Feitelijke gegevens:
De aanvraag bevat de volgende stedenbouwkundige handeling: het verwijderen van de bestaande verhardingen, het plaatsen van een nieuwe RWA, een nieuwe DWA en een nieuw infiltratiebekken, het uitvoeren van een reliëfwijziging en het aanleggen van een nieuwe wegdek, een nieuw fietspad en een nieuw voetpad. De aanvraag omvat daartoe een rooilijnplan, opgemaakt op 6 juli 2020, conform de vereisten van artikel 16 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Overeenkomstig artikel 31 Omgevingsvergunningendecreet wordt een aanvraag die de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat – in casu wijziging – door de bevoegde overheid voorgelegd aan de gemeenteraad om een beslissing te nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg – in casu wijziging.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikels 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijke beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet houdende de gemeentewegen.
De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de nieuwe gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein.
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en/of lasten verbinden.
Adviezen en openbaar onderzoek
Openbaar onderzoek
Overeenkomstig de artikels 16 t/m 29 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning diende de aanvraag openbaar gemaakt te worden.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 16 november tot en 15 december 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Overeenkomstig de artikels 33 en 35 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, dienden externe adviezen te worden ingewonnen met betrekking tot de aanvraag.
De Vlaamse Milieumaatschappij, afdeling grondwater, verleende geen advies aan de aanvraag.
Ook aan Pidpa-riolering werd advies gevraagd, maar Pidpa-riolering stelde reeds bij het ontwerp betrokken geweest te zijn en bijgevolg geen verder advies te verlenen.
Bespreking
De aanvraag voorziet in de uitbreiding van het bestaande fietspad in de Kapelstraat vanaf de Pompstraat tot aan de grens met de gemeente Boom. Het bestaande voetpad en de rijbaan worden daarvoor in eerste instantie opgebroken.
De heraanleg voorziet in een voetpad ter hoogte van de bestaande bebouwing, een grotendeels vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aan de zijde van de bestaande woningen en een vernieuwing van de rijbaan. Ten gevolge de verbreding van de weg dient het talud ter hoogte van de kleiputten langs de Kapelstraat en Polder te worden uitgebreid.
Het project voorziet gelijktijdig in de aanleg van een gescheiden riolering (DWA/gemengd en RWA) in de straten “Kapelstraat”, “Molleveld” en “Polder”. De DWA/gemengde riolering sluit aan op de bestaande riolering langsheen de Rupel. De RWA riolering sluit via een nieuw aan te leggen buffer/infiltratiebekken en een vertraagde afvoer aan op een bestaande inbuizing die uitkomt in de Rupel.
Door het toevoegen van een dubbelrichtingsfietspad breidt de rijbaan uit richting zuiden. Ten gevolge hiervan dient het talud van de Kapelstraat tussen de grens met Boom en Polder aan de zuidkant te worden uitgebreid. De bestaande koterijen worden selectief gesloopt. De nieuwe taluds worden bekleed met biodegradeerbaar en vooraf ingezaaid geotextiel en beplant met streekeigen beplanting.
De bestaande verharding in Molleveld wordt opgebroken en heraangelegd als woonerf. Er wordt eveneens een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.
In Polder wordt ook een gescheiden riolering aangelegd samen met een buffer/ infiltratiebekken. De DWA riolering sluit aan op de bestaande Aquafin-collector richting Boom langsheen de Rupel. Omdat deze collector reeds zwaar belast is, werd in overleg met Aquafin besloten een buffering (56 m3 in buizen met een diameter van 1000 mm) met vertraagde afvoer (20 l/s) te voorzien in de nieuw te realiseren riolering.
De bestaande rijweg in Polder wordt opgebroken en over dezelfde breedte vernieuwd in KWS-verharding.
Voor de aanleg werd een rooilijnplan opgemaakt waarbinnen de nieuwe infrastructuur gerealiseerd kan worden. Het rooilijnplan daartoe werd definitief goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 24 juni 2021.
De aanleg van de nieuwe infrastructuur heeft enkel een positieve invloed op de omgeving. De bestaande, in slechte staat zijnde rijweg, wordt vervangen door een nieuwe en veilige rijweg met gescheiden dubbelrichtingsfietspad. Het materiaalgebruik is het zelfde als het reeds gerealiseerde deel van de Kapelstraat en vormt een uniform geheel. Molleveld wordt door zijn aanleg als woonerf opgewaardeerd tot een aangename woonstraat. De nieuwe aanleg genereert geen bijkomend verkeer. Zowel de veiligheid van de fietsers als het gemotoriseerd verkeer wordt verbeterd.
De gemeenteraad is dan ook van oordeel dat het voorstel van uitrusting van de weg kan worden goedgekeurd.Keurt de aanleg van de wegenis goed, zoals opgenomen in de plannenset bij de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_ 2021143796 van IGEAN dv, Doornaarstraat 60, 2160 Wommelgem , ingediend op 4 oktober 2021, namens het gemeentebestuur Rumst, voor percelen de gelegen te 2840 Rumst, Kapelstraat, Molleveld en Polder, kadastraal gekend: Afdeling 11045, sectie A, perceel 344E, 344F, 357W3, 357X3, 376F, 377B, 380C, 381G, 403M, 403N, 403P, 403R, 408R, 408W, 408X, 408Y, 417S, 421V en 423M . De aanleg van de weg en de nutsvoorzieningen dient door en/of op kosten van de aanvrager te gebeuren.