Terug
Gepubliceerd op 30/06/2022

2022_OR_00035 - Organisatieplan: organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling : delegatie

Raad voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)
do 23/06/2022 - 20:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Dieter Wijckmans; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_OR_00035 - Organisatieplan: organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling : delegatie

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer
Stemmen voor 14
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies
Stemmen tegen 5
Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt
Onthoudingen 4
André Gielis, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Werner Joris
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_OR_00035 - Organisatieplan: organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling : delegatie 2022_OR_00035 - Organisatieplan: organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling : delegatie

Motivering

Aanleiding en context

Volgens artikel 41, tweede lid, 2° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, verder Decreet Lokaal Bestuur genoemd, is de bevoegdheid van de raad met betrekking tot (onder meer) het organogram en de personeelsformatie geen exclusieve bevoegdheid meer en kan ze gedelegeerd worden naar het college van burgemeester en schepenen/ vast bureau. De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument. 


Argumentatie

Er wordt voorgesteld om het organogram, de personeelsformatie, beheersovereenkomst, arbeidsreglement en rechtspositieregeling in zijn volledigheid te delegeren van de raad naar het college van burgemeester en schepenen. 

Het organogram en personeelsformatie zijn niet langer een statisch document als gevolg dat de organisatie voortdurend in ontwikkeling is. Deze legislatuur werden reeds acht wijzigingen aan het arbeidsreglement en 9 wijzigingen aan het personeelsplan doorgevoerd. Elk jaar vinden er wijzigingen plaats van het organogram, personeelsplan, arbeidsreglement en rechtspositieregeling als gevolg van de snelle wijzigende regelgeving. 

Interne organisatie van de diensten en de rechtspositieregeling van het personeel hebben betrekking op de interne aangelegenheden van elk bestuur, die zich eerder situeren op het operationele niveau. De creatie van meer mogelijkheden voor interne delegatie van de bevoegdheden in die aangelegenheden laat  toe om rekening te houden met schaal en efficiëntiewinsten te boeken in het besluitvormingsproces. Als gevolg is het aangewezen om een volledige delegatie van deze bevoegdheden te beslissen. 

In geval van een delegatie wordt er nog steeds gerapporteerd aan de raad alsook maakt de financieel directeur nog steeds een financiële impactanalyse en zijn advies op waarmee het effect op de meerjarenplanning getoetst wordt. De inzet van kredieten wordt binnen de decretale regels en het besluit rond dagelijks bestuur opgenomen.

Vier keer per jaar vindt het bijzonder overlegcomité (vakbondsoverleg) plaats. Heden neemt een wijziging minimaal twee maanden in beslag alvorens de volledige procedure doorlopen is. 

Juridische grond

Artikel 41, tweede lid, 2° en artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 41, eerste lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Artikel 179, van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

Het gemeenteraadsbesluit van 23 november 2017: delegatiebesluit organogram - personeelsformatie - beheersovereenkomst - arbeidsreglement - rechtspositieregeling 

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder titel 2: De ambtelijke organisatie van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

Rechtspositiebesluit gemeente- en provinciepersoneel.

Rechtspositieregeling voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.

Arbeidsreglement voor het gemeente- en OCMW-personeel van Rumst zoals vastgesteld door de gemeenteraad van 24 juni 2021.

Het besluit van het college van 15 november 2021: goedkeuring personeelsformatie. 

Het besluit van de gemeenteraad van 22 maart 2018: vaststelling organogram

Organisatieplan - vernieuwing personeelsplan zoals goedgekeurd door het college van 21 maart 2022.

Adviezen

Financieel beleid en beheer Geen advies ontvangen
Visum financiën Gunstig advies

Het besluit tot delegatie heeft op zich geen budgettaire impact. Het vast bureau dient de gedelegeerde bevoegdheid uit te voeren binnen de beschikbare budgettaire marges.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

Met ingang vanaf 23 juni 2022 wordt het vast bureau bevoegd voor het organogram, personeelsformatie, beheersovereenkomst, arbeidsreglement en rechtspositieregeling en worden deze bevoegdheden gedelegeerd. 

Aan de raad voor maatschappelijk welzijn zal minstens éénmaal per jaar gerapporteerd worden over de plannen en genomen beslissingen door het vast bureau terzake, zodat de raadsleden hun beslissingsrecht en controlerecht kunnen blijven uitoefenen.


Artikel 2

Het vast bureau kan bevoegdheden verder delegeren.