Volgende raadszittingen zijn gepland op 24/2, 24/3 en 28/4.
Een raadscommissie rond de werking van de politie en gemeenschapswachten wordt in maart gepland.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De voorzitter en raadsleden van de gemeenteraad formuleren volgende mededelingen.
neemt kennis van volgende mededelingen:
Volgende raadszittingen zijn gepland op 24/2, 24/3 en 28/4.
Een raadscommissie rond de werking van de politie en gemeenschapswachten wordt in maart gepland.
Het gemeentebestuur wenst twee percelen grond aan te kopen gelegen langsheen de Molenbeek tussen het provinciaal gebied “Molenbeekse plassen” en de ’s Herenbaan.
Deze percelen worden aangekocht met als doel een trage wegverbinding (wandelpad) aan te leggen. Naast het wandelpad wordt een natuurlijke berm aangelegd met bloemen en een streekeigen haag.
Door Igean werd een ontwerpakte opgemaakt voor de aankoop van het perceel grond.
Deze aankoop betreft twee percelen grond kadastraal gekend onder derde afdeling, sectie D, 214/D2/deel met een oppervlakte van 305,23 m² en sectie D, nummer 215/B/deel met een oppervlakte van 2.397,93 m².
De percelen staat als de loten 1 en 2 op het splitsingsplan opgemaakt door landmeter Bart Hermans op 25 maart 2019.
De percelen worden aangekocht voor het totaal bedrag van 21.400 euro.
- artikel 41, 11° decreet Lokaal Bestuur
De ontwerptekst van de ontwerpakte voor de aankoop van twee percelen grond gelegen langsheen de Molenbeek tussen het provinciaal gebied “Molenbeekse plassen” en de ’s Herenbaan goed te keuren en de ontwerpakte ter goedkeuring te agenderen op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad besluit de ontwerpakte voor de aankoop van twee percelen grond gelegen langsheen de Molenbeek tussen het provinciaal gebied “Molenbeekse plassen” en de ’s Herenbaan goed te keuren
Schepen Raf De Schepper en afdelingshoofd facilitair management en veiligheid Lieve Van Camp worden gemachtigd tot uitvoering van dit besluit.
Aangezien het gemeentebestuur de volgende werken wenst uit te voeren:
- Het creëren van een nieuwe ontsluitingsweg tussen de Hollebeekstraat en de Doelhaagstraat (fase 1 – voorheen gekend onder de naam ontsluitingsweg Stuyvenberg)
- De aanleg van een DWA en RWA-stelsel in de nieuwe ontsluitingsweg in derde betalersregeling
Aangezien Pidpa tegelijk de volgende werken wenst uit te voeren:
- De aanleg van een DWA en RWA-stelsel in de nieuwe ontsluitingsweg in derde betalersregeling
Werd voor deze werken een samenwerkingsovereenkomst opgesteld door Pidpa.
Ter ontsluiting van bedrijvenzone Stuyvenberg kan een nieuwe ontsluitingsweg worden aangelegd tussen het rond punt van de Hollebeekstraat en de Doelhaagstraat.
Studiebureau Arcadis maakte een voorstel van wegentracé op.
-Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Fase 1
Budget:
De nodige kredieten m.b.t. dit project zijn voorzien in het MJP 20-25 onder de raming RA000551 (investeringen). Er is (netto) 560.000 euro voorzien in 2023.
Procedure:
Omwille van het feit dat het om een weg- en rioleringsproject gaat, en dus Pidpa Hidrorio erbij betrokken is, is het afsluiten van een samenwerkingsakkoord noodzakelijk. In de overeenkomst is opgenomen dat de gemeente opdrachthouder is. Dit legt - meer dan in andere rioleringsprojecten - de verantwoordelijkheid bij de gemeente. Alle regelgeving moet correct en strikt worden toegepast.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om dit besluit en de overeenkomst voor toetreding over te maken aan Pidpa.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audiovisuele opname.
Raadslid Francy Van der Wildt verklaart namens de fractie Vooruit en Groen dat het de kandidatuur van François Bruyndonckx voor het ereburgerschap voluit steunt omwille van zijn verdienste als voorzitter van de sportraad.
