Feitelijke gegevens:
De aanvraag bevat de volgende stedenbouwkundige handeling: de aanleg van een weg. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, ingediend op 21 oktober 2021, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu aanleg – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu aanleg.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.
Met toepassing van artikel 12, §2 decreet houdende de gemeentewegen kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing – in casu wijziging en verplaatsing – geïntegreerd worden in een omgevingsvergunningsaanvraag voor het verkavelen van gronden op voorwaarde dat het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de door dit decreet gestelde eisen op vlak van vorm en inhoud. Het rooilijnplan in functie van de aanleg van een nieuwe gemeenteweg volgt dan de omgevingsvergunningenprocedure.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 18 november tot en 17 december 2021. Er werden 3 bezwaarschriften ingediend.
De volgende elementen worden aangehaald in de ingediende bezwaarschriften:
Adviezen
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
De Dienst Integraal Waterbeleid van de provincie Antwerpen verleende geen advies aan de aanvraag.
Elia verleende op 17 november 2021 een gunstig advies aan de aanvraag, zonder verdere detaillering.
Het Departement Landbouw & Visserij verleende op 21 december 2021 een gunstig advies aan de aanvraag, maar verzoekt de gemeente in overleg te treden met de gebruikers van de landbouwgronden en de nodige inspanning te doen om gebruikers van de weg te informeren over het gewenste gedrag nabij weides en weidedieren. Dit o.m. in het kader van de eigen veiligheid, de veiligheid van de dieren, en de bruikbaarheid van de landbouwgewassen.
De gemeenteraad geeft aan dat in overleg moet gegaan worden met de gebruikers van de landbouwgronden palend aan de nieuwe trage wegverbinding.
Bespreking
De nieuwe trage weg tussen het provinciaal domein “Molenbeekse Plassen” en de ’s Herenbaan is één van de prioritaire trage wegen die naar voor werd geschoven tijdens het participatieproject van 28 maart 2018 rond trage wegen in de deelgemeente Reet, georganiseerd door het regionaal landschap Rivierenland, de provincie Antwerpen en de gemeente Rumst.
De aanleg werd dan ook opgenomen als actiepunt in het meerjarenprogramma van de gemeente (raming RA000526).
De nieuwe trage weg zal een verbinding worden tussen de Molenstraat, via het provinciaal domein “Molenbeekse plassen” naar de ’s Herenbaan. Via de ’s Herenbaan sluit het aan op andere trage wegverbindingen zoals het “keibrekerspad’ richting Terhagen en de trage wegen in de kleine Steylen te Boom.
De trage weg loopt parallel met de Molenbeek die ter plaatse een erg meanderend karakter heeft. Hoewel de weg slechts 2,50 m breed zal worden, voorziet het rooilijnplan in een minimale breedte van 10 meter vanaf de oevers van de Molenbeek. Dit is nodig om naast het pad een berm met ecologische kruidbegroeiing (bloemenweide) te voorzien, als ook een haag met streekeigen planten. Zo krijgt de functionele trage verbinding ook een landschappelijke meerwaarde.
Op de perceelsgrens word een ursusdraad voorzien om de landbouwdieren in de weiden te omheinen. De trage wegverbinding sluit nl. aan op het terrein Molenbeekse plassen dat beheerd wordt via begrazing door schapen. Er zal schapenhek worden voorzien op de grens met dit terrein.
Het is een trage wegverbinding voor voetgangers. Gemotoriseerd verkeer wordt niet toegelaten met uitzondering van sporadisch dienstenverkeer nodig voor onderhoudswerken aan het openbaar domein (bv. Onderhoud aan de waterloop). Hoewel fietsers niet wenselijk zijn, wordt niet voorzien in een absoluut fietsverbod. Wel worden de nodige maatregelen genomen om fietsverkeer te vermijden of minstens af te remmen.
De gemeenteraad is van oordeel dat het voorstel van rooilijn en uitrusting van de trage weg voorwaardelijk kan worden goedgekeurd, op voorwaarde dat:
Keurt het bijgevoegde rooilijnplan van het gemeentebestuur Rumst d.d. 11 augustus 2021 goed zoals gekend onder referte 811_2021, opgemaakt door Landmeter Hermans bv, Nachtegaallaan 11, 2630 Aartselaar, dat deel uitmaakt van de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een trage verbinding tussen de ’s Herenbaan en het provinciaal domein Molenbeekse Plassen, op een terrein met kadastrale referentie: 3de afdeling, sectie D, percelen 214D2 en 215B.
Keurt de aanleg van de trage weg zoals opgenomen in de plannenset met dossiernummer 616_2019, horende bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2021152206 van Landmeter Hermans bv d.d. 25 maart 2019 voor percelen kadastraal gekend: 3de afdeling, sectie D, percelen 214D2 en 215B, goed op voorwaarde: