De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Volgende leden zijn verontschuldigd: burgemeester Jurgen Callaerts, raadsleden Christoph Marckx (Vooruit en Groen), Bram Van Keer (N-VA).
Voorzitter Benjamin De Roeck duidt het verloop. Er is geen live uitzending. Het kan de ambitie zijn om dit in de toekomst op te nemen.
Volgende zittingen van de gemeente- en ocmwraad, raad van bestuur AGB zullen fysiek georganiseerd worden behoudens tegenbericht van de voorzitter. Concreet gaat het om volgende data: 24 maart, 28 april en 19 mei.
Alle raadsleden worden uitgenodigd om de opening van het nieuwe gemeenschapscentrum op 11 maart a.s. bij te wonen. Ze ontvingen een uitnodiging zoals alle inwoners. Wie interesse heeft kan bij de tweede shift om 21u aansluiten. Omwille van de brandveiligheid is er een maximum aantal aanwezigen en het aantal inschrijvingen ligt op dit moment reeds hoger. Leden kunnen na de zitting hun naam opgeven bij de algemeen directeur.
De investerigen van het AGB Rumst worden gefinancierd via een renteloze lening vanwege de gemeente aan het AGB.
In het budget van 2021 van de gemeente is een budget voorzien voor de toekenning van renteloze leningen aan het AGB Rumst ter financiering van enkele projecten. Dit houdt concreet in:
Het college van burgemeester en schepenen legt de toe te kennen renteloze lening voor aan de gemeenteraad van zitting 24 februari 2022.
De gemeenteraad kent renteloze leningen toe aan het AGB Rumst voor een totaal bedrag van 82.366,25 euro als volgt terug te betalen:
Het AGB zal jaarlijks - met ingang vanaf het jaar van de voltooiing van de werken - aan de gemeente het ontleende bedrag terug betalen volgens het ritme vastgelegd in art. 2.
De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit.
De dienstverlenende vereniging Cipal heeft als opdrachtencentrale een overheidsopdracht i.f.v. een raamovereenkomst in de markt geplaatst die de mogelijkheid biedt om diverse smart city oplossingen te verwerven die inzetten op het belonen van positieve bijdragen en/of bestraffen van negatieve vaststellingen. O.a. gemeentebesturen, OCMW's, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten kunnen toetreden tot deze opdrachtencentrale.
Het gaat o.a. over scenario's zoals:
Gelet op de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 24 oktober 2019, bijgesteld op 30 januari 2020 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20);
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv dd. 20 februari 2020 tot plaatsing van de opdracht, bepaling van de selectievoorwaarden en keuze van de Europese mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure;
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.
Overwegende hetgeen volgt:
Het college van burgemeester en schepenen beslist de toetreding tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20) voor te leggen aan de gemeenteraad van zitting 24 februari 2022.
De gemeenteraad beslist toe te treden tot de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Raadslid Christine Jacobs verklaart namens de fractie Vooruit en Groen zich bij de stemming te onthouden omwille van de onduidelijkheden in het project en de budgettaire impact.
Het gemeentebestuur wenst een gemeenschapscentrum in te richten in de voormalige kerk van Terhagen.
De kerk en het omliggend perceel zijn eigendom van de Kerkfabriek Sint-Pieter Rumst (voorheen Sint-Jozef Terhagen). Er werd een erfpachtovereenkomst opgemaakt waarin de rechten en plichten van de eigenaar en de erfpachter worden vastgelegd.
AGB Rumst wordt belast met de exploitatie van de voormelde site als een gemeenschapscentrum. Hiertoe dient een huurovereenkomst tussen de gemeente en het AGB te worden opgemaakt.
De erfpacht betreft:
De in erfpacht gegeven onroerende goederen zijn bestemd tot het ontwikkelen van culturele en sociale activiteiten. De huurder (AGB Rumst) verbindt zich ertoe in voormeld goed een gemeenschapscentrum voor culturele en sociale activiteiten te bouwen, gebruiken, onderhouden en herstellen.