In 2022 viert de sportraad haar 50 jarig bestaan. De sportraad doet enkele voorstellen om dit op gepaste manier te vieren:
1. voorstel viering voor de leden van de sportraad (25 clubs - 3/4 personen per club )
- op zaterdag 11 juni in de sportschuur
- officieel gedeelte met toespraken o.m. door genodigden uit de sportsector
- aansluitend een barbecue voor alle genodigden
2. voorstel om aan François Bruyndonckx postuum de titel ereburger Rumst toe te kennen
1. De sportraad vindt het belangrijk om clubs samen te brengen. Een viering van een 50-jarig bestaan is hiertoe een aanleiding.
In de sportschuur kan voor een publiek tot 60 personen de vergaderzaal worden gebruikt voor het officiële gedeelte; indien meer kan de zaal voor de helft met rubber matten worden afgedekt om andere dan sportgelegenheden mogelijk te maken.
Het bestuur van de sportraad wil de voorbereiding van de viering opnemen, samen met de schepen van sport en sportdienst.
2. Het reglement 'ereburgerschap' bepaalt:
Artikel 1:
De titel van ereburger kan verleend worden aan personen die in de gemeente Rumst wonen of er gewoond hebben mits zij voor de gemeente of haar inwoners uitzonderlijke verdienste hebben. Het ereburgerschap kan slechts worden toegekend voor prestaties die weerklank hebben gevonden tot buiten de gemeentegrenzen. Het ereburgerschap kan ook postuum verleend worden.
Artikel 2:
Volgende personen komen in aanmerking:
François Bruyndonckx richtte in 1972 de Rumstse sportraad op als eerste gemeentelijke adviesraad in onze gemeente en bleef onafgebroken voorzitter, 48,5 jaar lang. Hij overleed in november 2020 tengevolge van ziekte waardoor hij helaas '50 jaar voorzitter' niet meer kon behalen.
Uit de algemene vergadering kwam een advies om aan François de titel van ereburger toe te kennen voor deze unieke verdienste. Het voorstel werd unaniem positief geadviseerd op de algemene vergadering van 15.11.2021:
François was als voorzitter van de sportraad jarenlang de bezieler van het sportgebeuren in Rumst
Francois was ook jarenlang voorzitter van de Provinciale Sportraad Antwerpen, bestuurslid G-Sport commissie Antwerpen, ondervoorzitter van Cycling Vlaanderen afdeling Antwerpen en lid van tal van sportverenigingen
Met zijn jarenlange expertise heeft Francois veel van onze sportclubs met raad kunnen bijstaan.
Daarom wordt voorgesteld om de titel ereburger toe te kennen. Deze toekenning kan op de viering op 11 juni bekend worden gemaakt.
Het college keurt het voorstel goed om ter gelegenheid van 50 jaar sportraad een viering te organiseren op 11 juni. De uitwerking hiervan gebeurt door het bestuur van de sportraad in overleg en samenwerking met de sportdienst en schepen van sport.
kent de titel van Rumstse ereburger postuum toe aan François Bruyndonckx als oprichter van de sportraad en meer dan 48 jaar voorzitterschap. Deze titel wordt op 11 juni officieel bekend gemaakt.
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar het audiovisueel verslag.
Schepen Raf De Schepper antwoordt dat in het kader van het complex project bij de overheveling van het project aan het Vlaamse Gewest het gebouw ook aan de Vlaamse overheid werd aangeboden maar men wenst eerst uitsluitsel van het tracé. De schattingswaarde is nu 850 000 euro. Dat is lager dan de aankoopprijs maar dat is logisch gezien de mogelijke onteigeningsprocedure. In afwachting van een definitief tracé wordt nu gekozen voor een verhuur van het gebouw om dan de onderhoudswerken te financieren. Verhuur is geen kerntaak voor het lokaal bestuur en Igean. Dit zou geen probleem mogen zijn bij een goede huurder maar dat verliep tot op heden niet goed. De schepen beschrijft in detail het verloop. Er is door Igean voor 67 000 euro aan werken uitgevoerd. Er is onderzocht of een gebruik door gemeentelijke diensten of de verenigingen mogelijk is. Dat is niet weerhouden om verschillende redenen die de schepen kort duidt. Een private verhuring zou 30 000 a 35 000 euro op jaarbasis moeten opleveren. Volgens een raming van Igean zou er voor 158 000 euro kosten moeten gemaakt worden. Het bestuur wenst nu advies in te winnen van een expert vastgoed.
