingen aan het huishoudelijk reglement en wachtlijsbeheer voor GAW Hof van Crequi goed.
keurt de delegatie van de bevoegdheid tot toewijzing van de assistentiewoningen en de indexatie van de dagprijs door het vast bureau goed.
de flats die op dit moment gerenoveerd worden, worden aan de hand van het nieuwe reglement toegewezen.