De huurovereenkomst wordt gesloten voor 15 jaar en de jaarlijkse huurvergoeding bedraagt 1 euro.
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
De ontwerptekst van de huurovereenkomst m.b.t. de voormalige kerk van Terhagen en omliggend perceel goed te keuren en de ontwerpovereenkomst ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit het ontwerp van huurovereenkomst m.b.t. de voormalige kerk van Terhagen en omliggend perceel goed te keuren.
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
Het gemeentebestuur wenst een perceel grond aan te kopen in het kader van de realisatie van het Molenbeekpad.
Door Igean werd een ontwerpakte opgemaakt voor de aankoop van het perceel grond.
Uit het bijgevoegd schattingsverslag, opgemaakt door een landmeter Jelle Broothaerts op 21 januari 2022, blijkt dat de waarde van het perceel 1.710 euro bedraagt.
De eigenaar is bereid het perceel te verkopen aan de gemeente voor de prijs van 1.350,00 euro.
Deze aankoop betreft een perceel grond dat wordt aangekocht voor de realisatie van het Molenbeekpad, kadastraal gekend onder derde afdeling, sectie D, deel van nummer 107D met een oppervlakte van 171 m².
Het perceel staat afgebeeld in gele kleur als lot 1 op het afbakeningsplan ‘realisatie Molenbeekpad – verlegging voetweg nr. 29’opgesteld door IGEAN dienstverlening op 12 mei 2020 .
Het goed wordt aangekocht tegen de prijs van 1.368 euro.
.
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
De ontwerptekst van de ontwerpakte voor de aankoop van een perceel grond voor de realisatie van het Molenbeekpad goed te keuren en de ontwerpakte ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit de ontwerpakte voor de aankoop van een perceel grond voor de realisatie van het Molenbeekpad goed te keuren
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
Door het gemeentebestuur werd een aantal percelen grond gelegen aan de Parkstraat verkocht. Er werd een verkoopprocedure georganiseerd inhoudende een aantal verkoopsvoorwaarden, uitsluitingscriteria en toewijzingscriteria. Deze bijzondere verkoopsvoorwaarden werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 maart 2018.
In zitting van 10 december 2018 werd de verkoop gegund aan de firma Vlaver Invest.
Door notaris Wegge werd een ontwerpakte opgemaakt voor de verkoop van deze percelen grond.
De verkoop betreft een perceel grond samengesteld uit 3 loten:
LOT 1: zone bestemd deels voor hoofdgebouwen, deels voor tuinen
Een perceel bouwgrond en alle verdere aanhorigheden, gelegen aan de Korte Veerstraat te 2840 Rumst, thans ten kadaster gekend onder:
-sectie A, nummer 0289/A/3 P0000 (‘LOT B1’) (grond), voor een oppervlakte van duizend negenhonderdachttien vierkante meter (1.918,00 m²);
-sectie A, nummer 0289/E/3 P0000 (‘LOT B2’) (weg), voor een oppervlakte van driehonderdenéén vierkante meter (301,00 m²).
(Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie A, nummer 289/M/3 P0000)
LOT 2: zone bestemd voor hoofdgebouwen
Een perceel bouwgrond en alle verdere aanhorigheden, gelegen aan de Korte Veerstraat te 2840 Rumst, thans ten kadaster gekend onder:
-sectie A, nummer 0289/B/3 P0000 (‘LOT C1’) (grond), voor een oppervlakte van duizend honderdentwee vierkante meter (1.102,00 m²);
-sectie A, nummer 0289/F/3 P0000 (‘LOT C2’) (weg), voor een oppervlakte van honderdzesenzestig vierkante meter (166,00 m²).
(Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie A, nummer 289/N/3 P0000)
LOT 3: zone bestemd voor openbare wegenis, deels met recht van overbouw (uitgesloten uit de verkaveling)
Een perceel grond en alle verdere aanhorigheden, gestaan en gelegen aan de Korte Veerstraat te 2840 Rumst, thans ten kadaster gekend onder:
-sectie A, nummer 0289/C/3 P0000 (‘LOT D1’) (grond), voor een oppervlakte van tweehonderdenvijf vierkante meter (205,00 m²);
- sectie A, nummer 0289/D/3 P0000 (‘LOT A2’) (weg), voor een oppervlakte van dertig vierkante meter (30,00 m²);
- sectie A, nummer 0289/G/3 P0000 (‘LOT D2’) (weg), voor een oppervlakte van vijfendertig vierkante meter (35,00 m²);
-sectie A, nummer 0289/Z/2 P0000 (‘LOT A1’) (grond), voor een oppervlakte van duizend zevenhonderdachtentachtig vierkante meter (1.788,00 m²).
(Gereserveerde perceelsidentificatie: sectie A, nummer 289/P/3 P0000)
De voormelde loten 1, 2 en 3 worden afgebeeld op het grondplan/verkavelingsplan ervan opgemaakt door landmeter Dirk Ooms op 3 maart 2020.
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
Het college beslist om de ontwerptekst van de ontwerpakte houdende de verkoop van percelen grond aan de Parkstraat ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om de ontwerpakte houdende de verkoop van percelen grond aan de Parkstraat goed te keuren.
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
Door het gemeentebestuur werd een aantal percelen grond gelegen aan de Parkstraat verkocht. Er werd een verkoopprocedure georganiseerd inhoudende een aantal verkoopsvoorwaarden, uitsluitingscriteria en toewijzingscriteria. Deze bijzondere verkoopsvoorwaarden werden goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 maart 2018.
In zitting van 10 december 2018 werd de verkoop gegund aan de firma Vlaver Invest.
Door landmeter Ooms werd een verkavelingsplan opgemaakt op 3 maart 2020 tot het verkavelen van de gronden gelegen aan de Parkstraat te Rumst,.
In zitting van 8 juni 2020 verleende het College van Burgemeester en Schepenen een omgevingsvergunning m.b.t. de verkaveling Parkstraat.
Door notaris Saenen werd verkavelingsakte opgemaakt.
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning
Het College beslist om de ontwerptekst van de verkavelingsakte m.b.t. de verkaveling Parkstraat ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad beslist om het ontwerp van de verkavelingsakte m.b.t. de verkaveling Parkstraat ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
Feitelijke gegevens:
De aanvraag bevat de volgende stedenbouwkundige handeling: het verwijderen van de bestaande verhardingen, het plaatsen van een nieuwe RWA, een nieuwe DWA en een nieuw infiltratiebekken, het uitvoeren van een reliëfwijziging en het aanleggen van een nieuwe wegdek, een nieuw fietspad en een nieuw voetpad. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, opgemaakt op 6 juli 2020, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu wijziging – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu wijziging.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 november tot en 15 december 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
De Vlaamse Milieumaatschappij, afdeling grondwater, verleende geen advies aan de aanvraag.
Ook aan Pidpa-riolering werd advies gevraagd, maar Pidpa-riolering stelde reeds bij het ontwerp betrokken geweest te zijn en bijgevolg geen verder advies te verlenen.
Bespreking
De aanvraag voorziet in de uitbreiding van het bestaande fietspad in de Kapelstraat vanaf de Pompstraat tot aan de grens met de gemeente Boom. Het bestaande voetpad en de rijbaan worden daarvoor in eerste instantie opgebroken.
De heraanleg voorziet in een voetpad ter hoogte van de bestaande bebouwing, een grotendeels vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aan de zijde van de bestaande woningen en een vernieuwing van de rijbaan. Ten gevolge de verbreding van de weg dient het talud ter hoogte van de kleiputten langs de Kapelstraat en Polder te worden uitgebreid.
Het project voorziet gelijktijdig in de aanleg van een gescheiden riolering (DWA/gemengd en RWA) in de straten “Kapelstraat”, “Molleveld” en “Polder”. De DWA/gemengde riolering sluit aan op de bestaande riolering langsheen de Rupel. De RWA riolering sluit via een nieuw aan te leggen buffer/infiltratiebekken en een vertraagde afvoer aan op een bestaande inbuizing die uitkomt in de Rupel.
