Terug
Gepubliceerd op 09/02/2022

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)

do 27/01/2022 - 20:00 digitaal met live streaming

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Dieter Wijckmans; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Secretaris

Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_OR_00002 - Mededelingen - mededelingen raad voor maatschappelijk welzijn - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Dieter Wijckmans; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
Secretaris
Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
1.

2022_OR_00002 - Mededelingen - mededelingen raad voor maatschappelijk welzijn - Kennisneming

2022_OR_00002 - Mededelingen - mededelingen raad voor maatschappelijk welzijn - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

De voorzitter en raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn formuleren mededelingen.


Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

Artikel 1

neemt kennis van volgende mededelingen:

    Volgende raadszittingen zijn gepland op 24/2, 24/3 en 28/4.

    2.

    2022_OR_00003 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Dieter Wijckmans; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
    Secretaris
    Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur

    Stemming op het agendapunt

    2022_OR_00003 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring
    Aanwezig
    Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Els Devlies, Kenneth Heylen, Bram Van Keer, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Christoph Marckx, Jarrik Peeters, Bart Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Dieter Wijckmans, Veerle De Beuckeleer
    Stemmen voor 25
    Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Christoph Marckx, Geert Antonio, Jurgen Callaerts, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Bram Van Keer, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris
    Stemmen tegen 0
    Onthoudingen 0
    Blanco stemmen 0
    Ongeldige stemmen 0
    2.

    2022_OR_00003 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

    2022_OR_00003 - Notulen - Goedkeuring notulen vorige zitting - Goedkeuring

    Motivering

    Juridische grond

    Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.

    Aanleiding en context

    De notulen van de vorige zitting worden ter goedkeuring voorgelegd.

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

    Artikel 1

    keurt de notulen van de vorige zitting goed.

    HD 1.

    2022_OR_00006 - Hoogvelden - Dringende toewijzing seniorenflat 00.07 Hoogvelden - Goedkeuring

    Aanvaard
    HD 1.

    2022_OR_00006 - Hoogvelden - Dringende toewijzing seniorenflat 00.07 Hoogvelden - Goedkeuring

    2022_OR_00006 - Hoogvelden - Dringende toewijzing seniorenflat 00.07 Hoogvelden - Goedkeuring
    IR 1.

    2022_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Christine Jacobs: Interpellatie renovatie en onderhoud assistentiewoningen Hof Van Crequi

    Behandeld

    Notulen

    Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audiovisuele opname. 

    Er wordt op vraag van schepen Els Devlies in de bijlage van de interpellatie een excell bestand met meer concrete cijfers toegevoegd. Hierna volgt volgende antwoord van schepen Devlies: 

    • Hoeveel flats staan er momenteel leeg en hoe lang staan deze al leeg? 

    Op basis van de facturatie:

    • Flat 112 : leegstaand vanaf 26.06.2021 tot op heden
    • Flat 212 : leegstaand vanaf 05.02.2021 tot op heden
    • Flat 221 : leegstaand vanaf 07.04.2021 tot op heden
    • Flat 223 : leegstaand vanaf 16.04.2021 tot op heden
    • Flat 301 : leegstaand vanaf 01.01.2021 tot op heden
    • Flat 304 : leegstaand vanaf 05.01.2021 tot op heden 
    • Flat 312 : leegstaand vanaf 01.04.2021 tot op heden
    • Flat 321 : leegstaand vanaf 01.11.2018 tot op heden 
    • Wanneer wordt er werk gemaakt van deze noodzakelijke renovaties? 

    Uit te voeren werken in flat bij totaalrenovatie

    • uitbreken keuken en badkamer (in eigen beheer)
    • plaatsen nieuw (verhoogd) toilet, nieuwe douche, nieuwe kranen en douchegordijn (externe firma)
    • plaatsen nieuwe accumulatievuren (externe firma)
    • plaatsen nieuwe verlichting badkamer en keuken (externe firma)
    • aanpassing elektriciteit (externe firma)
    • plaatsen nieuwe vloerbekleding (externe firma)
    • plaatsen keukens (tot 6/2021 eigen beheer, nadien externe firma)
    • plaatsen keukentoestellen (externe firma)
    • plaatsen spatwand keuken (eigen beheer)
    • plaatsen vensterbank in keuken (eigen beheer)
    • herstel tegels badkamer (in eigen beheer)

     

    • Wat is de procedure met betrekking tot het dagdagelijks onderhoud en/of herstellingen die in of aan de flats dienen te gebeuren? Kan/zal er snel ingegrepen worden? 

    Dringende werken

    Dringende aanvragen tot herstelling (bv. geen verwarming of geen warm water) worden telefonisch aan de afdeling facilitair management doorgegeven door de medewerkers van het Hof Van Crequi en worden onmiddellijk nagekeken en, indien mogelijk, verholpen in eigen beheer.

    Indien de werken niet in eigen beheer kunnen opgelost worden wordt dit doorgegeven aan de firma waarmee we een raamcontract hebben. Zij komen voor dringende herstellingen dezelfde dag of uiterlijk de dag nadien ter plaatse. 

    Er dient wel rekening mee gehouden te worden dat voor het uitvoeren van een definitieve herstelling soms wisselstukken moeten besteld worden. Definitieve herstelling volgt dan na levering wisselstuk.

     

    Niet dringende werken

    Niet dringende aanvragen worden door de medewerkers van het Hof van Crequi doorgemaild aan de afdeling facilitair management. Aanvragen die uiterlijk op woensdag worden doorgegeven worden de week nadien opgenomen in de planning. Indien ter plaatse blijkt dat een herstelling in eigen beheer niet mogelijk wordt dit doorgegeven aan de firma waarmee we een raamcontract hebben en zij nemen de herstelling op in hun planning. Normalerwijze kan er vanuit gegaan worden dat deze firma binnen een termijn van één week ter plaatse komt. Ook hier dient rekening gehouden te worden met een termijn om wisselstukken te bestellen.

     

    Overzicht nog uit te voeren werken per flat (de niet vermelde werken werden reeds uitgevoerd)

    Flat 112

    • Vloerbekleding wordt geplaatst door firma op 31/1.
    • Plaatsen van werkblad keuken in week 5
    • Opmeten en bestellen spatwand (na plaatsing werkblad) 
    • Plaatsen keukentoestellen (na plaatsing spatwand)
    • Venstertablet in bestelling
    • Renovatie badkamer voorzien in week 12 (onder voorbehoud van tijdige levering van materialen/levering vertraagd in gevolge de coronacrisis)

    Flat 212

    • Werkblad keuken (basis van keuken werd nog in eigen beheer afgewerkt), spatwand werden besteld bij externe firma; levering in week 10 ; plaatsing in week 11
    • Plaatsen keukentoestellen (na plaatsing spatwand)

    Flat 221

    • Op 27/12/2021 werd het maken van de keukens gegund aan een externe firma. De opdracht voor het maken van deze keuken werd gegeven. De firma heeft 14 weken tijd voor opmeten, maken en plaatsen van keuken.
    • Plaatsen vloerbekleding op 25 januari
    • Plaatsen keukentoestellen na plaatsing keuken
    • Vensterbank besteld

    Flat 223

    • Op 27/12/2021 werd het maken van de keukens gegund aan een externe firma. De opdracht voor het maken van deze keuken werd gegeven. De firma heeft 14 weken tijd voor opmeten, maken en plaatsen van keuken.
    • Vloerbekleding wordt geplaatst door firma op 1 februari 
    • Plaatsen keukentoestellen na plaatsing keuken
    • Vensterbank in bestelling
    • Renovatie badkamer voorzien in week 12 (onder voorbehoud van tijdige levering van materialen/levering vertraagd in gevolge de coronacrisis)

    Flat 301

    • Spatwand besteld; levering  in week 10, plaatsing in week 11
    • Plaatsen keukentoestellen na plaatsing spatwand
    • Plaatsen vensterbank in week 5

    Flat 304

    • Momenteel plaatsen vloerbedekking  – verdere renovatie in voorbereiding. 

    Flat 312

    • Op 27/12/2021 werd het maken van de keukens gegund aan een externe firma. De opdracht voor het maken van deze keuken werd gegeven. De firma heeft 14 weken tijd voor opmeten, maken en plaatsen van keuken.
    • Plaatsen vloerbekleding  op 25 januari 2022
    • Plaatsen keukentoestellen na plaatsing keuken
    • Vensterbank in bestelling
    • Herstel tegels badkamer in week 5

     Flat 321

    • Er was gedeeltelijke renovatie: vloerbedekking.  Nadien aangeboden geweest maar omwille van de ligging geen invulling; Waterschade na wolkbreuk 2021 en verzekeringsdossier. Dienst FMV en OCMW zijn dit dossier aan het bekijken om dit te laten landen.


    • Door deze leegstaand mist de gemeente inkomsten. Wat is ondertussen het totale bedrag van dit verlies aan inkomsten?  

    Er zijn 2 types flats:

    • Oude vleugel (type 1):
      1. 50 flats
      2. 49 flats worden verhuurd (conciërgeflat is nu de buurtwinkel)
      3. Prijs:
        • Dagprijs genotsrecht: € 13,08
        • Dagprijs zorg- en dienstverlening: 3,57 euro
    • Nieuwe vleugel (type 2)
      1. 17 flats
      2. Prijs:
        • Dagprijs genotsrecht: € 17,27
        • Dagprijs zorg- en dienstverlening: 3,57 euro

     

    Financieel overzicht voor 2021 met de facturatie als basis:

    • De flats type 2 zijn quasi altijd verhuurd. Er zijn 2 maanden (januari en juni) waarin 1 flat niet was verhuurd.
    • Op vlak van type 1, daar is leegstand te noteren, wat overeenkomt met het overzicht van de lijst van FMV en HvC.
    • Voor de eenvoudige berekening van het verlies werd er rekening gehouden met het meest maximale scenario, nl. dat op elk moment elke flat verhuurd zou moeten zijn, wat uiteraard niet het geval is. Er zijn nl. verhuisbewegingen, en in deze berekening wordt er ook geen rekening gehouden dat een flat niet kan worden verhuurd omwille van de renovatie.
    • In het budget wordt rekening gehouden met een leegstand van 2% op jaarbasis
    • Flat 321 betreft een verzekeringsdossier m.b.t. waterschade. Dossier op te nemen. 
    • Facturatiegegevens in bijlage.

