Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audiovisuele opname.
Er wordt op vraag van schepen Els Devlies in de bijlage van de interpellatie een excell bestand met meer concrete cijfers toegevoegd. Hierna volgt volgende antwoord van schepen Devlies:
- Hoeveel flats staan er momenteel leeg en hoe lang staan deze al leeg?
Op basis van de facturatie:
- Flat 112 : leegstaand vanaf 26.06.2021 tot op heden
- Flat 212 : leegstaand vanaf 05.02.2021 tot op heden
- Flat 221 : leegstaand vanaf 07.04.2021 tot op heden
- Flat 223 : leegstaand vanaf 16.04.2021 tot op heden
- Flat 301 : leegstaand vanaf 01.01.2021 tot op heden
- Flat 304 : leegstaand vanaf 05.01.2021 tot op heden
- Flat 312 : leegstaand vanaf 01.04.2021 tot op heden
- Flat 321 : leegstaand vanaf 01.11.2018 tot op heden
- Wanneer wordt er werk gemaakt van deze noodzakelijke renovaties?
Uit te voeren werken in flat bij totaalrenovatie
- uitbreken keuken en badkamer (in eigen beheer)
- plaatsen nieuw (verhoogd) toilet, nieuwe douche, nieuwe kranen en douchegordijn (externe firma)
- plaatsen nieuwe accumulatievuren (externe firma)
- plaatsen nieuwe verlichting badkamer en keuken (externe firma)
- aanpassing elektriciteit (externe firma)
- plaatsen nieuwe vloerbekleding (externe firma)
- plaatsen keukens (tot 6/2021 eigen beheer, nadien externe firma)
- plaatsen keukentoestellen (externe firma)
- plaatsen spatwand keuken (eigen beheer)
- plaatsen vensterbank in keuken (eigen beheer)
- herstel tegels badkamer (in eigen beheer)
- Wat is de procedure met betrekking tot het dagdagelijks onderhoud en/of herstellingen die in of aan de flats dienen te gebeuren? Kan/zal er snel ingegrepen worden?
Dringende werken
Dringende aanvragen tot herstelling (bv. geen verwarming of geen warm water) worden telefonisch aan de afdeling facilitair management doorgegeven door de medewerkers van het Hof Van Crequi en worden onmiddellijk nagekeken en, indien mogelijk, verholpen in eigen beheer.
Indien de werken niet in eigen beheer kunnen opgelost worden wordt dit doorgegeven aan de firma waarmee we een raamcontract hebben. Zij komen voor dringende herstellingen dezelfde dag of uiterlijk de dag nadien ter plaatse.
Er dient wel rekening mee gehouden te worden dat voor het uitvoeren van een definitieve herstelling soms wisselstukken moeten besteld worden. Definitieve herstelling volgt dan na levering wisselstuk.
Niet dringende werken
Niet dringende aanvragen worden door de medewerkers van het Hof van Crequi doorgemaild aan de afdeling facilitair management. Aanvragen die uiterlijk op woensdag worden doorgegeven worden de week nadien opgenomen in de planning. Indien ter plaatse blijkt dat een herstelling in eigen beheer niet mogelijk wordt dit doorgegeven aan de firma waarmee we een raamcontract hebben en zij nemen de herstelling op in hun planning. Normalerwijze kan er vanuit gegaan worden dat deze firma binnen een termijn van één week ter plaatse komt. Ook hier dient rekening gehouden te worden met een termijn om wisselstukken te bestellen.
Overzicht nog uit te voeren werken per flat (de niet vermelde werken werden reeds uitgevoerd)
Flat 112
- Vloerbekleding wordt geplaatst door firma op 31/1.
- Plaatsen van werkblad keuken in week 5
- Opmeten en bestellen spatwand (na plaatsing werkblad)
- Plaatsen keukentoestellen (na plaatsing spatwand)
- Venstertablet in bestelling
- Renovatie badkamer voorzien in week 12 (onder voorbehoud van tijdige levering van materialen/levering vertraagd in gevolge de coronacrisis)
Flat 212
- Werkblad keuken (basis van keuken werd nog in eigen beheer afgewerkt), spatwand werden besteld bij externe firma; levering in week 10 ; plaatsing in week 11
- Plaatsen keukentoestellen (na plaatsing spatwand)
Flat 221
- Op 27/12/2021 werd het maken van de keukens gegund aan een externe firma. De opdracht voor het maken van deze keuken werd gegeven. De firma heeft 14 weken tijd voor opmeten, maken en plaatsen van keuken.
- Plaatsen vloerbekleding op 25 januari
- Plaatsen keukentoestellen na plaatsing keuken
- Vensterbank besteld
Flat 223
- Op 27/12/2021 werd het maken van de keukens gegund aan een externe firma. De opdracht voor het maken van deze keuken werd gegeven. De firma heeft 14 weken tijd voor opmeten, maken en plaatsen van keuken.