Door het toevoegen van een dubbelrichtingsfietspad breidt de rijbaan uit richting zuiden. Ten gevolge hiervan dient het talud van de Kapelstraat tussen de grens met Boom en Polder aan de zuidkant te worden uitgebreid. De bestaande koterijen worden selectief gesloopt. De nieuwe taluds worden bekleed met biodegradeerbaar en vooraf ingezaaid geotextiel en beplant met streekeigen beplanting.
De bestaande verharding in Molleveld wordt opgebroken en heraangelegd als woonerf. Er wordt eveneens een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.
In Polder wordt ook een gescheiden riolering aangelegd samen met een buffer/ infiltratiebekken. De DWA riolering sluit aan op de bestaande Aquafin-collector richting Boom langsheen de Rupel. Omdat deze collector reeds zwaar belast is, werd in overleg met Aquafin besloten een buffering (56 m3 in buizen met een diameter van 1000 mm) met vertraagde afvoer (20 l/s) te voorzien in de nieuw te realiseren riolering.
De bestaande rijweg in Polder wordt opgebroken en over dezelfde breedte vernieuwd in KWS-verharding.
Voor de aanleg werd een rooilijnplan opgemaakt waarbinnen de nieuwe infrastructuur gerealiseerd kan worden. Het rooilijnplan daartoe werd definitief goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 24 juni 2021.
De aanleg van de nieuwe infrastructuur heeft enkel een positieve invloed op de omgeving. De bestaande, in slechte staat zijnde rijweg, wordt vervangen door een nieuwe en veilige rijweg met gescheiden dubbelrichtingsfietspad. Het materiaalgebruik is het zelfde als het reeds gerealiseerde deel van de Kapelstraat en vormt een uniform geheel. Molleveld wordt door zijn aanleg als woonerf opgewaardeerd tot een aangename woonstraat. De nieuwe aanleg genereert geen bijkomend verkeer. Zowel de veiligheid van de fietsers als het gemotoriseerd verkeer wordt verbeterd.
De gemeenteraad is dan ook van oordeel dat het voorstel van uitrusting van de weg kan worden goedgekeurd.Keurt de aanleg van de wegenis goed, zoals opgenomen in de plannenset bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_ 2021143796 van IGEAN dv, Doornaarstraat 60, 2160 Wommelgem , ingediend op 4 oktober 2021, namens het gemeentebestuur Rumst, voor percelen de gelegen te 2840 Rumst, Kapelstraat, Molleveld en Polder, kadastraal gekend: Afdeling 11045, sectie A, perceel 344E, 344F, 357W3, 357X3, 376F, 377B, 380C, 381G, 403M, 403N, 403P, 403R, 408R, 408W, 408X, 408Y, 417S, 421V en 423M . De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren.
Feitelijke gegevens:
De aanvraag bevat de volgende stedenbouwkundige handeling: de aanleg van een weg. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, ingediend op 21 oktober 2021, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu aanleg – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu aanleg.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.
Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu wijziging en verplaatsing – geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden op voorwaarde dat het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 18 november tot en 17 december 2021. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.
De volgende elementen worden aangehaald in de ingediende bezwaarschriften:
Adviezen
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
De Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen verleende geen advies aan de aanvraag.
Elia verleende op 17 november 2021 een gunstig advies aan de aanvraag, zonder verdere detaillering.
Het Departement Landbouw & Visserij verleende op 21 december 2021 een gunstig advies aan de aanvraag, maar verzoekt de gemeente in overleg te treden met de gebruikers van de landbouwgronden en de nodige inspanning te doen om gebruikers van de weg te informeren over het gewenste gedrag nabij weides en weidedieren. Dit o.m. in het kader van de eigen veiligheid, de veiligheid van de dieren, en de bruikbaarheid van de landbouwgewassen.
De gemeenteraad geeft aan dat in overleg moet gegaan worden met de gebruikers van de landbouwgronden palend aan de nieuwe trage wegverbinding.