     

    Conclusie:

    In totaal werden er tot op heden 18 leeggekomen flats gerenoveerd die inmiddels terug bewoond zijn.

    De vastgestelde leegstand is te verklaren door: 

    • Natuurlijke verloop: mensen die bijvoorbeeld naar WZC gaan, wachtlijst moet aangeschreven worden, mensen hebben bedenktijd. Er wordt een efficiënter beheer vooropgesteld met een nieuw toewijzingsreglement.
    • Het renovatietraject dat telkens moet doorlopen worden als er een oude flat leeg komt. 
    • Uitbesteding van het vernieuwen van de keukens: vroeger in eigen beheer in schrijnwerkerij. Traject doorlopen van aanbesteding en aanstellen aannemer.
    • Coördinatie van de werken: verschillende onderaannemers moeten hun werken op elkaar afstemmen waardoor er soms ook tijd overgaat. 
    • Corona : bij outbreak werd toegang geweigerd aan externen + levering materialen heeft ook vertraging opgelopen.

    Met de aanstelling van een nieuwe leidinggevende wordt nu meer ingezet op een efficiënter beheer. 

    Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) vraagt naar de concrete timing van de renovatie. Ze stelt dat het positief is dat er voor kleinere herstellingen getracht wordt om met de organisatie een kortere doorlooptijd te behalen.

    Schepen Els Devlies antwoordt dat in 7 flats in het eerste kwartaal met de renovatie gestart wordt. In Hoogvelden moeten er geen renovaties  gebeuren omdat de flats recent gebouwd werden. Het toewijzingsreglement zal verfijnd worden in de komende maanden. 

    Raadslid Ilse Moons (CD&V) vraagt oer  er een raadscommissie komt rond de toewijzing.

    Schepen Els Devlies antwoordt dat er een raadscommissie komt. Er wordt nu eerst informatie verzameld over de huidige samenstelling van de wachtlijst. Er is alvast gebleken dat er vroeger echt een probleem was met de administratieve opvolging van de wachtlijst. 

    Samenstelling

    Aanwezig
    Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Dieter Wijckmans; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
    Secretaris
    Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
    IR 1.

    2022_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Christine Jacobs: Interpellatie renovatie en onderhoud assistentiewoningen Hof Van Crequi

    2022_IP_00002 - Interpellatie van raadslid Christine Jacobs: Interpellatie renovatie en onderhoud assistentiewoningen Hof Van Crequi
    Indiener(s)
    Christine Jacobs
    Gericht aan
    Els Devlies
    Tijdstip van indienen
    vr 21/01/2022 - 16:53
    Toelichting

    Er staan momenteel al geruime tijd assistentiewoningen leeg die gerenoveerd dienen te worden.  We hadden hieromtrent graag de laatste stand van zaken vernomen alsook over het dagelijkse onderhoud en/of kleine herstellingen die dienen te gebeuren.

     

    • Hoeveel flats staan er momenteel leeg en hoe lang staan deze al leeg?
    • Door deze leegstaand mist de gemeente inkomsten. Wat is ondertussen het totale bedrag van dit verlies aan inkomsten?
    • Wanneer wordt er werk gemaakt van deze noodzakelijke renovaties?
    • Wat is de procedure met betrekking tot het dagdagelijks onderhoud en/of herstellingen die in of aan de flats dienen te gebeuren? Kan/zal er snel ingegrepen worden?
    3.

    2022_OR_00004 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Kennisneming

    Kennis genomen

    Samenstelling

    Aanwezig
    Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Dieter Wijckmans; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
    Secretaris
    Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur
    3.

    2022_OR_00004 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Kennisneming

    2022_OR_00004 - Mondelinge vragen - Mondelinge vragen Raad voor Maatschappelijk Welzijn - Kennisneming

    Motivering

    Juridische grond

    Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.

    Aanleiding en context

    Volgens het huishoudelijk reglement van de ocmwraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het vast bureau.

    Besluit

    De raad voor maatschappelijk welzijn (ocmw) beslist:

    Artikel 1

    neemt kennis van volgende mondelinge vragen:

    Bart Peeters (Vooruit en Groen) vraagt of de activiteiten in het Hof van Crequi terug worden opgestart. Schepen Els Devlies antwoordt dat dit stapsgewijs gebeurt. Zo wordt binnenkort gestart met turnen, schilderen en de jaarlijkse valentijnskoffie.

    HD 1.

    2022_OR_00006 - Hoogvelden - Dringende toewijzing seniorenflat 00.07 Hoogvelden - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    HD 1.

    2022_OR_00006 - Hoogvelden - Dringende toewijzing seniorenflat 00.07 Hoogvelden - Goedkeuring

    2022_OR_00006 - Hoogvelden - Dringende toewijzing seniorenflat 00.07 Hoogvelden - Goedkeuring