Terug
Gepubliceerd op 31/01/2022

2022_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Christoph Marckx: Uitbreiding site ODTH

Gemeenteraad
do 27/01/2022 - 20:00 digitaal met live streaming
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Benjamin De Roeck, voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn; Geert Antonio, schepen; Jurgen Callaerts, burgemeester; Els Devlies, voorzitster BCSD - schepen; Dieter Wijckmans, raadslid N-VA; Kenneth Heylen, raadslid N-VA; Marc Van den Bogaert, raadslid N-VA; Bram Van Keer, raadslid N-VA; Katusha Vervloesem, raadslid N-VA; Marleen De Bruyn, raadslid CD&V ; Raf De Schepper, schepen; Ilse Moons, raadslid CD&V ; Geert Van der Auwera, schepen; Marc Verschueren, raadslid CD&V; Wendy Weckhuysen, schepen; Christine Jacobs, raadslid Vooruit en GROEN; Christoph Marckx, raadslid Vooruit en GROEN; Bart Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Jarrik Peeters, raadslid Vooruit en GROEN; Annelien Schoofs, raadslid Vooruit en GROEN; Francy Van der Wildt, raadslid Vooruit en GROEN; Werner Joris, raadslid Vlaams Belang; Anny Van Aeken, raadslid Vlaams Belang; Marc Verrept, raadslid Vlaams Belang; AndrĂ© Gielis, onafhankelijk raadslid; Veerle De Beuckeleer, algemeen directeur; Wouter De Smedt

Secretaris

Wouter De Smedt
2022_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Christoph Marckx: Uitbreiding site ODTH 2022_IP_00003 - Interpellatie van raadslid Christoph Marckx: Uitbreiding site ODTH

Motivering

Indiener(s)

Christoph Marckx

Gericht aan

Geert Van der Auwera

Tijdstip van indienen

za 22/01/2022 - 18:38

Toelichting

Afgelopen maandag was er een online infomoment aangaande de uitbreidingsplannen van het bedrijf ODTH. Concreet gaat het hier om een verbouwing van het industriegebouw. Een deel zal gesloopt en vervangen worden door een nieuw, hoger gebouw wat zal functioneren als geautomatiseerd magazijn. Daarnaast zijn er interne aanpassingswerken.

De presentatie toonde de aanwezigen dat de nieuwe hoogte van dit geautomatiseerd centrum maar liefst 25 meter zal bedragen. Los van de bezorgdheden omtrent verlichting en werkzaamheid van dit gebouw (als ik me niet vergis gaan hier 24/24 werkzaamheden in plaats vinden, ODTH verzekerde de omwonenden dat er geen storende verlichting op de toren aanwezig zal zijn), zijn er toch wel enkele zaken waar wij ons zorgen over maken.

Om te beginnen blijkt dat er ook gevaarlijke stoffen zullen opgeslagen worden. Hier gaan afwijkende van de norm voor aangevraagd worden. De motivatie van ODTH hiervoor was dat dit een beetje een “optie op de toekomst” zou zijn, althans zo begreep ik het toch. De hoeveelheden die volgens de norm zouden opgeslagen worden, zouden niet gehaald worden en daarom zou de motivatie tot afwijking ontvankelijk zijn. Wij gaan hier niet mee akkoord en willen uitdrukkelijk onze zorg hierover uiten. Het domein grenst aan woon- en recreatiegebied. Afwijking op de norm voor het opslaan van gevaarlijke stoffen lijkt ons absoluut geen goed idee.

Daarnaast gaat dit (nog maar eens) extra hinder qua mobiliteit meebrengen voor een omgeving die al heel erg te lijden heeft onder dergelijk zwaar verkeer. Volgens ODTH zou er een extra belasting van vier vrachtwagens per dag kunnen verwacht worden. Een relatief laag aantal wat volgens hen deels te danken is aan de automatisatie van het magazijn. Vrachtwagens komen en gaan in slots en daardoor zou de belasting laag gehouden kunnen worden. Om te beginnen lijkt ons dit een zeer gewaagd statement. Het gaat hier om een grote investering en vier extra vrachtwagens is dan maar een magere opbrengst. Daarnaast is zo’n automatisatie heel mooi in theorie, maar brengt de praktijk toch dikwijls extra complexiteiten met zich mee waarmee in de presentatie weinig tot geen rekening gehouden werd. Wat als de vrachtwagens niet binnen het voorbehouden slot aankomen (door file bv) of te vroeg aankomen. Gaan ze dan al of nog bediend kunnen worden? Moeten ze wachten tot ze bediend kunnen worden? Waar gaan die vrachtwagens dan wachten? Als inwoner van de Doelhaagstraat kan ik nu al voorspellen waar dit zal zijn. In de straat zelf, waar ze dat nu ook al meermaals per dag doen. Met een voetbalterrein waar dagelijks tientallen kinderen naartoe komen om te komen trainen, is dit nu al een groot probleem. Iedere extra vrachtwagen in de Doelhaagstraat is  een vrachtwagen teveel. Gezien de plannen van dit bestuur voor deze straat en omgeving, zie ik dit eerder in dovemansoren vallen, maar ik wil het toch nog even benadrukken.

Dat brengt me bij de volgende vragen:

- hoe realistisch is de inschatting  van die 4 bijkomende vrachtwagens per dag ? Wie heeft deze inschatting gemaakt? Het bedrijf zelf of een onafhankelijke mobiliteitsstudie?

- gaan er afspraken gemaakt worden mbt de wachtende vrachtwagens gezien werken met slots geen garantie is tot het vermijden van wachttijden?

- wat is jullie standpunt mbt opslag gevaarlijke producten te dicht in de buurt van woonwijk/recreatieterrein?

- Tot 8 februari kunnen er bezwaren ingediend worden. Worden deze opmerkingen daar ook in opgenomen?