Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

2022_GR_00011 - OMV_2021152206 - Trage wegverbinding tussen Molenbeekse plassen en 's Herenbaan - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 24/02/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; André Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Verontschuldigd

Jurgen Callaerts, burgemeester; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN

Secretaris

Wouter De Smedt

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00011 - OMV_2021152206 - Trage wegverbinding tussen Molenbeekse plassen en 's Herenbaan - Goedkeuring

Aanwezig

Benjamin De Roeck, Geert Antonio, Els Devlies, Dieter Wijckmans, Kenneth Heylen, Marc Van den Bogaert, Katusha Vervloesem, Marleen De Bruyn, Raf De Schepper, Ilse Moons, Geert Van der Auwera, Marc Verschueren, Wendy Weckhuysen, Christine Jacobs, Bart Peeters, Jarrik Peeters, Annelien Schoofs, Francy Van der Wildt, Werner Joris, Anny Van Aeken, Marc Verrept, André Gielis, Veerle De Beuckeleer, Wouter De Smedt
Stemmen voor 22
Benjamin De Roeck, Kenneth Heylen, Annelien Schoofs, Bart Peeters, Geert Antonio, Geert Van der Auwera, André Gielis, Christine Jacobs, Jarrik Peeters, Francy Van der Wildt, Marleen De Bruyn, Katusha Vervloesem, Marc Van den Bogaert, Raf De Schepper, Wendy Weckhuysen, Ilse Moons, Anny Van Aeken, Marc Verrept, Marc Verschueren, Dieter Wijckmans, Els Devlies, Werner Joris
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00011 - OMV_2021152206 - Trage wegverbinding tussen Molenbeekse plassen en 's Herenbaan - Goedkeuring 2022_GR_00011 - OMV_2021152206 - Trage wegverbinding tussen Molenbeekse plassen en 's Herenbaan - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Feitelijke gegevens:

  • Aanvrager: Gemeente Rumst, Koningin Astridplein 12, 2840 Rumst
  • Administratieve ligging:'s Herebaan
  • Kadastrale ligging: Afdeling 11036, sectie D, percelen 214D2 en 215B
  • Onderwerp: aanleg trage wegverbinding Molenbeekse Plassen - 's Herebaan
  • Dossiernummer omgevingsloket: OMV_2021152206
  • Dossiernummer gemeente: 202100183

De aanvraag bevat de volgende stedenbouwkundige handeling: de aanleg van een weg. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, ingediend op 21 oktober 2021, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.

Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu aanleg – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu aanleg.

Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.

De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.

Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu wijziging en verplaatsing – geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden op voorwaarde dat het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.

Argumentatie

Adviezen en openbaar onderzoek

Openbaar onderzoek

Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.

Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 18 november tot en 17 december 2021. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.

De volgende elementen worden aangehaald in de ingediende bezwaarschriften:

  • Fietsers op de weg zijn niet wenselijk, de weg kan daarom best smaller gemaakt worden, zodat kruisend fietsverkeer onmogelijk wordt gemaakt.
     De gemeenteraad stelt dat het expliciet verbieden van fietsen niet aan de orde is. Zo is het geenszins onwenselijk dat een kind per fiets zijn wandelende of joggende ouders vergezelt. Niettegenstaande zal de site beperkt toegankelijk zijn voor fietsers, ingevolge de aanwezige afsluitingen voor de grazende dieren. Daardoor wordt geen hinderlijk, snel en doorgaand fietsverkeer verwacht.
  • Honden zijn niet toegelaten op de site, er dient een duidelijk verbodsbord in die zin te worden aangebracht aan beide toegangen
     Het al dan niet toelaten van honden kan niet geregeld worden in een omgevingsvergunning. Het gebruik van een trage weg kan onderworpen worden aan een gebruiksreglement waarin dergelijk verbod kan opgenomen worden. Dit bezwaar wordt niet weerhouden.
  • De aanvraag bevat een tegenstrijdigheid inzake de materialisatie.
     De gemeenteraad stelt dat van een fout of tegenstrijdigheid geen sprake is. De trage weg zal wel degelijk een breedte hebben van 2,5 m en bestaan uit een fundering in steenslag (15 cm), bedekt met een geotextiel (niet expliciet vermeld in de omschrijving bij de motivatienota) en afgewerkt met een toplaag in ternair zand (“grindpad”) van 10 cm.
  • De aanvraag stelt dat een schapenhek wordt geplaatst aan de nieuwe ingang, overeenkomstig het schapenhek aan de ingang van de Molenstraat. Dit schapenhek werd evenwel verwijderd. De gemeente wordt om duidelijkheid verzocht.
    De gemeenteraad stelt dat de plaatsing van het betreffende schapenhek reeds indicatief werd meegegeven in de beschrijvende nota. Het zal evenwel worden voorzien op het terrein van de Molenbeekse Plassen zelf, en valt dus buiten deze aanvraag.
     Het weghalen van de poort aan de Molenstraat is een beslissing geweest van de provincie Antwerpen. Het gemeentebestuur zal de bezorgdheid daaromtrent doorgeven.
  • De bezwaarindieners vragen de gemeente aan de nieuwe ingang een dubbele poort te voorzien, zijnde één poort (incl. fietssluis en toeklappend hek) aan de ’s Herenbaan en een tweede poort aan de grens van het provinciaal domein. Eenzelfde nieuwe toestand wordt wenselijk geacht langs de kant van de Molenstraat.
     De gemeenteraad stelt dat aan de toegang van nieuwe trage weg maatregelen zullen worden genomen die de fietsverkeer zullen vermijden of minstens beperken. Daarnaast zal op het perceel van de Molenbeekse Plassen zelf worden voorzien in een hekwerk dat de schapen op het terrein zal houden. Dit valt evenwel buiten deze aanvraag.
  • Er mag geenszins nog een derde ontsluiting van het provinciale domein worden aangelegd.
     Zulks is – alleszins op dit moment – geenszins de intentie van het gemeentebestuur Rumst. 
  • De nieuwe trage verbinding kruist de ’s Herenbaan juist in een bocht, waar geen zicht is op het aankomende verkeer en waar snel gereden wordt. Dit is het creëren van een onveilige verkeerssituatie.
     De gemeenteraad stelt dat het niet de bedoeling is dat fietsers de nieuwe trage weg gaan gebruiken. Voetgangers komen niet aan hoge snelheid aan op het betreffende kruispunt en wagens die ter plaatse te snel rijden riskeren daarbij frontaal op tegenliggers te botsen gezien de zeer beperkte breedte van de rijweg. Bijgevolg zijn er voldoende garanties voor een verkeersveilige kruising, indien eenieder zich aan de verkeersregels houdt. 
  • De op de plannen ingetekende dienstweg mag niet gebruikt worden door bezoekers van de pluktuin. Dit is een oneigenlijk gebruik van de dienstweg, en er is bovendien geen parkeerplaats of fietsstalplaats voorzien.
     De gemeenteraad stelt dat het (oneigenlijke) gebruik van de dienstweg een burgerrechtelijke kwestie is, die buiten de scope van dit dossier valt.