Bespreking
De nieuwe trage weg tussen het provinciaal domein “Molenbeekse Plassen” en de ’s Herenbaan is één van de prioritaire trage wegen die naar voor werd geschoven tijdens het participatieproject van 28 maart 2018 rond trage wegen in de deelgemeente Reet, georganiseerd door het regionaal landschap Rivierenland, de provincie Antwerpen en de gemeente Rumst.
De aanleg werd dan ook opgenomen als actiepunt in het meerjarenprogramma van de gemeente (raming RA000526).
De nieuwe trage weg zal een verbinding worden tussen de Molenstraat, via het provinciaal domein “Molenbeekse plassen” naar de ’s Herenbaan. Via de ’s Herenbaan sluit het aan op andere trage wegverbindingen zoals het “keibrekerspad’ richting Terhagen en de trage wegen in de kleine Steylen te Boom.
De trage weg loopt parallel met de Molenbeek die ter plaatse een erg meanderend karakter heeft. Hoewel de weg slechts 2,50 m breed zal worden, voorziet het rooilijnplan in een minimale breedte van 10 meter vanaf de oevers van de Molenbeek. Dit is nodig om naast het pad een berm met ecologische kruidbegroeiing (bloemenweide) te voorzien, als ook een haag met streekeigen planten. Zo krijgt de functionele trage verbinding ook een landschappelijke meerwaarde.
Op de perceelsgrens word een ursusdraad voorzien om de landbouwdieren in de weiden te omheinen. De trage wegverbinding sluit nl. aan op het terrein Molenbeekse plassen dat beheerd wordt via begrazing door schapen. Er zal schapenhek worden voorzien op de grens met dit terrein.
Het is een trage wegverbinding voor voetgangers. Gemotoriseerd verkeer wordt niet toegelaten met uitzondering van sporadisch dienstenverkeer nodig voor onderhoudswerken aan het openbaar domein (bv. Onderhoud aan de waterloop). Hoewel fietsers niet wenselijk zijn, wordt niet voorzien in een absoluut fietsverbod. Wel worden de nodige maatregelen genomen om fietsverkeer te vermijden of minstens af te remmen.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van rooilijn en uitrusting van de trage weg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:
Keurt het bijgevoegde rooilijnplan van het gemeentebestuur Rumst d.d. 11 augustus 2021 goed zoals gekend onder referte 811_2021, opgemaakt door Landmeter Hermans bv, Nachtegaallaan 11, 2630 Aartselaar, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een trage verbinding tussen de ’s Herenbaan en het provinciaal domein Molenbeekse Plassen, op een terrein met kadastrale referentie: 3de afdeling, sectie D, percelen 214D2 en 215B.
Keurt de aanleg van de trage weg zoals opgenomen in de plannenset met dossiernummer 616_2019, horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2021152206 van Landmeter Hermans bv d.d. 25 maart 2019 voor percelen kadastraal gekend: 3de afdeling, sectie D, percelen 214D2 en 215B, goed op voorwaarde:
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Els Devlies antwoordt als volgt:
Het bestuur werd enkele uren voor de aankondiging van de verkoop verwittigd. Het gaat om een overname en geen verbouwingswerken. Jumbo neemt het personeel over en gaat inpandige verbouwingswerken uitvoeren. Er werd in een kort contact met de huidige eigenaar aangegeven dat het om een tijdelijke sluiting van minder dan 5 maanden bedraagt. Binnen enkele weken zal het lokaal bestuur in gesprek gaan met JUMBO en nagaan wat mogelijk is. De buurtzorglijn van het lokaal bestuur kan hulp bieden met de boodschappendienst zoals die in de covidperiode werkte. Telefonisch heeft men contact met het lokaal dienstencentrum maar ook haar antennepunten in de bibliotheek kunnen gecontacteerd worden. De boodschappendienst wordt opgenomen via vrijwilligers en is er voor wie niet mobiel is, zich niet digitaal kan aanmelden of geen beroep kan doen op een sociaal netwerk. Bekendmaking verloopt via hoplr, facebook, affiches en een flyer die bij een reeds geplande bevraging rond wonen bij senioren wordt toegevoegd. De kippenkraam blijft en er is contact opgenomen met de bond van de marktkramers. Er zijn twee geïnteresseerde marktkramers met groenten en kaas die naast de bestaande vleeskraam ook op woensdag er zullen staan.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) onderstreept het belang van een flyer op gans het grondgebied want niet iedereen is digitaal, stelt dat er wel meerdere kramen op de parking van de supermarkt staan en vraagt of de parking behouden blijft. Ze vraagt dat in het gesprek met Jumbo er toch wordt op aangedrongen om een snelle opening te realiseren.