Raadslid Francy Van der Wildt (Vooruit en Groen) begrijpt het maar betreurt de houding van het bestuur. Nu moeten er heel veel kosten gedaan worden om het pand te verhuren. De redenen voor het niet verhuren aan verenigingen worden niet gevolgd. Ze had liever gezien dat als er dan toch kosten zijn, dat dit dan voor verenigingen en diensten gebeurd. Er is nog wel een nood. Verschillende verenigingen hadden blij kunnen zijn om dit als locatie te mogen gebruiken. Op 7 jaar is er alleen een verminderde waarde van het pand.
Schepen Raf De Schepper stelt dat de eindwaarde van het pand moet in stand worden gehouden. Er is geen nood bij de verenigingen want de herlokalisatie is geregeld.
Raadslid Christine Jacobs (Vooruit en Groen) verwijst naar de vrees die de fractie al geuit heeft. Noch de gemeente, noch Igean is expert als verhuurder van een pand. Het pand is snel gekocht en nu draait de belastingbetaler er voor op. Het complex project zal nog niet meteen gerealiseerd worden.
Leegstand P.Van der Taelenstraat 2
In maart 2015 kocht de gemeente via de intercommunale Igean de villa gelegen P. Van der Taelenstraat 2 . Het betrof toen een door het college genoemde opportuniteitsaankoop om een mogelijk tracé voor een ontsluitingsweg va het industrieterrein Stuyvenberg open te houden.
Het pand, in handen van Igean zou ondertussen kunnen verhuurd worden, en de betaalde 1,3 miljoen Euro werd als een gezonde investering voorgesteld door het bestuur.
We zijn nu 7 jaar verder. Het dossier over het wegtracé is al vele discussies, vergaderingen en projecten verder en werd uiteindelijk door de gemeente opgetild naar een bovenlokaal mobiliteitsprobleem, m.a.w de Vlaamse overheid zal op termijn een oplossing moeten uitwerken.
We weten ondertussen dat dergelijke dossiers lang op zich laten wachten en ondertussen zou de villa geld opbrengen door verhuring. Dat is blijkbaar enkele jaren gelukt, maar nu zou de villa opnieuw al geruime tijd leegstaan. Bovendien vertoont de infrastructuur tekenen van verval door gebrek aan onderhoud, is de tuin overwoekerd en nodigen dit beeld en deze toestand zeker niet meer uit om nog nieuwe huurders aan te trekken. Het is ook duidelijk dat de patrimoniumwaarde snel daalt , zodat herverkoop erg verlieslatend zou zijn. Daarom deze vragen ns de Vooruit en Groen fractie:
Hoe lang staat de villa P.Van der Taelenstraat2 al leeg ?
Werd alle huur betaald en zo ja tot welke maand ?
Is er een officiële huuropzeg geweest ?
Was er een huurwaarborg betaald ? Hoeveel?
Werden er ondertussen onderhoudswerken gedaan of gepland in opdracht van de gemeente of Igean?
Kan er aan dit gebouw mits de noodzakelijk renovatie een andere bestemming gegeven worden voor de gemeentelijke diensten ? Wij denken hier onder meer aan de noodzaak om voor verenigingen locaties ter beschikking te stellen voor vergaderingen en kleine activiteiten .
Kan het college aan Igean opdracht geven om een raming te maken van te maken aanpassingswerken om dit pand terug in gebruik te nemen ?
Francy Van der Wildt
21 januari 2022
Voor een woordelijk verslag van de bespreking wordt verwezen naar de audiovisuele opname.
Schepen Van der Auwera stelt dat een uitgebreide toelichting en bespreking van het standpunt van het college enkel na het afsluiten van de vergunningsprocedure kan. Hij verwijst naar het lopend openbaar onderzoek om bezwaren in te dienen.