Adviezen

Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.

De Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen verleende geen advies aan de aanvraag.

Elia verleende op 17 november 2021 een gunstig advies aan de aanvraag, zonder verdere detaillering. 

Het Departement Landbouw & Visserij verleende op 21 december 2021 een gunstig advies aan de aanvraag, maar verzoekt de gemeente in overleg te treden met de gebruikers van de landbouwgronden en de nodige inspanning te doen om gebruikers van de weg te informeren over het gewenste gedrag nabij weides en weidedieren. Dit o.m. in het kader van de eigen veiligheid, de veiligheid van de dieren, en de bruikbaarheid van de landbouwgewassen.
De gemeenteraad geeft aan dat in overleg moet gegaan worden met de gebruikers van de landbouwgronden palend aan de nieuwe trage wegverbinding.

Bespreking

De nieuwe trage weg tussen het provinciaal domein “Molenbeekse Plassen” en de ’s Herenbaan is één van de prioritaire trage wegen die naar voor werd geschoven tijdens het participatieproject van 28 maart 2018 rond trage wegen in de deelgemeente Reet, georganiseerd door het regionaal landschap Rivierenland, de provincie Antwerpen en de gemeente Rumst. 

De aanleg werd dan ook opgenomen als actiepunt in het meerjarenprogramma van de gemeente (raming RA000526).

De nieuwe trage weg zal een verbinding worden tussen de Molenstraat, via het provinciaal domein “Molenbeekse plassen” naar de ’s Herenbaan. Via de ’s Herenbaan sluit het aan op andere trage wegverbindingen zoals het “keibrekerspad’ richting Terhagen en de trage wegen in de kleine Steylen te Boom.
De trage weg loopt parallel met de Molenbeek die ter plaatse een erg meanderend karakter heeft. Hoewel de weg slechts 2,50 m breed zal worden, voorziet het rooilijnplan in een minimale breedte van 10 meter vanaf de oevers van de Molenbeek. Dit is nodig om naast het pad een berm met ecologische kruidbegroeiing (bloemenweide) te voorzien, als ook een haag met streekeigen planten. Zo krijgt de functionele trage verbinding ook een landschappelijke meerwaarde.

Op de perceelsgrens word een ursusdraad voorzien om de landbouwdieren in de weiden te omheinen. De trage wegverbinding sluit nl. aan op het terrein Molenbeekse plassen dat beheerd wordt via begrazing door schapen. Er zal schapenhek worden voorzien op de grens met dit terrein. 

Het is een trage wegverbinding voor voetgangers. Gemotoriseerd verkeer wordt niet toegelaten met uitzondering van sporadisch dienstenverkeer nodig voor onderhoudswerken aan het openbaar domein (bv. Onderhoud aan de waterloop). Hoewel fietsers niet wenselijk zijn, wordt niet voorzien in een absoluut fietsverbod. Wel worden de nodige maatregelen genomen om fietsverkeer te vermijden of minstens af te remmen. 

De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van rooilijn en uitrusting van de trage weg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:

  • maatregelen worden genomen teneinde fietsverkeer over de trage weg te vermijden of minstens maximaal te beperken.

Juridische grond

  • Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzingen.
  • Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen.
  • Het besluit van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Keurt het bijgevoegde rooilijnplan van het gemeentebestuur Rumst d.d. 11 augustus 2021 goed zoals gekend onder referte 811_2021, opgemaakt door Landmeter Hermans bv, Nachtegaallaan 11, 2630 Aartselaar, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een trage verbinding tussen de ’s Herenbaan en het provinciaal domein Molenbeekse Plassen, op een terrein met kadastrale referentie: 3de afdeling, sectie D, percelen 214D2 en 215B. 

Artikel 2

Keurt de aanleg van de trage weg zoals opgenomen in de plannenset met dossiernummer 616_2019, horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2021152206 van Landmeter Hermans bv d.d. 25 maart 2019 voor percelen kadastraal gekend: 3de afdeling, sectie D, percelen 214D2 en 215B, goed op voorwaarde:

  • dat maatregelen worden genomen om het fietsverkeer over de trage weg te vermijden of minstens maximaal te beperken
  • in overleg wordt gegaan met de gebruikers van de landbouwgronden palend aan de nieuwe trage wegverbinding conform het advies van Departement Landbouw & Visserij van 21/12/2021.