De Alvo Superpost in de deelgemeente Rumst gaat de deuren sluiten wegens overname en renovatie door de Nederlandse keten JUMBO. De heropening wordt pas voorzien in het najaar. Onze fractie heeft hieromtrent enkele vragen:
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Wendy Weckhuysen antwoordt als volgt:
Het kinderarmoedebeleid van het lokaal bestuur Rumst vertrekt vanuit het Kindergelukscharter waarbij rond vijf grote domeinen wordt gewerkt.
Het gelijke kansenbeleid in het domein ‘onderwijs’ is veelzijdig en uitgebreid. Hierbij ondersteunen we kwetsbare gezinnen opdat alle kinderen hun schoolloopbaan op een goede manier kunnen starten en doorlopen. Met het Trampoline- project van de provincie Antwerpen werken we vooral aan een warme transitie van de kinderopvang/thuis naar de kleuterschool en aan het welbevinden van de kleuters.
We hebben in de voorbije periode steeds aandacht gehad voor de problematiek van de ‘lege brooddozen’ en gezonde voeding op school. Concrete cijfers over de situatie in Rumst hebben we niet. Maar uit het regelmatig overleg met scholen/directies (2019-2020) blijkt niet dat er zich op dit moment een acuut en algemeen probleem zou stellen. Maar elk kind dat een lege brooddoos heeft is er eentje teveel. Daarom verdere acties genomen.
- In het laatste overleg met de zorgcoördinatoren (november 2020) signaleerden een aantal scholen dat er soms leerlingen zijn die zonder ontbijt op school komen of geen tussendoortjes of boterhammen mee hebben. Scholen zoeken hiervoor een oplossing op maat waarbij telkens erover wordt gewaakt dat de betrokken kinderen en ouders niet worden gestigmatiseerd. Als kinderen systematisch geen eten mee hebben, gaan de scholen in gesprek met de ouders en, indien nodig, schakelen ze het sociaal huis bij om samen een oplossing te vinden. Verder voorzien sommige scholen een reserve ontbijt - of lunchdoos om kinderen verder te helpen.
Daarnaast hebben scholen fruit- en groentenmomenten, soepdagen, gezonde tussendoortjes … waarbij zij vooral de gezonde voeding willen stimuleren. Ze kunnen hierbij gebruikmaken van het aanbod van Logo (preventieve gezondheid).
- De kansarmoedecijfers verschillen sterk in de Rumstse basisscholen. Het gemiddeld percentage indicatorleerlingen (als de moeder geen diploma HSO heeft of het gezin een studietoelage ontvangt) bedraagt 33,5 % (zelfde % in 2020). Het laagste percentage is 17,5%, de school met het hoogste percentage telt 68% indicatorleerlingen.
Begin 2020 werd vanuit het sociaal huis/Huis van het Kind een soepproject uitgewerkt (in samenwerking met Vlotter) en voorgesteld aan de scholen met de meeste indicatorleerlingen (De Wingerd Terhagen (54%) en GBS Ter Doelhagen (68%)). Dit project werd na een korte proefperiode niet verdergezet omdat dit voor de scholen veel praktische organisatie met zich meebracht en zij reeds eigen initiatieven lopen hadden.