- Vloerbekleding wordt geplaatst door firma op 1 februari
- Plaatsen keukentoestellen na plaatsing keuken
- Vensterbank in bestelling
- Renovatie badkamer voorzien in week 12 (onder voorbehoud van tijdige levering van materialen/levering vertraagd in gevolge de coronacrisis)
Flat 301
- Spatwand besteld; levering in week 10, plaatsing in week 11
- Plaatsen keukentoestellen na plaatsing spatwand
- Plaatsen vensterbank in week 5
Flat 304
- Momenteel plaatsen vloerbedekking – verdere renovatie in voorbereiding.
Flat 312
- Op 27/12/2021 werd het maken van de keukens gegund aan een externe firma. De opdracht voor het maken van deze keuken werd gegeven. De firma heeft 14 weken tijd voor opmeten, maken en plaatsen van keuken.
- Plaatsen vloerbekleding op 25 januari 2022
- Plaatsen keukentoestellen na plaatsing keuken
- Vensterbank in bestelling
- Herstel tegels badkamer in week 5
Flat 321
- Er was gedeeltelijke renovatie: vloerbedekking. Nadien aangeboden geweest maar omwille van de ligging geen invulling; Waterschade na wolkbreuk 2021 en verzekeringsdossier. Dienst FMV en OCMW zijn dit dossier aan het bekijken om dit te laten landen.
- Door deze leegstaand mist de gemeente inkomsten. Wat is ondertussen het totale bedrag van dit verlies aan inkomsten?
Er zijn 2 types flats:
- Oude vleugel (type 1):
- 50 flats
- 49 flats worden verhuurd (conciërgeflat is nu de buurtwinkel)
- Prijs:
- Dagprijs genotsrecht: € 13,08
- Dagprijs zorg- en dienstverlening: 3,57 euro
- Nieuwe vleugel (type 2)
- 17 flats
- Prijs:
- Dagprijs genotsrecht: € 17,27
- Dagprijs zorg- en dienstverlening: 3,57 euro
Financieel overzicht voor 2021 met de facturatie als basis:
- De flats type 2 zijn quasi altijd verhuurd. Er zijn 2 maanden (januari en juni) waarin 1 flat niet was verhuurd.
- Op vlak van type 1, daar is leegstand te noteren, wat overeenkomt met het overzicht van de lijst van FMV en HvC.
- Voor de eenvoudige berekening van het verlies werd er rekening gehouden met het meest maximale scenario, nl. dat op elk moment elke flat verhuurd zou moeten zijn, wat uiteraard niet het geval is. Er zijn nl. verhuisbewegingen, en in deze berekening wordt er ook geen rekening gehouden dat een flat niet kan worden verhuurd omwille van de renovatie.
- In het budget wordt rekening gehouden met een leegstand van 2% op jaarbasis
- Flat 321 betreft een verzekeringsdossier m.b.t. waterschade. Dossier op te nemen.
- Facturatiegegevens in bijlage.
Conclusie:
In totaal werden er tot op heden 18 leeggekomen flats gerenoveerd die inmiddels terug bewoond zijn.
De vastgestelde leegstand is te verklaren door:
- Natuurlijke verloop: mensen die bijvoorbeeld naar WZC gaan, wachtlijst moet aangeschreven worden, mensen hebben bedenktijd. Er wordt een efficiënter beheer vooropgesteld met een nieuw toewijzingsreglement.
- Het renovatietraject dat telkens moet doorlopen worden als er een oude flat leeg komt.
- Uitbesteding van het vernieuwen van de keukens: vroeger in eigen beheer in schrijnwerkerij. Traject doorlopen van aanbesteding en aanstellen aannemer.
- Coördinatie van de werken: verschillende onderaannemers moeten hun werken op elkaar afstemmen waardoor er soms ook tijd overgaat.
- Corona : bij outbreak werd toegang geweigerd aan externen + levering materialen heeft ook vertraging opgelopen.
Met de aanstelling van een nieuwe leidinggevende wordt nu meer ingezet op een efficiënter beheer.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) vraagt naar de concrete timing van de renovatie. Ze stelt dat het positief is dat er voor kleinere herstellingen getracht wordt om met de organisatie een kortere doorlooptijd te behalen.
Schepen Els Devlies antwoordt dat in 7 flats in het eerste kwartaal met de renovatie gestart wordt. In Hoogvelden moeten er geen renovaties gebeuren omdat de flats recent gebouwd werden. Het toewijzingsreglement zal verfijnd worden in de komende maanden.
Raadslid Ilse Moons (CD&V) vraagt oer er een raadscommissie komt rond de toewijzing.
Schepen Els Devlies antwoordt dat er een raadscommissie komt. Er wordt nu eerst informatie verzameld over de huidige samenstelling van de wachtlijst. Er is alvast gebleken dat er vroeger echt een probleem was met de administratieve opvolging van de wachtlijst.