Raadslid Christoph Marckx (Vooruit en Groen) stelt de interpellatie na het afsluiten van de vergunningsprocedure opnieuw in te dienen.
Afgelopen maandag was er een online infomoment aangaande de uitbreidingsplannen van het bedrijf ODTH. Concreet gaat het hier om een verbouwing van het industriegebouw. Een deel zal gesloopt en vervangen worden door een nieuw, hoger gebouw wat zal functioneren als geautomatiseerd magazijn. Daarnaast zijn er interne aanpassingswerken.
De presentatie toonde de aanwezigen dat de nieuwe hoogte van dit geautomatiseerd centrum maar liefst 25 meter zal bedragen. Los van de bezorgdheden omtrent verlichting en werkzaamheid van dit gebouw (als ik me niet vergis gaan hier 24/24 werkzaamheden in plaats vinden, ODTH verzekerde de omwonenden dat er geen storende verlichting op de toren aanwezig zal zijn), zijn er toch wel enkele zaken waar wij ons zorgen over maken.
Om te beginnen blijkt dat er ook gevaarlijke stoffen zullen opgeslagen worden. Hier gaan afwijkende van de norm voor aangevraagd worden. De motivatie van ODTH hiervoor was dat dit een beetje een “optie op de toekomst” zou zijn, althans zo begreep ik het toch. De hoeveelheden die volgens de norm zouden opgeslagen worden, zouden niet gehaald worden en daarom zou de motivatie tot afwijking ontvankelijk zijn. Wij gaan hier niet mee akkoord en willen uitdrukkelijk onze zorg hierover uiten. Het domein grenst aan woon- en recreatiegebied. Afwijking op de norm voor het opslaan van gevaarlijke stoffen lijkt ons absoluut geen goed idee.
Daarnaast gaat dit (nog maar eens) extra hinder qua mobiliteit meebrengen voor een omgeving die al heel erg te lijden heeft onder dergelijk zwaar verkeer. Volgens ODTH zou er een extra belasting van vier vrachtwagens per dag kunnen verwacht worden. Een relatief laag aantal wat volgens hen deels te danken is aan de automatisatie van het magazijn. Vrachtwagens komen en gaan in slots en daardoor zou de belasting laag gehouden kunnen worden. Om te beginnen lijkt ons dit een zeer gewaagd statement. Het gaat hier om een grote investering en vier extra vrachtwagens is dan maar een magere opbrengst. Daarnaast is zo’n automatisatie heel mooi in theorie, maar brengt de praktijk toch dikwijls extra complexiteiten met zich mee waarmee in de presentatie weinig tot geen rekening gehouden werd. Wat als de vrachtwagens niet binnen het voorbehouden slot aankomen (door file bv) of te vroeg aankomen. Gaan ze dan al of nog bediend kunnen worden? Moeten ze wachten tot ze bediend kunnen worden? Waar gaan die vrachtwagens dan wachten? Als inwoner van de Doelhaagstraat kan ik nu al voorspellen waar dit zal zijn. In de straat zelf, waar ze dat nu ook al meermaals per dag doen. Met een voetbalterrein waar dagelijks tientallen kinderen naartoe komen om te komen trainen, is dit nu al een groot probleem. Iedere extra vrachtwagen in de Doelhaagstraat is een vrachtwagen teveel. Gezien de plannen van dit bestuur voor deze straat en omgeving, zie ik dit eerder in dovemansoren vallen, maar ik wil het toch nog even benadrukken.
Dat brengt me bij de volgende vragen:
- hoe realistisch is de inschatting van die 4 bijkomende vrachtwagens per dag ? Wie heeft deze inschatting gemaakt? Het bedrijf zelf of een onafhankelijke mobiliteitsstudie?
- gaan er afspraken gemaakt worden mbt de wachtende vrachtwagens gezien werken met slots geen garantie is tot het vermijden van wachttijden?
- wat is jullie standpunt mbt opslag gevaarlijke producten te dicht in de buurt van woonwijk/recreatieterrein?
- Tot 8 februari kunnen er bezwaren ingediend worden. Worden deze opmerkingen daar ook in opgenomen?
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen aan de leden van het college van burgemeester en schepenen.
Er zijn geen mondelinge vragen.