Het bestuur wil verder werken met een breed beleid dat vooral gezinsondersteunend werkt. We opteren tevens voor een beleid op maat omdat dit de beste kansen biedt om in te spelen op de specifieke situatie van de gezinnen en de basisscholen in de gemeente.
Werken rond gezonde voeding focust in de eerste plaats op de gezinnen. Met preventieve en sensibiliserende acties voor gezinnen met kleine kinderen legt men de basis voor een gezond voedingspatroon thuis en op school. In een aantal gezinnen in armoede zal die gezinsondersteuning verder gaan omdat hier ook financiële en andere problemen uit de weg moeten geruimd worden.
Het Huis van het Kind coördineert de acties van het lokaal bestuur en werkt samen met andere partners die hier een belangrijke rol spelen (Kind&Gezin, ...). Zo werken we samen aan:
Alle acties worden in nauwe samenwerking tussen het sociaal huis en de schooldirecties uitgewerkt.
Raadslid Bart Peeters (Vooruit en Groen) stelt blij te zijn dat dit nauw aan het hart ligt. Hij wijst erop dat we alert moeten zijn. Gemeenten in de Rand en ruimer in de provincie Antwerpen ondernemen hierrond al acties. Volledig uitsluiten is moeilijk maar het is goed dat er al aandacht is.
Voor een woordelijk verslag wordt verwezen naar de audio-opname.
Schepen Geert Van der Auwera antwoordt dat in 2024 in de meerjarenplanning 250 000 euro werd ingeschreven voor de plaatsing. Het voorbereidend traject wordt in samenspraak met de Vlaamse overheid gelopen.
Raadslid André Gielis (onafhankelijk) repliceert dat er al verschillende politieke uitspraken in het verleden rond deze problematiek werden gedaan. Het is tijd voor concrete acties.
Schepen Geert Van der Auwera stelt dat er nog tijd nodig is voor de voorbereidende besprekingen.Niet alles kan meteen worden opgenomen.
Geachte leden van het bestuur,
Onze strategische ligging tussen 2 verkeersassen (A12 en E19) brengt heel wat voordelen met zich mee qua mobiliteit en op economisch vlak.
De E19 is een troef voor onze gemeente maar ook een steeds toenemende last voor de omwonenden in de directe omgeving. De toename van het verkeer brengt ook een toename in de geluidshinder met zich mee. Recent werd ook aan bosbeheer gedaan langs de autoweg waardoor de bomen in de berm verwijderd werden ter hoogte van het afrittencomplex wat ook een bijkomend visueel aspect met zich meebrengt.
In het bestuursakkoord dat gesloten werd staat dat er werk gemaakt gaat worden van geluidswerende maatregelen om de hinder voor de omwonenden terug te dringen en dit tijdens deze legislatuur. Aangezien we in de helft van de legislatuur zijn had ik graag vernomen wat hieromtrent de genomen acties zijn en de acties op korte termijn om deze geluidswerende maatregelen te realiseren.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
neemt kennis van volgende mondelinge vragen:
Raadslid Marleen De Bruyn (CD&V) signaleert dat inwoners in het centrum van Rumst een brief van een studiebureau ontvingen en dat er informatie werd opgevraagd waarbij men naar de gemeente verwees. Wat is hier precies de achtergrond?
Schepen Geert Antonio antwoordt dat het rooilijnplan aangepast wordt naar aanleiding van de werken in het centrum. De vraag werd aan een studiebureau gesteld om dit plan op te stellen. De landmeter die door het studiebureau ingezet werd, verstuurde een brief om informatie op te vragen wat voor hem minder opzoekwerk betekent. Het lokaal bestuur gaat naar alle inwoners een brief sturen om dit te duiden. Er is geen verplichting om plannen te bezorgen. Er volgt nog een openbaar onderzoek rond het ontwerp en dan kunnen de inwoners nog reageren.
Raadslid André Gielis stelt vast dat men in kranten leest dat er meer en meer fusies zijn. Zijn er al gesprekken geweest rond Rumst en met wie?
Schepen Geert Antonio antwoordt dat dit niet het geval is. Er zijn geen gesprekken geweest met collegeleden.